shet laat zich langs geen kanten vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmien1008

shet laat zich langs geen kanten vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:05

Hoi,

ik heb een mini appaloosa, Balou, hij is 6 jaar. en hij heeft 1 gigantisch probleem: hij laat zich NIET vangen

dit had hij bij de vorige eigenaars ook, maar zij hebben hem niet goed opgeleerd want als zíj hem wouden vangen, dreven ze Balou in een hoek en klemmen hem vast met hun been.
nu op die manier wil/kan ik dat niet doen. 1 omdat hij dan tegen da draden van de wei zit
2 omdat ik hem op een rustige manier wil pakken
ik heb hem een tijdje wél kunnen vangen, dan kon ik hem op zijn neus aaien en snel zijn halster pakken. maar dat heeft hij doorgekregen.

en het stomme van alles is, hij volgt mij perfect, hij loopt overal waar ik loop in de wei en hij wíl mee naar buiten, hij wíl samen met mijn andere shet wandelen, maar hij laat zich niet vangen. hij is zo snel als een vlieg.
de wei afspannen tot ene klein stukje gaat ook niet want hij is klein en ik moet al 3 draden spannen zodat hij er niet tussen door gaat.

de enige manier dat ik hem kan pakken, en die gebruik ik alleen als het echt niet gaat, is een doek over zijn hoofd gooien. of ik moet met 2 mensen zijn maar dan moet ik hem weer in de hoek drijven.
maar zo wil ik het natuurlijk ook niet, maar ik moet hem ooit wel eens kunnen vangen

ik hoop écht dat iemand mij kan helpen want zo werkt het niet. k ben bang dat ik anders proffesioneel hulp in moet roepen ;(

alvast bedankt ! :)

Wietsje92

Re: shet laat zich langs geen kanten vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:08

ziet ie het niet gewoon als n spelletje?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:11

komt die ook niet op een emmervoer af? of naar voer in zijn stal?

als je hem eenmaal hebt kan je hem wel gaan trainen aan een langelijn om hem aan te leren dat die komt als je roept, met een emmer rammeld. misschien kan je hem zo laten in zien dat vangen niet eng of een spelletje is, maar dat het dan pas begint.
om de training efficienter te maken zal ik hem tussen door niet op het land zetten maar op stal. dan is de ruimte al kleiner om hem makkelijker aan te leren om hem te vangen

succes

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:11

Nou iig stoppen een doek gooien over zijn hoofd, ga eens naar zijn wei met wat snoepjes, Rammelen met een bakje voer en het hem geven en niet mee nemen. zo komt hij naar je toe omdat hij denkt je wat lekkers hebt dan kan je hem dus gwn pakken.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:12

Wietsje92 schreef:
ziet ie het niet gewoon als n spelletje?

dat kan mischien wel, maar als hij dan in die hoek staat begint hij te panikeren en dan is het voor hem geen spelletje meer.
hij heeft een slechte opvoeding gehad bij zijn vorige eigenaars, pas op die mensen zorgden wel goed voor hem.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:14

Annettu_ schreef:
Nou iig stoppen een doek gooien over zijn hoofd, ga eens naar zijn wei met wat snoepjes, Rammelen met een bakje voer en het hem geven en niet mee nemen. zo komt hij naar je toe omdat hij denkt je wat lekkers hebt dan kan je hem dus gwn pakken.

hij komt ook zonder voer af :) met voer wel wat beter maar dan kan ik hem niet gewoon pakken. het gaat wel een beetje beter maar het lukt niet

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:15

blacknorton schreef:
komt die ook niet op een emmervoer af? of naar voer in zijn stal?

als je hem eenmaal hebt kan je hem wel gaan trainen aan een langelijn om hem aan te leren dat die komt als je roept, met een emmer rammeld. misschien kan je hem zo laten in zien dat vangen niet eng of een spelletje is, maar dat het dan pas begint.
om de training efficienter te maken zal ik hem tussen door niet op het land zetten maar op stal. dan is de ruimte al kleiner om hem makkelijker aan te leren om hem te vangen

succes

bedankt dat ga ik zeker doen :) het is ook, als ik hem heb en ik zet hem thuis in de stal en laat hem daar los, dan kan ik hem gewoon aaien terwijl hij kán lopen. het is gewoon het pakken zelf

