[spoed] Niet naar de hoefsmid kunnen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

[spoed] Niet naar de hoefsmid kunnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:13

Na een blessure aan het achterbeen (en veel behandelingen later) is mijn paard nogal fobisch geworden van aanrakingen in die buurt. Nu was ze hoe dan ook al geen groot fan van achterhoefjes geven, maar nu hoef je er zelfs niet meer bij in de buurt te komen. Met als gevolg dat ze vorige week zelfs de hoefsmid bijna het licht uit zijn ogen heeft geschopt.

Ik ben nu begonnen met haar achterhand aaien, kloppen, borstelen enzovoorts. Maar hoe breng ik haar in hemelsnaam (zo snel mogelijk!!) bij dat de hoefsmid niet eng is, evenals voetjes geven e.d. Ik zeg uitdrukkelijk zo snel mogelijk, omdat haar voorhoeven WEL bekapt zijn, maar haar achterbenen al bijna 15 weken niet gedaan zijn waardoor ze compleet verkeerd op haar benen komt te staan.

De week dat zij naar de hoefsmid zou gaan, liep ze haar blessure op en kon toen met geen mogelijkheid bekapt worden. Nu weer 8 weken later is het dus echt hoognodig!

Weten jullie raad? :o

Vjestagirl

Re: [spoed] Niet naar de hoefsmid kunnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:15

Zo snel mogelijk is de verkeerde instelling.

Ik raad aan op contact op te nemen met www.paardelarij.nl . Mijn ervaringen met hen zijn, dat je eigenlijk met 2 weken wel kan verwachten dat je paard geen problemen meer geeft.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:21

Het is ook niet omdat IK zo snel mogelijk wil... Maar als we straks een paard hebben met vergroeide hoeven, verkeerde beenstand en rugproblemen zijn we nog verder van huis.

Bedankt voor je tip, maar momenteel wil haar niet WEER uitbesteden. Ze is 3 jaar oud, en heeft in 3 maanden tijd genoeg ellende meegemaakt (Zadelmak maken, 4x van stal veranderd, blessure, algehele stalrust) het is genoeg geweest en tijd voor rust. Maar die hoeven moeten gewoon op de zeer korte termijn gedaan worden, helaas. Daarom hoop ik hier extra advies in te winnen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:29

anders misschien een keertje met da verdoven?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:32

Tja, als het zo snel mogelijk moet, dan laat je haar toch even verdoven? Dan heb je daarna genoeg tijd om het haar met alle rust aan te leren.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:32

als de dierenarts even volhoudt zijn ze het na even al vergeten. Mijn paard heeft een flinke wond aan zn achterbeen gehad die erg pijnlijk is geweest, hij heeft hierdoor ook niet graag dat er aan zijn achterbeen gezeten word, ik zelf kan het niet, maar de hoefsmid op 1 of andere manier wel gewoon.eerst slaat hij een paar keer maar dat is daarna al snel over.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:33

Welke hoefsmid heb je? De hoefsmid van mijn paarden is erg goed met moeilijke gevallen, en als het idd echt zsm moet gebeuren is verdoven wellicht ook een mogelijkheid. Hoop dat je merrie over haar angst heen kan komen in de toekomst!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:34

Lijkt me dan het beste idee ja, om haar gewoon flink onder de verdoving te duwen. Wel zorgen dat ze zo vast staat dat ze niet om kan vallen.

En verder, ik zou wel echt professionele hulp zoeken. Anders zou je kunnen zeggen dat je haar ergens een jaartje in het land zetten en dan weer oppakken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:40

Heb ik overwogen ja, een roesje. Vorige week toen de hoefsmid er was, heb ik haar gesedeert met pasta... Ehm dat haalde helemaal niets uit :D
Zou ze er met een roesje echt niets van mee krijgen? ik wil haar niet nog meer belasten en traumatiseren dan ze op dit moment al is...

