ze wil opeens niet meer uit de wei. ?? ontzettend eigenwijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Priscilla

ze wil opeens niet meer uit de wei. ?? ontzettend eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:00

hoi,

ik heb nu sinds 3 jaar een een d-pony er bij. het is een merrie.
nou ben ik dus een week op vakantie geweest( wat ik wel vaker doe ) en sinds ik terug ben is ze zo eigenwijs als de ***.
het is niet normaal , deze pony heeft namelijk een goud karakter alles is haar best nergens bang voor enz.
maar nu ... ik krijg haar niet uit de wei . de 1e avond is het gelukt door haar *jaloers* te maken met de ander pony veel aandacht geven. en gisterenavond hebben we vanalles geprobeert maar ze wil niet komen ze loopt al weg als je 50 mtr bij der vandaan bent.
nu vannochtend lukte het weer niet , ze bleef rennen rennnen en rennen. uiteindelijk kwam ze steeds zachter en dichter bij tot ze stil stond 3 meter van me vandaan en toen heb ik er gelukkig kunnen pakken na 2 uur van alles proberen ( incl. met rust laten ). ze was helemaal drijfnat van het zweet !
nu staat ze in de bak en ik wilde haar een snoepje geven en weer het zelfde liedje wegrennen.

maar goed wat kan dit zijn ?
mijn opa zegt hengstigheid , maar normaal doet ze nooit zo als ze hengstig is , eigenlijk merk ik dat nooit.
mijn moeder zegt dat het verlatingangst kan zijn ivm dat ik op vakantie was ?maar ik kan hier geen info over vinden .

wat zal het zijn en wat kan ik het best doen ?

Groetjes Priscilla

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:01

kan niemand helpen ? ben namelijk best ongerust .. :\

Hananas

Re: ze wil opeens niet meer uit de wei. ?? ontzettend eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:02

Is er in de week dat je wegwas er iets mee gedaan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:04

Dit is geen 'eigenwijsheid", hoor. Het klinkt alsof er iets met het beestje gebeurt is. Als ze normaal altijd prima te pakken was, is dit heel vreemd gedrag. Wat is er in jouw vakantie met haar gedaan? Staat ze langs de openbare weg?

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:21

ze is verzorgt door onze buurvrouw , die heeft zelf geen paarden , maar ze heeft dit al meerdere malen gedaan. nee ze staat niet naast de weg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:36

Ik vind het moeilijk er echt iets zinnigs over te zeggen, omdat ik niet zie wat er precies gebeurt tussen jou en je paard of alleen bij je paard. Ik zou lekker bij haar op het land gaan zitten, contact opbouwen. Wees geduldig, wees jezelf en als ze toenadering zoekt, niet meteen haar vangen, maar ook weer gewoon haar los laten en de volgende dag nog eens.

Verlatingsangst, ja, ik ken een paard die dat heeft (een vorm ervan) en die enorm op zijn eigenaresse kan als zij terug komt. Het is geen onmogelijkheid. Door hengstigheid kunnen merries ook onvoorspelbaar gedrag vertonen (door de hormonen), maar dan zou het weer snel over moeten gaan. Nogmaal, het is echt lastig om hier te zeggen wat het precies kan zijn.

Ik zou lekker in het land gaan zitten in dit geval. :)

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:42

ze staat nu in de bak ;) maar dat zitten heb ik ook al geporbeerd. ik had eergister zowat de 3 uur in het weiland gezeten alleen maar zitten verder niks. mevrouw deed niks ging gewoon aan de andere kant zo ver mogelijk van mijn vandaan staan grazen. ik kan het natuurlijk nog is proberen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:46

Maar dat bedoel ik ook, hoor :) . Voorlopig gewoon alleen maar zitten. Kan je ook iets korter dan 3 uur doen, maar ze went dan weer aan je aanwezigheid. Jammer dat ze je het niet kunnen vertellen, he? :D

Ik zit graag bij mijn paard in het land, die overigens prima te pakken is (komt ook meestal naar je toe). Ik kijk graag naar de kudde, leer je zoveel van (de lichaamstaal van paarden, wat ze zoal uitspoken, hoe de onderlinge relaties in de kudde zijn, om maar wat te noemen). En de rust bij ons doet mij mentaal ook heel goed, als ik eerlijk ben. Weg van het gestresste, jachtige leven, waarin je zoveel moet en doet. :)

Zit je zelf goed in je vel? Soms stralen mensen onbewust iets uit wat een paard meteen opvangt. Kan ook nog, he.... ;)

Kon die buurvrouw je niets vertellen over het veranderde gedrag van je paard? Ik bedoel, is haar niets opgevallen?

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:49

normaal kwam ze ook altijd naar mij toe , vooral savond als de muggen actiever worden( ze heeft eczeem ).

ik zit goed in me vel hoor , ja alleen nu wat ongerust omdat dit gedrag en totaal afwijkt van hoe ze normaal was.

de buurvrouw heeft niks velteld van dat er iets ''raars '' was . mischien nog maar even vragen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:51

Het kan best protest zijn omdat je er een week niet was. Dat is met een paar dagen over.

