Hoeveel huur is redelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oh_oh

Hoeveel huur is redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:36

Afgelopen winters heb ik op stal gestaan bij een hobbyboer.

Ik mocht onbeperkt gebruik maken van stal, water, hooi/voordroog en de weide. Ik meste zelf uit en zorg zelf voor stro en hij voert de mest af. hier betaalde ik 100 euro voor. Voor een paard.

Nu deze winter zet ik mijn paard weer bij hem op stal. Het hele verhaal het zelfde behalve dat ik nu mijn eigen hooi/voordroog heb en ga gebuiken. Wat is dan een redelijke prijs.

Ik vind wel dat ik minder kan betalen dan de 100 euro vorige winters.

Aprils_joke

Re: Hoeveel huur is redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:38

uhm ik zou 75 euro doen dan

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:43

Vind ik erg weinig voor huur, water, weide... Ik vind gewoon 100 euro eigenlijk wel redelijk... en weinig voor als je ook nog hooi enzo erbij krijgt... ;)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 12:47

Het zit overigens wel zo dat ik al 11 jaar bij deze man loop. Ik verzorg zijn paarden erbij en ik moet zelf voeren 's ochtends en 's avonds tenzij inoverleg anders ivm tijd. Dus doe ook zijn eigen paarden met voeren.

ElsVdWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:49

80 euro vind ik een goede prijs

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:00

wij hebben voor kale huur wei en gebruik stal en water/stroom (en natuurlijk verlichte bak etc.) 75 euro. En dan gedeelde verzorging, dus met een rooster wie wanneer de paarden verzorgt. Andere kosten als bijvoeren en strooisel komen er nog overheen.

Ik vind tussen de 50 en 100 euro reële bedragen voor kale stalhuur met gebruik van weide en bak etc.

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:40

50 euro per maand vind ik redelijk aangezien je ook al die klussen nog moet doen...

Jzt_Steff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:19

Ik zou me schuldig voelen als ik terug zou moeten in de prijs.. Ik zou 100 euro blijven betalen je hebt natuurlijk ook met inflatie te maken.

Maargoed, in jou geval zou ik 75/80 euro ook redelijk vinden

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:30

Jzt_Steff schreef:
Ik zou me schuldig voelen als ik terug zou moeten in de prijs.. Ik zou 100 euro blijven betalen je hebt natuurlijk ook met inflatie te maken.

Maargoed, in jou geval zou ik 75/80 euro ook redelijk vinden

Hier ben ik het eigenlijk mee eens. Ik weet niet in welke regio je woont en waarom je eigen hooi wilt gaan voeren?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:32

rond de 60 a 75
onbeperkt hooi en voordroog ben je ook al euro of 40 aan kwijt per maand ( ligt eraan wat je betaal hiervoor)
aangezien je ook flink wat klusjes doet vind ik dat je de prijs van hooi ed eraf kan trekken

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:37

Hoeveel hooi zou je voeren? ruim een baal per week? Hier kost een baal hooi 4 euro, dus kost je zo'n 5x4 euro= 20 euro per maand.
Maar prijzen van stalling gaat per jaar ook wel omhoog, dus ik zou 100 euro prima prijs vinden.

Overigens zegt iemand dat je die klusjes daarnaast ook nog moet doen, maar wat gebeurt er als je ze eens niet doet? waarschijnlijk niks. dus ik vind niet dat je dat in de prijs kan mee laten wegen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:20

hmm, wij voerden per paard in de winter al minimaal een halve baal per dag, afhankelijk van de baal ok wel 2/3 baal...
Denk dat je met 1 baal per week meer het bijvoeren in de zomer benaderd... Kleine pony wel minder, maar het gaat hier om een paard.

Wij voerden met 4 paarden 7 tot 10 dagen van 1 voordroogbaal in de wintermaanden. Dus per paard maximaal 1 ronde grote baal per maand. Kosten afhankelijk van leverancier en periode dat het gekocht is 25 tot 40 euro. Als je de kosten van het hooi er af haalt zit je dus tussen de 60 en 75 euro. Als je rekening houdt met inflatie trek je niet alles er af.

Het hangt er ook vanaf hoe die staleigenaar er zelf tegenaan kijkt. Is hij erg blij met je hulp? En hoe ruim heeft hij het zelf financieel?

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:12

Tessebes schreef:
Jzt_Steff schreef:
Ik zou me schuldig voelen als ik terug zou moeten in de prijs..

Hier ben ik het eigenlijk mee eens. Ik weet niet in welke regio je woont en waarom je eigen hooi wilt gaan voeren?

