paard in korte tijd een paar keer verplaatst.......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

paard in korte tijd een paar keer verplaatst.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 20:56

Ik heb mijn paard in korte tijd een paar keer moeten verplaatsen van stal.
Nu staat hij sinds een maand op de stal waar het de bedoeling is dat hij zou blijven.

Er zijn echter een aantal dingen die hij doet die niet normaal voor hem zijn.

Hij:
- eet zijn box met stro praktisch helemaal leeg
- wil vooral niet te lang in de wei staan, zo pas trof ik hem ook weer al ijsberend langs het hek aan.

Normaal at hij ook heus wel wat stro maar niet de box leeg, hij krijgt hier voldoende hooi en brok.
Weidegang hoort hij ook leuk te vinden maar hier is het dus maar van korte duur dan wil hij er al weer uit,

Dit alles brengt mij aan het twijfelen. Staat hij wel op de juiste plek voor hem? of is hij gewoon gestrest geraakt door de verhuizingen (3x in 5 mnd) en moet ik het tijd geven?

Ik zit er echt een beetje mee!

Caira

Re: paard in korte tijd een paar keer verplaatst.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:57

Wat is voldoende hooi? Een paard dat hooi heeft zal niet zo snel aan stro beginnen.

En hij staat hier pas een maand! Een paard heeft gemiddeld een half jaar nodig om zich aan te passen en thuis te voelen op een stal

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:14

Zou het ook nog even afwachten, 3 keer verhuizen in 5 maanden tijd is ook wel erg veel, geen wonder dat hij over de zeik is. Die van mij was ook flink gestressed van de verhuizing en dat ging maar om 1 kilometertje verderop en dat ging te voet. Dat duurt gewoon eventjes. Gewoon zorgen dat je paard echt voldoende hooi heeft (dus geen 2 plakjes per dag) en misschien ook maar beter om wat te minderen met de brok. Stro eten is toch een teken dat het beestje behoefte heeft aan ruwvoer. Oftewel, ruil het om, onbeperkt hooi en even geen biks (dat laatste helpt ook niet echt met stress).

Verder lekker veel aandacht geven, heeft ie wel verdiend.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:21

Staat ie alleen of met vriendjes op de wei? Geef hem de tijd..niet meteen weer gaan verplaatsen..het is niet niks voor zo'n dier!

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:22

Het kan natuurlijk stress zijn, geef het even de tijd. Als hij het daarna nog steeds doet, zou ik maatregelen gaan nemen. Zoals al is gezegt: meer hooi geven, kan geen kwaad en een tijdje minder biks. En bezig houden, daar wennen ze meestal het snelst mee!
Als het stro probleem niet over gaat, dan kun je altijd nog een tijdje op zaagsel staan, als daar mogelijkheid voor is! Misschien eet ie geen zaagsel op.
Succes!!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:37

Hij krijgt 3x per dag hooi en dan 2 plakken per keer. Dat lijkt me voldoende.
Ik kan de brok wel even vervangen door Lucerne, dat schiet me nu te binnen, dat is wel een goed idee.

Hij staat met 3 andere paarden in de wei, waarvan hij met 1 eigenlijk direct wel goed kon opschieten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:41

hoeveel gras staat er dan op de weide? En hoe lang staan ze op de weide want ik vind het persoonlijk niet veel hooi. Of het moeten plakken van een grote (200 kilo) hooibaal zijn.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 21:45

Op de weide staat niet heel veel gras, ze krijgen er per week iedere keer weer een stukje bij.
Ik vind 6 plakken wel aardig eigenlijk, aan deze hoeveelheid is hij ook gewend.