Hoe voer je? Wellicht kun je haar lokken met krachtvoer, buiten de wei voeren en dan weer terugzetten. Mijn merrie laat zich niet vangen als ze het te goed heeft op de wei, als ze geen behoefte heeft aan rijden of prullen. Is gelukkig tot nu toe van tijdelijke aard :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:53

Kan me voorstellen dat je ongerust bent, als dit totaal ander gedrag is dan voorheen.
Ik zou precies hetzelfde hebben, als mijn Sam na een weekje vakantie zo zou doen.

Ga nog even vragen aan die buurvrouw of zij je nog wat meer kan vertellen. Is ze hengstig nu eigenlijk?
Verder gewoon rustig blijven en geduldig de tijd nemen. Meer kun je niet doen, tenzij je haar wilt dwingen (wat ik persoonlijk geen goede oplossing vind). Hoe is ze als je haar wel te pakken hebt? Of is dat nog niet echt aan de orde geweest?

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:59

lokken met voer lukt dus echt niet .... normaal als ze een keertje niet wou komen wel . maar nu werkt dat ook niet ( bij onze andere pony wel , hahaha , die moet dat niet missen )

we zijn zondag thuis gekomen en dinsdag is het eigelijk echt begonnen. even ter informatie

twiggy
toen ik der vannocht had liep ze met gemak mee , ze was wel helemaal bezweet van het rennen . dus ik haar beetje afgespoelt en daarna even wandelen en dan vond ze juist heel leuk . teminste oortjes naar voren aandacht vragen enz. ze geeft me altijd kusjes op me wang enzo dat deed ze nu ook . eigenlijk gewoon als normaal alleen dan nog meer andacht vragen en als ik dat gaf heel blij reageren. maar nadat ik ze in de bak had gezet was het weer van vooraf aan niet komen ... ik heb er natuurlijk met rust gelaten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:01

Ik vind dat toch wel heel raar gedrag, hoor......
Probeer rustig te blijven en kijk het even aan...... Ze ziet er verder wel goed uit?

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:04

het is echt het niet willen komen , en als ik der dan hebt is ze uber blij met de aandacht. juist 2 dingen die tegen elkaar keren om het zo maar te zeggen.

ja zeker ze is juist op der mooist ( behalve der staart en manen dan ivm met eczeem )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:06

Maar heeft ze dan geen eczeemdeken op?

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:12

jawel ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:20

Gelukkig, ik schrok al.... :o
Maar waarom zijn haar manen en staart dan zo erg momenteel? Ik bedoel, ik ken wel meerdere pony's met eczeemdekens en hun manen/staart zien er prima uit, hoor. ;)

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:22

weet ik maar mevrouw schuurt der voorpluk ( die niet beschermt is ) en ze schuurt ook gewoon met de deken op. de deken gaat er alleen niet kapot van maar ja daaronder wel. het is al heel veel minder sinds ze die deken heeft. maar nog is het niet geweldig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:27

Is het dan niet handig om haar eens door te laten lichten door (wat ikzelf zou doen) een holistisch dierenarts?
Ik bedoel, zomereczeem ontstaat door de mugjes en die komen als het goed is niet bij je paard door die deken heen. Heeft ze niet (nog) wat anders? Is ze goed ontwormd? Om maar wat te noemen? Waar komt die jeuk vandaan?

Het klinkt toch wel een beetje als een paard wat niet helemaal goed in haar vel zit....
Ik weet het ook niet, hoor, ik roep maar wat ik nu even denk. Ik ben overtuigd dat fysieke en mentale gezondheid (en sociale gezondheid) allemaal met elkaar te maken hebben......

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:33

het onstaat indderdaad door mugjes , maar het is niet zo dat als de muggen wegzijn de eczeem weg is , en mijn pony heeft het in best wel erge maten. de jeuk komt dus van de schilfertjes die der zitten door der eczeem .

niet goed in der vel .. nee dat kan ik me niet voorstellen . ja mischien nu met dat rare gedrag , maar normaal echt niet.

en als het zo zal zijn , waardoor zal dat komen ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:36

Dat weet ik niet, maar ik heb zelf ook een vorm van eczeem, die vooral opkomt als ik niet goed in mijn vel zit. ;)
Gelukkig helpt het bij mij al als ik gezond eet, veel water drink, voldoende slaap en niet te veel stress heb. En dan de hele combi ervan, dus heb ik eens stress, zorg ik dat ik de rest goed doe en dan heb ik geen last van eczeem.

Ik ben geen DA, ik ken jouw paard niet, ik weet het niet, ik dacht maar wat hardop. ;)

Sterkte ermee, hoor, ik moet wat doen hier en daarna ga ik lekker naar mijn paard toe. Hopelijk is de ergste hitte dan wat voorbij. :)

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:37

oke;)

ik ga maar even kijken of ze iets van me aan wil nemen .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:42

Sterkte en succes dan maar, hoor! :wave:

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 16:09

WHAAAH geweldig !

toen ik in de bak kwam , wegrennen he. maar even later stond ze stil en liep ik naar de toe en ze bleef staan!! toen even aandacht gegeven en ik liep weg kwam ze me achternaa ! jippie.
dus ik in het midden van de bak gaan zitten zei kusjes geven en aandacht vragen en gaf dat natuurlijk toen ben ik weggelopen.