Verborgen gebreken ... Rechtszaak! Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Verborgen gebreken ... Rechtszaak! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:44

Puur uit intresse en voor informatiewinning open ik dit topic.

Heeft er iemand ervaringen met rechtszaken in de hippische sector op basis van verborgen gebreken. Ben eigenlijk benieuwd wat de uitspraak is geweest in de zaak en hoelang de procedure heeft geduurt.

Ben voornamelijk op zoek naar ervaringen van een particulier tegen een proffesionele wederpartij (handelsstal)

Ik hoor het graag van jullie, mag ook via PM ;)

Scum

Re: Verborgen gebreken ... Rechtszaak! Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:24

Ik ken wel iemand die een paard heeft gekocht dat achteraf zware zomerexceem bleek te hebben. Paar schuurde zijn rug tot bloedens toe open en er kon niet mee gereden worden.
De rechtszaken hebben ongeveer een half jaar geduurd en toen heeft de eigenaar het paard terug moeten nemen. Dit was wel zo'n 10 jaar geleden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:44

ik denk dat er niet veel zaken daadwerkelijk bij de rechter terechtkomen maar onderling met een advocaat bijv al worden afgehandeld. Of dat het paard in kwestie in de handel wordt gegooid om maar van het gezeur af te zijn, men zegt niet voor niks ´Rechten om een koe koste je een koe´.
Voor de particulier is het vaak te duur om een procedure op te starten en ze verkopen dan liever het paard weer door dat kost ze minder. Plus dat gehaaide professionele verkopers meer weten dan de particuliere leek dus ze draaien zich er sneller uit zonder dat het tot een rechtszaak komt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:52

en hoe zit dat met particulier tegen particulier?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 02:55

Kijk op http://www.rechtspraak.nl , de site waarop de uitspraken van rechtbanken te vinden zijn. Je kan trefwoorden invoeren bij de zoekfunctie. Wel even een hele stapel onzinnige hits daarna doorspitten, om de paar nuttige er uit te kunnen halen. Verder kan je google'n op sites van advocaten die ook Hippisch recht doen. Vaak hebben zij wel wat casussen staan.
Van belang is dat in zaken waarbij sprake is van een consumentenkoop (dus tussen een professionele en een niet professionele partij) het consumentenrecht ook geldt.
Succes!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:50

eeh, wat wil je weten, kast vol hoor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:52

mijn ervaring in rechtzaken is......... dat diegene die kan bewijzen de zaak wint

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:02

mijn ervaring is dat het voor partijen meestal veel geld kost, veel tijd kost en zelden leuk is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:03

ook dat :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:49

helaas gokken veel malafide handelaren erop dat je toch niet gaat procederen omdat het zoveel kost. Zonder rechtsbijstandsverzekering of toegevoegde rechtshulp zou ik er niet aan beginnen.