dominant jong ding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

dominant jong ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 23:24

Ik heb een leuke haflingermerrie staan van 19 maanden. Ze staat gewoon tussen de andere paarden op de weide. Helaas zijn er nu wat wisselingen in onze kleine kudde, zodat ze op dit moment enkel samenstaat met mijn andere (volwassen) hafje. Over een paar weken zouden daar weer een aantal andere paarden bijkomen (voor langere tijd, dus het is niet zo dat de groep paarden elke paar weken verandert, dit is een eenmalig iets).
Ze hoeft eigenlijk helemaal niks te doen, behalve gras te eten en groeien, maar een bezoekje aan de hoefsmid of hier en daar een poetsbeurt, daar ontsnapt ze toch niet aan.

Nu begin ik aan een aantal zaken te merken dat ze toch wel erg dominant aan het worden is, en ik ben daar eigenlijk niet zo vreselijk gelukkig mee...
Mijn andere merrie is altijd 'baas' geweest over alle andere paarden (dus ook een redelijk dominante merrie), en sinds een aantal dagen zit mijn jong spul haar uit te dagen. Dat doet ze uiteraard al langer, maar nooit echt serieuze pogingen, en al helemaal geen pogingen die ook maar enige kans op slagen hadden. Waar mijn merrie vroeger bij wijze van spreken 100 meter boven haar stond, staat ze nu nog maar een enkele meters boven haar, en ik denk dat de rollen in de toekomst zullen wisselen.
Naar mensen toe begint ze ook meer en meer uit te testen, maar niet naar mij. Om een of andere reden daagt ze mij (nog?) niet uit, maar bijvoorbeeld de hoefsmid, waar ze de vorige keren mooi liet zien hoe een braaf paard zich hoort te gedragen, heeft vanmiddag zijn handen vol gehad met haar. Halverwege besloot ze dat ze geen zin meer had, en begon ze weg te trekken, te trappen, te stijgeren en weg te lopen.
Ook merk ik dat als andere mensen door de weide lopen, of haar willen voeren, ze steeds minder en minder hun persoonlijke ruimte respecteert.

Nu weet ik niet goed wat ik hiermee moet.
Langs de ene kant denk ik 'gewoon laten doen, ik zal wel kijken hoe ze is als ik haar straks ergens in haar 3e levensjaar uit de weide ga plukken'.
Langs de andere kant, het tempo waarmee ze nu brutaler wordt, dan heb ik straks een draak van een paard staan waar ik helemaal niks mee kan, zo ver wil ik het ook niet laten komen. Ik moet toegeven dat ik niet zo vreselijk stevig in mijn schoenen sta, en als een halve ton paard zich tegen mij keert, dan loop ik toch echt weg.

Dus de conclusie is, ik moet er nu iets aan doen, maar wat?
Ze is zo jong, dus ik ga echt niet 'werken' met haar. Buiten de occasionele poetsbeurt probeer ik zo weinig mogelijk met haar te frullen, tenzij ze zelf om aandacht komt vragen (wat ze eigenlijk bijna altijd doet), dan staan we een minuutje te knuffelen, en gaat ze weer verder grazen.
Het punt is ook dat ze -zoals ik al zei- om een of andere reden zich altijd wel weet te gedragen als ik haar nodig heb, het levert pas problemen op als andere mensen wat van haar willen. (zoals bijvoorbeeld de smid, maar ook als een andere eigenaar zijn paard uit de weide wil plukken, en zij komt zich moeien. of als de paarden van weide verhuisd worden, en iemand anders neemt haar even mee aan een touwtje). Ik kan toch moeilijk de problemen gaan oplossen die ik eigenlijk niet heb? Maar ik wil ook niet dat mijn brutale jaarling niet door andere mensen aangeraakt kan worden, dan moet ze gewoon toelaten.