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:40

6 plakken is genoeg per dag hoor ;) Die van mij krijgen dat ook! En die hebben ook niet echt veel gras op het land. Maar het is gewoon wenning denk ik, kijk het nog even aan, daarna kun je altijd nog wat eraan gaan doen :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:27

En hoe is je training met hem? Jij bent op dit moment waarsch. zijn enige zekere factor..misschien dat ie het fijn vind wanneer je meer met hem bezig bent? Mijn (jonge) merrie kocht ik vorig jaar okt. en in febr. kwam ik er achter dat ze dragend was..april kreeg ze haar veulentje en is ze terug gegaan naar dr stal waar ik dr kocht (lekker het land op) dat was voor haar ook heel erg wennen..ze stond uiteraard nog niet in training maar kreeg wel dagelijks aandacht en die heeft ze heel erg gemist die 4mnd dat ze daar stond! Ze komt morgen naar huis, naar voor haar een nieuwe stal..dus ook zij heeft in korte tijd (te) vaak van 'stal' gewisseld..

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:29

Mijn paard kreeg wat minder brok en onbeperkt hooi, het is veel, maar hij at daardoor geen stro meer op. Wellicht toch een optie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:34

Hou zijn box maar wat viezer dan eet ie vast wat minder ervan,het hooi lijkt mij ook voldoende.misschien is zon grasbox een idee? van hartog zijn ze.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:38

Ik zou toch minstens 8 plakken hooi per dag voeren, 6 is wel wat weinig, en dat zegt je paard ook gezien hij zn box leeg eet.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 18:14

Dat box leeg eten is dus echt iets wat hij hier ineens ontwikkeld heeft.
De box is dus nu al snel heel vies. Iets wat ik ook niet leuk vind!
mijn grote vraag is eigenlijk niet hoe ik het box leeg eten onder controle krijg maar meer of dit stress gedrag is door de verhuizing(en), en of ik het nog even tijd moet geven of is hij gewoon niet happy op deze stal. Over het algemeen is hij heel flexibel en voelt zich snel ergens op zijn gemak.
@ Jeanine 84:Qua training is het niet heel druk, Hij is sinds 11 mei niet meer in training omdat hij afgekeurd is. Wel heb ik vrijheidsdressuur opgepakt en werk ik een aantal keer per week met hem aan de lange lijnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:14

Mijn paard is de afgelopen maanden ook een paar keer verhuisd (4 keer) Steeds door omstandigheden. Bij de eerste stal had ik hem net, hij was toen verhuisd omdat ik hem had gekocht ;) Daarna verhuisde hij naar ergens waar hij weer, zoals hij gewend was, dag en nacht buiten kon staan. Later weer naar een dergelijke wei. Op allebei de locaties was hij erg onrustig. En nu staat hij sinds ruim een maand bij een stal (waar hij dus 's nachts op stal moet :(:) ) waar hij eigenlijk meteen rustig was. Hij moet wel wennen aan het op stal staan, en om alle indrukken te verwerken heeft hij nu ook even "vakantie", gewoon tuttelen en leuke dingen doen :) Mentaal is het toch erg zwaar voor ze :(:) Ik zou hem nog steeds graag dag en nacht buiten willen hebben maar ja, om nou weer te verhuizen kan ik niet maken. En ik kan ook merken dat hij het verder naar zijn zin heeft. Wat dat betreft heb ik het ideale paard: als ik mijn gevoel volg weet ik bij hem tot nu toe altijd wat goed is voor hem en wat niet. TS, zijn er verdere aanwijzingen dat hij zich ongelukkig voelt? Is hij depri? Het gedrag in de wei kan door van alles komen, bijvoorbeeld de locatie van de wei, heeft hij er genoeg overzicht, noem maar op. Mijn paard vrat bij de eerste stal, waar hij ook in een box moest, ook zijn stro op. Ik weet niet waarom... nu heeft hij vlas met een laagje stro, dat laat hij grotendeels liggen. Overigens krijgt hij 2 plakken hooi verdeeld over de avond en vroege ochtend, in totaal staat hij zo'n 13 tot 14 uur per etmaal op stal. Dat hooi krijgt hij soms niet eens op en het is echt een vreetzak. En hij is veel te dik. Hij weegt nu tegen de 450 kilo :o