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:18

Doen een halster om met een stuk touw, laat dat er gewoon aan zitten op de wei, zodat je hem meteen kan pakken en niet eerst een halster om hoeft te doen.
Op stal het om en aan doen van het halster oefenen.
Nooit boos worden als die niet komt of wegrent.
Tja en verder volhouden.
Bij mijn pony hielp het als die weg liep om hem van me weg te jagen en haar te laten lopen.
Dat had ze snel door en kwam dan uiteindelijk dan toch maar.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:22

jesito schreef:
Doen een halster om met een stuk touw, laat dat er gewoon aan zitten op de wei, zodat je hem meteen kan pakken en niet eerst een halster om hoeft te doen.
Op stal het om en aan doen van het halster oefenen.
Nooit boos worden als die niet komt of wegrent.
Tja en verder volhouden.
Bij mijn pony hielp het als die weg liep om hem van me weg te jagen en haar te laten lopen.
Dat had ze snel door en kwam dan uiteindelijk dan toch maar.

misschien moet ik dat wegjagen ook eens proberen :)
en hij heeft een halster dat wat te groot is dus de neusriem loopt nog een stok door, daar kan ik hem aan vangen.
maar is het dan niet gevaarlijk als ik er ene touw aan doe dat hij erop gaat straan enzo ?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:26

Gewoon lekker in de wei met hem aan de slag, wat volgen en wat borstelen. als hij geniet van die aandacht is het vangen gen probleem meer. Overigens, begin eens met het geen vangen meer te noemen, jouw insteek is ik moet hem gaan vangen, hierdoor verandert je houding en je gadachte, ga gewoon lekker poetsen, leg een halstertouw in je poetskist. als je dan gepoetst hebt, leg je dat touw op zijn hals, alsof je gewoon met een borstel bezig gaat, niet te nadenkend niet te omzichtig. als dat goed gaat heb je hem in elk geval geleerd dat een halstertouw goed is, dan kun je het touw om de hals vast maken en gaan wandelen, door de wei met het touw om de hals. als dat goed gaat goed belonen en los laten, en zo iedere dag een stapje verder, als je hem uiteindelijk een halster omgedaan krijgt, niet meteen vanalles gaan doen, maar gewoon lekker met het halster om wat te eten geven en dan weer af doen.

Bij het wegjagen, moet je wel weten wat je doet en niet een te grote wei hebben, anders ben jij moe en niet de pony.

jasmien1008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 19:32

sonjim schreef:
Gewoon lekker in de wei met hem aan de slag, wat volgen en wat borstelen. als hij geniet van die aandacht is het vangen gen probleem meer. Overigens, begin eens met het geen vangen meer te noemen, jouw insteek is ik moet hem gaan vangen, hierdoor verandert je houding en je gadachte, ga gewoon lekker poetsen, leg een halstertouw in je poetskist. als je dan gepoetst hebt, leg je dat touw op zijn hals, alsof je gewoon met een borstel bezig gaat, niet te nadenkend niet te omzichtig. als dat goed gaat heb je hem in elk geval geleerd dat een halstertouw goed is, dan kun je het touw om de hals vast maken en gaan wandelen, door de wei met het touw om de hals. als dat goed gaat goed belonen en los laten, en zo iedere dag een stapje verder, als je hem uiteindelijk een halster omgedaan krijgt, niet meteen vanalles gaan doen, maar gewoon lekker met het halster om wat te eten geven en dan weer af doen.

Bij het wegjagen, moet je wel weten wat je doet en niet een te grote wei hebben, anders ben jij moe en niet de pony.

ik kan hem niet poetsen in de wei want ik geraak niet verder dan zijn neus en dan trekt hij al trug.
het halster heeft hij altijd om dus dat moet ik niet meer aandoen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:34

waar kan je hem wel poetsen/ aanraken daar begin je mee en dan steeds een beetje verder naar voren of achter toe.

mirthe1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:52

is het zo dat als jij in de wei komt jij hem ook elke keer wilt pakken?
als hij jou associeert met "vangen" word hij al bang.
Ga gewoon de wei in om alleen maar op een stoel te gaan zitten midden in de wei,
als hij dan naar je toe komt draai je je rug naar hem toe en wacht tot hij weer bij je komt, kun je hem uiteindelijk aaien geef hem wat lekkers.
Pak je krukje en loop de wei uit.
Hij zal stomverbaasd zijn, maar zo ook denken waar gaat ze nou heen ik wil mee.
Paar keer zo volhouden dan verwacht ik dat hij wel bij je wel komen.
Zo gaat het in de natuur ook zolang de alfa merrie de kont toekeert naar een paard is deze onderdanig aan haar, laat ze de zijkant zien dan is hij welkom in de groep, de voorkant is dreigend.
Dat is voor jouw paardje ook zo, je komt altijd met de voorkant op hem af, hij ziet het als een bedreiging vooral als je een doek over hem heen gooit dan weet hij niet wat zich overkomt.
Ga dus niet altijd met een doel de wei in ook soms alleen maar om contact te leggen en een vriendschap op te bouwen..
succes!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:53

