Pony hinnikt heel hard als we buiten rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda8309

Pony hinnikt heel hard als we buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 12:47

Hallo,

Mijn pony hinnikt ontzettend hard als we buiten rijden. Ik denk dat hij paarden in de buurt wil roepen want hij krijgt meestal wel antwoord terug... :+
Maar hij wordt dan soms zo heet dat hij gaat dribbelen en heel vervelend gaat doen.
Verder is hij wel verkeersmak, hij is wel heel kijkerig maar schrikt niet echt.
Het is een Hackney van 5 jaar oud.
Hebben jullie tips om hem rustig te houden? Want ik mag wel oordoppen indoen als we buiten rijden.... :o

Anoniem

Re: Pony hinnikt heel hard als we buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:48

Zelf niet teveel aandacht aan besteden en rustig blijven en hem een beetje bezig houden.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:49

mijn baas gaf hem altijd een tikje(zacht) met de zweep als die hinnekte en zei NEE het werkt wonderbaarlijk wel. of paard kreeg pijn in nzijn keel

suc 6 ermee

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:52

Doet hij het zowel alleen als in groep?
De mijne doet het alleen als hij allen buiten is. Bij de mijne helpt het best om hem teugel te geven en als hij gaat stilstaan benen erbij te houden. Als hij doorstapt klinkt zijn gehinnik al een pak minder ;)

Als hij echt hevig aan het trippelen slaat, laat ik hem wijken (vooral aan de hand is een soort schouderbinnenwaarts bij hem heel handig) of als ik met mijn hand vraag en geef, gaat hij uit zichzelf over in een rustige jog.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:54

Gewoon negeren, gaat vanzelf over.

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 12:58

Als ik buiten rijd, rijd ik alleen ja.... Ik zal het proberen... Hij is ook nog maar net een paar maanden zadelmak en licht beleerd dus hij kent verder nog helemaal niks....

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:22

idd gewoon negeren, dan gaat het wel over :D

Eliises

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:14

Gewoon niet te veel opletten en rustig blijven en doorrijden.
Misschien vind hij het gewoon heeel erg leuk om buiten te rijden of te zijn! ;)

Romy199

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:43

Niet op letten het gaat wel weer over.

Linda8309

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 22:58

Dank je wel voor jullie reacties!

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:34

Een vriendin van mij had hetzelfde, alleen dan in de bak. Als de pony alleen reed in de bak hinnikte ze naar andere paarden. Je kunt het inderdaad niet echt aanpakken, behalve negeren.

ShannenSidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:25

dan vind die het leuk en is die nieuwschierig

stefffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:22

Ik heb dit ook gehad met mijn vorige pony. Hij hinnikte veel als ik alleen op buitenrit ging. In de groep was het geen probleem. Je kunt het beste zelf gewoon rustig blijven..

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:34

ik had dat laatst toen ik op een manege paard reed, ze was de hele tijd aan het hinnikken en een ander paard reageerde hierop, en ging stil staan en bokkend achteruit lopen, om bij het paard te komen waar ik op reed..:S
maarja, miss dan je wel een klein tikje in de nek kunt geven en nee roepen, dan heb je kans dat die het afleert, maar daar is wel veel gedult voor nodig, en je zult bijna iedere dag naar buiten moeten gaan, als is het maar om te trainen

StallumonaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:40

hallo,

5 jarige Tinker van mijn zus doet dat ook heel erg..........inderdaad negeren.
Misschien worden ze wel rustiger als ze ouder worden? Dus geduld hahaha ;)

Haar Tinker doet het vooral als ze ergens onbekend is...........

groeten

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:03

De mijne deed het in het begin ook, ze zocht gewoon haar stalmaatje. Gaat wel over hoor, gewoon negeren. En anders: oordopjes in! :D

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:37

Mijn kleine idiote shetlander doet hetzelfde, en dan met zijn gigantisch hoge speenvarkengeluid.
Je schaamt je de oren van de kop!

Wij proberen het op te lossen door flink door te stappen op het moment dat hij staat te hinniken. Hij vertraagt namelijk en gaat naar de omgeving kijken. We stappen dan flink door, en laten hem voor zich kijken. Het gaat steeds beter, maar het zit ook voor een deel in de aard van het beesie. Hij wil gewoon echt met elk paard dat hij ziet vriendjes worden. Alleen zijn is niets voor hem.
Vandaar dat hij het ook niet doet als we met zijn tweeën op pad gaan. En dan in het bijzonder samen met Duncan (mijn tinkerruin, die overigens het niet-hinniken-onder-het-zadel-principe meer dan prima door heeft), want dat is zijn grote vriend en voorbeeld. Haha.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 10:38

Mijn verzorgpony doet het ook zo erg, ik denk dat het bij hem hetzelfde is als bij de Shetlander hierboven. Dus ik ga ook die aanpak maar eens proberen. :j

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:47

oooit krijgt hij het inde gaate dat het totaal geen nut heeft :)
geeff het tijd

succes!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:34

Mijn pony doet dit ook. In tegenstelling tot wat de meesten hier zeggen gaat het bij mijn paardje niet over.

Laatst op trektocht gegaan (alleen) en hij heeft 4 dagen lopen gillen. De 5e en laatste dag was hij iets rustiger inderdaad. Maar mijn hemel!
Op bekend terrein is het geen punt, maar als hij de weg niet weet... hij is 10.

Ik ga het wel oefenen want ik ga wedstrijden rijden. Ik weet wel dat als hij echt aan het werk moet, zijn onrust minder wordt.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:10

Als een paard hinnikt dan is dat een teken dat hij niet op zijn gemak is buiten, ze doen het niet om jouw te pesten. Belangrijk is dat je kijkt hoe je je paardje wat zekerder kunt maken buiten, de ritten langzaam opbouwen dus eerst een klein stukje en rustig aan steeds verder, maar ook kijken wat veel stress geeft en dit opbouwen. Het is fijn als je eerst veel ervaring samen met anderen op kunt doen, je paard rustig aan het werk zitten wil zeker helpen, dus veel overgangen rijden, zijwaarts laten lopen etc. Maar je kunt ook regelmatig met hem gaan wandelen , ze voelen zich vaak wat zekerder als je ernaast loopt, dan kun je op die manier vertrouwen opbouwen.
Zorgen dat het ook voor het paard leuk is buiten, dus halverwege eens afstappen en je paard een kwartiertje lekker laten grazen.

Sommige paarden vinden het erg moelijk om alleen op stap te gaan.

jordyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:17

mijn paard doet het ook maar alleen als we van huis naar de manege stappen(is een afstand van ongeveer 800 meter ,de paarden van de manegen roepen altijd terug en dan is ze nog fanatieker aan het hinniken ze huppelt er over want ze vind het geweldig op de manege,of ik er nu naast loop of bovenop zit maakt niets uit

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:21

ik zou t gewoon negeren... misschien wil hij gewoon aandacht trekken... Dan moet je gewoon niet reageren, gaat vanzelf over als ie geen aandacht krijgt:P

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:56

Mijn pony deed dit ook. Ik werd er helemaal gek van. Dit kwam omdat ze normaal altijd met een andere pony erbij naar buiten ging, maar toen ik een keer zonder ging zat ze de hele tijd te gillen.
Ik ben toen meer alleen naar buiten gegaan, elke week 2 á 3 keer en na 3 weken was het over!
Dus gewoon negeren, je paardje wil alleen maar gezelschap van een ander paard..

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:53

Niet teveel aandacht aan besteden, gewoon negeren.
En je pony bezighouden!