chabs of laarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R1200

chabs of laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:37

Bij de keuze van schoeisel, wat is dan slim; chaps of laarzen (leer)

Op de manege waar ik rij zegt de ene instructeur 'chaps' en de andere 'laarzen' Dit helpt natuurlijk niet echt.
Chaps lijken mij handiger maar wat zijn de nadelen in de praktijk?
heb begrepen dan laarzen eerst 'ingelopen' moeten worden voordat je ermee kan rijden???

s6801881

Re: chabs of laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:40

Ik ben absoluut voorstander van chaps: ze geven imo meer bewegingsvrijheid en een groter draagcomfort. Dan heb ik ook alleen ervaring met leren laarzen uit de winkel, dus geen maatwerk... Ik denk dat maatwerklaarzen nog prettiger zijn, maar dat stijgt echt boven mijn budget.

Confectielaarzen moeten inderdaad eerst ingelopen worden, en daarna zitten ze ook wel prettig, en voor op wedstrijd vind ik het wel net iets netter. Het is dus ook maar net wat je doet.

R1200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:52

Het is niet voor wedstrijden en daarmee is maatwerklaarzen ook een beetje over de top. Ben nog maar een paar maanden aan het rijden, dus het is nog nieuw

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:58

Dan zou ik zeker voor chaps gaan, zitten echt heel fijn, en in mijn ervaring heb je rond je enkel meer bewegingsvrijheid, en dat vind ik wel fijn. Het zou best per persoon verschillen, ik heb bijvoorbeeld hele smalle enkels, en met laarzen komt daar vaak een "vouw" in het leer, wat soms niet zo prettig is (levert drukplekken op, zeker met springen). Dat had ik met pertries en rectangle laarzen.

Daarnaast is een combinatie van chapschoen en chap makkelijker in een goede maat te krijgen, en in mijn ervaring daardoor ook iets goedkoper.

Maar uiteindelijk gaat het om je eigen voorkeur: vraag eens bij de ruitersportzaak of je een chapschoen/chap combinatie mag passen en een paar laarzen en loop een rondje, ga even door je knieen zoals je op een paard zit (of ga op een stoel zitten met je voeten aan de zijkant, en kijk wat dan het prettigs zit en beweegt :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:15