Alleen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Alleen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:03

Dit weekend was het weer raak. Had me opgegeven maar mijn vriendin ging op vakantie en mijn vriend had onverwacht ochtenddienst. Ga vaker alleen op pad en meestal is er wel een voorlezer te vinden maar nu moesten alle bekenden om dezelfde tijd rijden. Heb echt het hele terrein afgezocht naar een voorlezer maar niemand had tijd (tot de jury zich ermee bemoeide). Ik heb nu het voornemen om de proeven toch maar uit mijn hoofd te gaan doen.
Maar dan was er nog een probleem, bij de banen was geen ringmeester maar ook geen aftekenlijst. Ik wist dus niet wie er in de baan zaten en hoeveel er nog voor waren. Dus weer maar iedereen aangesproken om er achter te komen wanneer ik aan de beurt was. Inrijden wordt op deze manier niet echt makkelijk gemaakt.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit aanpakken?

Babsie_Flash

Re: Alleen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:05

Ik rij de proeven uit mijn hoofd, heb dus geen voorlezer nodig.
Voordat ik opzadel kijk ik eerst bij de ringmeester hoe ver ze zijn. Ik heb nergens last van... het enige waar ik mee loop zijn de papieren, die zijn lastig vast te houden met inrijden.
Dan vraag ik de ringmeester of die ze vast wil houden

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:08

Ja, ik heb een tasje die ik ergens weg leg en dan maar hoop dat het er blijft liggen. Gelukkig mochten we gisteren de papieren bij de jury laten zien.
Wat ik ook lastig vind is dat er tegenwoordig niet meer met verenigingsdekjes wordt gereden. Anders kon je vrij snel zien na wie je was. Nu moet ik dus tijdens het inrijden tellen hoeveel er al in de baan zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:49

ik ga ook vaak alleen. Ik neem mijn papieren niet mee te paard.
Als ik moet laten controleren doe ik dit als ik nog te voet ben. Anders blijven ze gewoon in de auto.

Mijn proeven kan ik in principe uit mijn hoofd rijden.

Wie er aan de beurt is? ik vraag het aan degene die de ring uitkomt en dan weet ik genoeg.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:10

Ik ga ook vaak alleen. Ik regel meestal wel een voorlezer (al dan niet op het terrein) en heb een rugzak met mijn papieren etc. bij me.

Ik schrijf altijd op wie er voor mij is, en met losrijden vraag ik gewoon wie wie is, dan weet ik na wie ik moet. Soms is het wat lastig om te zien of het in-of uitloopt maar met vragen kom je een heel eind :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 06:50

Ik ga bijna altijd alleen. Ik probeer ter plekke een voorlezer te vinden en de laatste keer heb ik ze uit het hoofd gereden en dat vond ik toch ook wel prettig. Dat scheelt weer de 'voorleesstress'. Ik zit gelukkig in een buurt waar nooit om papieren gevraagd wordt dus die blijven in de auto. Als iemand ze perse wil zien doe ik dat later wel.
Verder vraag ik aan omstanders of ze de peeskappen af willen halen, dan hoef ik er niet af.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:10

Ja zowieso ga ik nooit alleen op wedstrijd. Afhangen van anderen vreemde mensen doe ik niet.

Ikzelf rijd altijd mijn proeven uit het hoofd, maar zoals je zelf aangeeft komt er wat meer bij kijken e.
Iemand die ff helpt bandages af te doen, in het oog houdt hoeveel combinaties er nog voor je zijn, overlegt met de ringmeester etc.

En verder ook gewoon heel het gebeuren errond. Op en afladen een goede frisse pint na de proef.
Nee ik ga niet alleen op stap. Wedstrijden zijn fun en ontspanning, dus onnodige stress pas ik voor.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:19

Dat is dan een klein gelukje van nog geen 18 zijn ;) Ik kan nooit alleen op "uit" wedstrijd, aangezien ik de trailer nog niet mag rijden. (zelf trekken is ook zo zwaar :+ )

Als er wedstrijd op mijn eigen stal is, is het een stuk makkelijker, en fiets ik zelf naar stal (1,5 uur O:) ) en dan is er geen gezeur met in en uit laden, wanneer je bent kan je goed zien, want je kent bijna iedereen die er rijdt, en voorlezer is ook altijd wel makkelijk te vinden.