De opties die even in mij opkomen:
- ik laat haar gewoon doen, dat andere mensen niet met haar omkunnen trek ik me niet aan, en ik kijk wel even hoe ze is over 2 jaar als ik haar nodig heb
- ik ga me meer met haar bezig houden, een beetje reactie 'uitlokken' om daarna mijn positie als mens tegenover haar heel duidelijk te maken
- ik leen een paard van een vriendin waarvan ik weet dat die weinig accepteert van brutaal jong spul. Dit is sowieso maar voor beperkte periode, langer dan een paar weken kan ik die 2 niet bij elkaar zetten. Dus ik weet niet hoeveel dat kan oplossen op die korte tijd...
- help..?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:39

Ja, langzamerhand komt het karaktertje naar boven. ;)
Maar even zonder gekkigheid; ik heb mijn eigen paard gekocht, net twee jaar oud destijds. Hij stond (en staat nog steeds jaren later ;) ) lekker op het land met zijn maatjes en ik haalde hem er wel een paar keer per week uit, beetje poetsen, hoefjes optillen, leiden, wandelen (beetje verkeersmak maken), stilstaan (dat kon die van mij echt niet destijds ;) ), om maar wat te noemen. Ik ben zooo blij dat ik dat gedaan heb!!! Naast dat je een band samen krijgt, is het een fijne voorbereiding op alles wat nog gaat komen. Ik heb destijds ook het Emiel Voest (freestyle fase 2) gedaan met mijn paard. Dan heb je al oefeningen voor een- en tweejarigen, heel simpel, het kost je niet zoveel tijd, dus prima voor een jonkie.

Ik zou zeker nu ingrijpen (en dan wel rekening houdend met haar leeftijd) en niet wachten tot 3 jaar. Het gaat om de basisopvoeding, leiden, hoefjes optillen, toch? Overigens vind ik een 3-jarige ook nog erg jong, hoor, maar ja, ik weet dat het gemiddelde paard met 3 jaar volledig beleerd wordt. ;)

Volg je gevoel gewoon...... :)

PS: een wat dominanter paard in de kudde werkt soms ook. Niemand kan een paard zo goed opvoeden als de paarden zelf. ;)
Daarom ben ik een groot voorstander van jonge paarden in een clubje met meerdere paarden van verschillende types, ruinen en merries door elkaar. Werkt heel goed. :j
En je krijgt er een fijn, sociaal paard van.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 23:55

Twiggy2008 schreef:
beetje poetsen, hoefjes optillen, leiden, wandelen (beetje verkeersmak maken), stilstaan (dat kon die van mij echt niet destijds ;) ), om maar wat te noemen. Ik ben zooo blij dat ik dat gedaan heb!!! Naast dat je een band samen krijgt, is het een fijne voorbereiding op alles wat nog gaat komen. Ik heb destijds ook het Emiel Voest (freestyle fase 2) gedaan met mijn paard. Dan heb je al oefeningen voor een- en tweejarigen, heel simpel, het kost je niet zoveel tijd, dus prima voor een jonkie.

De basis zoals meelopen, stilstaan, vaststaan, poetsen en voetje geven kent ze ondertussen. Ik heb daar nooit echt enorm veel aandacht aan besteed, maar dat gaat gewoon vanzelf.
Die oefeningen, wat houdt dat juist in? Staan die in een boek/dvd? Zo ja, waar kan ik die ergens vinden?

Twiggy2008 schreef:
Overigens vind ik een 3-jarige ook nog erg jong, hoor, maar ja, ik weet dat het gemiddelde paard met 3 jaar volledig beleerd wordt.

Ja, daar ben ik het ook mee eens :)
Ze is een heel vroeg veulen (4 januari), en aangezien je op een weide nog steeds afhankelijk bent van het weer, ben ik van plan om pas tegen april-mei te beginnen. Voor ik er dan ook effectief op zit, zijn we tegen het einde van de zomer, en is ze alweer ruim 3,5. In de winter hoeft ze dan even lekker niks te doen, en het voorjaar daarna beginnen we dan écht :)

Twiggy2008 schreef:
Daarom ben ik een groot voorstander van jonge paarden in een clubje met meerdere paarden van verschillende types, ruinen en merries door elkaar.

Opnieuw, ben ik het absoluut mee eens, maar aangezien ik zelf niet voldoende paarden daarvoor bezit, moet ik een beetje afwachten welke andere dieren er hier op de weide verschijnen.

Ik kan haar eventueel tijdelijk op de weide zetten met die ene dominante merrie, en andere erg oude merrie, en een 3-jarige ruin. Dit kan helaas echt maar tijdelijk, voor max een aantal weken. Zou ik het doen? Of zou ik mijn 2 maffies het zelf laten uitvechten (ookal weet ik stiekem wie dan de baas wordt...)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:16

Kijk eens op http://www.emielvoest.nl
Hij heeft dvd's en boeken en ik ben destijds begonnen met de fase 2 (jonge paarden). Zaken als wijken voor druk, achterwaarts gaan, wending om de voor- en achterhand aan de hand, vast staan, stil staan, aanrakingsoefeningen, leiden zonder problemen, allerlei oefeningetjes op een hele paardvriendelijke manier.

