paard bijt en schopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JeroenK

paard bijt en schopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:48

Wij hebben een 4 jarige ruin van het land geplukt om te beleren. Helaas werkt deze nogal tegen. Zo bijt hij altijd wanneer je langs de stal loopt, en schopt hij bij het borstelen. Als je hem bij het halster wilt pakken om uit de box te halen dan draait hij zich om en schopt gericht. Je kunt er gewoon niks mee beginnen. Hoofdstel heeft hij al ingehad, dat lukt wel, als je hem eenmaal te pakken hebt en zijn bijtpogingen weet te ontwijken. Alleen we kunnen nu dus niet verder want je gaat eraan. In de opvoelbox hebben we al geprobeert, maar hij is behoorlijk groot en kan er met de voorbenen overheen springen, wat gevaarlijke situaties opleverd, dit kan dus niet meer.

Nog even wat over het paard>

Hij is bij ons geboren. Toen heeft ie 2 jaar op stal gestaan bij ons, later een jaar bij iemand op stal en toen een jaar in het land met soortgenoten.

Het paard word nog niet verkocht, we willen hem eerst uitbrengen en als hij niet super goed is word ie verkocht volgend jaar..

Wij laten nu het halster om in de box en binden hem vast met 2 touwen, zo kan hij dus niet draaien alleen maar naar voor en achter, toch is het een hele kunst om hem te pakken. Als hij bijt krijgt hij een tik en wanneer ie schopt schoppen wij terug. Dit helpt allemaal neit, hij blijft zo boos doen. Ook echt met de oren plat in de nek. Hij komt momenteel niet meer buiten want als je hem uit de bak wilt halen komt ie keihard op je af rennen. Hij heeft geen ontzag voor de zweep, dus je kunt hem niet van je af houden..

Wie heeft er tips?!

JeroenK

Re: paard bijt en schopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:51

Iemand tips?!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:51

misschien toch in de wei? krijg je hem dan wel te pakken? misschien meo thij energy kwijt

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:52

Nee, ik heb hem geprobeert heel lang op te jagen maar ik krijg hem neit van me af, ook is hij niet moe te krijgen. In de wei kun je hem dus echt niet meer pakken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:55

haal er een expert bij voordat jullie hem helemaal verknallen.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:58

Nou nou nou dat zal wel meevallen hoor. :) Paard is ook neit zo duur.. de schade die hij maakt helaas wel.. :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:03

bigone schreef:
haal er een expert bij voordat jullie hem helemaal verknallen.

Mijn idee..

Mag ik vragen wat er tot nu toe al met het paard gedaan is? Want zoals ik het lees is het gewoon een kwestie van een groot gebrek aan basisopvoeding. En daarmee 1 van de belangrijkste onderdelen van de basisopvoeding, respect voor de mens als superieur wezen. Jullie staan duidelijk lager in rang dan dit paard. Dat is heel moeilijk om op te lossen, iedere vorm van twijfel/ angst bij jullie voedt dit gedrag. Haal er zoals gezegd wordt door bigone een expert bij want het lijkt me niet dat jullie in staat zijn het zelf op te lossen. Voor je het weet heb je een paard op stal dat zo vals is dat hij goed is voor permanente weidegang de rest van zijn leven of nog erger de slacht.

Wat voor een onzin in je laatste post trouwens. Dus omdat hij niet zo duur was geeft dat jullie het recht om hem te verknallen door gebrek aan opvoeding? Ieder paard heeft recht op opvoeding, opvoeding die hem kansen biedt voor het verdere leven.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:04

JeroenK schreef:
Wij laten nu het halster om in de box en binden hem vast met 2 touwen, zo kan hij dus niet draaien alleen maar naar voor en achter, toch is het een hele kunst om hem te pakken. Als hij bijt krijgt hij een tik en wanneer ie schopt schoppen wij terug. Dit helpt allemaal neit, hij blijft zo boos doen. Ook echt met de oren plat in de nek. Hij komt momenteel niet meer buiten want als je hem uit de bak wilt halen komt ie keihard op je af rennen. Hij heeft geen ontzag voor de zweep, dus je kunt hem niet van je af houden..

Wie heeft er tips?!

