Het zelfvertrouwen van een paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

Het zelfvertrouwen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 00:03

Hoe zit het eigenlijk met het zelfvertrouwen van paarden?

Wat kan een paard doen als het zijn zelfvertrouwen verliest? Wat kan ik doen om hem weer meer zelfvertrouwen te geven in bepaalde situaties??

Ik rijd op het moment een paard bij. Hij is super verkeersmak en ook braaf. Maar zodra ik hem even stil moet zetten om een weggebruiker voor te laten gaan, dan raakt hij in paniek of hij weet ineens niet meer wat hij moet doen. Met het gevolg dat hij als een tierelier achteruit begint te lopen en knalt letterlijk tegen bomen aan. Ik heb het idee dat hij zich geen houding weet te geven en dat uit, door achteruit te lopen.

Ik heb tot heden verschillende manieren gaan proberen om te kijken hoe hij reageerd. In het begin dacht ik dat het misschien etterij was. Maar een tik met de zweep bracht hem helemaal in de stress. Proberen hem om te draaien, viel hij bijna om. Eraf springen, hielp, maar om daarna weer op te stappen gaf weer de zelfde problemen. En ik heb dan zo iets dat het afstappen een teken is van toegeven. Ook heb ik hem expres nog meer in de achteruit gezet. Misschien dat hij dit echt niet meer tof vind dat hij dan stopt. Helaas: hij zat op een gegeven moment op zijn kont :s. Wat ik van de week geprobeerd heb is om helemaal niets te doen. Hem te laten. OP een gegeven moment stopte hij, stond met zijn hoofd helemaal omhoog en na een paar minuten een diepe zucht en hij was weer bij, leek het wel. Een kriebel door de manen en er was niets meer aan de hand.

Ook tijdens het poetsen, uit het zicht van andere paarden, "hangt" hij erg naar mij. Ik doe ook regelmatig NH en heb dit vanavond maar eens met hem gedaan. Eerst heb ik hem los gewerkt, daarna ben ik verschillende houdingen aan gaan nemen. Een keer twijfelend en dan nam hij de leiding over mij. Een keer heel overweldigend, daar werd hij heel onzeker van. Uiteindelijk heb ik wel een balans gevonden waar hij zicht prettig bij voelde.

Daarom heb ik dus het idee dat hij in bepaalde situaties zich geen houding weet te geven, waardoor hij zijn zelfvertrouwen verliest en dat hij het uit, in hard achteruit lopen. Dit doet hij overigens onder het zadel, maar ook aan de hand.

Hebben jullie misschien nog ideeën om dit "probleem" op te lossen of wat ik nog kan doen om zijn zelfvertrouwen te verbeteren????

Alvast bedankt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:54

Een paard dat zich een houding moet geven? Het is geen mens ;) . Een paard hoeft zich nergens een houding te geven. Die volgt gewoon z'n instinct. Jouw paard heeft een prima zelfvertrouwen. Hij reageert zoals ieder paard instinctief doet: hij vertrouwt de situatie niet, en kent dan maar 1 natuurlijke reactie, nl wegwezen.

Jouw paard heeft (nog) geen vertrouwen in jou als ruiter, en heeft kennelijk (nog) onvoldoende ervaring in buitenrijden. Ik zou 'm met dit gedrag zeker niet verkeersmak noemen. Ook zou er wel eens een stukje 'steegsheid' (niet van stal weg willen) bij kunnen zitten.

Het is een kwestie van veel doen, zodat hij gaat leren dat die 'rare situatie' niet zo eng is, en geen reden is om z'n instinct te volgen. Maw, je wilt juist dat-ie minder op zichzelf gaat vertrouwen, en meer op jou. Kun je niet eens met een bomproef paard meegaan?

khirshanta

Re: Het zelfvertrouwen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:51

Ik snap niet waarom paarden geen zelfvertrouwen kunnen hebben? Goed, dat is weer een heel andere discussie :)

Wat je kunt doen: op het erf / in een veilige omgeving je paard helemaal vanaf de basis kennis laten maken met voertuigen. Loop met hem aan de hand om een stilstaande auto, laat de motor draaien en loop er met hem omheen, laat hem stilstaan en tenslotte: laat de auto (langzaam, dan steeds sneller) voorbij gaan. Probeer het met alle voertuigen die je daarvoor kunt regelen.

