buitenlands paard wel of niet moeten chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

buitenlands paard wel of niet moeten chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 22:22

Ik heb de vraag al gesteld aan de KNHS per email maar nog geen antwoord ontvangen...
Het volgende:
Wij wonen in Duitsland, hebben in Duitsland een paard gekocht met duitse papieren en paspoort die volgende de duitse regels niet gechipt hoeft te worden, en het paard staat ook in Duitsland. Is wel volgens de duitse regelgeving te identificeren dmv brandmerk met nummer...
Maar mijn dochter rijdt en start in Nederland, komt uit voor een Nederlandse vereniging...

Moet het paard tzt wel of niet gechipt worden als ze hem uitbrengt in de sport in Nederland? (paard is nog maar 2 en ben absoluut niet tegen chippen :P ) Het gaat dus over de verplichting, niet of het nu handiger is of om een of andere (anti)chipdiscussie uit te lokken...

Want artikel 28 is daar niet erg duidelijk in..... of kijk ik nu verkeerd?
http://www.knhs.nl/objects/00012629.pdf

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:14

Lynn_Nikita

Re: buitenlands paard wel of niet moeten chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:31

nee aan dat jij de weg over moet in NL om op concours te komen, en dan ben je toch verplicht om hem gechipt te hebben?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:32

tja dat zegt mijn gevoel ook maar waar is dat te vinden

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 11:51

jury schreef:
volgens mij staat er iets over in de kennisbank, ik ga eens even voor je zoeken

edit: verder dan dit kom ik ook niet, maar zegt niets over chippen
http://www.knhs.nl/Kennisbank-cat.asp?p ... wsID=14019

Precies.. en dan artikel 28, die is daar ook niet duidelijk over...

@Lynn_Nikita: de link die Jury aanhaalt verteld al dat dat niet nodig is...
Als het paard korter dan 6 maand in Nederland verblijft, is er geen sprake van invoer.
Geen invoer is niet hoeven te chippen volgens de NL wetgeving...

artikel 28 lid 2van de KNHS zegt:
Citaat:
Aan wedstrijden mag alleen worden deelgenomen met paarden, die conform de
Verordening Identificatie & Registratie van het Productschap Vee en Vlees (PVV) zijn
geïdentificeerd en geregistreerd

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:22

Ik denk dat chippen nu ook in Duitsland verplicht is. Niet???
En anders gewoon laten doen, maar wel in Duitsland.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:41

Volgens mij had Urielle laatst ook zo'n soort vraag, ik weet niet of die nog antwoord heeft gekregen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:42

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 14:18

Een echt antwoord heeft ze niet gekregen, daarbij is haar paard wel gechipt maar niet conform de regelementen én is chippen in België nu ook verplicht...
maar in Duitsland (nog) niet...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:47

het laatst bericht geeft aan dat ze nog contact zou opnemen met de knhs erover, dus mss weet ze nog wel meer. basisvraag is nl wel dezelfde.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 15:38

Ik heb Urielle al een pb gestuurd, het verschil is, dat het paard van Urielle al gechipt was, maar die chip niet juist geregistreerd is + de KNHS heeft het over de I&R regeling van het land van herkomst, en in België is een transponder ook verplicht...

frutsel33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:51

Hoi,ik denk dat omdat ze voor nederland start,t paard gewoon gechipt moet worden,heb zelf ook nog verder gezocht,maar ook niets duidelijks kunnen vinden..succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:08

alane, dat snap ik wel. Maar de vraag is met name of die zes maanden regeling geldig is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 21:13

antwoord van de KNHS gehad en je kunt er niets mee...
In het algemeen wedstrijdreglement artikel 28.2 staat het volgende geschreven:

Citaat:
Aan wedstrijden mag alleen worden deelgenomen met paarden, die conform de Verordening Identificatie & Registratie van het Productschap Vee en Vlees (PVV) zijn geïdentificeerd en geregistreerd.

