officiele site over dit geval: Paard & Sport nummer 15

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

officiele site over dit geval: Paard & Sport nummer 15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 18:44

Via de zoekfunctie vond ik onderstaande tekst (gequote)

Nu probeer ik mijn vader dit aan zijn verstand te brengen, maar hij gelooft er niets van.
Hij wilt het met eigen ogen lezen op een officiele website, zoals CBR of RDW, maar ik vind het nergens!

Het gaat erom dat onze auto 1100 kilo mag trekken
Trailer weegt 660
Pony weegt max 400 kilo
= 1060

Maar omdat het laadvermogen hoger is (800kilo) mag ik hem volgens mijn vader niet trekken.
Wie o wie helpt mij aan dezelfde tekst maar dan op een officiele website die mijn vader voor waardig aanziet?

Citaat:
Even een klein stukje overgenomen uit de Paard & Sport nummer 15; 19 juli 2003.

Valkuilen
Eén van de grootste valkuilen ofwel onwaarheden over 'rijbewijs E achter B' wordt geïllustreerd door het volgende praktijkvoorbeeld:
Een amazone die wél beschikt over rijbewijs E achter B wordt met haar auto + paardentrailer met paard aangehouden. De feiten zijn als volgt:
- De auto mag maximaal 1100 kilo trekken (zie kentekenpapieren)
- De trailer weegt 500 kilo (zie kentekenbewijs trailer)
- De lading (het paard) weegt 500 kilo (ze heeft hem zelf gewogen)
- Volgens het kentekenbewijs van de trailer bedraagt de maximum massa van de trailer 1300 kilo (ledig gewicht a 500 kilo, inclusief laadvermogen a 800 kilo).

De amazone krijgt een bekeuring, omdat de maximum massa van de trailer (1300 kilo) meer bedraagt dan het gewicht dat de auto mag trekken (1100 kilo). Na eindeloos discussiëren en de nodige brieven, belde de politie-agent op om te zeggen dat de bekeuring onterecht was.

Wat is namelijk het geval: Indien je als bestuurder rijbewijs B/E hebt, geldt hier slechts dat de traler + lading op dat moment 1000 kilo weegt. De auto mag 1100 kilo trekken en het laadvermogen van de trailer (800 kilo) wordt niet overschreden. Het feit dat de maximum massa van de trailer meer bedraagt dan wat de auto zou mogen trekken, is dus nu NIET van belang! Om te weten of de amazone in overtreding is, zou de politie-agent het paard moeten wegen. Feitelijk zou je dus, als je rijbewijs E achter B hebt, met een Opel corsa een lege twee-paards trailer mogen trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:46

Edit: laat maar over de bron :+ (dacht dat het over een reactie op het artikel ging)

Dan verder:
De agent zei uiteindelijk dat de bon niet geldig was, maar waar had ie dat vandaan?

Wat ik ook heb gehoord is van dat mensen trailers van (bijv.) 2000 kg maximaal laadvermogen naar (bijv.) 1300 kg maximaal laadvermogen lieten keuren zodat ze die dan mogen trekken (met een bepaalde auto)
Volgens het artikel was dat dus helemaal niet nodig?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-09 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:47

Staat er boven Asyaa ;).

En ook ik ken niets anders dan het "complete laadvermogen" verhaal. Dus ben benieuwd wat anderen hiervan zeggen..
(Ik ken namelijk ook inderdaad iemand die week of 3 geleden een flinke bekeuring kreeg omdat ze die trailer níet mochten trekken leeg..)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:51

Kijk even in de FAQ of kijk even in het topic [TAO] Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Let met name op de handige tips van 'Ikke'

Ik durf te wedden dat jij niet 100% zeker weet dat de trailer 660kg weegt en je pony 400kg. Heb je ze onlangs op de weegbrug gehad? Heb je al gedacht aan je hooinet?

Dan vraag ik mij ook af wat de kogeldruk is van de auto... Onder 75kg kogeldruk kan je geen paardentrailer trekken!

Ik ga met je vader mee, en als het al 'mag': Verstandig is het zeker niet!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 18:55

ik heb gewoon even een voorbeeld genomen. Pony is is op de weegbrug geweest, 350kilo.
maar voor het geval hij nu moddervet is heb ik er 400 van gemaakt.

En ik heb gewoon even gekeken naar de trailer die van een vriendin van mij is, en die is ledig 660.
Dat is een tweepaards trailer dus heeft nog een veel meer laadvermogen, maar ik zou toch voor een eenpaards gaan.
Het ledig vermogen wordt dan niet meer dus mijn voorbeeld klopt echt wel.