Ik heb wel een paar keer gehad dat ik ben gedropt op een wedstrijd, en dat mijn vader me later weer kwam halen. Voorlezer ging dan ook wel makkelijk: Als een klein onbeholpen meisje zie je er toch wel aandoenlijk uit of zo ;) Papieren heb ik trouwens nog nooit last van gehad. Alleen bij de regio moest ik het bij het secetariaat laten zien, maar nooit bij een jury ofzo, dus nooit bij mijn pony in de buurt gehad :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:23

@bulck: niet iedereen heeft altijd de luxe om een groom mee te nemen :) Ik zou het ook veel handiger vinden, maar het gaat soms gewoon niet. Alleen op wedstrijd gaan is voor mij geen stress overigens, ik en mijn paard samen is heerlijk rustig :)

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:29

Omdat mijn vorige paard de nodige hulp vereiste ging ik altijd met minimaal twee man extra naar een wedstrijd.
Iemand die mij helpt met opzadelen en kalkoenen indoen.
En uiteraard iemand die foto's maakt tijdens het springen.
Ik zorg ervoor dat ik me alleen druk hoefde te maken over mijn eigen ding, de rest werd voor me geregeld.
Ben dus strontverwend op dat punt.
Vind het erg knap dat iemand alleen op wedstrijd gaat en dan nog kan blijven lachen ook.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:30

ik vroeg wel eens aan de lezer die de combinatie voor mij voorlas of die toevallig ook mijn proef kon lezen..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:33

Marieke_K schreef:
@bulck: niet iedereen heeft altijd de luxe om een groom mee te nemen :) Ik zou het ook veel handiger vinden, maar het gaat soms gewoon niet. Alleen op wedstrijd gaan is voor mij geen stress overigens, ik en mijn paard samen is heerlijk rustig :)

Hangt er dan ook net vanaf met hoeveel dieren je op stap gaat e ;-)
Ik kan onmogelijk tegelijk ene op vrachtwagen zetten en terzelfder tijd een andere eraf.
Ik heb ook geen stress op wedstrijden omdat ik ga voor de fun, maar ik ga ook geen situaties opzoeken.
Verder heb ik tegenwoordig vaak een jonge hengst bij en dan heb ik liever toch wel iemand in de buurt die ff kan helpen bij het afhalen van de bandages of bij deze dan de beschermers, nog vlug een gaatje aantrekt etc.
en die alles in het oog houdt, zodat ik gewoon lekker los kan rijden en het juiste gevoel kan krijgen.

Verder moet ik wel zeggen dat in Belgie de ringmeesters wel actief zijn, die staan constant in verbinding met de banen. Dus enkele combinaties vooralleer je binnenmoet, word je al verwittigd en weet je dat je eigenlijk nog maar max 10 minuten hebt e.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:34

LadyLynn schreef:
ik vroeg wel eens aan de lezer die de combinatie voor mij voorlas of die toevallig ook mijn proef kon lezen..

Ook een goeie, heb ik ook wel eens gedaan. Of van te voren bij het secretariaat vragen, er zijn vaak wel wat meiden op stal die even willen lezen.

@bulck: begrijp ik :) Ik ga met 1 paard onder de man op wedstrijd, is toch anders (aan beenbescherming doe ik sowieso niet.. dus dat scheelt :+ ) In Nederland zijn er niet altijd ringmeesters actief, zeker niet op de wat kleinere wedstrijden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 08:57

Ik krijg juist eerder stress als ik anderen (ook bekenden) moet vragen om met me mee te gaan. Meestal laat ik vallen dat ik op wedstrijd ga en hoor dan vanzelf of ze mee kunnen. Met een vriend die regelmatig in het buitenland is en nooit een week eerder weet wanneer hij thuis is, kan ik dus geen wedstrijdplanning maken omdat je die al lang van tevoren moet doorgeven.
Zelf lees ik regelmatig bij anderen voor. Heb daar geen problemen mee en ben blij dat ik een ander kan helpen. Maar blijkbaar wordt je tegenwoordig echt als concurrent gezien. Terwijl we allemaal toch van dezelfde sport houden en de beste gewoon wint. Niet degenen die het beste wordt voorgelezen.
Ik ben eigenlijk altijd alleen op pad (ook met een hengst). Kan hem op de wagen opzadelen. De achterkalkoenen zijn lastig maar die had ik er nu thuis al ingedaan. Een dik pas vlas bij zijn achterbenen en dan lukt het wel. Al is het wel een extra risico als we onderweg een ongeluk zouden krijgen.
Peesbeschermers of bandages heb ik gelukkig niet om. Anders zou ik er altijd nog zelf af kunnen stappen (met peesbeschermers dan) om ze eraf te halen.
Ook naar lessen en trainingen van het showteam ben ik vaak alleen. Zelfs als er iemand mee is, hoeven ze vaak niet meer te doen dan even iets aan te geven. Oke, na het rijden druk ik wel mijn vriend dan mijn paard in handen om af te zadelen zodat hij niet mijn jasje onder kan smeren ;) .

