Ervaringen vrachtwagentje B/klein rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Ervaringen vrachtwagentje B/klein rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 20:41

Zoals de titel al aangeeft ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met vrachtwagentjes. Welk merk rijden of hebben jullie gereden? Kunnen er nu wel op geen twee paarden in? Hoeveel ben je nu per maand kwijt (verzekering, belasting, onderhoud)?
Aangezien wij geen geschikte auto voor voor de trailer hebben (alleen Polo en een oldtimer uit 65) en ook geen trailer lijkt het mij goedkoper om zo'n vrachtwagentje aan te schaffen. Het merendeel van de wedstrijden die ik wil rijden zijn meer dan 1 uur rijden en dan lijkt zo'n vrachtwagen me net ff wat meer comfort bieden dan een trailer. Scheelt ook weer de huur van de box, lijkt mij?
Mijn budget is 3000-5000 eurie; gaat het daarmee lukken een betrouwbaar tweedehandsje aan te schaffen?
Alle tips/ervaringen zijn welkom! :D

Caira

Re: Ervaringen vrachtwagentje B/klein rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:47

Ik heb er toen ook naar gekeken maar mijn garage raadde het me af. Je moet erg veel uren maken wil het rendabel zijn en van stilstaan gaat de motor erg snel achteruit!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:48

Ik heb een Renault Master (parados) gebouwd door Roelofsen. Een hele fijne vrachtwagen. Omdat ik hem met veel extra's heb uitgerust kunnen er alleen 2 kleintjes in, dus ik rijd er met een paard in. Heb toch geen paarden die alleen achter kunnen blijven op de wagen, dus mij maakt het niet uit.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 20:50

Caira schreef:
Ik heb er toen ook naar gekeken maar mijn garage raadde het me af. Je moet erg veel uren maken wil het rendabel zijn en van stilstaan gaat de motor erg snel achteruit!

Ik had juist begrepen dat de kosten best wel meevallen ivm kwarttarief belasting, mogelijkheid (goedkopere) verzekering als je m als camper verzekert?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:52

RijbewijsB vrachtwagentjes zijn erg beperkt in wat ze aan gewicht mee kunnen nemen. De wagen die ik gehuurd heb voor mijn ries naar Denemarken kon eigenlijk maar 1000 kg 'paard' vervoeren. Als je dan een stevige Fries hebt, zoals ik, kan je daar geen warmbloed meer naast zetten.

De wagen die wij hadden, was wel ideaal, aangezien het paard daarin tegen de rijrichting in staat. Dat is veel prettiger voor ze. Laden was bij die van ons ook een eitje.

Het manouvreert ook veel makkelijker dan een combinatie auto-trailer. Maar heb je panne, dan moet je een auto én een trailer zien te regelen....

MarloesD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:52

Voor het paard maakt de grootte van 'de stal' (= stand) van een vrachtwagentje niet uit in vergelijking met een trailer, zijn eigenlijk altijd even groot. Dus als je bedoelt met boxhuur een overnachting bedoelt, vind ik dat niet helemaal eerlijk tegenover je paard.

Ook ik ben op zoek geweest naar een B of BE vrachtwagentje en vrijwel alles wat er te koop is, is of echt heel erg oud (en dus vrijwel altijd niet comfortabel/betrouwbaar) of absoluut niet binnen jouw budget.
Ook krijg je met een B vrachtwagentje moeite met het gewicht en dus 2 paarden.
Als ik jouw was zou ik gewoon marktplaats en het internet afstruinen ;)

En Nikka, denk niet dat die parados van Roelofsen binnen haar budget is?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:55

MarloesDijs schreef:
En Nikka, denk niet dat die parados van Roelofsen binnen haar budget is?

Ze vraagt naar ervaringen met vrachtwagentjes met een B rijbewijs ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:12

Ja hoor; ALLE ervaringen zijn welkom! ;) Mocht het zo zijn dat doorsparen een betere optie blijkt dan wil ik dat graag weten!. Wat betreft het gewicht; mijn AV weegt zo'n 400 kg. Fjord van wedstrijdmaatje zou ik ook graag mee willen nemen, dus dat zou wel moeten lukken...

@Marloes; natuurlijk heb ik het niet over een overnachting; wel over die ellenlange periodes die je op wedstrijden met wachten moet overbruggen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:15

wat voor bedrag zou je ana moeten denken dan? dat vraag ik me dan af...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:17

Ik moet wel zeggen dat als ik het tussenschot eruit haal, mijn paard in de vrachtwagen wel een stuk ruimer staat dan in mijn 2 paards trailer. Paard staat trouwens lekker rustig in de vrachtwagen ook tegen de rijrichting in. Ook dieselverbruik is een stuk goedkoper. Een nadeel is dat je je vrachtwagen, met zijlader, niet altijd lekker kwijt kan op de kleinere wedstrijden.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:26