Hoe dan ook gaat ze voorlopig niet aan het werk, haar been is nog niet volledig herstelt, en ik wil haar eerst rustig op adem laten komen. Volgend jaar (dan is ze 4) is vroeg zat om echt te gaan trainen.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:42

Je hebt ook een verdovings pasta kan je volgens mij gewoon in een paardenwinkel halen en net als een wormenspuit toedienen. Pasta hebt super ik gebruik ze voor als mn paarden geschoren moeten worden. Ze kunnen volgens mij ook bij de paardendrogist.nl besteld worden

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:45

ArabicQueen schreef:
Je hebt ook een verdovings pasta kan je volgens mij gewoon in een paardenwinkel halen en net als een wormenspuit toedienen. Pasta hebt super ik gebruik ze voor als mn paarden geschoren moeten worden. Ze kunnen volgens mij ook bij de paardendrogist.nl besteld worden

Zie mijn eerdere reactie ;)

Dat heb ik dus al gebruikt, en zelfs de dosis iets verhoogd. Maar mijn paard breekt er dwars door heen en schopt alsnog heel gericht.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:48

Verdoven of een praam proberen.... Praam geeft ook bepaald verdovend stofje af... ze worden dan ook een soort van suffig!!! Ik zou zelf voor een roes gaan.... dan is er tenminste geen stress!!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:50

overleg het eens met je DA

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:53

BaiNar schreef:
Verdoven of een praam proberen.... Praam geeft ook bepaald verdovend stofje af... ze worden dan ook een soort van suffig!!! Ik zou zelf voor een roes gaan.... dan is er tenminste geen stress!!

Tot je het foute paard een keer voor je hebt en zowel degene die de praam vast heeft, als de praam zelf naar de gort geschopt word. ;) Vooral "getraumatiseerde" paarden doen het, in mijn ervaring, niet echt goed op een praam. Worden ze vaak, als ze al agressief zijn naar de smid, nog agressiever van. Ik zou ook voor het roesje gaan... Heb ook zo iets dergelijks op stal staan... Maar bij hem wisseld het, de ene keer (zoals vorige keer) is hij doodbraaf en enkel gespannen, de andere keer is hij ronduit gevaarlijk, is gelukkig "maar" een A pony... Heb je toch net iets meer controle over dan over een paard van 1.70 maar toch... Gevaarlijk blijft het wel, pasta vecht hij ook gewoon doorheen dus dat heeft geen nut helaas. De merrie deed het ook toen ze net bij ons kwam, zijn we mee naar een natuurlijk bekapper gegaan die ook haar trailerprobleem opgelost had. Het was met 1 keer opgelost... Zonder getier, zonder slaan... Gewoon in alle rust... Na een half uur kon hij alle vier haar hoeven zonder problemen bekappen (en nog steeds, is inmiddels al 2.5 jaar geleden)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-08-09 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:55

Dat is een uitzondering hoor... Heb al vele handelspaardjes geschoren met een praam op... zodra dat ding aangedraaid wordt zijn het lammetjes... een enkeling reageert anders maar heb ik nog nooit meegemaakt... Proberen waard lijkt me!! Goedkoper dan een DA en smid te laten komen!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:56

Een paard dat agressief word vanuit angst (gericht slaan) of een paard dat vlucht gedrag vertoond en door beide gevaarlijk word, is een heel, heel groot verschil.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 14:58

Goed, ik ga dit keer voor een roesje. Praam vind ik zelf niets, gezien de reeds aanwezige trauma's. Dat de DA laten komen meer geld kost, tsja... Maar als geld een issue is bij een getraumatiseerd paard moet je niet aan paarden beginnen, simpel.

Tips om het daarna aan te gaan pakken? Ze moet er toch vanaf immers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:58

Ik zou echt eens richting de natural manieren kijken... :) Dan ben je er zelf bij, het paard hoeft dus niet weer weg en vaak is het verbazingwekkend snel opgelost als iemand het ze in "hun taal" uit legt dat het niet eng is. Het kost wel wat, maar dan ben je er ook klaar mee en is het op een rustige, aangename manier gebeurt.... Het is leerzaam voor jou en echt een plezier om naar te kijken hoe ze om gaan met die angst.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-08-09 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kyam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:59

Hallo

je zou een ZACHTE touw om haar koot heen kunnen doen ga bij haar voorhand staan en probeer voorzichtig het touw naar je toe te trekken zodat je haar been richting jou trek,als het paard slaat ben jij safe en zo heb je kans dat ze snel doorheeft dat het goed is als ze optilt gewoon steeds wat langer omhoog houden en goed belonen.Ik had ook zoiets wou echt zn achterhoeven niet optillen en na paar keer dat gaf hij zn hoef al als ik hoef zei!