Pardon? Je bedoelt toch niet serieus dat je het paard constant vast hebt staan? Zo lees ik dit namelijk wel.

Verder ga ik mee met bigone, als er nu niet goed mee omgegaan wordt, wordt dit paard goed verknalt.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:11

Als het dier al zoveel plaatsen heeft meegemaakt in z'n jonge jaren, begrijp ik waarom hij tegensputtert. Ik denk dat je eerst moet gaan proberen vertrouwen te krijgen van het paard. (begrijp ik het goed dat hij niet als veulen/jaarling met leeftijdsgenoten heeft gestaan,pas als 3 jarige?)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:15

Jij schopt je paard terug als hij jullie schoft en je hebt hem continu vast staan. ik snap dat beest zijn gedrag, misschien is hij dan wel dwars van karakter maar zo maak je hetalleen maar slechter

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:17

JeroenK schreef:
Nou nou nou dat zal wel meevallen hoor. :) Paard is ook neit zo duur.. de schade die hij maakt helaas wel.. :+

wat maakt dat nu uit of ie duur is of niet.
Geen enkel paard, ook niet van 5 euro bij wijze van spreke hoort verknald te worden.
djeezes

zorg toch eerst dat je normaal met dit paard kan omgaan voor je dr een hoofstel ingooit en een zadel oplegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:20

jeroen, het wordt misschien wel tijd om dat dier eens duidelijk te maken wat de bedoeling is en om hem te vertellen dat schoppen en bijten niet getoleerd wordt. Je zult streng moeten zijn en wat nog veel belangrijker is: je moet je twijfel aan de kant zetten. Uit je verhaal klinkt wat vertwijfeling en je laat het paard steeds eerst zijn gedrag tonen en daar reageer jij op. Draai het maar eens om, eerst jij en dan hij reageren op jou. Zo krijg je meer controle over de situatie en hoef jij niet meer te zoeken en je paard ook niet meer en en dat laatste is erg belangrijk.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:22

Ik wordt hier eigenlijk stil van.. Sinds wanneer gaan we zo met onze dieren om?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:28

tja.......

Ik denk niet dat je op de goede manier bezig bent eerlijk gezegd.
Probeer eerst eens zijn vertrouwen te winnen op stal.
Hij wordt van de weide op stal gezet, mist zijn maatjes, weet niet wat er allemaal gebeurd, dus dan is het niet meer dan logisch dat hij op dit moment zo reageerd.
Indien hij echt zo onhandelbaar is kun je hem misschien eerst eens wat rustgevens geven door het voer waardoor je hem makkelijker kan benaderen, en kan gaan beginnen met vertrouwen te winnen.
Eerst vertrouwen, en dan pas beleren!!, zonder vertrouwen kom je met beleren nergens!

Onthoudt dat je de duivel wel makkelijk in een paard schopt/slaat, maar die duivel krijg je er nooit weer uit!

davida22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:33

ik geloof eigenlijk geen snars van je verhaal
lijkt wel een penny topic

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:35

Ik heb je profiel eens bekeken, en je eerder geplaatste berichten.
Dan ga ik ook haast denken dat je dit topic gestart bent om te rellen....

Hopelijk heb ik het verkeerd......

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:42

een kerel van 26 met een eigen handels- en correctiestal die dit soort vragen stelt maar berichten schrijft als een penny, ja hoor,het zal.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:42

Ook ik heb hetzelfde gedaan als potverdikkie en ben het met haar eens.
Of je bent op een rel uit, of je hebt weinig verstand van paarden. Sorry dat ik het moet zeggen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:45

Als jij alles wat je in je profiel beweert inderdaad doet zou je zelf wel moeten weten hoe zo'n probleem op te lossen. In elk geval zou ik geen paard naar je toebrengen om te laten corrigeren of beleren, zoveel is zeker. Ik ga dus ook met PVD mee.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:49

even over de reacties 'ik snap het paard'

sinds wanneer is het normaal en ok als een paard dit gedrag vertoont?
het maakt me geen snars uit of ie zn vriendjes mist, hij heeft mij niet te bijten of schoppen, dat is gewoon totaal gebrek aan respect en een kwestie van opvoeden.

mits dit topic echt is natuurlijk :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:50

Er zijn op bokt genoeg mensen met grote verhalen, mooie profielen die in werkelijk geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn, dus dan lijkt dit me geen uitzondering.
Dat rellen is wel goed gelukt :).