@Bulck, als je met meerdere paarden op concours gaat dan is een extra hand inderdaad vaak wel nodig. Ook al omdat je er dan vaak niet veel tijd tussen hebt zitten. Maar dan ben je ook (semi)proffesioneel bezig. Ik ben maar een hobbyruitertje die het wel serieus probeert aan te pakken. Maar als ik er twee mee zou nemen dan zou ik er ook iemand extra bij willen. Gelukkig hou ik het meestal bij eentje. Heb ze ook nog niet samen op de wagen gehad. Ben bang dat de merrie alles verrot trapt als hij aan haar wilt zitten. Dat is wel een tante-tje.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:08

Dat zijn altijd vervelende situaties. Ook waardeloos geregeld zonder ringmeester, helemaal als de ruiters dat zelf dan niet even aanstrepen. Afgelopen zaterdag stond ik voor hetzelfde dilemma. Groom moest onverwachts weg en daar stond ik dan met 2 jonge paarden die voor het eerst meegingen. Dan stel ik wel de tomtom in werking. Ik sommeer gewoon iemand om mee te gaan :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:17

Het eerste jaar had ik altijd iemand mee, da's toch wel fijn met een jong paard.
Daarna ben ik vaak alleen naar wedstrijden gegaan, en nog steeds.
De stiftgaten maak ik thuis schoon en doe er een watje in. Ik ben een uur voor dat ik moet rijden op de wedstrijd aanwezig. Dan ga ik eerst betalen, en daarna ga ik me voorbereiden. Alle spullen klaarzetten, stiften indraaien, mezelf omkleden, opzadelen. Als het warm is zet ik al een emmer water met spons binnen handbereik, voor als we klaar zijn, dan kan ik m'n paard direct afsponzen, mijn zadel hang op het krukje waar ik mee op stap.

O, ja en de proef rij ik uit m'n hoofd. Ik schrijf op hoe laat ik moet en wie voor me rijdt. Zo'n vijf a tien minuten voor die tijd, speur ik naar mijn voorganger. No problem.

Osita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:22

Bekend probleem. Ik rij al jaren alleen van wedstrijd naar wedstrijd en heb er eveneens moeite mee andere mensen te vragen of ze tijd en zin hebben om mee te gaan. Wat dat betreft wen je er aan. Geeft niemand aan dat hij mee wilt gaan..dan gaan we alleen.

In NL was het wel aanzienlijk moeilijker dan in Duitsland waar ik nu woon. Hier zijn de wedstrijden beter geregeld. Je hebt hier je starttijden, Startnummers en vaste ringmeesters die ook afstrepen wie er in de baan is. zo weet ja altijd wie er voor je is en hoeveel er nog voor je zijn. Daarnaast is het met lezen perfekt geregeld. Dit gebeurt via een Computer aangesloten op een Audio Systeem rondom de baan. Altijd op tijd en nooit te zacht voorgelezen! Hier moet de bodem ook oke zijn en alle klasses zijn op zand met omheining.

In Nl vroeg ik altijd een lezer bij het secretariaat. Dat ging dan prima want die voelen zich dan verantwoordelijk voor het probleem en zoeken iemand voor jou. Vragen aan toeschouwers brengt meestal niet veel meer dan lange gezichten.
Beenbeschermers aan toeschouwers gaat dan vaak nog net.
Vooraf vroeg ik altijd wie de 2e voor mij was en de 4e voor mij. Zo hield ik tijdens het rijden in de gaten wanneer mijn proef eraan zat te komen.

Nu vind ik het geen probleem om alleen te gaan. Het is mooi rustig...je kan alles alleen inplannen en hebt geen persoon die je onnodig afleid..prima. Natuurlijk is een vaste persoon wel weer fijn als je goed op elkaar bent ingespeeld.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 22:36

Klinkt ideaal Osita. Ook geen echtelijke ruzies meer (of ouders die door de jeugd worden uitgescholden). Maar hoe weet zo'n computer hoe hard je rijdt en of je niet bijv een extra volte maakt?
Ik denk dat ik bij een secretariaat ook de bal terug geworpen krijg, ik ben als deelnemer verantwoordelijk voor mijn eigen voorlezer.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:43

Dat van de startnummers klinkt ideaal, dat zou ik wel willen dat we dat in Nederland invoeren, geeft overzicht voor zowel ringmeester als de ruiters.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:01

Momenteel heb ik geen wedstrijdpaard,maar ben ook jaren alleen op wedstrijd geweest.En eigenlijk nooit problemen gehad.Heb een tweepaardstrailer zonder tussenschot,dus plaats genoeg om op de trailer te zadelen,dan mezelf omkleden.
Was ook steeds goed op tijd op het terrein zodat alles(bevestiging,betaling,papieren)tijdig geregeld was.
Proef kende ik van buiten,hoewel ik toch regelmatig verkeerd gereden ben(toch een nadeel dus).
De 2 paarden die ik gestart heb waren ook wel beide superbraaf,gingen vanzelf trailer op en af,kon ik gewoon los laten staan en bandages/beenbescherming afdoen.(heel vaak kwamen toeschouwers/ringmeester toegesneld:"we zullen wel helpen!!"...niet nodig!)

