Jonge merrie trekt mij ineens mee terug naar stal...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Jonge merrie trekt mij ineens mee terug naar stal...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:02

Hoi

Ik doe af en toe (1x in de 2 weken ongeveer) een rondje met mijn jonge merrie in het natuurgebied. Niet lang, niet ver maar er gewoon even uit zijn. Dit gaat normaal gesproken prima. Ze vindt het zelf ook prachtig, oortjes naar voren en lekker wandelen en kijken :)

Maar, toen ik 2 weken geleden met haar terug naar stal aan het lopen was, probeerde ze me mee te trekken en ging ze dribbelen. Heel eng, want het is toch een stukje langs een autoweg (vindt ze niet eng). Gister wilde ik weer een stukje met haar wandelen, ook zelf alweer vergeten wat er 2 weken geleden was gebeurd. Niets aan de hand, heerlijk gewandeld.

Tot de terugweg, weer hetzelfde... wat moet ik doen? Ik wil gewoon af en toe een wandelingetje met haar maken zodat ze aan alles went (ze is al veel gewend). Maar ben bang dat ze er straks achter komt dat zij sterker is (er loopt wel altijd iemand mee maar die kan ook weinig doen als ze er vandoor wil, situatie laat dat niet toe) en dat ze straks onder een auto ligt (60km zone). Ik hoop niet dat ik mijn 'leiderschap' hierdoor kwijtraak want ze luisterd niet meer...

Is het een idee om een hengstenketting te gebruiken? Of toch meer stem (er zit meteen angst in mijn stem op het moment dat ze weg wil naar huis...)

PS. Het gaat maar om een stukje van 20 meter, dan doet ze dus moeilijk, de rest van de terugweg niet. Er is geen andere route naar stal.

Hoop dat iemand mij kan helpen, :)

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:23

Hoe neem je haar mee aan de hand en is ze gewend aan stemcommando's? Halster met touwtje of is ze al oud genoeg om een hoofdstel met bitje te hebben?

In eerste instantie zou ik eerst gewoon met halstertouw (maak een lus aan het uiteinde bijv. heb je een handvat) wandelen in de bak, gaat ze dribbelen: stilstaan totdat ze rustig is (kan soms lang duren) en niet meebewegen, gewoon "bevriezen" op de plek zolang dit geen gevaar oplevert voor jou, zodra ze netjes stilstaat ga jij weer lopen en geef je het commando stap (of wat je gewoon bent). Dus wandelen door de bak, jij staat stil, jouw merrie ook, ga jij lopen, zij ook etc., dus ga jij naar links/rechts, jouw merrie volgt jou. Dit ga je tijdens de wandeling ook opbouwen, dus soms opeens naar links/rechts lopen, misschien 's even omdraaien, paar passen lopen en weer terug, stilstaan en even naar "iets" kijken etc.

Heb het vermoeden dat jou merrie zo reageert omdat ze weer bijna thuis is, en dat is natuurlijk prima, zolang ze maar netjes met jou mee blijft lopen.

Je zou eventueel een TTouch-leadrope kunnen gebruiken en hier eerst thuis mee oefenen zodat ze weet wat het is, met even wat googelen kwam ik deze tekeningen tegen:

http://www.ttouch.com/productsThumbs/leadChainA3.gif
http://www.ttouch.com/productsThumbs/leadChainB3.gif

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:31

Wat ook helpt is een wat langer touw te pakken in je ene hand vasthouden en met je andere hand het overige touw in cirkels voor haar hoofd zwaaien als ze dit doet. Dit doe je even een paar minuten, dan stop je. Zodra ze je weer voorbij wil lopen/dribbelen doe je dit weer. Zo blijft ze achter jou lopen.

Of een andere weg naar huis nemen, maar dit is helaas niet altijd mogelijk weet ik uit ervaring ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:35

Famke29 schreef:
Hoe neem je haar mee aan de hand en is ze gewend aan stemcommando's? Halster met touwtje of is ze al oud genoeg om een hoofdstel met bitje te hebben?

