Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
), maar laat je fjord dan wel naar het kind toe lopen. En wat betreft dat kudde gedrag, ik herken het wel, mijn paard is dan ook altijd 'opgewonden', maar ze moeten wel gewoon rustig blijven stappen en naar jou luisteren.
Ik corrigeer dat gedrag met mijn stem (een lage iets hardere, niet schreeuwende stem), daar is ze altijd wel van onder de indruk en weet ze weer wie de baas is, zonder dat je aan haar mond hoeft te gaan zitten.zij schreef:hoe gedraag jij je in zo`n situatie? en vooral ook: als je ziet dat er in de verte kinderen/honden oid zijn waar je langs gaat komen? Want als jij dan al gespannen wordt voelt je paard dat en gata ie `zoeken` naar wat er zo eng is...
Verder ben jij imo duidelijk niet de leider als je paard met een andere kudde mee wil. Ze moet zich veilig en vertrouwd bij JOU voelen. Niet bij anderen...
Doe je wel eens aan grondwerk? Zo niet: google daar eens op, of zoek op bokt, of koop een boek... Daar kun je een hoop problemen mee oplossen.
Steeds een scherper bit er in hangen heeft imo echt geen nut.
catharin schreef:Als ik het zo hoor is het gewoon vrolijkheid. Paarden die vrolijk zijn en goed in het voer zitten zoeken vaak een aanleiding om even lekker gek te kunnen doen. Misschien kan je eerst even met haar in de bak aan het werk voor je buiten gaat rijden? Waarschijnlijk is de meeste energie er dan al uit. En krijgt ze veel krachtvoer? Anders even wat minder krachtvoer en wat meer ruwvoer? En op het moment dat er wat gebeurd waardoor ze gek gaat doen kan je haar proberen af te leiden, dus bijvoorbeeld wat stelling naar links of rechts vragen of even draven en dan weer stappen.
. In principe krijgt ze 1 kg krachtvoer (zonder biks/haver enz.)