Wij hebben een nieuwe equitrek sonic uit engeland laten overkomen incl. invoerkosten kom je dan op zo´n 35.000 euro maar dat is ie zeker waard! Ideaal ding met een geweldige wegligging. 2 paarden erop en 120 over de snelweg is geen probleem je merkt er niets van zo stabiel ligt ie. (mag overigens niet hoor, mag max 3,5 ton totaal gewicht en daar ga k dan n 200kg overheen)
2e hands zijn ze amper te krijgen zeker niet in goede staat en vind je er 1 die in goede staat is betaal je nog steeds makkelijk 20.000 euro die dingen verliezen der waarde niet snel.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:28

Vaak zijn die wat grotere vrachtwagens prijstechnisch een stuk goedkoper, heb ik begrepen, en je kan er meer in vervoeren qua gewicht.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:47

En zijn die wel met B-rijbewijs te rijden?

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:48

[quote="Nikka"]Ik moet wel zeggen dat als ik het tussenschot eruit haal, mijn paard in de vrachtwagen wel een stuk ruimer staat dan in mijn 2 paards trailer. Paard staat trouwens lekker rustig in de vrachtwagen ook tegen de rijrichting in. quote]
Dat bedoelde ik dus; dacht al dat je net wat meer comfort voor je paard zou hebben! :D

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:28

yildiz schreef:
En zijn die wel met B-rijbewijs te rijden?

Nee, die zijn groter en dus zwaarder. Gaan boven de 3500 kg en heb je dus je C rijbewijs voor nodig.
Kun je dan meestal wel al snel minimaal 3 paarden in meenemen.

Die kleine vrachtwagentjes zijn zo verschrikkelijk duur en je krijgt er zo weinig voor terug dat ik het niet zou doen.
Je hebt het over een paard van 400 kg, daar moet dan nog een paard bij van (ook?) 400 kg. Dan heb je uitgaande van die 1000 kg nog 200 kg over voor je bagage en jezelf en je maatje.
Dan mag je serieus hopen dat de vrachtwagen in de praktijk niet zwaarder is dan op papier zoals nogal eens het geval wil zijn of dat je paarden niet wat aangekomen zijn of wat meer wegen dan je denkt, want dan heb je gewoon een probleem.
1000 kg is overigens nog behoorlijk optimistisch, want vaak houdt het bij 800 of 900 kg al op.

Ik zou dus gewoon kijken voor een trailer en trekauto. Dan kun je wellicht net binnen je budget slagen.
Tweedehands een wat oudere trekauto uitzoeken en eventueel een tweedehands trailer erbij.
Zelfs als je de trailer nieuw koopt ben je nog goedkoper uit dan met zo'n vrachtwagentje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:43

Nikka schreef:
Vaak zijn die wat grotere vrachtwagens prijstechnisch een stuk goedkoper, heb ik begrepen, en je kan er meer in vervoeren qua gewicht.

Vrachtwagentjes ZIJN goedkoper! Alles boven 3500kg TMM tot 19 ton TMM kost 65 euri's per drie maanden aan wegenbelasting. Verzekering ligt ongeveer op hetzelfde niveau, brandstofverbruik ligt waarschijnlijk iets hoger.
Ik heb een 608 op groot rijbewijs (5600kg TMM) en op dit moment 1800kg laadvermogen. Door de wagen anders op te bouwen verwacht ik nog zo'n 400kg te kunnen " vermageren" zonder de constructie te verzwakken of de wagen minder veilig te maken.
Verbruik ligt op 1:7 maar met een betere motor (heb ik) moet 1:8,5 haalbaar zijn.
Catagorisch nadeel is het eindeloze gebrek aan motorvermogen; 80pk is echt te weinig. Dat probleem hebben de meeste kleine wagens echter ook.

Met Roelofsen heb ik niet zo'n goeie ervaring. Op een beurs moest IK die man wijzen op de mogelijkheid om een Mercedes 416 te leveren op vrachtwagenkenteken (4600kg TMM), zodat er geen BPM verschuldigd is en de wagen dus "zomaar" een slordige 15.000 euro goedkoper zou worden!

Voor TS: 3000 euro voor een GOEDE paardenwagen op B-rijbewijs kun je vergeten; zelfs een kleine vrachtwagen, zoals mijn wagen, kost het dubbele. Een wagen met 1000kg laadvermogen ga je niet eens vinden, tenzij je bereid bent de hoofdprijs te betalen voor zo'n wagen van Roelofsen (of een nadere lverancier)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 09:28

Ik snap dat 3000 aan de lage kant is; maar van welke prijs moet ik dan uitgaan? Ik heb geen C-rijbewijs, wil deze ook niet gaan halen, dus moet toch iets zijn dat met B-rijbewijs wel te rijden is. Ik hoef geen top of the bill wagentje, maar moet motorisch en bouwtechnisch wel degelijk zijn. Lakwerk ed kunnen wij zelf doen. In eerste instantie is het vervoer bestemd voor mijn pony, het zou prettig zijn als ik 2 pony's kan meenemen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:51