Allereerst, doe alsjeblieft geen halster met touw om in de wei. Tenminste, niet als je je paardje niet dood wilt hebben. Levensgevaarlijk, ik snap niet hoe je zoiets kunt suggereren :n.

Begin gewoon helemaal opnieuw, leg niet steeds de nadruk op het vangen, maar ga eerst eens gewoon de wei in en doe gewoon eens een keertje niets. Meen wat snoepjes mee, als je pony even komt kijken, dan krijgt ie een snoepje en een aai. Als ie niet komt, ook goed, 15-30 minuten blijven zitten, beetje rondlopen in het landje.

Vervolgens ga je inderdaad aaien, poetsen, beetje frutten. Zorg ervoor dat hij niet steeds de associatie krijgt met "baasje komt me vangen". Baasje komt ook wel eens gewoon knuffelen en niets doen. Als ie dan bij je blijft dan kun je hem eens vastpakken, beetje grondwerk gaan doen etc.

Uiteindelijk krijgt hij dan een positieve associatie bij jou en laat ie zich prima pakken of komt ie zelfs naar je toe.

Voor elke stap geldt, zo lang mee doorgaan totdat het beestje toegeeflijker wordt. Geen dwang, wel respect. Dus als dat inhoudt dat je 2 weken lang iedere dag alleen maar bij hem in de wei moet gaan zitten, so be it. Je moet er wat voor over hebben.

IN stal opsluiten doet niets aan het probleem in het land. Bevestigt alleen maar zijn gevoel.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:06

Inderdaad, halster alsjeblieft meteen af. Je zult niet de eerste zijn die zijn paard in de problemen krijgt door een hoef in een halster, of dat hij ergens in vast komt te zitten.

Inderdaad: terug naar de basis is ook mijn idee.
Neem bijvoorbeeld ook eens het halster mee en leg / hang het ergens neer. Dan weet hij dat een halster niet altijd 'gepakt worden' betekent.
Laat hem er even aan ruiken en leg het dan weg.

Probeer spelletjes met hem te doen, als hij je overal achterna komt, ga dan een stukje rennen. Veel pony's vinden dat erg leuk en racen binnen de kortste keren spelend de wei door.

Je hoeft hem niet alleen met snoep te belonen, voor normaal gewenst gedrag beloon ikzelf alleen met kriebelen en vrolijk praten.

Als hij gewoon niet overal aangeraakt wil worden, begin met de plaatsen waar hij kriebelen lekker vindt.
Wil hij nergens aangeraakt worden, dan kun je overwegen een stukje appel / wortel / paardensnoepje o.i.d. te geven en dan even te kriebelen. Neem vooral niet teveel hooi op je vork en ga niet meteen te ver. Bij kopschuwe paarden hebben we het ook zo aangepakt, ze zijn ook geen schooiers geworden. Snoepje geven, voorzichtig vanuit hals een keer een seconde je hand op een stuk hoofd leggen, dat werd twee seconden voor ze wegdraaiden, toen vijf...

Zoiets kost tijd. Zeker als het door de vorige eigenaren niet goed is aangepakt.slecht gedrag ongedaan maken kost veel meer tijd en geduld dan iets nieuws goed aanleren :)

ShannenSidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:18

zo zijn shetlanders gewoon lekker eigenwijs

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:18

En, heb je al wat tips en trucs geprobeerd?

