Dit was voor Ret en mij weer de eerste wedstrijd van het seizoen. De laatste keer in de klasse B-paarden.
Zaterdagochtend ging mijn wekker af om 4.50 uur..

Op de gang kwam ik nog een ietwat slaperige Marco tegen en Ka was aardig wakker.

Om half 6 waren we ongeveer op stal en de staleigenaar was op dat moment net aan het voeren. Toen Ret z'n eten op had, ben ik hem gaan invlechten. Zoals gewoonlijk vond ie dat NIET GRAPPIG!!

Na het invlechten klaargemaakt voor de rit en meneertje rende zowat de trailer in! Hij had heel goed door dat er weer iets leuks op de planning stond.

Na exact 1,5 uur rijden kwamen we aan bij het Ronostrand in Roden.
Karin en Marco waren al vooruit gereden en hadden mijn startnummer opgehaald en nog even betaald.
Uurtje of kwart voor 9 Ret opgezadeld, want om kwart voor 10 moest ik mijn dressuurproef rijden. Tijdens het losrijden veel aan lengtebuiging gewerkt, ging lekker. Af en toe werd ie wat sterk, maar kreeg hem weer netjes terug. Ook was Rom al vroeg aanwezig om mijn dressuurproef te aanschouwen, toppie hoor!

De proef ging naar mijn gevoel wat slordig. Bij het binnenkomen bijvoorbeeld stond ie hartstikke mooi vierkant, en net nadat ik had gegroet gooide ie z'n achterhand wat naar rechts. Nog een schoonheidsfoutje bij het teugels op maat maken na het halsstrekken op de volte. Hij kwam wat tegen de hand. Verder ging alles wel redelijk netjes. Maar ik had zelf het gevoel dat er niet echt hoge punten uit kwamen. Was zelf dus niet helemaal tevreden.
Na de proef direct de vlechtjes uit z'n manen gehaald en hij was meteen weer vrolijk

Na de dressuur Ret afgezadeld en even gewacht op Gomir, die ook net had gedressuurd en haar paard aan het afzadelen was. Samen met Gomir, Gomir's moeder, Karin, Marco, Maarten en Paul heb ik de cross verkend.
Het was echt een mooie locatie. De bodem was op sommige stukken best zwaar. Mooie sprongen, veel combi-sprongen, waar ik zelf nog beetje zat met de afstanden die ertussen zaten. Na wat gereken en gepuzzel was ik eruit op hoeveel ik ze zou nemen.
Na een uurtje was de cross verkend. Ka is toen vast Retje spring- en crossklaar gaan maken, terwijl ik met Rom nog ff het springparcours heb verkend. Zag er niet zo moeilijk uit. Tussendoor werden de uitslagen van de dressuur opgehangen en daar bleek dat ik gedeeld 3e stond met 162 punten!!

Mijn starttijd met springen was 12.56, maar ze gingen op een gegeven moment wel erg snel er doorheen. Ik zat er net 10 minuten op en had nog net tijd om wat kleine sprongetjes te nemen en toen moesten we de ring al in. Maar ik zag het wel zitten, want tijdens het losspringen voelde Ret fijn. Lekker voorwaarts, hij had er echt zin in. Wist precies wat hem na het springen nog stond te wachten

Het parcours ging erg lekker, na hindernis 8 werd ie wat feller en sterker, maar ik kon hem nog goed bij me houden en we waren foutloos. Maarten heeft het gefilmd en Marco heeft heel wat gave pic's gemaakt.
Nu dus alleen nog een kwestie van een goed cross rijden...
Toen door naar de voorkeuring waar ie heel netjes een hartslag had van 60.
De start lag aan het meertje. Er stond een best wel harde wind, er lag heel mul zand op het strand en Ret vond het allemaal super! Hij was nog nooit op het strand geweest, dus hij keek z'n ogen uit. Heel komisch

Om 13.14 mochten we starten. Ret liep een lekker constand tempo, was lekker voorwaarts, mooi z'n oortjes erop. Ik kon aan hem merken dat ie er zin in had. Nergens was ie kijkerig. De sprong bij de waterbak was een boomstam vanuit een best wel smal slingerig bospad. Na de sprong ging je naar beneden het water in. Ret kwam uit het paadje, zag de hindernis, trok er lekker naar toe en plonste zonder aarzeling het water in. Volgens mij is ie verslaafd aan water ofzo, hij vindt het altijd zo gaaf!

