Nodig voor als je begint met rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Macho__

Nodig voor als je begint met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:01

Hoi!

Ik wil echt heel graag op paardrijden. Maar ik mag niet op 2 sporten. Dus ik heb besloten om de kosten zelf te betalen.
Maar wat is nu belangrijk om te kopen?

- Rijbroek
- Laarzen
- Cap

Waar kun je deze spullen kopen? Niet al te duur goede kwaliteit.
Ik ben woonachtig in groningen. Een webshop is ook handig voor evt. prijzen.

Groetjes Marijke

Anoniem

Re: Nodig voor als je begint met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:04

Ik denk dat je met jouw 3 punten de belangrijkste uitgaven wel heb genoemd, eventueel is een poets setje misschien ook handig sommige maneges verwachten dat je deze zelfs aanschaft. Op internet zijn heel wat online ruitersport winkels te vinden, een paar voorbeelden zijn: www.divoza.nl , www.ooteman.nl en een goedkope is www.pourcheval.nl :)

Macho__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 17:06

Hoi!

Bedankt voor de snelle reacties. En een paar borstels zijn ook snel aangeschaft;). Ook wel goede kwaliteit.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:25

Je hebt zelf de belangrijkste punten al genoemd, heel misschien nog een zweepje. Maar dat kan je vaak wel op de manege zelf lenen :j

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:26

Misschien nog handschoentjes, maar dat zie je later allemaal wel indien nodig :)
De belangrijkste dingen heb je al.
Veel plezier!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:27

gewoon lekker op marktplaats speuren voor leuke 2e handsie's
hou je nog wat geld over ook.....

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:30

Misschien is een poetsset, handschoenen en zweep ook wel handig. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:34

vind ikdoemaarwat's tip wel erg goed!
lekker tweedehands...
persoonlijk zou ik wel liever een nieuwe cap kopen.

Leek heeft trouwens 2 ruitersportzaken vlak bij elkaar, dus dat is wel handig misschien.
ik ben laatst bij beide geweest, erg handig zo dicht bij elkaar!

overigens heb ik zelf nog nooit handschoenen of een zweep gebruikt, en mn de poetssetjes liggen onder een dikke laag stof( terwijl ik 2 eigen paardjes heb)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:37

Een zweep kan best handig zijn hoor.
Sommige paarden op manege's zijn gewoon dood voor het been geworden of zijn niet vooruit te branden.

R1200

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:37

in plaats van laarzen kun je ook chabs nemen. Qua kosten kun je het dan redelijk onder controle houden, tenzij je natuurlijk rubber laarzen neemt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:41

dat lijkt me wel het wijst voor een beginnend ruitertje ;)

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:46

Decathlon heeft ook leuke rijbroeken, chaps, caps en laarzen voor een mooi prijsje. Ook poetsspullen ed zijn daar niet al te duur. Maar kijk ook zeker eens op marktplaats voor 2e-handsspullen. Voor de eerste lessen kun je vaak een stretchbroek aandoen en stevige maar niet te brede schoenen met een klein hakje (dus niet zo glad als sneakers). Een cap kun je over het algemeen op elke manege voor de eerste lessen lenen.

Als ik jou was zou ik dus eerst een paar lesjes nemen en daarna je eigen spullen gaan aanschaffen.
Ook verstandig om eerst eens een praatje te maken op de manege, daar kunnen ze je meteen vertellen of er leen-caps of misschien zelfs leen-laarzen aanwezig zijn. En kun je meteen informeren naar de kosten van een les, nagaan of je eigen poetsspullen/halster nodig hebt enzovoorts.

Macho__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 10:35

Hoi,

Ik heb op Divoza site gekeken en ik vondt deze rijbroek; Mondoni Afrika II. Ik wil graag een donkerbruine. Hij is 50 euro dus best wel betaalbaar.

Nu wil ik schoenen. Geen laarzen. Wat voor schoenen zijn handig? Jodhpurs of van die dikke klimschnoene? Met Chaps natuurlijk!