De PVE verwijst in haar verordening helemaal nergens naar als het gaat om paarden die tijdelijk in NL verblijven..
Ergo, Alle paarden, pony’s en ezels in de Europese Unie die na 1 juli 2009 worden geboren, moeten worden voorzien van een transponder. Én verteld diezelfde verordening dat het paard dan een transponder zou moeten hebben die begint met het Nederlandse landnummer, terwijl ze in de uitleg verteld dat er EU landen zijn die gekozen hebben voor een alternatief, bijv. Duitsland nummerbrand (behalve dan de paarden geboren na 1 juli 2009, die krijgen een transponder, ben nog even aan het zoeken of de nummerbrand dan gelijk vervalt of ook nog wordt gedaan)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 23:13

Ik weet dat dit een oud topic is, maar het antwoord is wel relevant....

want zo was er eerder geen antwoord te vinden bij de PVV, en nu wel...

nl-paardenpaspoort.nl schreef:
26 Wanneer is een Nederlands of buitenlands paard correct geïdentificeerd?

1) paarden in andere lidstaten geboren vóór 1 juli 2009, die nu in Nederland verblijven, voorzien zijn van een correct paspoort (d.w.z. inclusief hoofdstuk medische behandeling en uitgegeven door een erkende paspoortuitgevende instantie) maar niet gechipt, zijn correct geïdentificeerd volgens de overgangsbepaling van EU-verordening 504/2008.

wat ik dan lees is dat ik onze 3 jarige duitser dus niet hoef te laten chippen....

Eens kijken hoe de KNHS nu op mijn vraag reageerd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:14

Alane schreef:
Een echt antwoord heeft ze niet gekregen, daarbij is haar paard wel gechipt maar niet conform de regelementen én is chippen in België nu ook verplicht...

Ik heb het later bij de KNHS nagevraagd en elk paard moest wel gechipt zijn, met stempel ^)
(of, maar ik weet niet of dat nog steeds mag ivm Europese regeling, DNA, met evt. controle op je eigen kosten)

De papieren van de BWP zijn dus toen alsnog retour gegaan richting stamboek destijds om ook voor de KNHS in orde te zijn, ook al was ze voor zowel Belgie als Nederland qua vervoer in orde met haar papieren.

De KNHS heeft dus echt aanvullende eisen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 00:23

Urielle schreef:
Alane schreef:

Ik heb het later bij de KNHS nagevraagd en elk paard moest wel gechipt zijn, met stempel ^)
(of, maar ik weet niet of dat nog steeds mag ivm Europese regeling, DNA, met evt. controle op je eigen kosten)

De papieren van de BWP zijn dus toen alsnog retour gegaan richting stamboek destijds om ook voor de KNHS in orde te zijn, ook al was ze voor zowel Belgie als Nederland qua vervoer in orde met haar papieren.

De KNHS heeft dus echt aanvullende eisen.

Jawel, maar ze mag niet voorbij gaan aan de regels van de PVV/PVE , en die zeggen nu eindelijk iets eenduidigs... wat vorig jaar nog niet zo was.

Het gaat dus om de regels doe gelden in het land van herkomst voor paarden geboren voor de genoemde datum.

De KNHS verwees mij naar de PVE/PVV en de regels die gelden in NL.

Ik zal weer een mail richting KNHS sturen en vragen hoe zij nu daar mee om gaan, immers toleren ze DNA ook, conform de regels I&R regeling paardachtigen.

btw er zijn meer uitzonderingen op de site te vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 07:59

Ik hoop het voor je, ik was tenslotte ook perfect in orde voor internationaal transport binnen de Benelux destijds :+
Maar hopelijk hebben jullie meer geluk :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 08:57

Ik heb er an sich geen problemen mee om hem te laten chippen.
Binnenkort komt de chipper bij een kennis om een veulen te chippen en kan daar dan zo naar toe rijden.

Ik vond het alleen opmerkelijk dat er vorig jaar van hot naar her verwezen werd, en dat nu de PVE/PVV daar wel duidelijk in is geworden.