Ik wil mijn eigen hooi voeren omdat wij dit zelf gehooid hebben, het komt van ons eigen land. En wanneer het niet gebruikt wordt gaat het kapot. Deze hobby boer zet zijn paarden van de winter waarschijnlijk niet op stal en zal dan dus ook geen hooi hoeven aan te slepen voor zijn eigen.

Ik woon in Drenthe.

ThaGirl schreef:
Hoeveel hooi zou je voeren? ruim een baal per week? Hier kost een baal hooi 4 euro, dus kost je zo'n 5x4 euro= 20 euro per maand.
Maar prijzen van stalling gaat per jaar ook wel omhoog, dus ik zou 100 euro prima prijs vinden.

Overigens zegt iemand dat je die klusjes daarnaast ook nog moet doen, maar wat gebeurt er als je ze eens niet doet? waarschijnlijk niks. dus ik vind niet dat je dat in de prijs kan mee laten wegen.

Ik voer grote balen. Die balen zijn toch echt wat duurder dan 4 euro. En het zijn dus mijn eigen.
Vorige winter hebben deed ik elke ochtend voor mijn werk aan de klussen van voeren en bij strooien. Deze man woont niet alleen op dit adres. Woon ook bij vriendin. En is dus meestal tegen de middag thuis.
Als ik de klussen niet doe dan gebeurt er idd niks met met de paarden-stalling-verzorging ed. Tenzijn ik hem daar hulp bij vraag. Deze man is al ouder. En kan zelf niet met gemak alles onderhouden. Het is zeg maar een soort van wederdienst.

Ik vind dat als ik hooi van hem gebruik en zijn stalling dat 100 euro terecht is. Maar als ik zijn hooi niet gebruik wel minder kan betalen. Aangezien het persen van zijn balen 20 euro kost en die van mij ook ongeveer. Die kosten heb ik zelf dus al gemaakt. En kan hij zijn eigen balen in het land voeren.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:21

zou het gewoon aan de boer zelf vragen!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:28

joyce B schreef:
hmm, wij voerden per paard in de winter al minimaal een halve baal per dag, afhankelijk van de baal ok wel 2/3 baal...
Denk dat je met 1 baal per week meer het bijvoeren in de zomer benaderd... Kleine pony wel minder, maar het gaat hier om een paard.

Wij voerden met 4 paarden 7 tot 10 dagen van 1 voordroogbaal in de wintermaanden. Dus per paard maximaal 1 ronde grote baal per maand. Kosten afhankelijk van leverancier en periode dat het gekocht is 25 tot 40 euro. Als je de kosten van het hooi er af haalt zit je dus tussen de 60 en 75 euro. Als je rekening houdt met inflatie trek je niet alles er af.

Het hangt er ook vanaf hoe die staleigenaar er zelf tegenaan kijkt. Is hij erg blij met je hulp? En hoe ruim heeft hij het zelf financieel?

Deze man is erg blij met mijn hulp. Ik heb ook al eens 2 wintermaanden gratis mogen staan omdat ik veel voor hem doe. Deze beste man is al aardig op leeftijd maar heeft het verder niet krap. Infeite zou je haast kunnen stellen dat deze man zonder hulp zijn hobby niet voort kan zetten. Het is wel zwaar voor hem. Maar ik doe het al 11 jaar met liefde! (voeren -in overleg doet hij het-, uitmesten, hoefsmid regelen, binnen en buiten zetten, verweiden, Da ontvangen,) Laat ik het zo zeggen, als de paarden op stal staan dan heb ik het met zijn paarden net zo druk als met mijn eigen.

Ik zit zelf aan 80 euro te denken.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:29

ijskast2009 schreef:
50 euro per maand vind ik redelijk aangezien je ook al die klussen nog moet doen...

Persoonlijk vind ik dit weer wat weinig. Dit vind ik meer iets als ik mijn paard alleen in zijn koppel zou laten lopen. Maar dat is hier niet het geval.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:51

denk dat je dan wel een redelijk bedrag hebt voor hem. Je eigen strooisel haalde je al zelf toch?
Mooi dat je de balen van eigen land hebt. Dat scheelt ook weer iets in kosten. Als de boer zelf balen over heeft, kan hij die ook weer verkopen. En dat levert meer op dan die 20 euro kostprijs per baal.

Wij hebben hier ook van eigen land, maar ik reken wel de verkoopprijs door waar ik ze ook voor moet inkopen. Wat ik teveel heb verkoop ik ook voor een normale marktprijs.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:58

Ik kreeg zijn balen ook voor de persprijs.

Strooisel zorg ik idd zelf voor en ook voor biks en ander kracht voeder.