Ben nu op zoek naar een jong paard om terug uit te brengen,ik vrees alleen dat ik niet nog een keer zo'n makkelijke ga vinden!Dus misschien moet ik binnekort toch wel op zoek naar een groom!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 06:50

Misschien in het begin is hulp dan wel lekker maar als je die andere twee zou betrouwbaar hebt gekregen, zal het nu ook lukken. Het is ook wat je jezelf aanwent. Bij veel mensen moet het paard worden vastgehouden met opstijgen. Bij mij juist niet, mijn merrie komt direct omhoog als ze tegendruk voelt. Doe het dus liever zelf.
Hoef pas eind augustus weer te starten en ga ze dus echt uit mijn hoofd leren. Gelukkig start ik met allebei in dezelfde klasse.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:59

Hmm dat systeem in Duitsland lijkt me wel wat!
Doe mij zo'n computer voorleessysteem!

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:52

Dat duitse systeem lijkt mij ook wel wat, prima geregeld zeg.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:54

Een enkele keer ga ik ook wel alleen op wedstrijd. Maar heb idd ook wel stress gehad omdat ik geen voorlezer kan vinden en ben dus toch maar proeven uit m'n hoofd gaan leren. Wel weer stress omdat ik bang was onder het rijden m'n proef te vergeten, maar dat viel mee. :D M'n papieren laat ik in de auto liggen, loop later anders wel terug naar de jury om ze te laten zien. vind het niet veilig om ze zomaar ergens neer te leggen. Als de ringmeester een tent oid heeft kan het wel weer, vind ik ook wel redelijk veilig.
Heb het 1 keer gehad dat ik alleen was, geen startlijst in de buurt en geen ringmeester...:+ Iedereen liep dus ook over het veld te roepen welk nummer er nu in de baan was, maar dat liep dus ook door elkaar..:s Uiteindelijk maar wanneer ik dacht dat ik aan de beurt was naar de jury gegaan met m'n nummer en ik kon zo starten. Maar handig was het niet!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:25

Ik ga ook erg vaak alleen. Heb er inderdaad ook wat moeite mee om mensen te vragen en de mensen om mij heen hebben zelf een druk programma. Voel me ook erg bezwaard om zoveel tijd van een ander in beslag te nemen. Daarbij kan ook niet iedereen Z lezen.
Daar komt nog bij dat hulp overbodig is tot het op het voorlezen aan komt. Ik kan met mijn paard verder alles alleen af en doe de meeste dingen ook net zo lief zelf. Ik knoop mijn paard gewoon (aan een breekbaar touwtje) vast aan de trailer. Dat zorgt er dus nog voor dat iemand maar staat te kijken tot er voorgelezen moet worden.

Uit mijn hoofd rijden gaat nog nét als ik 1 proef rijd maar 2 lukt me gewoon echt niet. Ga ik alles door elkaar halen. Meestal probeer ik dus ter plekke iemand te vinden. Het meest ideale is als ik aanhaak bij een stalgenootje. Haar voorlezer leest mij dan ook voor of ze helpen me met zoeken naar een voorlezer. Ben ik altijd super blij mee. Gelukkig kan ik vaak toch iemand regelen die even langs komt om de proeven voor te lezen. Zijn ze niet zo veel tijd kwijt en ik ben weer heel gelukkig dat ik niet tot het laatste moment heb hoeven zoeken.

Ik gebruik eigenlijk nooit beschermers dus die hoeven er ook niet af. Papieren laat ik in de auto liggen en breng ik wel na afloop van de proef. verwacht ook niet dat daar moeilijk over gedaan wordt.

Vraag me toch soms af waarom er zo moeilijk gedaan wordt over dat voorlezen. Als je er toch bent en staat te wachten tot de combi waar je mee mee bent is uitgestapt oid dan is het toch een kleine (maar zeer gewaardeerde) moeite om iemand anders te helpen.

Bij spring wedstrijden gaat het gelukkig makkelijker. Ik neem mijn losrijtijd iets ruim en spring zodra ik iets zie staan wat ik op dat moment graag wil doen. Tussendoor stap ik dan gewoon stukjes. Het is alleen lastig als het parcours verbouwd wordt vlak voor je de ring in moet. Moet ik mijn paard op de trailer zetten tijdens het losrijden of iemand vinden die er mee wil stappen.

Als ik echt verder weg ga (bijv bij sgw) heb ik wel heel graag iemand mee. 4 ogen op de weg gericht zien toch meer dan 2.

Startnummer zijn echte geweldig. Bij de SGW hebben we allemaal een rugnummerdrager. Kun je van een grote afstand al zien wie er op dat moment in de ring zit. Heerlijk!