Pony loopt het liefst in/op mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Pony loopt het liefst in/op mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 23:41

Het is al ietsjes minder geworden, maar nog wilt mijn shetje mijn 'personal space' niet respecteren. Ze is best onzeker, zeker als we nieuwe delen van het erf gaan bewandelen of naar buiten gaan, en het liefst zit ze dan ook boven op mijn rug. Ze loopt echt helemaal tegen mij aan geplakt, en kan geen afstand van mij nemen. Heel irritant, aangezien ze zonder problemen ook echt op mij probeerd te lopen met enge dingen en tenen dan wel eens sneuvelen. En daarnaast; als handpony is het ook niet echt handig als ze constant echt tegen het grote paard aan plakt. Ze lijkt echt hou-vast te willen hebben en loopt het liefst tegen je aan met contact.

Ik heb het al wat kunnen verminderen door, zodra ze tegen mij aan liep of schuin voor mij ging lopen, resoluut om te draaien en de andere kant op te lopen. Ik had in het begin heel wat piroettes nodig, maar het leek wel et helpen. Maar nog niet voldoende. Ook heb ik constant een zweepje in mijn hand tussen ons in, maar dat werkt voor geen meter. Ondanks pogingen tot "friendly-games" (aanraken met zweep overal en nergens) is dat ding nog altijd een grote boeman en het enige wat ik er mee bereik is een pony die wilt gaan rennen en dan half voor mij/tegen mij aan gaat rennen en ik dus geen kant meer op kan...

Iemand tips voor dit probleem? Want ondanks dat er in het begin iets verbeterin te zien was, blijft het momenteel een beetje hangen. Het kan allemaal nog beter, mijn personal space en de veiligheid van mijn teentjes. Iemand tips of oefeningen die ik met haar kan doen dit te verbeteren?

Intervarno

Re: Pony loopt het liefst in/op mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:48

Ik ga dit even volgen. Heb lichtelijk hetzelfde probleem met een paard van 1,70 m, wat dus ook niet bepaald fijn is. :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:28

Wat ik altijd doe is de pony kennis laten maken met mijn elleboog. Dat wil niet zeggen dat ik de pony omver hoek, maar gewoon dat mijn elleboog toevallig net in de plaats zit waar hij of zij mijn persoonlijke ruimte binnen komt wandelen. Paard zal daar tegenaan lopen en bedenken, he wat raar, obstakel, even afstand houden dus. Dit in alle rust en zonder gezwaai of gedoe.

Voor wat betreft het probleem met de zweep, liefst zweep weggooien en stick met string kopen. Maar mocht dat niet kunnen ala.

Vooreerst zorg ervoor dat je de zweep nooit gebruikt als zweep, dus slamiddel. Zweep is gewoon het verlengde van je arm en zo moet het paard het ook leren zien. Dat betekent dus dat jouw 'stick' voorlopig overal mee naar toe gaat, mee met het poetsen, mee met het wandelen, mee met het naar en van stal halen. Laat haar eerst wennen aan de aanwezigheid, en het feit dat dat ding bij jou hoort en absoluut niet eng is. Dan ga je eens voorzichtig als je aan het poetsen bent verder kriebelen met dat ding en zo steeds stapje voor stapje. Niets forceren!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:46

hoi , dit deed mijn pony ook , en na parelli level 1 te doen , heeft wel geholpen, een stick zou ik wel aanschaffen,, nu heb ik de mazzel dat cooper nergens bang voor is, ook niet voor een zweepje.
Nu moet ik wel zeggen dat een shet best moeilijk kan zijn hoor, het kost gewoon erg veel tijd, en geduld.
ik blijf dit even volgen of het je lukt!
vraag het desnoods even op naturals mensen die al verder zijn met parelli!
heel veel succes meid!
groetjes van bren!
heel veel succes meid
ps wat een leuke foto`s op je profiel echt een scheetje! ;)

Sassol

Re: Pony loopt het liefst in/op mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:48

Klinkt alsof je een beetje té lief bent. Paarden in de wei geven elkaar ook wel eens een trap of beet, zou dus ook zoiets doen als ze bovenop je rug springt.
Verder zou ik ook werken aan haar onzekerheid, dan heeft ze minder reden om tegen je aan te plakken.

Wat doet ze als je haar los in de bak laat met jou erbij? Anders zou je het daar ook nog eens kunnen proberen, wegsturen en als ze terugkomt ff met touwtje zwaaien van: nee, ik zei weg. Dan wachten tot ze doorheeft dat ze jouw ruimte moet respecteren en hier alleen in mag na toestemming. Ik zou je paard dus ook nooit zonder toestemming in je 'bubbel' laten komen, ook niet als ie een snoepje wilt, of een knuffeltje.

Het klinkt ook iets alsof de leiderschap toch niet helemaal goed zit. Zou hier dus toch nog maar even de puntjes op de 'i' zetten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:39

@ Ciara; Elleboog zou idd handig zijn, helaas komt de pony niet zo hoog :( Ze is maar 90 cm, dus wegduwen of elleboog werk werkt helaas niet echt bij haar...

Stick en string heb ik een tijd terug verkocht, want mijn grote paard vond dat ding maar niets. Zweep aanwijzen en 'tikken' vond die prima maar die stick haatte ze op een of andere manier. Rare merrie I know.

Ik gebruikt de zweep niet als straf, maar idd als verlenging, maar ze accepteerd hem nog niet helaas. Als hij erbij hangt is het prima, maar de aanraking kan ze nog niet verdragen. Nu moet ik zeggen dat ze sowieso wel wat gevoelig is, zomaar een hand op haar geeft ook een 'schrik' reactie (geen grote, maar toch)

@ Sassol; Ik kan best streng zijn, en naar mijn mening ben ik dat ook. Mijn grote moet ik iig wel wat 'strak' houden om de relatie een beetje goed te houden,w ant die loopt snel over mij heen. Echter, die kleine lukt het nog niet echt. Ze is zo snel, en zo onzeker/angstig. Als ik boos wordt, en mij wat 'groter' opstel, dan raakt ze in paniek. Krijgt ze een standje, raakt ze in paniek. Ik dacht dat ik hier wel mee kon omgaan, aangezien mijn grote ook niet tegen een standje kan en snel in 'paniek' raakt, maar de kleine is nog een paar graden erger. Kan haar wel op de kop gaan geven, maar daar wordt ze alleen maar onzekerder van lijkt het wel.

Als ik haar los in de bak laat blijft ze of dichtbij mij, of gaat bij het hek heen en weer hollen omdat ze terug wilt naar de paarden. Een soort van join-up lukt wat adt betreft ook niet echt, ze heeft geen oog voor mij meer, en enige wat ze gaat proberen is onder het hek doro kruipen terug naar stal of de weide naar de anderen.

Leiderschap schort wat dat betreft idd nog behoorlijk... Ik heb haar nu wel zover dat ik haar voor mij uit kan sturen, en ze wat dat betreft niet echt blijft pakken in mij, maar dit kan ook alleen maar in de bak, erbuiten draait ze om en zit ze zo weer in mij...