Paard schrikt van kleine en grote dieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_whiskey

Paard schrikt van kleine en grote dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 06:32

Hallo,

Ik heb een Fjordje waar ik in de weide/bak alles mee kan. Alleen op buitenrit gaat het niet goed.
Ik ben nu al vaker op buitenrit geweest alleen of met een ander paard erbij (mijn moeder loopt wel
elke keer mee, voor de zekerheid). Ze is hartstikke braaf totdat we bij een groep paarden aan komen
die spontaan beginnen te rennen en zij dus helemaal gek wordt (hier denk ik aan kudde gedrag),
maar wanneer wij honden of kleine kinderen tegen komen die lopen te spelen wordt ze ook helemaal
gek! Als we er eenmaal voorbij zijn en ze niet meer wil wegschieten/stijgeren of wat dan ook blijft
ze de gehele weg nog steeds een beetje stresserig. Ik rijd haar nu op buitenrit met een stangbit,
omdat ze anders niet te houden is (legt tong over trensbit)

Heeft iemand tips voor mij?

zij

Re: Paard schrikt van kleine en grote dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:24

hoe gedraag jij je in zo`n situatie? en vooral ook: als je ziet dat er in de verte kinderen/honden oid zijn waar je langs gaat komen? Want als jij dan al gespannen wordt voelt je paard dat en gata ie `zoeken` naar wat er zo eng is...

Verder ben jij imo duidelijk niet de leider als je paard met een andere kudde mee wil. Ze moet zich veilig en vertrouwd bij JOU voelen. Niet bij anderen...

Doe je wel eens aan grondwerk? Zo niet: google daar eens op, of zoek op bokt, of koop een boek... Daar kun je een hoop problemen mee oplossen.
Steeds een scherper bit er in hangen heeft imo echt geen nut.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:31

Hoe oud is je paard en staat ie thuis alleen of in een groep?

Zoals hierboven gezegd zijn de verhoudingen tussen jou in je paard niet goed. Ze zou jou als ulitieme leider moeten kiezen. Als ze wat nerveus wordt van rennende dieren of kinderen is niet erg, maar ze mag natuurlijk nooit zomaar wegrennen oid.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:01

Loop je weleens buiten met je paard aan de hand? Dan kan je hem rustig laten wennen aan kleine kinderen en honden en alles waar je fjord bang voor is. Wat ik zelf altijd doe is snoepjes mee nemen en als we langs iets engs komen, bijvoorbeeld een raar karretje, een snoepje op het karretje leggen en bij iedere stap die ze dichterbij doet belonen en net zo lang geduld hebben tot ze dat snoepje pakt. Laat een klein kind bijvoorbeeld een snoepje geven (als je fjord een beetje netjes kan eten ;) ), maar laat je fjord dan wel naar het kind toe lopen. En wat betreft dat kudde gedrag, ik herken het wel, mijn paard is dan ook altijd 'opgewonden', maar ze moeten wel gewoon rustig blijven stappen en naar jou luisteren. :j Ik corrigeer dat gedrag met mijn stem (een lage iets hardere, niet schreeuwende stem), daar is ze altijd wel van onder de indruk en weet ze weer wie de baas is, zonder dat je aan haar mond hoeft te gaan zitten.

Succes!

x_whiskey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:11

zij schreef:
hoe gedraag jij je in zo`n situatie? en vooral ook: als je ziet dat er in de verte kinderen/honden oid zijn waar je langs gaat komen? Want als jij dan al gespannen wordt voelt je paard dat en gata ie `zoeken` naar wat er zo eng is...

Verder ben jij imo duidelijk niet de leider als je paard met een andere kudde mee wil. Ze moet zich veilig en vertrouwd bij JOU voelen. Niet bij anderen...

Doe je wel eens aan grondwerk? Zo niet: google daar eens op, of zoek op bokt, of koop een boek... Daar kun je een hoop problemen mee oplossen.
Steeds een scherper bit er in hangen heeft imo echt geen nut.

Ik probeer zo rustig mogelijk te blijven en praat gewoon op dezelfde toonhoogte door zoals ik de hele weg al doe. Misschien dat ik wel onbewust wat gespannen wordt.
Verder staat ze wel bij andere paarden en niet alleen thuis. Aan de hand heb ik ook wel al gelopen en dan vind ze honden en kinderen niet eng en rent ze niet van mij vandaan als andere paarden rennen.

Aan grondwerk heb ik nog niet gedaan en zal zeker is gaan kijken/lezen/zoeken

catharin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:47

Als ik het zo hoor is het gewoon vrolijkheid. Paarden die vrolijk zijn en goed in het voer zitten zoeken vaak een aanleiding om even lekker gek te kunnen doen. Misschien kan je eerst even met haar in de bak aan het werk voor je buiten gaat rijden? Waarschijnlijk is de meeste energie er dan al uit. En krijgt ze veel krachtvoer? Anders even wat minder krachtvoer en wat meer ruwvoer? En op het moment dat er wat gebeurd waardoor ze gek gaat doen kan je haar proberen af te leiden, dus bijvoorbeeld wat stelling naar links of rechts vragen of even draven en dan weer stappen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:05

Ik zou niet met hem aan de hand gaan lopen, as hij dan schrikt of gek gaat doen dan is hij zo los. Enige wat helpt is veel kilometers maken en zelf altijd rustig blijven. Ga als het kan een tijdje samen met een ander meer ervaren paard op pad, of neem iemand mee die met je meefietst. En idd eerst in de bak rijden is ook een goede tip.

x_whiskey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 13:55

catharin schreef:
Als ik het zo hoor is het gewoon vrolijkheid. Paarden die vrolijk zijn en goed in het voer zitten zoeken vaak een aanleiding om even lekker gek te kunnen doen. Misschien kan je eerst even met haar in de bak aan het werk voor je buiten gaat rijden? Waarschijnlijk is de meeste energie er dan al uit. En krijgt ze veel krachtvoer? Anders even wat minder krachtvoer en wat meer ruwvoer? En op het moment dat er wat gebeurd waardoor ze gek gaat doen kan je haar proberen af te leiden, dus bijvoorbeeld wat stelling naar links of rechts vragen of even draven en dan weer stappen.

Ik werk met haar in de bak voordat ik naar buiten ga, was ik even vergeten te melden ;) . In principe krijgt ze 1 kg krachtvoer (zonder biks/haver enz.)
Het afleiden is wat moeilijker, ik probeer haar rondjes te laten lopen maar dat kost me veel kracht, dus misschien toch maar haar ratsoen veranderen :)

Oja, ik heb grondwerk met haar uitgeprobeerd en als ze niet afgeleid is door gras dan luistert ze wel gewoon en ze weet wanneer ze teveel in mijn ruimte komt en als ze dan toch te dichtbij is loopt ze zelf weer achteruit totdat ze uit mijn ruimte is.
Dus heb ik nu zon vreemd paard? :P

morelia

Re: Paard schrikt van kleine en grote dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:13

Hoe oud is je paard? Het enige wat je kunt doen is veel kilometers buiten maken en zo je paard laten wennen aan alles. Is je paard ook zo als je met een ander rustig paard naar buiten gaat? Verder kan je gerust eens afstappen in zulke situaties om aan je paard te laten zien dat het niet eng is. De volgende keer zal je paard dan waarschijnlijk al een stuk rustiger zijn. Je hebt echt geen vreemd paard hoor, gewoon lekker door blijven oefenen het zal vanzelf steeds beter gaan!