Kan ik de eigenares aansprakelijk stellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Kan ik de eigenares aansprakelijk stellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 22:00

Hallo,
ik heb een vraagje.
Bij ons op stal staat sinds een jaar een ander paard, de zwarte noemen we hem. Dat paard is behoorlijk lastig en vandaag jaagde hij achter mijn paard aan omdat die een eczeem deken ophad. Hij heeft hem flink toegetakeld en heeft behoorlijke wonden.
Juist was ik zijn rug aan het bekijken en bij de minste druk krimpt hij ineen van de pijn. Ben dus behoorlijk bang dat er een flinke beschadiging in de rug zit door dat andere paard. Ik ga dus de veearts en een osteopaat laten komen. Maar ik vroeg me af als de kosten hoog op lopen of ik haar daar voor kan laten opdraaien of niet? Het is namelijk al langer aan de gang dat dat paard mijn paard verwondingen bezorgt. Niet alleen mijn paard trouwens ook nog een andere en die merrie is misschien drachtig.En daar jaagt hij ook achter en ook die merrie heeft regelmatig wondjes.
Natuurlijk kan dit wel eens gebeuren als je paarden samen zet dat snap ik goed genoeg maar haar paard is niet normaal meer. Zo nog iets als mijn paard met heet weer wil drinken laat die zwarte dat niet toe en jaagt hem gewoon van de drinkbak weg. En dan niet om zelf te drinken maar hij jaagt hem zo weg. En zo zijn er nog veeel dingen dat dat paard doet.
dus nu mijn vraag wat zouden jullie doen eigenares bellen of niet?
En kan je überhaupt iets eisen van de eigenares?

Mariska_D

Re: Kan ik de eigenares aansprakelijk stellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:02

Hmm, je zou het met haar er is over kunnen hebben. Maar ben bang dat het je weinig tot niets oplevert.. Want neem aan dat je wil dat jou paard met vriendjes naar buiten gaat en dat het dan valt onder je eigen verantwoording?
Maar wel een vervelende situatie zeg! Succes ermee :)!

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:03

Nee ik denk niet dat je haar er voor aansprakelijk kunt stellen want ook zij kan haar paard niet "besturen" of zeggen dat ie het niet mag doen!
De enige oplossing zou zijn door ze niet meer bij elkaar in de wei te zetten maar ik weet niet of die mogelijkheid tot een van jou opties behoord..

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:08

ik zou er voor kiezen om mijn paard daar weg te halen!
want je kan niet vragen of een ander vertrekt, maar is er een stal eigenaar die hier over gaat? het lijkt mij wel normaal , dat er rust heerst in een groep!
hij is dus gewoon de leider van de kudde.
natuurlijk kan er van alles gebeuren op het land als ie met andere samen staat.
je kan wel met de eigenaar van dat paard overleggen, maar helaas kan je haar niet verplichten, dat is het risico wat je neemt om het met andere paarden te zetten!
heeel erg vervelend , kan me jou zoooo goed voorstellen, maar vaak reageren mensen met zulke paarden van ja sorry kan er niks aan doen! :o
mocht ze het wel willen doen, is dat natuurlijk erg aardig!
Ik zou niet de vrouw in kwestie bellen met het feit dat je geld wilt zien, maar wel zo praten of er een oplossing voor gevonden kan worden en het wel vertellen, maar reken er niet op!
en mocht er niks uitkomen helaas een andere stek vinden , want dit is niet fijn voor je paardje!
succes meid heeel vervelend! ;)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:10

Hebben jullie niet verschillende weiden? :\
Je zou de wei ook op kunnen delen he.. misschien is dat een optie.. dan hoef je niet meteen drastisch te veranderen.

Ik zou het wel even melden, dat er zoiets gebeurt is.. maar ik zou niet meteen over kosten beginnen inderdaad..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:10

dat denk ik niet..mijn paard had gister ook weer een flinke trap te pakken, was vandaag ook behoorlijk dik, tjsa..ze staan met zijn allen op het land, ik weet dat dus is het mijn verantwoording dat ik hem erbij zet, dan moet ik hem ergens apart zetten. Andersom zou ik ook zoiets hebben als er iemand naar mij toe komt van je paard heeft die van mij getrapt, das het risico, hoort erbij. Maar ik begrijp dat het vervelend is hoor, ik ben ook nooit blij als ik een hoefijzerafdruk op zijn lijf vind..

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:13

je hebt er zelf toch mee ingestemd dat ze bij elkaar in de groep gaan... dan loop je dit soort risicos...

