morgen vrachtwagentje bezichtigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

morgen vrachtwagentje bezichtigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 11:46

hey bokkers,

morgen ga ik een paardenvrachtwagentje B-rijbewijs bezichtigen.
waar moet ik allemaal op letten?
tips zeker welkom.

ik mag al een testrit doen ook :)
spannend hoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:52

Zet het ding op de weegbrug, zodat je weet wat je werkelijke laadvermogen is!! Ik ben ze tegengekomen met 200kg laadvermogen! Het is maar een weet, scheelt je weer een hoop ellende.

Roest, blauwe walm en rotte bodems zijn de standaarddingen om op te letten. Als ie op een vlakke weg staat, ga ervoor staan en kijk of ie netjes recht op z'n wielen staat en niet overhelt naar de ene of andere zijde. Een keer flink remmen (let op je achterliggers!!) en voel of de wagen zelfstandig links- of rechtaf wil staan. Rijdt in de een na hoogste versnelling op een rustige weg met een rustige snelheid en trap het gas ineens vol naar beneden. Je MOET nu voelen dat de auto naar voren wil; een moment zwarte rook uit de uitlaat is OK, blauwe walm, laten staan! Komt ie niet meteen op gang, ook laten staan! Wel zorgen dat de auto op temperatuur is voordat je dit doet!

Roihi

Re: morgen vrachtwagentje bezichtigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 14:09

dat flink remmen om te weten of de wagen links- of rechtaf wil staan, waar is dit goed voor?
die laatste tip neem ik zeker mee, is een goede om te weten of het ding goed reageert als je ineens wat meer snelheid wil/moet maken.
Die blauwe walm... wat is daar slecht aan?

roest, tis een oudere wagen dus een beetje roest is altijd wel mogelijk. Waar absoluut niet toestaan?

bodem check ik zowiezo.

het werkelijke laadvermogen, staat dit niet op de papieren van de wagen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:25

Wirobelgje schreef:
dat flink remmen om te weten of de wagen links- of rechtaf wil staan, waar is dit goed voor?
die laatste tip neem ik zeker mee, is een goede om te weten of het ding goed reageert als je ineens wat meer snelheid wil/moet maken.
Die blauwe walm... wat is daar slecht aan?

roest, tis een oudere wagen dus een beetje roest is altijd wel mogelijk. Waar absoluut niet toestaan?

bodem check ik zowiezo.

het werkelijke laadvermogen, staat dit niet op de papieren van de wagen?

Blauwe walm betekend dat er olie wordt meeverbrand en dat de motor dus behoorlijk bezig is te verslijten.
Als de wagen links- of rechtaf wil bij het remmen, betekend dat dat de remmen ergens vast zitten. Als je een flinke noodstop moet maken en één van de voorwielen remt niet, dan gaat die auto de hoek om en daar hou jij niks aan!

Roest/rot in de hoofdbalken van chassis en bak is fout, laten staan. Hetzelfde geldt voor de bevestigingspunten van de cabine.
Staat de wagen op I-net? Doe eens een link.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 18:54

je hebt pb :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:42

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 21:52

Kleine update:
Ik had een bod gedaan op het vrachtwagentje en dat had de verkoper heel snel geaccepteerd.
Nadien, en na me geïnformeerd te hebben ivm keuring en zo (ik ben ook maar een leek op dat vlak) had ik een mail gestuurd met de vraag of hij een kopie van het identificatieverslag (hier staat het werkelijk laadvermogen op vermeld) wou doorsturen omdat we die vergeten inkijken waren de dag dat we zijn gaan kijken...
Na die mail...geen reactie meer :n

er zijn verschillende opties:
of hij zoekt een manier om een kopie via mail te sturen??
of hij heeft idd te optimistisch gesproken (lees gelogen) over het laadvermogen. >;)

Het is in België blijkbaar zo, en vrij onlogisch vind ik persoonlijk, dat de wagen eerst een gewone 2dehandskeuring ondergaat (door de verkoper). Dan pas kan ik hem kopen en inschrijven en DAN pas wordt het ding administratief gekeurd, dus gewogen en gemeten...
maw, ik had evengoed het ding al gekocht kunnen hebben en bij de keuring achteraf pas vaststellen dat het laadvermogen onvoldoende is/zou zijn...
Toen ik vroeg of het mogelijk was om die administratieve keuring gelijk met de gewone te doen kreeg ik de respons dat dat niet mogelijk is omdat het wegen voor de nieuwe eigenaar is :?

Ben ik de enige die dit best een rare manier van werken vind?
Goed dat ik me net voldoende heb geïnformeerd of ik had misschien in mijn enthousiasme een kat in de zak gekocht.