In eerste instantie zou ik eerst gewoon met halstertouw (maak een lus aan het uiteinde bijv. heb je een handvat) wandelen in de bak, gaat ze dribbelen: stilstaan totdat ze rustig is (kan soms lang duren) en niet meebewegen, gewoon "bevriezen" op de plek zolang dit geen gevaar oplevert voor jou, zodra ze netjes stilstaat ga jij weer lopen en geef je het commando stap (of wat je gewoon bent). Dus wandelen door de bak, jij staat stil, jouw merrie ook, ga jij lopen, zij ook etc., dus ga jij naar links/rechts, jouw merrie volgt jou. Dit ga je tijdens de wandeling ook opbouwen, dus soms opeens naar links/rechts lopen, misschien 's even omdraaien, paar passen lopen en weer terug, stilstaan en even naar "iets" kijken etc.

Heb het vermoeden dat jou merrie zo reageert omdat ze weer bijna thuis is, en dat is natuurlijk prima, zolang ze maar netjes met jou mee blijft lopen.

Je zou eventueel een TTouch-leadrope kunnen gebruiken en hier eerst thuis mee oefenen zodat ze weet wat het is, met even wat googelen kwam ik deze tekeningen tegen:

http://www.ttouch.com/productsThumbs/leadChainA3.gif
http://www.ttouch.com/productsThumbs/leadChainB3.gif

Ze is te jong om een bitje in te doen, maar die tekeningen zijn met hengstenketting..is dat niet pijnlijker dan de 'gewone' manier van een hengstenketting vastmaken? Ik denk idd dat ik nog wat meer in de bak moet oefenen, ze begint me uit te testen denk ik. En die 20 meter is het enige wat ik engig vindt voor haar. Dus een btje zenuwen :=

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:37

Malibu schreef:
Wat ook helpt is een wat langer touw te pakken in je ene hand vasthouden en met je andere hand het overige touw in cirkels voor haar hoofd zwaaien als ze dit doet. Dit doe je even een paar minuten, dan stop je. Zodra ze je weer voorbij wil lopen/dribbelen doe je dit weer. Zo blijft ze achter jou lopen.

Of een andere weg naar huis nemen, maar dit is helaas niet altijd mogelijk weet ik uit ervaring ;)

Dit heb ik al gedaan, ook met een zweepje voor haar hoofd bewegen. Maar het doet haar niets, ze denderd er gewoon doorheen. Langer touw houd ik niet zo van, ook niet als hengstenketting. als het dan toch een ketting wordt zal ik deze korter maken. (Als ze er vandoor gaat en ze stapt op het touw, ligt haar onderkaak eraf en zeker met een hengstenketting). ;)

Wachtff

Re: Jonge merrie trekt mij ineens mee terug naar stal...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:38

Wel loopt ze altijd aan een los touw mee, ik heb het touw nooit strak. Dus een kort touw of lang touw maakt niet veel uit ;)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:39

kan je niet vragen aan iemand om met zijn paard mee te lopen?
misschien dat ze dan wat meer zelfvertrouwen krijgt

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:42

Heb ik ook al aan zitten denken, haar beste vriendje laat ze achter en ziet ze als ze die 20 meter over de weg moet wandelen. Maar dat was eerst geen probleem :(

Helaas zit wandelen met dat vriendje er niet in, die gaat er standaard vandoor en dan neemt ie Royen mee :P Misschien een ander paard, zal eens vragen of er iemand mee wil :D

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:44

ja misschien kan je dat proberen
is toch wel zo veilig als die normaal met je meeloopt langs de weg

zal wel wat meer dan met haar in een bak op het lopen oefenen en commando's (ho bijvoorbeeld ;) )