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:13

vervelend voor je meid, maar denk niet dat je om geld kan gaan vragen. wel er even met haar over hebben hoor.
maar miss beetje stom maar ik had mijn paard dan al lang uit dat weiland gehaald of overlegd dat dat zwarte paard eraf gaat. als hij nog meer paarden verwond

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 22:14

Hallo,
vreesde er inderdaad al voor dat het niet ging. ik ga allezins met de eigenares praten. ze hebben idd meerdere weides en we zijn oplossingen aan het zoeken. het staat zowiezo wel al vast dat de zwarte rond oktober naar een andere weide verhuist maar ga proberen of ze geen draadje in de wei willen spannen. want kan hem nu wel behandelen door veearts/osteopaat maar als die zwarte dan weer achterlijk gaat doen is het weer verpest dus er moet toch een oplossing komen,
alvast bedankt

groetjes

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:17

Jep, je bent zelf verandwoordelijk.

Als jij niet het risico wil lopen dat een ander hem trapt, dan moet je hem er niet bij zetten.

Die van mij heeft ook veel ruzie gehad met 1 paard uit de kudde van 8.
Ze willen beide leider zijn, ik heb er toch voor gekozen om hem erbij te laten.

Gelukkig wisten ze na een paar weken elkaars plaats.
Maar het heeft wel 4 weken geduurd.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 22:20

Mjay schreef:
je hebt er zelf toch mee ingestemd dat ze bij elkaar in de groep gaan... dan loop je dit soort risicos...

idd heb hiervoor gekozen maar niet dat er een geschift paard bij komt. deze groep was namelijk al 3 jaar goed zo todat er ene weg ging en dit beest in de plaats kwam. Mijn paard is trouwens laagste in rang dus een bedreiging vormt hij niet
maargoed heb vandaag ook met de staleigenaar gepraat en als die zwarte morgen ng zo jaagt gingen ze hem waarschijnlijk appart zetten.
Maar daar ging mijn vraag ook oorspronkelijk niet over. Vroeg me dit gewoon af maar dacht wel dat ik dat niet kon doen

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:21

das een mooie oplossing meid, inderdaad wel melden tegen haar, want jou paardje dadelik weg en een ander is het slachtoffer, en lekker je paardje even met een stroomdraadje er tussen appart zetten, of mischien wel met een paardje waar hij wel goed mee op kan schieten, en niet wachten tot oktober hoor!
ben benieuwd!
succes meid! ;)

nieky1993 schreef:
Hallo,
vreesde er inderdaad al voor dat het niet ging. ik ga allezins met de eigenares praten. ze hebben idd meerdere weides en we zijn oplossingen aan het zoeken. het staat zowiezo wel al vast dat de zwarte rond oktober naar een andere weide verhuist maar ga proberen of ze geen draadje in de wei willen spannen. want kan hem nu wel behandelen door veearts/osteopaat maar als die zwarte dan weer achterlijk gaat doen is het weer verpest dus er moet toch een oplossing komen,
alvast bedankt

groetjes

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:23

ps ik heb ook geen dominant ponytje en is altijd de .... je weet wel, kan me dus voorstellen hoe je je voelt! de lieverds! hihhii

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:25

Nou bij ons zijn juist de dominante de banketstaaf...

Mijn paard wil leider zijn en de merrie van een vriendin van mij.
We hebben er 2 E-pony's bij in staan die heel onderdanig zijn en die hebben daarom NOOIT een krasje.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:31

oei das ook vevelend! :o
daantjuhhh schreef:
Nou bij ons zijn juist de dominante de banketstaaf...

Mijn paard wil leider zijn en de merrie van een vriendin van mij.
We hebben er 2 E-pony's bij in staan die heel onderdanig zijn en die hebben daarom NOOIT een krasje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:32

Ja, gelukkig kennen ze nu hun plek.
Als de merrie hengstig is is Andoy de baas en als de merrie niet meer hengstig is is zij weer de baas.

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:36

Volgens mij, maar ik weet het niet 100 procent zeker, kan het meisje van dat andere paard het op haar wa verzekering terugvragen.

Mijn paard heeft een paar weken geleden een ander paard getrapt, ik heb meerdere malen mijn verzekering gebelt en elke x zeiden ze dat het vergoed word. Nu heb ik de rekening binnen dus kan ik hem naar hun opsturen ben erg benieuwd!

Dus ik zou het haar vragen of ze een wa verzekering heeft en of ze dus even wil bellen of het vergoed gaat worden!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:38

dat klopt inderdaad vergat ik even ! :o
kissielover schreef:
Volgens mij, maar ik weet het niet 100 procent zeker, kan het meisje van dat andere paard het op haar wa verzekering terugvragen.

Mijn paard heeft een paar weken geleden een ander paard getrapt, ik heb meerdere malen mijn verzekering gebelt en elke x zeiden ze dat het vergoed word. Nu heb ik de rekening binnen dus kan ik hem naar hun opsturen ben erg benieuwd!

Dus ik zou het haar vragen of ze een wa verzekering heeft en of ze dus even wil bellen of het vergoed gaat worden!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:39

paarden?? we hadden beter duiven kunnen houden hahahha _O- _O- _O-
daantjuhhh schreef:
Ja, gelukkig kennen ze nu hun plek.
Als de merrie hengstig is is Andoy de baas en als de merrie niet meer hengstig is is zij weer de baas.