Maar wat is nou precies het probleem met jouw merrie? Dat ze de meest dominante van het koppel is? Of in haar gedrag bij de mens?

De mijne was toen hij in de groep kwam ook de meest onderdanige. Binnen een jaar was hij meneer de directeur. :D ;)
Tot begin dit jaar een iets oudere draver (8 jaar) in de club kwam, toen was het over met de pret, maar hij gedraagt zich heel relaxt onder zijn leiderschapswisseling. En is nog steeds een typje. :+

Kun je de problemen bij de hoefsmid niet herleiden naar een andere oorzaak misschien? Was de smid misschien zelf onrustig? Had ze last van insecten? Was er iets in de directe omgeving waardoor ze onrustiger werd? Ik weet het niet, hoor, ik roep maar wat......

Ik heb ooit een hoefsmid gehad die zelf heel onrustig en gestresst deed, waardoor mijn paard die bui overnam. Mijn paard is een enorme spiegel namelijk. Ik vond het toen erg vervelend dat die hoefsmid liep te mopperen, terwijl het zijn eigen schuld was. Mijn paard tilt eigenlijk vanaf dat ik hem heb, zijn voetjes prima op, maar je moet wel normaal doen, anders krijg je het direct op je bord. En terecht, vind ik. Behandel hem met respect en je krijgt het terug, zeker wat betreft zijn voeten. :j

Maar goed, wat die samenstelling van de kudde betreft; vind ik moeilijk. Het is altijd beter als een jong paard in een grotere groep staat. Zo leren ze heel veel van andere paarden. Kun je de kudde echt niet groter (en stabieler) krijgen door bv. een advertentie hier op bokt of op MP te plaatsen voor meer weidegenootjes? Ik weet niet of het kan, hoor, maar als het wel kan (genoeg ruimte?) zou ik zoiets doen........ :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:30

De optie; 'gewoon laten doen, ik zal wel kijken hoe ze is als ik haar straks ergens in haar 3e levensjaar uit de weide ga plukken' lijkt me geen aanrader omdat ze dan alleen versterkt wordt in haar gedrag. Als ze nu al vervelend is kun je je voorstellen hoe het zal zijn als ze 2 jaar lang 'geleerd' heeft dat die strategie werkt. Beetje het draakverhaal wat je omschrijft ;)

De samenstelling van de kudde veranderen lijkt me niet direkt een oplossing, dat leert haar omgaan met paarden, niet met mensen. Hoewel een dominant paard wat haar haar plek wijst wel een hulp kan zijn maar dat is sterk paardafhankelijk.

Het lijkt me slim dat je er zelf mee aan de gang gaat maar dat je ook anderen met haar bezig laat zijn. Daarvoor hoef je haar niet perse vaker uit de wei te halen, het gaat er meer om wat je doet in de tijd dat je met haar bezig bent dan om hoe vaak je dat doet, dus kwaliteit voor kwantiteit.

Als je met haar bezig bent is het vooral belangrijk om heel consequent je grenzen aan te geven en ook strak te zijn; dus geen dingen toelaten die je in een andere situatie niet zou willen of die later ook niet mogen.
Vraag daarnaast anderen ook haar terecht te wijzen op de manier zoals jij dat doet. Tegelijk kun jij ook de positie van bv de hoefsmid versterken door haar terecht te wijzen als ze kliert.

En wbt het knuffelen in de weide; probeer eens haar te negeren als ze op je af komt, loop langs haar heen en ga bv je andere paard knuffelen of met de draad/waterbak bezig. Leer haar dat jij degene bent die bepaald wanneer en hoe lang er geknuffeld wordt, dat versterkt jouw positie. Dat betekend ook dat je dus dingen als duwen, afsnijden, schuren en omver lopen niet accepteerd.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 00:33

Het probleem is dat ze zowel tegenover mijn andere paard als tegenover andere mensen steeds dominanter begint te doen. Als ze straks in rang boven mijn andere merrie staat, komt het dus op mijn nek terecht om haar een beetje bij te spijkeren, en dat lijkt me niet zo interessant.

De bestelling van de boeken (heb ze maar meteen allebei besteld :P) is ondertussen geplaatst, dus nu hopen dat ik ze snel binnenkrijg :).