Ik heb een Volkwagen LT35. Kan maar 1 paard op (qua gewicht) en het rijdt maar 80 km/u maar verder voldoet het prima. Ik heb ook maar 1 paard en nog nooit de behoefte gevoeld twee paarden te vervoeren ;) Verzekering en tax zijn erg goedkoop (ik woon in België) en het onderhoud is ook steeds goed meegevallen totnutoe.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:55

Wij hebben een iveco super makkelijk ding wel al wat ouder en hebben 60 dagen kaart. er kunnen 2 paarden in maar die rijden achteruit.ook een mooie zadelkast en cabine.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:06

Erg slecht bevallen. Ik had er 1 gehuurd om mijn paard uit de kliniek op te halen. Maar mijn paard liet zich in de bochten tegen de muur vallen waardoor de wagen uitbrak naar de 2de baan, degene die ik gehuurd had mocht maar 1100 kilo laden dus das eigenlijk te weinig. Ik ben er door deze ervaring over uit dat ik gewoon een vrachtwagen voor een C rijbewijs wil.

TIP VOOR IEDEREEN: Zie je een vrachtwagen te koop staan, trek het kenteken na op www.rdw.nl hun weten het laadvermogen wel namelijk. Kijk dus uit want er worden heel veel 2de hands verkocht onder de naam 2-paards en Brijdewijs maar die 2 paarden mogen vaak echt niet.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:11

Die wagentjes van Roelofs zijn natuurlijk prachtig, tis alleen jammer dat je amper wat mag laden.

Wij hebben een terug gekeur Mercedes wagentje gehad. Maar na verkoop paard die niet in de trailer wou, zijn we toch weer terug gegaan naar onze trailer. Toch meer comfort en mn paard staat er ook veel fijn erop.

Je moet goed letten op het laadvermogen want vaak mag je net 1 paard meenemen en dan is je zadel al te zwaar.

Edit: onze kostte 10.000 euro en dat was echt een net autootje.

MAD_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:23

Ik heb ook een B-rijbewijs vrachtwagentje. Het is een Mercedes 308D Sprinter. Hij is vroeger van TNT geweest (en nog mooi oranje) en we hebben hem zelf (deels laten doen) omgebouwd. Om er mee te rijden is hij super, er kan bij mij maar 1 paard in, maar dat hebben we expres zo laten maken, zodat ik binnen kan opzadelen (twee grote paarden mag ook niet qua gewicht). Veel fijner dan een trailer. Paard laadt makkelijker en staat stiller (staat tegen rijrichting in).
Ik denk niet dat het echt goedkoper is, je hebt een extra auto in de verzekering en onderhoud. Ik betaal wel kwarttarrief belasting, maar dat is dan nog steeds 400 euro per jaar, en dan mag ik er maar 60 dagen mee rijden.
Ik heb de bus al voordat het grijs kenteken voordeel verviel, en doe hem ook niet meer weg. Maar goedkoper is het denk ik niet.

Kosten: Bus ong. 5500 euro, ombouwen ook nog eens 5000 euro, verdere inrichting en andere vering ed. nog eens 3000 euro

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:29

het probleem met die wagentjes is dat eens je 2 paarden laat je vaak boven je MTM zit en je dus eigenlijk een C rijbewijs zou moeten hebben.

Ik heb mijn C rijbewijs en momenteel beschikken we over een 5 paardsvrachtwagen met aller erop en eraan. Echter voor 1 of twee paarden is hij eigenlijk te groot en een beetje een belachelijke kostenpost.

Maar uiteraard op wedstrijd heb je ruimte om elk paard dubbel te zetten. Te zadelen op de vrachtwagen etc.

Een kleintje zou handig zijn om te gaan trainen of wanneer ik met eentje start.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:18

daffie1986 schreef:
TIP VOOR IEDEREEN: Zie je een vrachtwagen te koop staan, trek het kenteken na op http://www.rdw.nl hun weten het laadvermogen wel namelijk. Kijk dus uit want er worden heel veel 2de hands verkocht onder de naam 2-paards en Brijdewijs maar die 2 paarden mogen vaak echt niet.

De RDW weet alleen datgene wat je als potentiele koper ook van het kenteken kunt lezen. Wanneer je de wagen op de weegbrug zet, weet je wat je WERKELIJK overhoudt! Wanneer je mijn wagen terugzoekt, vindt je bij de RDW dat die wagen 3050kg zou wegen, op de geijkte weegbrug punterde hij echter 3810kg!! Daarmee heb ik nog steeds geen serieus probleem, maar er wordt je toch bijna 800kg ruimte door de neus geboord.

Check dus niet alleen op gewicht maar ook of de wagen bij "inrichting" als "veevervoer" staat geregistreerd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:26

Ja okey, maar er staan wel heel veel wagens op internet die maar tot 900 kilo gaan, die bedoel ik eigenlijk meer. Maar laat m inderdaad eens op de weegbrug zetten.