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 15:46

Ik ga nog wel een tijdje oefenen en dan naar buiten met een ander paard erbij :) Ik hoop dat ik dan wel later ook alleen kan... := In ieder geval bedankt voor het meedenken :P :wave:

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:47

Ik zou zodra ze gaat dribbelen haar de andere kant in zetten. En weer weg lopen, omdraaien, zodra ze weer moeilijk doet weer omdraaien, zodat hoe moeilijker zij doet hoe langer het duurt voor je thuis bent.
Mocht ze echt gewoon aan het klieren zijn, waarschijnlijk probeert ze jou uit en ze merkt ook dat jij angstig wordt, zou ik even streng zijn en een snuk geven en laten weten dat je niet gediend bent van dit soort ongein.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:47

Laat je je merrie voor je lopen? Neem aan van niet, maar anders zou je daar aan kunnen werken. ;)
Een zweepje bij haar hoofd ben ik zelf nooit zo'n fan van, ben altijd bang dat ze dan kop schuw worden. Een tik tegen de borst kan, maar zelf heb ik altijd meer last van een zweep als ik die meeneem dan zonder.
Wat bij mij erg hielp was halthouden. Zodra ze harder gaat dan jij wilt: 'hoo' zeggen en halthouden, daarna zelf twee passen weer gaan lopen en dan je paard pas weer achter je aan meenemen. Heel veel herhalen en dan krijgt ze vanzelf door dat als ze harder gaat het langer duurt. Succes in ieder geval!

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:51

Als je de tekeningen goed bekijkt, zie je dat de ketting via de zijring van het halster over de neusriem van het halster loopt, en via de andere zijring naar boven, er is dus wel druk en controle, maar geen pijn..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:57

Grondwerk, dus meer oefenen in de piste, en dit dan uitbreiden naar een buitenwandeling.
Maar sta op je strepen, stap is stap, en stop is stop, dus geen halve stap verder.
Oefen ook op wijken voor druk, achterwaarts, ......
Dit is dus duidelijk een uittesten van de mogelijkheden, en jij als leider moet er voor zorgen dat zoiets nooit kan lukken, je krijgt er nadien alleen moeilijkheden mee.
Wees consequent en eerlijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 06:03

RT--> OPG

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:55

Ik denk toch dat dit een reactie is op dat je misschien te veel met haar doet? Ze is pas 1 jaar he! Ik doe goede inprinting bij mijn veulens en afentoe beetje dingen herhalen maar voor de rest lekker laten lopen. Dit probleem nog nooit gehad ook.
Grondwerk kan je best afentoe doen en misschien daarbij laten voorlopig?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 12:46

Ze is net anderhalf. En ik ga ongeveer 3 á 4x per week naar haar toe. Ze staat de rest van de week de hele dag en nacht op het land met haar maatje. Verder poets ik haar af en toe en wandel ik kleine stukjes. Dit gaat nu erg goed en over een week of 3 ga ik weer een stukje wandelen in het natuurgebied.

De wandelingentjes die ik met haar maak op het erf zijn wandelingentjes van misschien 150meter en terug naar de weide. In het natuurgebied loop ik in totaal ongeveer 10minuten á 15 minutjes. En aangezien alles perfect gaat en ze verder gewoon geniet als ik iets met haar doe, neem ik van haar aan dat het goed gaat ;)

Het ging er alleen om dat ze haar maatje hoorde hinniken en ze kan hem zien staan op de terugweg. Op de heenweg kijkt ze niet naar hem om. Verder heb ik van Leonie (zij was hier gister) als tip gekregen om een 'scherper' (dunner) touwhalster te nemen met musketonhaak zodat ze beter op mij reageert als ze te hardt loopt etc. Nu gebruik ik een gewoon halster of een breed touwhalster.

Heb nog nooit van iemand gehoord dat ik teveel met haar doe en ga toch vanuit mijn gevoel uit ;)

Hier kan verder een slotje op want dit topic is al ouder en het 'probleem'' is al/ wordt opgelost.

:wave: