Hoe het beste weer rustig op land krijgen na 3 weken boxrust

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Hoe het beste weer rustig op land krijgen na 3 weken boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 03:49

Ja de titel zegt het dus al, mijn paard stond verplicht drie weken op boxrust plus een week in de kliniek, maar hoe krijg ik hem nou 't rustigst voor het land zonder dat ie de hele boel stuk rent. Hij stond hiervoor namelijk 24 op het land.

gr. daf

Nikka

Re: Hoe het beste weer rustig op land krijgen na 3 weken boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 03:58

Klein stukje afzetten ter grootte van bijvoorbeeld 6 x 3 meter en daar eerst inzetten.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 07:51

Geen eten geven voor hij op dat kleine stukje komt. Dan is hij meteen gericht op eten in plaats van met een gevulde buik de omgeving goed willen 'ontdekken'

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:17

mijn paard heeft na een paar weken boxrust (peesblessure) er de eerste keer iets rust gevends van de dierenarts voor gehad dat moest ik hem de eerste paar dagen geven elke dag iets minder. maar ben vergeten hoe het heet

Ilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:47

Ik zou de adviesen van Daantje1981 en Nikka combineren. Oftewel: Zorg dat hij niet KAN en WIL gaan rennen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:48

Idd beginnen met een afgezet stukje en dat steeds iets uitbouwen. Als hij zich daar rustig houdt, dan kan hij geleidelijk aan zonder problemen weer op het grote land.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:51

Met een stukje afzetten zou ik bang zijn dat hij zo graag naar de andere paarden wil dat hij dwars door dat draad heen loopt. Mijn paard heeft vorige zomer in totaal 6 weken totale boxrust gehad en ging daarna weer op het land. Ik heb haar eerst een paar dagen langs de rand van de wei laten grazen, gewHoon aan de lijn. Zo kon zij weer aan de paarden wennen en de rest aan haar.En daarna heb ik haar rustig losgelaten in de wei en dat ging super goed. Ze ging gewoon meteen eten. Had me helemaal voor niets druk gemaakt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:08

Dat ligt ook aan het karakter van het paard in kwestie.
Persoonlijk zou ik hemeerst een periode apart op een klein stukje zetten achter goed draad. Als je van plan bent om hem direct in de kudde te zetten zou ik hem niets kalmerends geven.Geen gesedeerd paard in een kudde plaatsen. Het paard reageert daardoor anders dan normaal en komt na weken weer "nieuw" in de kudde. Dat is geen goede combi en moet je heel voorzichtig mee zijn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:23

idd zorgen dat er ruim voldoende voer is. Is het heel erg als hij gaat rennen?
Mijn ervaring is dat een paard wat gek gaat doen, zichzelf sneller blesseert op een klein stukje dan op een groot stuk, dit ivm snelle wendingen enzo.

succes, hopelijk gaat het snel goed

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:01

Nou hij is vandaag weer voor het eerst naar buiten gegaan. Hij staat al alleen omdat die neit met een ruin en merrie samen kan en de merrie die er nog over is kan ook niet bij hem. Vanmorgen om 9 uur is hij gewoon gevoerd, om 11 uur heb ik ongeveer anderhalf uur gestapt(was duidelijk dat hij echt geen conditie meer had liep dat we bijna thuis waren flink te hijgen)toen heb ik hem 2 streepjes tranquigel gegeven, hem nog even gewassen en schoongespoten en toen is hij in het smalle strookje gegaan, waar hij daarvoor ook al opstond. Hij zag het gras en heeft 't eerste halfuur alleen maar liggen rollen en is daarna lekker verder gegaan met gras eten, de nachtmerrie is dus alles meegevallen. Bedankt voor de tips.
en ojah er mag dus ook een slotje op.