@ Ciara; Elleboog zou idd handig zijn, helaas komt de pony niet zo hoog
Ze is maar 90 cm, dus wegduwen of elleboog werk werkt helaas niet echt bij haar...
Stick en string heb ik een tijd terug verkocht, want mijn grote paard vond dat ding maar niets. Zweep aanwijzen en 'tikken' vond die prima maar die stick haatte ze op een of andere manier. Rare merrie I know.
Ik gebruikt de zweep niet als straf, maar idd als verlenging, maar ze accepteerd hem nog niet helaas. Als hij erbij hangt is het prima, maar de aanraking kan ze nog niet verdragen. Nu moet ik zeggen dat ze sowieso wel wat gevoelig is, zomaar een hand op haar geeft ook een 'schrik' reactie (geen grote, maar toch)
@ Sassol; Ik kan best streng zijn, en naar mijn mening ben ik dat ook. Mijn grote moet ik iig wel wat 'strak' houden om de relatie een beetje goed te houden,w ant die loopt snel over mij heen. Echter, die kleine lukt het nog niet echt. Ze is zo snel, en zo onzeker/angstig. Als ik boos wordt, en mij wat 'groter' opstel, dan raakt ze in paniek. Krijgt ze een standje, raakt ze in paniek. Ik dacht dat ik hier wel mee kon omgaan, aangezien mijn grote ook niet tegen een standje kan en snel in 'paniek' raakt, maar de kleine is nog een paar graden erger. Kan haar wel op de kop gaan geven, maar daar wordt ze alleen maar onzekerder van lijkt het wel.
Als ik haar los in de bak laat blijft ze of dichtbij mij, of gaat bij het hek heen en weer hollen omdat ze terug wilt naar de paarden. Een soort van join-up lukt wat adt betreft ook niet echt, ze heeft geen oog voor mij meer, en enige wat ze gaat proberen is onder het hek doro kruipen terug naar stal of de weide naar de anderen.
Leiderschap schort wat dat betreft idd nog behoorlijk... Ik heb haar nu wel zover dat ik haar voor mij uit kan sturen, en ze wat dat betreft niet echt blijft pakken in mij, maar dit kan ook alleen maar in de bak, erbuiten draait ze om en zit ze zo weer in mij...