Op het filmpje dat Marco heeft gemaakt bij de waterbak is ook te zien hoe strak z'n oren naar voren staan

Na hindernis 12 waren en 3 verplichte doorgangen over een heel groot stuk grasland. Op dit punt heb ik hem lekker voluit laten gaan, om nog wat tijd terug te winnen op de slingerige bospaadjes.
En toen waren we alweer bijna bij de finish. En nog steeds foutloos.
Maarten stond te filmen aan de overkant van het meer. Daar was een combinatie van 4 sprongen achter elkaar (waaronder de afsprong en de in-uit aan de rand van het meer). Boven op de heuvel heeft Maarten hele mooie shots kunnen maken van ons. Daarna nog de picknicktafel, de punt, nog een sprong en op naar de laatste. Een mooie massale oxer van twee grote boomstammen. Je kon daar ook de linkerkant nemen, die was wat lager, maar Ret liep zo lekker de hele rit, dat ik besloot om gewoon rechtdoor te gaan, over het hogere stuk. Deed ie zonder moeite.
En toen nog ff lekker de laatste paar metertjes doorgereden en we waren alweer gefinisht.
De optimale tijd was 374 seconden en wij hadden hem foutloos in 371 seconden gereden. Ik heb gewoon helemaal op mijn gevoel gereden, helemaal niet op de tijd gelet. Dus best knap dat we zo dicht bij de optimale tijd zaten.

Nu we de cross gehad hadden, had ik helemaal een goed gevoel erover.
Ret had zin in nog een rondje

Daarna Ret lekker afgesponsd en op de trailer gezet. Aangezien ik dus verzekerd was van een plaats bij de eerste 4 moest ik blijven voor de prijsuitreiking. Karin en Maarten zijn toen alvast met Ret terug naar huis gereden, Marco en ik zijn nog gebleven.
De prijsuitreiking was pas 2,5 uur later en omdat Marco zijn haar nog wilde laten kortwieken, hebben we heel Roden nog moeten doorlopen, om een kapper te vinden die NIET om 15 uur dicht ging...

Daarna weer terug naar de wedstrijd en op de uitslagen gewacht.
Amy nog gezien met Melano bij de trailer. Eventjes staan kletsen, was gezellig.
In de kantine hing de lijst met uitslagen en daar bleek dat Ret en ik als 3e waren geeindigd over de hele wedstrijd!!!

Bewijst ie zich toch maar weer tussen z'n grote 'broers'.

Dat kon dus niet mooier: een goed begin van het seizoen en een mooie afsluiting van de klasse B... Op naar de L (Ambt-Delden)!! Ons dagje kon niet meer stuk!
Vanmiddag ga ik naar Retje toe, lekker relaxen in het bos. Hij is vandaag ook nog eens jarig, dus ik denk dat ik hem maar ff ga verwennen met een worteltaart. Een extra grote, want die heeft mijn kleine dappere pony wel verdiend!

Als laatste wil ik nog even zeggen dat ik een superdag heb gehad.
Maarten, Karin, Paul en Marco ontzettend bedankt voor jullie hulp, het was echt teamwork

En Paul, ik hoop dat je Ambt-Delden bij ons L-debuut kunt zijn, om me nog een beetje te 'personal-coachen '

Carina, ik vond het leuk om jou ook eens ontmoet te hebben. Ik vond het zo sneu voor je van het water. En dat terwijl Ontario verder zo goed sprong!
In Ambt-Delden gaat het helemaal goed komen!
De foto's laten helaas nog 2 weken op zich wachten, aangezien onze fotograaf 2 weken verhinderd is...
Maar als jullie dus nog ff geduld hebben, ze zijn echt de moeite waard! (ik heb ze gezien en Marco heeft weer eens goed zijn best gedaan