Recept voor vliegen/dazen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GiddyUp_

Recept voor vliegen/dazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 11:30

Ik kan je geen recept geven,
maar ik had wel zelf iets bedacht.

Als je Citroenmelisse afkookt met water,
zou dat dan ook gewoon werken?

Heb ergens gelezen dat insecten niet tegen deze geur kunnen,
+het komt uit eigen tuin;Helemaal gratis. :D

:Edit ; Ben dit nu ff aan het maken,als het niet irriteert op mij,ga'k het proberen op de paarden.
Zal het laten weten of dit werkt.:

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:43

Eigenlijk is er maar 1 goed recept tegen vliegen en dazen: een goede vliegendeken. Sprays zijn slecht voor de huid en op den duur een stuk duurder dan een vliegendeken. Bovendien werken vliegensprays - voor zover ze al werken - maar kort.

Ik zelf zweer bij de Horseware Rambo Sweet Itch Hoody en de Fly Protector. Beide zeer stevige dekens met een goede pasvorm die jaren meegaan.
Als je interesse hebt kan je mij een berichtje sturen. Ik bied ze aan met kortingen tot wel 50 euro t.o.v. andere ruitersportzaken.

Mocht je tocg liever een spray willen, dan raad ik je de Bremsen Bremse aan. Die werkt naar mijn mening het beste tegen dazen.

Succes!

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:13

zelfs een vliegendeken helpt niet als je in een vochtige omgeving woont.
Op dit moment komen er hier wolken met dazen bij warm en vochtig weer op je af.
Het enigste wat ik kan doen is of heel erg vroeg gaan rijden (voor 9 uur) of juist laat (na 9 uur).
We zijn er hier al aan gewend en weten niet beter dan dat het vanaf juni tot half augustus een ramp is.

anneliesdj

Re: Recept voor vliegen/dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:19

Vliegendekens zijn 9 vd 10 keer prut, vliegen steken erdoor of komen eronder vast te zitten en ze gaan ook nog eens veel te snel kapot.

Ik zweer bij Veerust, dat werkt langere tijd heel goed tegen vliegen en dazen, ook tijdens het rijden als je paard flink zweet.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:34

ik ben inderdaad ook geen fan van vliegendekens, me paard staat namelijk 24/7 buiten en kan nogal lomp zijn.
als er iets is waar het mee mis kan gaan dan doet hij dat ook, dus ik vertrouw dat niet, ik ben bang dat hij blijft hangen ofzo.

bovendien helpen ze nauwelijks, misschien vliegensprays ook niet maar die dekens ook niet, en gaan ze binnen no time kapot.

of er gebeurd zoiets als bij anneliesdj ...

maar veerust is uit me hoofd om ze te doden? als je het erop sprayt?
ik heb iig de ervaring hoe meer het stinkt en jijzelf vergast, hoe beter de vleigenspray.
zelf test ik niet met zelf vliegenspray maken omdat je hele huis ernaar gaat stinken, en er zijn wel een paar recepten hier op bokt, maar er zitten dan dingen in die eigenlijk gewoon slechty zijn voor je paard.
dan geef ik liever geld uit aan vliegensprays, ik heb er nu een gekocht van 11 euro (goedkoper dan mijn vorige) waarop staat tot 7 uur volle bescherming ofzo, ben de naam even kwijt volgens mij iets met deo.

eerst had ik van dat zwarte spul in een beetje doorzichtige fles, daar vergas je echt van, en helpt niet echt super maaer helpt wel wat, het ewerste uur sowieso.

EDIT: ohjaaa, en paarden beschermen zichzelf ook hé;)
niet veel maar in eht wild doen ze dit ook :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:41

Waarom zou een vliegendeken niet voldoende helpen?
Ja oke, als je zoeentje neemt met hele wijde maas en zonder zingels enz. die zijn namelijk wel prut inderdaad ;)
Zelf verkopen wij deze dekens, al dan niet met hals:

Afbeelding

Ze zijn heel fijnmazig, waardoor ze dus niet geprikt worden.
Ik heb deze @#$%^&# een tijdje in de gaten gehouden maar hij kwam er dus echt niet doorheen, hoe hard hij ook probeerde :D

Afbeelding

Afbeelding

Verder gebruik ik zelf graag Atex Daas, die vind ik erg goed werken.
Als je goed insprayed, ruik je het zelfs de volgende dag nog :)

GiddyUp_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:20

Het heeft dus niet echt gewerkt ;(
Voor het eerste halfuurtje ofzo kwam er geen vlieg of daas.
Wel die beesten die het zich waagden,die mepte ik wel dood. *D

Kga nog kijken,ofdatk er iets kan aanpassen.
Raad zoeken bij andere receptjes. :P

Ja,een vliegendeken helpt toch meestal niet? De dazen steken erdoor,bij mijn verzorgpaarden zouden nogal snel versleten zijn.

Al ziet dat deken van opisop_shop er wel heel goed uit. :D

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:42

Een vliegendeken vindt ik echt niet fijn in gebruik.
Ofwel is ie kapot en hij is toch geprikt want hij hangt vol bloed (wit paard :+ ) of hij staat nat int zweet omdat het te warm is met z'n deken. Heb er meerdere gehad en altijd kapot gegaan na een maand of 2.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:55

Hmmm... dan heb je toch een andere ervaring dan ik.
Mijn paarden komen er niet onderuit, aangezien ze beide eczeem hebben.
Ik zie ze er niet onder zweten, doe deze dekens juist op met warm weer omdat ze onder een echte eczeemdeken wel zweten door de dikte van de stof.
Mijn vorige heeft het een heel seizoen uitgehouden in de groep, dus ik was prima tevreden :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:12