hoeveel grams deken bij ongeschoren fjord

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bodan

hoeveel grams deken bij ongeschoren fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 14:43

Hallo,

Ik wil aankomend winter een deken opgooien bij mijn fjord om zijn vacht wat korter te houden.
Maar hoeveel grams deken kan ik opleggen bij welke temp. zonder dat het te warm word.
Ik dacht aan een ongevoerde regendeken rond de 10 graden.
En een onderdeken 100/200 gram rond de het vriespunt.
Of ben ik dan helemaal verkeerd bezig? :? :o

Gr.

Margon

Re: hoeveel grams deken bij ongeschoren fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:17

Mijn paard krijgt vanaf dat het kouder word dan 10 graden ;s nachts een zomer dekentje op voor de nacht wanneer het overdag kouder dan 14/15 graden is ook overdag. Maar zodra het vriest staat ze toch wel met een winterdeken 500 grams, 200 gram onderdeken en mocht het harder vriezen toch een fleece dekentje voor eronder. En dan nog scheer ik eens per winter

Okee nu is mijn paard geen fjord maar mocht je em echt kort in het haar willen houden zonder te hoeven scheren mag je wel een paar gevoerde dekentjes opgooien naar mijn idee.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:30

ik houd altijd "de 10graden regel" aan zeg maar.
als het 'snachts onder der 10graden word en blijft (dus niet voor 1 nachtje) dan gaat er dag en nacht een ongevoerde regendeken op (ik heb niet de mogenlijkheid om 2x per dag naar mijn paard te gaan).
als het overdag ook onder de 10graden is dan gaat er een 300grams regendeken op, ik vind 300gram meer dan genoeg en heb mijn paardje nog nooit hoeven scheren, en ik denk dat je zeker bij een fjort niet meer op hoeft te doen.
wel heb ik ook nog een zweetdeken die er onder gaat als het echt heel hard zou vriezen, maar zo ver komt het in nederland eigenlijk nooit.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:45

Het is per paard heel verschillend.
De ene heeft genoeg aan alleen een ongevoerde deken en een ander heeft 500grams of meer op liggen.
Staat hij ook binnen of 24/7 buiten?
Vorig jaar stonden mijn paarden nog 24/7 buiten en ik ben toen in september al begonnen met 's nachts een ongevoerde regendeken.
Uiteindelijk zaten mijn paarden dunner in hun vacht dan de paarden die 's nachts op stal gaan.

Maar niet alleen temperatuur speelt een rol, ook het korter worden van de dagen.
Als hij 's nachts op stal komt, probeer dan zo lang mogelijk de lampen aan te laten.

Inmiddels sta ik op een pensionstal, maar toen ik de paarden nog bij mijn ouders thuis had staan hadden we een tijdschakelaar op het licht.
's Ochtends om 6 uur ging het licht aan en 's avonds om 11 uur ging het weer uit.
Toen hebben de paarden ook geen dikke dekens op gehad en toch zaten ze strak in hun velletje.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:51

HAR-->SV

_M_arieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:57

bij mij gaat het zo;

10-15 gr; ongevoerde regendeken
5-10 gr; 100gram + regendeken
onder de 5 300gram +regendeken

Daarbij moet ik wel zeggen dat ze snachts binnen staat (hangt af van de warmte in de stal) en verder onder wat voor weer dan ook overdag naar buiten ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:59

mijne staat onder niks, hele winter niet. Ook niet als het vriest.
aangezien je de vacht ''iets'' korter wilt houden, zou ik gewoon een regendek op doen of een 100gram? Als je het écht kort wilt houden zou ik toch hoger gaan.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:54

Ik had mijn Fjord afgelopen winter een deken op van Bucas, vergelijkbaar met 100 gram. Hij stond dag en nacht buiten en heeft deze de hele winter dag en nacht op gehad. Dat ging prima, ook als het vroor had hij het niet koud, is een hele fijne deken!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 08:52

Bedankt voor jullie reacties. :) Dan zat ik ong. wel op 1 lijn met jullie qua dekens.

Hij komt snachts binnen te staan, het is wel vrij koel daar aangezien hij in een grote schuur staat met de deur altijd open.
Ik zal even achter een 100 en 200 grams deken aan, heeft iemand tips waar ik die kan kopen? Goed merk en misschien klein beetje regenbestendig? of kan dat niet bij een staldeken?
En als hij op stal staat moet de regendeken af om eventueel te drogen?
@ Marloes waar heb jij je deken gekocht?

Sorry voor alle vragen dit is de eerste keer dat ik met dekens aan het werk ga.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:10

als hij overdag wel buiten staat zou ik gewoon voor dag en nacht regendekens kopen, die heb je ook in verschillende diktes.
als de deken nat aan de buitenkant is zou ik hem gewoon op laten, want dan droogt hij beter en is hij volgende morgen weer droog.
als je de deken af haalt dan heb je de kans dat de deken de volgende morgen nog nat is plus dat de binnenkant dan ook wat vochtig is door doorwasemen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:26

Ik heb mijn deken via de paardendrogist gekocht. Bevalt heel goed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:45

Naast de dikte van de deken is ook de hoeveelheid licht van invloed op de haargroei. Deze factor blijkt ook de overhand hierin te hebben. Dus als je pony 24/7 buiten staat ga je er niet komen met een dunne deken.

Let op met ongevoerde dekens in de winter. Het gewicht van de deken drukt de vacht plat waardoor die de isolerende werking verliest, dat wordt dan normaal gesproken overgenomen door het deken. In het geval van een 0-grams deken kan die op zichzelf niet isoleren.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:35

ik heb mijn haff in de winter alleen maar onder een ongevoerde regen deken staan en bevalt mij goed de vacht past zich heel mooi aan aan hoe koud het is vacht word niet te dun maar precies goed, denk dat mijn haff erg ongelukkig word van een dikke deken.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:45

ik heb mn fjorden onder een ongevoerde regendeken staan, ze komen nooit op stal, hebben alleen een schuilstal waar ze nooit staan, tenzij ik er hooi in gooi, wat ik dus doe. Moet eerlijk zeggen dat die dekens voor mij eigen belang zijn, anders kan ik bijna nooit rijden met de natte bemodderde ruggen, daar kan nooit een zadel op. Voor de paardjes zelf hoeft het niet.
Ik heb mn dekens gekocht bij ruitersportzaak in veendam

wendyloepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:52

Ik scheer mijn fjord elk jaar. Hij staat dan onder een bucas deken van 475 gram. Rond het vriespunt doe ik onder zijn bucas deken nog een wollen deken.