Ga vooral lekker door met NH, dit maakt (als het correct uitgevoerd wordt) dat je paard je als leider gaat zien. Lukt dit niet goed, haal er dan z.s.m. bij die meer ervaring met NH heeft. Slechte ideeën zoals dat je paard de baas over jou is, moet je meteen in de kiem smoren.

Over zijn 'zelfvertrouwen': doe bij het rijden een paar gemakkelijke dingetjes, begin dan met iets dat nét wat moeilijker is, maar waarvan je weet dat hij het binnen no-time onder de knie zal hebben. Ga daarna weer even door met iets gemakkelijks en weer iets dat net wat moeilijker is.

Zoek ook situaties (in een veilige omgeving) op waarin hij nog moet leren, bijvoorbeeld over plastic lopen. laat hem eerst wennen aan het plastic en probeer hem er dan overheen te leiden. Op zo'n manier leert hij dat jij verantwoordelijk bent en weet wat je doet, dat hij jou dus kan vertrouwen.

Als je buiten gaat, probeer dan inderdaad een bom-proof paard mee te nemen.

Succes!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:44

Ik denk idd dat hij niet voldoende vertrouwen in jou heeft en gewoon nog niet voldoende verkeersmak is. Hij vlucht gewoon.

Ik zou gewoon eens een aantal keer stil gaan staan op veilige plaatsen. Eerst direct weer weg stappen en belonen, dat steeds uitbreiden. Niet boos worden, gewoon eindeloos herhalen. Al staat hij in het begin maar twee seconde stil, probeer hem wel altijd voor te zijn met weer wegstappen.

Wat betreft geen houding kunnen geven. Ik ben van mening dat paarden dit wel degelijk hebben. Denk maar eens aan het gapen. Dat is gedrag wat ze laten zien als ze even niet zo goed weten hoe ze met de situatie om moeten gaan. Maar dat is vluchten niet, want als ze vluchten weten ze dondersgoed wat ze met de situatie aanmoeten: wegwezen!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:46

Als mijn paard iets eng vindt en ik treed op, dan heeft het 7/10 een averechts effect: hij kan niet 'verwerken' wat hij eng vindt dus schrikt hij. Als ik nu zie dat hij iets eng vindt blijf ik met hem stilstaan, kijk ik naar wat hij eng vindt en leidt hem daarheen, laat hem eraan snuffelen, 9/10x raakt hij ermee bekend en is er niets aan de hand, heel soms vindt hij het ook na het snuffelen nog eng, maar schrikken doet hij dan niet. Ik probeer met deze manier zijn nieuwsgierigheid aan te wakkeren, zodat hij niet zomaar wegrent als hij iets eng vindt, maar er juist naartoe wil om te kijken wát hij eng vindt.

Je laatste manier -door niets te doen- vind ik in jouw geval de enige juiste. Je kan wel er tegenin gaan maar dan bevestig je alleen maar zijn angst. Ik zou gewoon met een braaf paard meegaan, eindeloos blijven herhalen, herhalen en nog eens herhalen. En natuurlijk direct belonen bij goed gedrag.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 21:25

Hoihoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat om een 18 jarig paard, wat altijd langs en op de weg heeft gelopen. Zijn eigenaresse heeft hem al ruim 7 jaar en kent hem door en door. Hij doet ook precies het zelfde bij haar.

Verder maakt het niet uit of je met een ander paard bent of niet. Wanneer er een ander paard meegaat begint hij uit het niets (dus wanneer er ook gewoon niets gebeurd) ook als gekken achteruit te lopen. Het maakt dan niets uit of het paard wat mee is gewoon doorloopt. Dit hebben we al met verschillende paarden waarmee hij in de wei loopt geprobeerd, maar heeft geen effect.

Ik rijd op mijn eigen bomproof pony's ook zonder problemen buiten. Ook rijd ik weleens op andere paarden buiten, dus heb daar ervaringen mee.