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:14

Ik zou eerst voor tweedehands gaan. Wie weet vind je het achteraf toch niet zo leuk of zo en dan heb je dure spullen gekocht.

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:25

Ik zou ook even op marktplaats enzo kijken :)
Vind je vaak goede goedkope spullen nog :)
Rijbroek Cap en rijlaarzen/jodhpurs+chaps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:32

Macho__ schreef:
Hoi,

Ik heb op Divoza site gekeken en ik vondt deze rijbroek; Mondoni Afrika II. Ik wil graag een donkerbruine. Hij is 50 euro dus best wel betaalbaar.

Nu wil ik schoenen. Geen laarzen. Wat voor schoenen zijn handig? Jodhpurs of van die dikke klimschnoene? Met Chaps natuurlijk!

Als je nog niet zeker weet of je door wilt gaan met rijden, kan je zoals anderen al postte misschien wel net zo goed tweedehans kleding aanschaffen, dit is nog een stuk goedkoper. Wanneer je niet met laarzen wilt rijden zijn naar mijn mening jophurs aan te raden. De prijzen hiervan variëren vanaf ongeveer 30 euro tot over de 100 euro. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:34

Hinnikk schreef:
Ik zou ook even op marktplaats enzo kijken :)
Vind je vaak goede goedkope spullen nog :)
Rijbroek cap en rijlaarzen/jodhpurs+chaps.

Persoonlijk zou ik het niet aanraden om een tweedehans cap aan te schaffen, mocht de vorige eigenaar hiermee een keer een flinke smak gemaakt hebben bied te cap waarschijnlijk niet meer voldoende bescherming. Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd ook niet zo hygiënisch.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:34

Misschien kun je je cap nieuw kopen en de rest tweedehands?
Een cap is toch handig om nieuw te hebben, zodat je weet dat hij nog veilig is.

liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:09

ik raad je aan om bij ooteman te kopen. www.ooteman.nl daar hebben ze heel vaak aanbiedingen en bezorgen het ook netjes bij je thuis. volgens mij hebben ze er ook een starters pakket.
Succes!

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:11

je kan mss eens kijke op een tweedehands site bv marktplaats ofzo voor te beginnen wanneer je dan zeker weet dat je verder wil gaan kan je nog nieuwe spullen kopen

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:41

Idd je cap nieuw kopen en houd er rekening mee (als je rijlaarzen neemt) dat je in de zomer vocht kan vasthouden dus zorg dat je goede laarzen hebt die niet aan de krappe kant zijn ;)

kiirzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:31

wat je zelf al zegt zijn de belangrijkste dingen,
verder kun je nog kijken voor wat kleine dingetjes erbij.

veel plezier met het paardrijden!

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:38

zoals liz al zei, je kan op zoek gaan naar die starters pakketen
dat kan vanaf heel weinig geld al :P

http://piafferuitersport.nl/ misschien hebben ze hier ook wel wat

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:09

Macho__ schreef:
Hoi,

Ik zou voor Jodhpurs gaan. Die brede zijn stalschoenen en daarmee heb je meer kans in de beugel te blijven haken. Plus dat niet elke manege ze goedkeurt als paardrijschoenen. Met jodhpurs heb je dit probleem niet maar er moeten wel chaps over heen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:14

Ik heb ook jodpurs en mijn advies: neem die met veters of met elastiek aan de zijkanten. Mijn ritsen zijn heel snel stuk gegaan van mijn oude. Nu heb ik nieuwe (leren voor iets meer dan 40 euro) met elastieken inzetten aan de zijkanten. Ik heb bewust niet voor veters gekozen omdat ik een nogal nieuwsgierige Fries heb en die verdenk ik ervan mijn veters los te maken... En dan chaps erover heen (heb ik ook vanwege te dikke kuiten voor gewone rijlaarzen). Ik zou ook adviseren voor broek, chaps en jodhpurs op MP te kijken en de cap evt nieuw (ik heb hem wel via MP maar dan wel een nieuwe...)