wettelijke leeftijd verkoper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rina

wettelijke leeftijd verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 11:23

Bestaat die nog wel? Ik heb even zitten zoeken op het net maar ik kan er eigenlijk niets over vinden.
Hoe oud moet je zijn om rechtsgeldig een "zaak" te verkopen? En zit er eigenlijk ook nog onderscheid in de waarde van het te verkopen iets? Bedoel ik kan me voorstellen dat een 14 jarige mss wel z'n eigen mp3 speler zou mogen verkopen maar hoe zit dat met de grotere/duurdere dingen.

En ja heeft een reden, ik ben op zoek naar een leuke Haflinger. En ik heb op een verkoopsite 1 gevonden die mss wel aan mijn wensen voldoet. Dus gemailt en reactie terug gekregen, maar ik begin een vermoeden te krijgen dat de verkoper eerder een jeugdig persoon is. Niet dat er iemand me bezig houdt ala penny ;) Maar ik vroeg me nu toch af, wat als ik van een jeugdig persoon een paard koop, is dat dan wel rechtsgeldig?

absque_dubio

Re: wettelijke leeftijd verkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:32

Ehm, mn rechtsboeken zijn net verkocht..
Maar het was geloof ik tot je 18e (of 16e?) dat je officieel niks mag kopen of verkopen. Als je ouders het er niet mee eens zijn kunnen ze het ongedaan maken. We gaan er wel vanuit dat idd een kind van 14 wel een shirtje in de winkel mag kopen, een kind van 16 wel een mp3 oid. Maar eigenlijk mag t dus niet, en kan t ongedaan gemaakt worden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:53

Tja, volgens mij is het zo dat de duurdere goederen inderdaad niet door een persoon onder de 18 gekocht- en of verkocht mogen worden. Omdat zij volgens de wet nog niet volwassen zijn.

Net als dat iemand <18 geen telefoonabonnement af mag sluiten.

Wellicht haar te vragen hoe oud ze is (of eeft degene hyves) en anders het verdere verloop met haar ouders bespreken.
Telefoonnummer heb je? Zo niet, dan proberen deze via de telefoongids te achterhalen.

ZOu zonde zijn als je denkt een leuk paard te hebben gekocht, en haar ouders het er achteraf helemaal neit mee eens zijn.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:57

Ik denk dat zij gewoon je mailtjes beantwoord, maar dat als je tot aankoop overgaat ze het contract gewoon door haar ouders laat opstellen dan is het wél rechtsgeldig ..
zo deed ik het iig ook bij de aankoop van mijn vorige pony ..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 13:15

@Leentje dat was ik dan ook wel van plan ;) Ik wilde alleen graag van te voren weten of dat nodig zou zijn, mocht de koop wat worden.

@Absque-dubio dat was ook waar ik over zat te twijfelen. die 16 of 18 jaar. Maar ik ga er gewoon maar niet op gokken, en als dan wordt het contract met een volwassene. Thanks allemaal.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:03

Een min 18-jarige kan geen paard kopen of verkopen. Je kan met haar onderhandelen maar het koopcontract moet op naam staan van en ondertekend worden door een van haar ouders.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:18

Je kan best een contract tekenen met een minderjarige, alleen blijven de ouders verantwoordelijk.
Doch is er in geval van een rechtszaak, noem maar wat altijd een verzachtige omstandigheid omdat de rechter er ook echt wel van uit gaat dat jij als meerderjarige moest weten dat je met een kind zaken deed.
Oftewel meestal verlies je dit of je moet aan kunnen tonen dat hier sprake is van herhaling, dus dat de ouders het kind gebruiken om zaken te doen zeg maar.

Heb het even nagevraagd bij een vriend en tevens advokaat, oftewel pas gewoon op.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:30

@Eppie Thanks, nu weet ik het zeker.