Groetjes

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:00

ik heb dat bij mijn paard dus ook geprobeerd met pasta. Zij breekt er ook dwars doorheen.
Daarna hebben we haar een coctail spuit gegeven, maar wel zodat ze nog kon blijven staan. Dus die spuit werd rechtstreeks in de bloedbaan gespoten. Denk je nou echt dat als je paard echt niet wil dat dan helpt? Nou niet dus! Ook hier brak mijn paard gewoon doorheen. De dosis verhoogd en nog geen resultaat. Ze werd wel erg suf en wankelde op haar benen, maar zo gauw als hij in de buurt van haar achterbenen kwam, werd ze weer helemaal wakker en brak ze er weer doorheen. Als ik zo snel mogelijk zou willen dat haar achtervoeten bekapt zouden worden, zouden we haar helemaal plat moeten spuiten.
Daar heb ik uiteindelijk dus NIET voor gekozen.
Mijn advies? Blijven oefenen en alles met rust en vertrouwen weer proberen weer op te bouwen. Zo te horen heeft je paardje ook al veel te veel in 3 maanden tijd mee gemaakt en is waarschijnlijk helemaal van slag.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:03

idd voor dit keer een roesje en dan langzaam gaan trainen naar een manier zonder roesje. nu is het gewoon noodzaak dat ze goed op haar benen komt en blijft staan.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 15:03

Bimmetje schreef:
Mijn advies? Blijven oefenen en alles met rust en vertrouwen weer proberen weer op te bouwen. Zo te horen heeft je paardje ook al veel te veel in 3 maanden tijd mee gemaakt en is waarschijnlijk helemaal van slag.

Dat heeft ze ook.

Van de opfok naar een trainingsstal, van een trainingsstal naar haar blijvende stal, van de blijvende stal naar een dierenkliniek (18dgn), en van de dierenkliniek naar haar eigen stal voor algehele stalrust. En dat sinds begin mei, dan is het langzamerhand echt wel welletjes hoor.
:(:)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:06

dat denk ik dus ook en ik denk dat je nu juist niet moet gaan vervelen maar haar rust gunnen en weer vertrouwen opbouwen.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:11

Mijn paard was ook heel vervelend met bekappen. Ze liet mij wel haar hoeven gewoon optillen. Ze moest ook nodig bekapt worden en de da is toen langs geweest en heeft haar verdooft. Dit is echt heel erg goed gegaan. We waren zo klaar.

Daarna ben ik gaan oefenen. Heb ook een andere hoefsmid genomen. De eerste keer heeft ze nog heel veel getrapt (levensgevaarlijk, hij zou bijna stoppen). Uiteindelijk is het toch gelukt. Laatste keer waren we in 20minuten klaar en heeft ze maar 2x geschopt (niet geraakt).

Goed oefenen en een nieuwe hoefsmid doet wonderen :j Aangezien het echt nodig is da even laten komen om te laten verdoven :)

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:08

Gewoon de hoefsmid tegelijkertijd met de dierenarts laten komen, wil het niet, verdoven, net zolang tot ze op een redelijke, en vooral veilige, wijze bekapt kan worden. Scheelt alle partijen (jou, het paard en de smid) een hele hoop gestress en getier.
Als je op de normale wijze begint, er eventueel nog een praam opdraait en misschien ook nog verdovende pasta ingooit waar ze vanwege de adrenaline niet op reageert, ben je nog verder van huis en allemaal een flink vervelende ervaring rijker.
Ondertussen lekker verder blijven oefenen met afspuiten en voetjes geven en dergelijke maar als je er nu haast bij hebt zou ik het mezelf niet moeilijker maken dan nodig.