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:37

bij ons is er een shetlander en die laat zich niet vangen omdat ze bang is (volgens mij is die van jou dat niet).

maar wat ik doe is een beetje musli in je hand, dan loop ik schuin naar haar toe en kijk niet in de ogen, als ze wil weglopen dan blijf ik staan en ga op mijn hurken zitten.
omdat ze nieuwsgierig is blijft ze dan ook staan en draait zich een klein beetje naar me toe en kijkt wat ik ga doen.
dan sta ik weer op en loop weer naar haar toe als ze weer wegloopt ga ik weer op mijn hurken zitten, en zij reageert weer hetzelfde.

zo kom ik steeds dichterbij, en omdat shetlanders gewoon ongeloofelijke vreetzakken zijn kunnen ze een handje musli niet weerstaan :P

meestal zet ze dan de laatste pas naar mijn hand toe zelf en eet ze de musli dan aai ik der even over der hals (op het begin deinsde ze een beetje terug maar ik ging gewoon rustig door) dan pakte ik der en er was niets meer aan de hand.

het gaat steeds beter en komt nu af en toe zelfs al naar me toe lopen!

als hij weet dat als je hem uit de wei haalt hij wat lekkers krijgt zal hij waarschijnlijk na een tijdje wel makkelijker komen.

succes!

oja en wat hierboven ook al is gezegt af en toe gewoon het weiland inlopen en hem wat lekkers geven en even aaien en vooral heeeeel veel geduld hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:07

de enige manier dat ik hem kan pakken, en die gebruik ik alleen als het echt niet gaat, is een doek over zijn hoofd gooien. of ik moet met 2 mensen zijn maar dan moet ik hem weer in de hoek drijven.
maar zo wil ik het natuurlijk ook niet, maar ik moet hem ooit wel eens kunnen vangen

Dit is natuurlijk niet de manier om een paard mak te krijgen.

Geduld en inderdaad een kleiner stukje gras waardoor je hem makkelijker gewoon kan pakken. Ook vaker even naar toe gaan. Alleen voor een aai, of de hoeven uitkrabben. En niet alleen voor het werk pakken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:14

In plaats van vangen gewoon even een tijdje achter hem aan zitten. Gewoon lekker in beweging houden. Hij mag niet stoppen met lopen. Dit kost jou wel wat energie en ook wat tijd. Maar meestal vinden ze dit spelletje na een tijdje niet leuk meer en laten ze zich wel pakken.

Had het ook laatst met een pony van stal die was ontsnapt. Gelukkig rende hij de paddock in, maar hij wilde zich niet laten pakken. Toen heb ik gewoon 10 minuten achter hem aan gelopen en iedere keer als hij stil ging staan weer even zwaaien met het halstertouw. Na een tijdje gaf hij het echt op.

Het is overigens niet de bedoeling de pony tot over zijn toeren op te jagen. Maar gewoon steeds achterna lopen en hem geen rust gunnen. Liefst laten draven. Als het goed is gaat hij na een tijdje ook onderdanige signalen afgeven zoals kauwen met de mond. Op dat moment kan je rustiger aan gaan doen en neem je een "zachte" houding aan waarbij je hem als het ware toelaat in jouw ruimte. Hij zal dan vanzelf naar jou toe komen. Het kost wat tijd en energie, maar het is echt effectief.

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:22

Ga eens goed bij jezelf te raad hoe jij op dat paard afloopt op de momenten dat je hem pakken wilt. Kijk je naar zijn hoofd, naar zijn ogen? Probeer dat niet te doen, dat kan bedreigend overkomen. Loop ook niet recht hem af, loop altijd op een boog naar je paardje toe. Loopt hij weg, loop parallel met hem mee. Draait hij om, ga je dezelfde kant uit. Loopt hij bij je vandaan kuier je er langzaam achteraan. Kijk daarbij niet naar het hoofd van het paard, dat kan bedreigend werken. Kijk naar de schoft, of naar de grond voor je. Als hij je bij zich laat komen, ga je eerst even contact maken bij de schoft. Dat doen paarden onderling ook, lekker kriebelen bij die schoft. Als je hem daar kunt raken, kun je langzaam naar het hoofd toetasten. Krijg je afweer, terug naar zijn "fijne plekje".

Op de momenten dat je hem te pakken hebt, kun je hem belonen. Desnoods geef je hem wat voer, en dan komt nu het belangrijkste: JE LAAT HEM WEER LOS EN BEGINT OPNIEUW. Je zult zien dat het de tweede keer sneller gaat.

Onthoud alleen een ding: op de momenten dat je hem wilt pakken, moet je doorgaan tot je hem te pakken hebt. Al duurt dat de hele dag. Dus trek er de tijd voor uit, niet stoppen omdat het gaat regenen, omdat je moe bent, een afspraak hebt of omdat het donker wordt. Neem een hele dag vrij. En iedere keer dat jij stopt zonder dat je hem te pakken hebt, is een-nul voor je pony.