Pienb, klopt, sommige adviezen zijn erger dan de klacht :j.

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:54

Vervelend probleem , maar ook ik ga met de andere mee .
Probeer eerst het vertrouwen van dit beestje terug te winnen .

En met terug slaan en schoppen bereik je zoiezo niets, je paard word of bang of gaat zich flink tegen je verzetten .

En hoe je het ook went of keert je paard is hoe dan ook toch sterker dan jij

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:21

mick75 schreef:
Als jij alles wat je in je profiel beweert inderdaad doet zou je zelf wel moeten weten hoe zo'n probleem op te lossen. In elk geval zou ik geen paard naar je toebrengen om te laten corrigeren of beleren, zoveel is zeker. Ik ga dus ook met PVD mee.

Hallo Jeroen,
Als je dit echt meent zou ik graag de naam van je stal willen (mag ook in PB).
Ik woon ook in Brabant en zou ook zeker geen enkel paard bij zo'n 'ervaren' man neer willen zetten.

Groetjes Kim

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 16:15

Ik vind dat jullie wel een beetje kort door de bocht reageren.. ik zal even wat meer vertellen over het paard.
Natuurlijk heeft hij wel altijd bij leeftijdsgenootjes gestaan. Ik bedoelde met"hij heeft toen een jaar bij ons op stal gestaan" niet dat hij altijd alleen in een stal staat, maar dat hij dus snachts opstal staat en overdag gewoon in de wei met leeftijdgenootjes.. maar dat hij dus bij óns op eht bedrijf staat. Als wij dan de paarden een jaar naar de wei brengen, staan ze dus ergens anders in het land en dus niet op stal maar dag en nacht in de wei, uiteraard ook in een groep leeftijdsgenootjes.
@Kimpy ik heb mijn stal nabij Zundert, we hebben geen naam. Misschien dat je mij naam bekent voorkomt via via maar een stal naam hebben wij neit.. ;) Nog iets> als je toch niets wil brengen en mij niet vertrouwd en direct onervaren verklaard, waarom zou je dan een naam willen weten?

Wij beleren en corrigeren onder het zadel, maar niet paarden met dit zulk problemen.. alleen rijtechnische problemen. Ik heb wel degelijk ervaring met moeilijke paarden, maar deze is gewoon gevaarlijk.

Het kan zijn dat ie z,n soortgenootjes mist, maar die staan naast hem, en ook voor hem, hij kan alles zien en ook contact hebben. We vragen verder nog niks van hem.. beetje aandacht geven, poetsen en naar het land brengen en weer ophalen, wat dus écht niet lukt want hij schopt je gewoon en dan ben je hem kwijt. Het klopt ja dat hij nu vast staat, we hebben geen andere keus, je zou hem toch ook uit meoten mesten, dan moet je hem toch echt eerst uit de box halen maar hij komt gewoon naar je toe rennen. Dierenarts is er bij geweest, toen is hij suf gemaakt want ook hij kon er niet normaal naar kijken. Lichamelijk is hij helemaal in orde.

Hij is ook niet bang voor ons, echt agressie lijkt het. Als veulen was ie ook wel opvliegerig maar echt niet zo erg, dat is pas gekomen na de weidegang. Daar kwam wel iemand elke dag water voeren, verweiden en dat soort dingen. Een meisje van daar was wel eens bij ze in de wei, voor zover ik weet was hij wel opdringerig maar stond hij laag in de rang en werd zo gecorrigeert door de andere paarden, het meisje borstelde dus denk ik voornamelijk die andere paarden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:20

Ik heb maar 1 advies, haal er iemand bij die verstand heeft met dit soort
paarden en hun gedrag. Ik kan je Petra Vlasblom van 2-moons adviseren :)
www.2moons.nl

Natuurlijk is dit gedrag niet OK voor een paard, maar zo wordt ie niet geboren dus
ergens is er iets gebeurd waardoor het dier dit gedrag vertoond.....