Het probleem bij de smid is al langer bezig, maar nog nooit zo extreem als nu. Mijn andere paard heeft erg slechte hoeven, en ziet de smid om de 3 à 4 weken. Mijn jong spul wordt er ook altijd even bijgehaald, de ene keer om 'echt' te kappen, de andere keer even snel met een veiltje erover. In het begin is ze altijd gewoon rustig en kalm, en dan merk je gewoon aan haar reacties dat ze het beu is, en begint ze rel te schoppen. Als ze het beu is na anderhalve voorhoef, dan woren de achterhoeven gewoon een paar weken later gedaan (aangezien de smid sowieso toch moet komen), maar als we zoals vandaag al halverwege voet 3 zitten voor ze het echt begint uit te hangen, dan doen we die 4e er nog even bij.

Qua samenstelling van de kudde: Ik huur een weide van een boer hier in de buurt. Aangezien er op dit moment geen andere huurders zijn, kan ik de 2 aangrenzende stukken ook gewoon gebruiken, maar eigenlijk zijn het dus aparte stukken. Als de eigenaars van de andere paarden mensen zijn die ik ken, zit hij er niks mee in om ze allemaal samen te laten lopen over de 3 stukken, maar bij 'vreemden' heeft hij liever dat ze apart staan, om ruzie en moeilijkheden te vermijden. Er mogen dus best andere paarden bij, maar ik moet de eigenaar ervan kennen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:39

guanacotje schreef:
Het probleem is dat ze zowel tegenover mijn andere paard als tegenover andere mensen steeds dominanter begint te doen. Als ze straks in rang boven mijn andere merrie staat, komt het dus op mijn nek terecht om haar een beetje bij te spijkeren, en dat lijkt me niet zo interessant.

Ja daar heb je een punt :P
Maar je kunt niet voorkomen dat ze boven je andere merrie komt te staan, om aso gedrag tegen andere paarden te voorkomen zou je er een paar dominante paarden bij kunnen zetten maar mijn ervaring is dat dat meestal weinig verschil maakt voor de omgang met jou.
Ik heb hier nog wel 2 onwijze bitchy's staan, als je niet zover weg woonde zou je ze mogen lenen ;)

Edit; mss kun je bij de hoefsmid problemen voorkomen door te stoppen zolang ze nog braaf is? Dus steeds 2 hoeven per keer doen?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 00:47

anneliesdj schreef:
Als je met haar bezig bent is het vooral belangrijk om heel consequent je grenzen aan te geven en ook strak te zijn; dus geen dingen toelaten die je in een andere situatie niet zou willen of die later ook niet mogen.
Vraag daarnaast anderen ook haar terecht te wijzen op de manier zoals jij dat doet. Tegelijk kun jij ook de positie van bv de hoefsmid versterken door haar terecht te wijzen als ze kliert.

En wbt het knuffelen in de weide; probeer eens haar te negeren als ze op je af komt, loop langs haar heen en ga bv je andere paard knuffelen of met de draad/waterbak bezig. Leer haar dat jij degene bent die bepaald wanneer en hoe lang er geknuffeld wordt, dat versterkt jouw positie. Dat betekend ook dat je dus dingen als duwen, afsnijden, schuren en omver lopen niet accepteerd.

Dat is net de grap aan het hele verhaal, ze doet dit soort dingen niet, niet bij mij. Maar ik kan me simpelweg niet voorstellen dat een jong ding dat haar grenzen aan het verkennen is, dit niet uitprobeert bij haar baasje. Ik beschouw het dus als een kwestie van tijd voor ook ik eraan moet geloven.
De tip van het niet knuffelen als zij het vraagt, maar enkel als ik het wil wordt vanaf nu in onze routine opgenomen, stom dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb, het klinkt zo logisch :)

Normaalgezien heb ik haar inderdaad vast bij de smid, en als ik een keer een brul geef houdt ze meestal ook op. Tegen het laatste stukje van de laatste voet ben ik echter lucht, en is het even duw en trekwerk om ook die laatste voet een beetje fatsoenlijk te doen. Vandaag zat ik met een buikgriepje aan de kant, en heb ik het even aan iemand anders overgelaten om haar vast te houden, omdat ik het zelf echt niet zag zitten (die jongen loopt 3 dagen per week mee met de smid, en weet ondertussen wel wat hij moet doen met kliertjes).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:06

Strenger zijn dus, ook die laatste voet hoort ze te accepteren ;)

En dat knuffelverhaal; alléén als jij het wilt, juist niet als zij erom komt vragen, daar gaat het om. Maak duidelijk dat jíj degene bent die wil dat er nu geknuffeld wordt. Dus als ze op jou af komt bewust eerst een paar minuten negeren, gedraagd ze zich netjes (geen duw en trekwerk) dan begin jij met knuffelen. Wordt er wel geduwd en getrokken of erger dan is het kans verspeeld, maak je even duidelijk dat jij de baas bent door haar weg te sturen en kom je bv een uur later weer.

Ook subtiele dingen als stilstaan tijdens poetsen kunnen erg helpen in zulke gevallen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:31

Meld me ook even want in jouw verhaal herken ik heel sterk mijn 2-jarige. Laten we alleen ten eerste vooropstellen dat ik haar hoofdzakelijk om die karaktereigenschap gekocht heb...!

Mijn vriend en ik hebben na lang wikken en wegen ook besloten vroegtijdig in te grijpen, hoewel bij ons het probleem niet lag...Shiva terroriseerde andere paarden (van jong tot oud) en alles wat "nieuw" was vloog ze op, of dat nu een klein ding van een jaar of 1 was of een tuiger van 6 en een stokmaat van 1.78 m. Hondsbrutaal....Waar ik toch eigenlijk ook van genoot.... :o Dus begonnen met wat basiswerk en gewoon dingen oefenen die je later van pas kunnen komen: wandelen, zwemmen, op de trailer laden en een stukje rijden etc. Gewoon een band op bouwen maar ook dingen doen waarin je jouw dominante rol kunt bevestigen wanneer nodig. En ja hoor, niks aan het handje bij ons, een lief beest

Bij ons zijn er ook discussies geweest hoor :j ...Bijten, trappen, meeslepen naar de wei, steigeren aan het touw...Maar dat kregen we er zoals gezegd snel uit toen we wat met haar zijn gaan doen...Laten we zeggen dat de rangorde bij ons goed geregeld is en tot nu toe heeft ze niet weer getest (maar dat komt wel weer bij het inrijden en klaar maken voor de koets, daar ben ik niet bang voor :') ).

Echter was dit niet voor alle andere mensen zo... Shiva had er een o.a. handje van mee de wei uit te rennen als er een ander paard uit wordt gehaald (en met een hond op de wei was taboe, tenzij je hondenpuree wilde hebben...). Ik heb mensen toestemming gegeven haar aan te pakken, ze heeft gewoon haar plek te kennen. Sommige deden dit, andere niet...Einde van het verhaal was dat mensen begonnen te klagen over Shiva...Sja, sneu, maar wat kan ik er aan doen, ze doet het niet bij mij...

We hebben hier ong. 30 paarden in verschillende kleine koppeltjes lopen en aangezien Shiva zichzelf een echte bink vond, dacht ik dat ze het op een weitje met 2 alfa-bitches best uit kon houden }> . Dit heeft heeeeeeel veel resultaat opgeleverd, gaat soms best hard, maar ze zingt nu wel een toontje lager.

Dus wel wat doen aan basisdingetjes (dat kan sowieso nooit kwaad in mijn ogen) en als je de mogelijkheid hebt, zet je jaarling dan op een wei met meerdere dominante paarden, dat was bij ons toch wel de beste keus die we gemaakt hebben...!

gina2003

Re: dominant jong ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:05

Ik ken je probleem helemaal..
Mijn hafje is nu 6 jaar en is rond haar 2e jaar ook met dit gedrag begonnen..

Ik deed wel altijd wat dingen met haar, vooral met dit karakter, aangezien ze zich gewoon verveelde en wat wilde doen.

Je kunt wel al in de wei bv wandelen aan een halster en touw.
en daarbij wat grondwerk doen.

Laat ik zo zeggen, ik had toen 2 meiden die mijn merrie 1 keer voor mij deden, ik had ook een shetje die deden ze voo rmij.
Op een dag toen mijn opa in het ziekenhuis lag, hebben hun haar even voro m meegenomen, 2 meiden van 18 jaar, gewoon een stukje buiten wandelen samen mijn shetje.
Nou ineens had ze bedacht om heel hard te gaan rennen en los te breken, wat haar ook is gelukt.
Ik ben toch 's avonds nog met mijn vriendin gegaan, omdat ik wilde kijken wat ze bij mij deed, en ja hoor, daar ging ze.

Nou ik heb daar echt super veel problemen mee gehad!
Op mijn vorige stal kon ik niet meer met haar lopen, alleen met hoofdstel en dan op hoop van zegen van a naar b komen.
Op mijn nieuwe stal, waar ze net zo consequent wordt behandeld als dat ik haar doe, gaat het echt 1000x beter!
Ik kan nu weer ontspannen met haar wandelen.
alleen op een pad tussen 2 weides, die open zijn, zonder draden, moet ik haar heel goed in de gaten houden, en heel veel grondwerk ondertussen doen, doe ik dat, is er niks aan de hand, loop ik gewoon door, dan gaat ze..

Toen ze jong was is ze in de bak ook een keer naar mij toegerent, iemand zei tegen mij dat ik eens naar haar toe moest rennen als ze dad deed, dus heb mijn ogen dichtgedaan en ben heel hard naar haar toe gerent, en ze schrok zich rot, heeft dit ook nooit meer gedaan.

Mijn tip, ga echt grondwerk met haar doen!
Je belast haar niet teveel daarmee, maar kan wel haar hoofdje licht aan het werk zitten.
En vooral niet belonen met snoepjes!
Daar wordt die vna mij heel pissed van als ze dan weet dat ze 1 snoepje heeft gehad, dan wil ze nog meer en is ze echt niet meer te genieten!

succes

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:58

En wat versta je dan juist onder grondwerk? De echte basis ervan pas ik gewoon bij élk paard toe, maar meer dan dat hoor je toch niet te doen bij zo'n jong ding?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:08

Gewoon stukjes wandelen en stoppen wanneer jij stopt en desnoods een stukje achteruit zetten zodat ze respect krijgen voor jouw ruimte.
Dat is iets wat ik nog steeds heel veel toepas bij mijn merrie en het werkt prima.
Je kunt nog niet verwachten dat ze 100% haar aandacht bij jou heeft, maar je kunt wel eisen van haar dat ze respect voor jouw ruimte heeft en zich in die ruimte dient te gedragen .

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:20

anneliesdj schreef:

Dit wilde ik ook zeggen :j Op dit moment bepaald jouw paard dat zij door jou geknuffeld wil worden, zij bepaalt dus jullie omgang. Al is het natuurlijk erg gezellig dat ze dit doet, zegt dit voor haar iets over jullie verhoudingen. Kijk maar eens naar twee paarden die elkaar gaan knabbelen, het komt vaak voor dat de hoger in rang van de lager in rang eist dat er geknabbeld wordt. Andersom kan de lager in rang het 'vragen' (bij gebrek aan beter woord) en de hoger in rang kan het toelaten of de lagere wegjagen. De kans is dat jij ook geen problemen met haar hebt, omdat jullie verhouding al op deze manier aanwezig is, en het voor haar niet nodig is om haar dominantie bij jou te bevestigen, want dat is al duidelijk. Bij andere, nieuwe, en mensen met meer leiderschapsuitstraling (je zegt zelf dat je niet zo sterk in je schoenen staat), zoals je hoefsmid, heeft ze deze behoefte wel en dat uit zich in het gedrag dat jij beschrijft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:57

Mooie aanvulling Nando, precies wat ik bedoelde :j

orpha_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:59

mijn haflinger merrie die is nu 14maand ze heeft ook soms wel haar keuren maarja, de mijne stelt haar alleen boven haar leeftijds genotjes tegen oudere doet ze dit niet laat ze haar doen.
ik neem haar ja elke dag wel in de hand, en ze leert inorm graag en heeft heel graag dat je met haar bezig ben je ziet haar genieten dan, ik doe het ook niet lang hoor maar doe het toch heel vaak.
ze is ook heel leergierig (heb ik al veel hoord van haflingers)mss kan je kleine dingetjes leren, zoals op comando vooruit enzo (als ze het leuk vind) de mijne vind het supper. en doet dit echt goed, gwn in wei doe ik dit los en ze kan al achter uit en vooruit. nu probeer ik links en recht aan te leren maar dat gaat nog niet goed maar ze begint het te snappen.
en mss af en toe schrikreactie doen met der is ook heel handig voor als je later op de baan wilt kenen ze al paar vreemde voorwerken.
deze oefeningen hoeven allemaal niet lang te duren zo een 5-10tal min en is al lang genoeg :)

en ik denk van in de weide,als ze tegen een ouder paard komt te staan dat ze haar wel zal laten doen en weet wie de baas dan is.