Bovendien heb ik ook nog een shetje, die zou ik ook als voorbeeld kunnen nemen en dan kan er nog wel een hooitnet bij hoor!

Het gaat mij niet om het te gaan doen, het gaat mij om wat nu de feiten zijn. Klopt het stuk uide paard en sport of niet?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:56

Ledig 660 op papier op of de weegbrug? Als het op papier is, zou ik er voor de zekerheid nog 200kg bij optellen!

Over welke auto gaat het?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 19:00

660 stond op dat papier, maar nogmaals: het gaat niet om mijn trailer, die is van een vriendin dus heb ik die even als voorbeeld genomen. Ik zou ook zo een trailer van marktplaats kunnen kijken en dat voorbeeld kunnen noemen.

Het zou gaan om een volvo s40, maar een ouder model.

Het gaat mij ook niet zozeer om deze combinatie hoor, denk dat k toch nooit met de trailer mag rijden met de 2e auto van mijn ouders hier boven genoemd.

Maar ik wil gewoon weten hoe het zit, zodat ik weet waar ik aan toe ben!

Dit is mijn laatste studiejaar en ik wil gewoon eens rondkijken welke auto's en trailers er op de markt zijn, wat dan een combinatie mag vormen en zodat ik een klein beetje weet aan welk totaal bedrag ik moet gaan denken, zodat ik wat gerichter kan sparen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:04

Omdat je niet zo goed kan zoeken ;)

Citaat:
Nog maar eens de eisen 1,5 paards:
Motor
120pk (90kW)
200Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1300 - 1400kg
toegestaan trekgewicht 1400 - 1500kg
toegestane kogeldruk min. 75kg

2 paards:
150pk (110kW)
300Nm bij 2500 - 3000 toeren
eigen gewicht 1500 - 1700kg
toegestaan trekgewicht min 1800kg
toegestane kogeldruk min. 100kg

Trekgewicht en kogeldruk van auto's kan je hier vinden:

http://www.autoweek.nl/carbase.php

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:55

diesel_ schreef:
ik heb gewoon even een voorbeeld genomen. Pony is is op de weegbrug geweest, 350kilo.
maar voor het geval hij nu moddervet is heb ik er 400 van gemaakt.

En ik heb gewoon even gekeken naar de trailer die van een vriendin van mij is, en die is ledig 660.
Dat is een tweepaards trailer dus heeft nog een veel meer laadvermogen, maar ik zou toch voor een eenpaards gaan.
Het ledig vermogen wordt dan niet meer dus mijn voorbeeld klopt echt wel.

Bovendien heb ik ook nog een shetje, die zou ik ook als voorbeeld kunnen nemen en dan kan er nog wel een hooitnet bij hoor!

Het gaat mij niet om het te gaan doen, het gaat mij om wat nu de feiten zijn. Klopt het stuk uide paard en sport of niet?

voor zover ik weet klopt dit wel. alleen als de bestuurder geen E achter B had gehad was ze in overtreding geweest omdat dan het volledige laadvermogen er wel toe doet.

TeeGee

Re: officiele site over dit geval: Paard & Sport nummer 15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:22

PP > TAO

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:16

diesel_ schreef:
Via de zoekfunctie vond ik onderstaande tekst (gequote)

Nu probeer ik mijn vader dit aan zijn verstand te brengen, maar hij gelooft er niets van.
Hij wilt het met eigen ogen lezen op een officiele website, zoals CBR of RDW, maar ik vind het nergens!

Het gaat erom dat onze auto 1100 kilo mag trekken
Trailer weegt 660
Pony weegt max 400 kilo
= 1060

Maar omdat het laadvermogen hoger is (800kilo) mag ik hem volgens mijn vader niet trekken.
Wie o wie helpt mij aan dezelfde tekst maar dan op een officiele website die mijn vader voor waardig aanziet?

Gewoon even zoeken op http://www.overheid.nl/wetten , reglement rijbewijzen, artikel 15.

Het enige waar art 15 aan voorbij gaat is de toegestane kogeldruk. De auto moet de kogeldruk die de trailer geeft kunnen hebben en daar zit de bottleneck, een auto die maar 1100kg aan de haak mag hebben, heeft zelden meer dan 50kg toegestane kogeldruk.

Je pa heeft dus gelijk al komt dat gelijk niet uit de hoek waar ie het zelf verwacht.......

ponymeid1

Re: officiele site over dit geval: Paard & Sport nummer 15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:29

Je vader heeft gelijk

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:02