Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) lekker op het land met zijn maatjes en ik haalde hem er wel een paar keer per week uit, beetje poetsen, hoefjes optillen, leiden, wandelen (beetje verkeersmak maken), stilstaan (dat kon die van mij echt niet destijds
), om maar wat te noemen. Ik ben zooo blij dat ik dat gedaan heb!!! Naast dat je een band samen krijgt, is het een fijne voorbereiding op alles wat nog gaat komen. Ik heb destijds ook het Emiel Voest (freestyle fase 2) gedaan met mijn paard. Dan heb je al oefeningen voor een- en tweejarigen, heel simpel, het kost je niet zoveel tijd, dus prima voor een jonkie.

Twiggy2008 schreef:beetje poetsen, hoefjes optillen, leiden, wandelen (beetje verkeersmak maken), stilstaan (dat kon die van mij echt niet destijds), om maar wat te noemen. Ik ben zooo blij dat ik dat gedaan heb!!! Naast dat je een band samen krijgt, is het een fijne voorbereiding op alles wat nog gaat komen. Ik heb destijds ook het Emiel Voest (freestyle fase 2) gedaan met mijn paard. Dan heb je al oefeningen voor een- en tweejarigen, heel simpel, het kost je niet zoveel tijd, dus prima voor een jonkie.
Twiggy2008 schreef:Overigens vind ik een 3-jarige ook nog erg jong, hoor, maar ja, ik weet dat het gemiddelde paard met 3 jaar volledig beleerd wordt.

Twiggy2008 schreef:Daarom ben ik een groot voorstander van jonge paarden in een clubje met meerdere paarden van verschillende types, ruinen en merries door elkaar.

) is ondertussen geplaatst, dus nu hopen dat ik ze snel binnenkrijg
.guanacotje schreef:Het probleem is dat ze zowel tegenover mijn andere paard als tegenover andere mensen steeds dominanter begint te doen. Als ze straks in rang boven mijn andere merrie staat, komt het dus op mijn nek terecht om haar een beetje bij te spijkeren, en dat lijkt me niet zo interessant.

anneliesdj schreef:Als je met haar bezig bent is het vooral belangrijk om heel consequent je grenzen aan te geven en ook strak te zijn; dus geen dingen toelaten die je in een andere situatie niet zou willen of die later ook niet mogen.
Vraag daarnaast anderen ook haar terecht te wijzen op de manier zoals jij dat doet. Tegelijk kun jij ook de positie van bv de hoefsmid versterken door haar terecht te wijzen als ze kliert.
En wbt het knuffelen in de weide; probeer eens haar te negeren als ze op je af komt, loop langs haar heen en ga bv je andere paard knuffelen of met de draad/waterbak bezig. Leer haar dat jij degene bent die bepaald wanneer en hoe lang er geknuffeld wordt, dat versterkt jouw positie. Dat betekend ook dat je dus dingen als duwen, afsnijden, schuren en omver lopen niet accepteerd.

Dus begonnen met wat basiswerk en gewoon dingen oefenen die je later van pas kunnen komen: wandelen, zwemmen, op de trailer laden en een stukje rijden etc. Gewoon een band op bouwen maar ook dingen doen waarin je jouw dominante rol kunt bevestigen wanneer nodig. En ja hoor, niks aan het handje bij ons, een lief beest
...Bijten, trappen, meeslepen naar de wei, steigeren aan het touw...Maar dat kregen we er zoals gezegd snel uit toen we wat met haar zijn gaan doen...Laten we zeggen dat de rangorde bij ons goed geregeld is en tot nu toe heeft ze niet weer getest (maar dat komt wel weer bij het inrijden en klaar maken voor de koets, daar ben ik niet bang voor
).
. Dit heeft heeeeeeel veel resultaat opgeleverd, gaat soms best hard, maar ze zingt nu wel een toontje lager. anneliesdj schreef:En wbt het knuffelen in de weide; probeer eens haar te negeren als ze op je af komt, loop langs haar heen en ga bv je andere paard knuffelen of met de draad/waterbak bezig. Leer haar dat jij degene bent die bepaald wanneer en hoe lang er geknuffeld wordt, dat versterkt jouw positie. Dat betekend ook dat je dus dingen als duwen, afsnijden, schuren en omver lopen niet accepteerd.
Op dit moment bepaald jouw paard dat zij door jou geknuffeld wil worden, zij bepaalt dus jullie omgang. Al is het natuurlijk erg gezellig dat ze dit doet, zegt dit voor haar iets over jullie verhoudingen. Kijk maar eens naar twee paarden die elkaar gaan knabbelen, het komt vaak voor dat de hoger in rang van de lager in rang eist dat er geknabbeld wordt. Andersom kan de lager in rang het 'vragen' (bij gebrek aan beter woord) en de hoger in rang kan het toelaten of de lagere wegjagen. De kans is dat jij ook geen problemen met haar hebt, omdat jullie verhouding al op deze manier aanwezig is, en het voor haar niet nodig is om haar dominantie bij jou te bevestigen, want dat is al duidelijk. Bij andere, nieuwe, en mensen met meer leiderschapsuitstraling (je zegt zelf dat je niet zo sterk in je schoenen staat), zoals je hoefsmid, heeft ze deze behoefte wel en dat uit zich in het gedrag dat jij beschrijft.