Ik ben deze week alleen maar bezig geweest met grondwerk en dat gaat allemaal heel goed. Morgen wil ik er weer een keer opstappen en kijken wat hij in de bak doet.

Ik heb gewoon iedere keer dat hij dit deed iets anders gedaan en reageerde inderdaad het beste op niets doen. De tip van iedere keer heeel even stil gaan staan en dan gelijk weer wegstappen vind ik ook een goede. Over een paar weken wil ik het weer proberen om de weg op te gaan.

Ik ben benieuwd of er nog meerdere tips naar voren komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:26

De tip die ik je zou willen meegeven: doe steeds hetzelfde. Dat is heel moeilijk omdat je van tevoren niet weet waar je paard wel en niet goed op reageert maar het klinkt inderdaad als een gebrek aan vertrouwen in de ruiter en als je steeds wat anders doet leert je paard je nooit te zien als een betrouwbare leider.

Met mijn paard heb ik een vergelijkbaar iets. Bij enge hekjes, meerkoeten, schapen, en talloze andere dingen die ik vaak niet eens zie, draait hij om en galoppeert weg. Het heeft een tijdje geduurd voor ik doorhad dat het enige juiste dat ik kan doen is 'm doordraaien (hij draait altijd naar rechts, ik draai 'm dus door aan de rechterteugel tot hij weer met z'n neus de goede kant op staat) en dan even wachten. Ik laat 'm even rustig worden in z'n hoofd, wanneer hij weer rustig is geeft hij dat meestal aan door te zuchten. Dan kan ik weer gewoon been geven. Been geven terwijl hij nog helemaal opgefokt is in z'n hoofd heeft geen enkel nut, gaat hij alleen maar van achteruit rennen en daarvoor zijn me er toch net te veel bomen en greppels/sloten in de buurt. Overigens heeft mijn paard niet zo heel veel ervaring als je van een tienjarige zou verwachten, nadat hij is ingereden heft hij vier jaar lang erg weinig gedaan, als er wat engs was hoefde hij daar niet (altijd) langs en nu hij een consequente aanpak krijgt maakt 'm dat al zekerder :) Hij zal nooit iets uit zichzelf onderzoeken, behalve dan of ik wat lekkers heb want ik ben veilig. Maar als hij minder toegeeft aan zijn angsten, doordat hij steeds meer op mij vertrouwt, vind ik dat al erg knap van hem :)

Dus ja, eigenlijk kunnen we er niet zo heel veel over zeggen, wij kennen dat paard niet, en het is zaak dat jij 'm wel zo rap mogelijk leert kennen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 00:52

Hoi hestejente,

Bedankt voor je tip. Ik ben inderdaad van plan om nu nog maar op 1 manier met hem bezig te gaan. Dagelijks ben ik bezig met grondwerken en dit gaat eigenlijk heel goed.

Morgen wil ik weer opstappen. Alleen maar een lang teugeltje en een beetje stap en draf. Eerst maar kijken hoe hij reageert.
Bedankt voor jullie reacties :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:58

Lang teugeltje ben ik pas gaan doen toen paard en ik elkaar wat hadden leren kennen ;) Maar net wat ik zeg, de enige die kan uitvogelen wat werkt bij dit paard ben jij. Het is ook logisch dat je verschillende dingen probeert, en eigenlijk is dat meteen het tweestrijdige aan de situatie. Het is voor het paard prettig en ook gewoon nodig dat je dingen steeds hetzelfde doet maar als je niet weet wat het beste werkt, hoe weet je dan wat je moet doen :+

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 01:22

Dat vond ik dus ook tegenstrijdig. Eerst uitproberen wat het beste werkt op het paard, maarja...een paard vind vastigheid ook veel fijner en weet dan waar het aan toe is. Het is vooral een paard wat nooit echt duidelijkheid in zijn leven heeft gehad. Dus ik kan me voorstellen dat hij nu ook weer zo iets heeft van: wat gaat er nu weer gebeuren, wie ben jij en wat wil je van mij. Overigens is het toch wel een dominant paard wat over je heen loopt als je niet uitkijkt.

Maargoed, in situaties dat hij ineens in de stress schiet, doe ik gewoon niets en laat hem weer tot zich zelf komen.