Waar ik me wel wat over afvraag: de tweede en derde keer heb ik hem onder het zadel verhuisd, daarna werd het behoorlijk lastig om buiten te rijden, want wie weet waar ik hem nou weer in hemelsnaam naartoe zou brengen he :+ Bij de eerste keer is hij op de trailer geweest (want ik heb 'm uit Friesland :Y) ) en de laatste keer ook, ook al was het maar een klein stukje (paar kilometer) en met de trailer behoorlijk om, als je door de polder rijdt ben je er sneller. Maar ik denk dat hij mede daardoor nu zo rustig is. Of de stal ligt toevallig op een goede aardstraal, dat kan natuurlijk ook :D

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 18:16

Als ik mijn gevoel volg dan denk ik ook dat dit niet het juiste plekje is, maar juist door de vele verhuizingen die ik hem al heb laten meemaken wil ik nu wel zorgvuldig te werk gaan en heb niet klakkeloos weer verhuizen.
Depri is hij niet, meer onrustig in de zin van box leeg eten en ijsberen bij het hek in de wei.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:24

Wat zijn je opties, qua eventuele nieuwe locaties om hem te huisvesten, en hoe verwacht je dat hij zich daar zou voelen?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 20:43

Ik zal niet van vandaag op morgen een plekje gevonden hebben.
en hoe hij zich daar gaat voelen weet ik niet.
vandaag ging het wel goed op zijn huidige plek. Toen ik kwam stond ie nog te grazen in de wei. Pas toen hij mij zag kwam hij naar het hek.
misschien toch nog even aankijken, en als mijn gevoel blijft dan alsnog de keuze maken weer te verhuizen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:42

Ik zou het eventjes aanzien. Hij is wat onrustig maar "kwijnt" niet weg. Geef hem even de tijd.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:41

knollentuin schreef:
Hou zijn box maar wat viezer dan eet ie vast wat minder ervan,het hooi lijkt mij ook voldoende.misschien is zon grasbox een idee? van hartog zijn ze.

Sorry, maar dit is wel een hele l*llige oplossing, het beestje is waarschijnlijk gewoon flink van slag, of heeft behoefte aan meer ruwvoer en dan is jouw oplossing om hem dan maar in een ranzige stal te laten staan?
Dat compact gras van Hartog zou ik niet doen, ik weet van meerdere paarden koliek hebben gekregen na het eten van dat spul. Lijkt me dus niet heel handig.

@TS die luzerne i.p.v. biks lijkt me een goed plan. En wat het hooi betreft, wat voor soort plakken zijn het, zijn het 6 plakken van zo'n klein los baaltje of van een 100/300/1000 kilo baal? Daar zit nogal een verschil in.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:42

Het zijn ook wel heel veel verhuizingen, ts. Daar zullen de omstandigheden naar zijn, ik val je niet aan. Maar het zal wel het nodige met je paard doen. Zijn leven is wrs door zijn pensioen al erg veranderd en dan ook weer een andere omgeving, nieuwe paarden, andere geur, nieuwe mensen, etc. Hij lijkt z'n rust kwijt. Enerzijds ben ik geneigd te zeggen "zie het nog ff aan". Anderzijds als je op termijn toch een andere plek voor hem zoekt, doe dat dan nu en eentje waar hij een paar jaar blijft. Uit ervaring (ik heb een pensionstalletje) weet ik dat veel paarden een behoorlijke gewenningstijd nodig hebben. Weeg de voors en tegens om hem hier te laten staan en later alsnog te verhuizen of direct verhuizen goed tegen elkaar af. Succes met je beslissing en je paardje.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 18:49

De verhuizingen waren inderdaad niet gepland, maar soms lopen dingen nou eenmaal niet zoals je hoopt
Op zich zoek ik niet direct een andere plek voor hem hoor, als hij hier happy kan worden dan blijven we.
Ik twijfel dus alleen of hij gewoon moet wennen of niet happy is.
Zoals ik hem gister aantrof had ik wel weer hoop dat het gewoon wennen is.