Paard wil de spuitplaats niet in/op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misskaren

Paard wil de spuitplaats niet in/op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 20:31

Heb dit paard twee maanden en wilde mok behandelen met betadine shampo. Maar hij wil de spuitplaats niet in binnen.
Spuitplaats binnen ziet er uit als z'n box zegmaar, niks bijzonders aan.
Spuitplaats buiten is gewoon een stuk van het erf met een tuinslang.
Paard is niet bang van water, kon eerder wel gewoon z'n benen afspuiten buiten.
Maar binnen wil hij per se niet de spuitplaats niet in, vorige week geprobeerd maar niks helpt.
Geduld niet, voer niet, appeltje niet, longeerlijn achter de billen niet.
Buiten wassen kan nu nog wel, maar in de winter zal hij indien nodig echt binnen de spuitplaats in moeten. Heeft iemand hier tips voor ?
Ter info; is een 13 jarige ruin, goed gemutst over het algemeen en verder geen problemen.

Misskaren

Re: Paard wil de spuitplaats niet in/op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:53

Iemand ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:56

Ik zou als ik jou was , proberen hem gewoon dagelijks zijn krachtvoer te geven op de wasplaats ... Niet in de wasplaats , geen voer :)
Werkt bij mijn merrie prima ....
Paar dagen zo volhouden en langzaam de waterslang introduceren ...
Maar kan ook aan het soort wasplaats liggen is hij betegeld bv .

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 22:12

Goede tip ! Wasplaats is gewoon beton, dus geen enge tegels ofzo. Ga het weer proberen met voer (al gedaan, maarja misschien lukt het nu wel). Bedankt Zinzi.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:36

Zo doe ik het met mijn merrie ... smorgens haar brokken geven op de wasplaats ... zal in het begin wel onrustig zijn ... Maar zo leren ze dat de was plaats ook leuk kan zijn
Succes :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:39

idd, dat werkt super..

zo heb ik mijn paardje geleerd op de trailer te gaan/staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:18

Misskaren schreef:
Geduld niet, voer niet, appeltje niet, longeerlijn achter de billen niet.

Dat soort dingen heeft bij mijn paard ook niet zo veel nut als hij ergens in/op/langs moet wat hij niet vertrouwt of eng vindt.

Wat dan wel helpt? Kaptoom om (heb je net iets meer mee te zeggen. Daarnaast kan hij die niet af krijgen en halsters en hoofdstellen wel), touwtje eraan en voor 'm gaan staan in een niet te dominante houding. Druk op het touw en zodra hij een stapje in jouw richting zet meteen de druk eraf. Belonen met je stem (snoepjes leiden alleen maar af) en dan weer druk op het touw, tot hij weer een stapje zet. Zorg er wel voor dat je paard jou niet eng vindt en wel vertrouwt. Wanneer hij is waar hij moet zijn krijgt hij daar natuurlijk wel iets van een snoepje.

Het gaat er natuurlijk om dat jij erachter komt welke vorm van druk het meest effectief werkt bij jouw paard. Die voor mijn ros geschikt is staat hier boven maar er zijn er verschillende. Wanneer je eenmaal uit hebt gezocht hoe je 'm zover kunt krijgen om tóch met je mee te lopen kun je 'm overal mee naartoe nemen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-08-09 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:19

Je kan ook je paard proberen achteruit er in te zetten. Had bij mijn merrie ook alles geprobeerd. Ook standaard daarin voeren, maar kon het echt vergeten.
Achteruit ging ze er wel in.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 23:25

Nou, mijn paard gaat er op zekers niet achteruit in. Ook al geprobeerd. Ga het nu eerst proberen met z'n muesli geven daar!

LL89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:22

Misschien toch een slechte ervaring gehad? (wellicht bij vorige eigenaar..) maarja, schiet je niet veel mee op.. het moet wel opgelost worden..
Ik denk toch dat het een kwestie van heel veel geduld is, en ik vind het wel een goeie tip van Zinzi_jewel, zou ik zelf ook proberen :) simpel en misschien heel nuttig!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:35

TS Houdt je ons op de hoogte ?
ben erg benieuwd

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:02

Gisteren een poging ondernomen om hem met muesli, brood en appels de spuitplaats binnen te lokken.
Met VEEL geduld eindelijk gelukt, kostte me wel ruim een uur :D
Ga dit herhalen en als hij (hopelijk) zo naar binnen loopt, dan het lekkers weer afbouwen.
Heeft overigens geen slechte ervaring gehad, heb nog steeds contact met vorige eigenaar.
Hij is gewoon ontzettend eigenwijs en als hij iets niet wil, moet je gewoon de tijd nemen om hem te overtuigen.
Zo heb ik het gisteren ook aangepakt en uiteindelijk is hij uit zichzelf, zonder DWANG naar binnen gelopen ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:59

Goed zo 1-0 voor jou :D
Ga zo door en beloon hem ook erg vrolijk met je stem , kun je later de hapjes afbouwen en is hij net zo happy met je tem geluid als met zijn lekkers ...
Zou beginnen als hij vrij makkelijk de spuitplaats oploopt beginnen hem daar te poetsen etc en pas als er genoeg vertrouwen is voorzichtig zijn voeten af spoelen ....
Succes

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 23:55

Hij is niet bang van water, dat is juist het gekke. Heeft alleen iets tegen dingen die op de grond liggen die daar niet "horen", zoals water maar ook cijfers op de weg (grote 5 0 waar je maar 50km mag rijden bijvoorbeeld). Mafketel is het !

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:31

Ooh maar Zinti heeft het ook niet op wegmarkeringen , zijn gewoon te Wit :D
Voor de rest is Zinti een heerlijk dier :D