Foto reading...wie legt het uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Foto reading...wie legt het uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 07:24

Ik heb een vriendin die heel wat probleempjes heeft (en gehad). Zij heeft een super paard die haar eigenlijk te machtig is. Momenteel train ik dit paard voor haar. Nu heeft zij uit nieuwsgierigheid een foto reading laten doen om er achter te komen hoe het paard zich voelt en of hij er OK mee is dat iemand anders hem nu traint. Wij zijn allebei niet van het 'zweverige' type en in principe heel nuchter met dit soort dingen. Maar als je dan leest wat voor dingen daar uit komen en welke sumiere informatie de 'reader' heeft meegekregen, dan sla ik toch wel steil achterover. HOE WEET ZIJ DAT NOU??? Tuurlijk zijn we al gaan speculeren. Ze heeft een week de tijd om contact te maken en een gesprek met je paard te voeren. Zou het kunnen dat zij door middel van internet achter info komt die zij in haar reading verwerkt? Ik snap er werkelijk niets van. Ik begrijp dat er best wel veel oplichters tussen zitten en het kost ook nog wel wat. Een reading bij deze dame kost je 60 euri. Daarbij moet ik wel vermelden dat je pas hoeft te betalen nadat je de reading hebt gekregen en er daadwerkelijk contact is gemaakt. Een soort no cure no pay basis.
Wat moet ik nou hiervan denken en hoe kan iemand aan de hand van een foto met slechts 1 zin aan informatie van de eigenaar zoveel dingen bij mekaar krijgen? In dit geval wist de reader enkel de naam van het paard, de leeftijd en de naam van de eigenaar. En de concrete vraag: hoe gaat het met je en hoe vind je je nieuwe situatie (stal en ruiter)?
WAAAZIG! Natuurlijk zijn we van nature allemaal nieuwsgierige wezens en nou ben ik ook wel eens benieuwd naar een reading van mijn paard. Puur uit nieuwsgierigheid. Ik ga ook geen info geven, enkel een foto en naam paard en mijzelf met de vraag hoe hij zich bij mij voelt. Als daar dan ook zulke wazige dingen uitkomen, dan weet ik het ook niet.
Misschien kan iemand deze nuchtere geest 'verlichten' ;-)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Foto reading...wie legt het uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:27

Readers vinden over het algemeen erg veel info op internet.
Als voorbeeld heb jij bijvoorbeeld bijna 3000 posts op Bokt.
Dan is het niet zo moeilijk gedetailleerde info te vinden :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:35

Googel eens op je eigen naam en die van je paard en kijk welke info je dan vindt.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 07:36

Ja, zoiets dacht ik dus ook... . Alleen, dan moet je wel weten waar te zoeken. En het is inderdaad makkelijk om de naam van het paard te googlen en dikke kans dat je dan wel een aantal topics van Bokt tegenkomt en dan heb je zo de gebruikersnaam gevonden en inderdaad een heleboel informatie, vaak heel gedetailleerd. Daarom, ik ga niet zomaar een reading laten uitvoeren want het voelt voornamelijk nog als een hoax en geldklopperij.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:44

Heb ook net foto's gestuurd voor een reading. Over die van mij is weinig te vinden op internet. Neem aan dat je eerst heb uitgezocht of dit een goede readster is.
Ik geloof er echt in. Sommige vind ik wel wat vlakke info geven.
We hadden pas een man op stal die ik erg vlak vond.
Je moet natuurlijk zelf al een goed gevoel hebben bij diegene die een reading doet.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:50

Heb van de week een reading aangevraagd voor onze merrie.
Over die van ons is wel wat te vinden op internet als je op haar stamboeknaam zou zoeken.
Aangezien haar koosnaampje niet op internet bekend is heb ik die naam doorgegeven.
Ben heel benieuw wat eruit komt.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 07:50

Ik heb haar gegoogled en ik kan eigenlijk niets vinden over het feit dat zij readings doet. Zij werkt bij de radio in Duitsland als ik het goed heb gelezen. Ze zit dus wel een beetje in de media. Dat maakt het natuurlijk nog makkelijker om informatie te vinden, die hebben nog meerdere bronnen dan alleen internet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:52

Neem van mij aan dat ze met dingen komt die niet op te zoeken zijn. Van kleur trailer tot wat ze te eten krijgt.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 07:54

Maar jij gelooft er ook echt in Kohtje. Ik zit nog in de tussenfase, hahaha. Ik geloof niet 'zomaar' dat iemand met mijn paard praat.
Maar ik wil wel de proef op de som nemen en een vraag stellen waarop alleen ik en als het goed is mijn paard het antwoord weet. Dat valt niet op te zoeken.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:01

ik ben hier ook altijd erg nuchter in geweest. Totdat ik ook een reading liet doen (wel live). op dat moment had ik nog geen bercihten op bokt en al helemaal niet over het verleden van mijn paard. Ook komt mijn naam niet uit google...
Toch wist ze zo ontzettend veel!
Echt heel bijzonder.
Ik denk dat er idd mensen tussen zitten die de boel oplichten maar het meisje wat bij mij is geweest is "the real thing". Ze wist gewoon zo veel dingen die ze echt niet kon weten.
Ik zag ook hoe mijn paard op haar reageerde, echt bijzonder.

Deze reading kosste overigens 30 euro. Voor dat geld is het minstens gewoon leuk om te doen.

zorbake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:10

brrrrrrrrrr zou het zelfs niet willen proberen,sucses er mee , *D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:15

waarom niet zorbake?

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 08:20

Ja, waarom niet? Lijkt me op z'n minst heel spannend. Vind alleen 60 euri best wel veel geld voor iets waar ik niet helemaal van overtuigd ben.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 08:25

kijk dan eens op www.paardenhealing.nl
tenminste als je een beetje bij den haag in de buurt woont.
Zij is bij mij geweest voor 30 euro.
Zij doet ook via de foto. Dat is vast door heel NL.
Toen ze bij mij kwam had ze ook al een en ander op papier gezet. Ook dat klopte. Toen had ze alleen mijn mailtje.
Ze vertelde dat haar gidsen haar van te voren al in contact hadden gebracht met mijn paard. Het klopte wel maar voor mij was dit gedeelte te zweverig. Daarom heb ik haar ook live laten komen.
Ik denk altijd maar, baat het niet dan schaad het niet. Vooral voor 30 euro.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:26

Met alle plezier leg ik het even uit, een tijdje terug heb ik een onderzoekje naar dit soort dingen gedaan:

Het alternatieve circuit: (foto)readings bij paarden

In de paardenwereld duiken steeds vaker alternatieve geneeswijzen op, zoals die ook bij het alternatieve circuit voor mensen bekend zijn. Voor een paar tientjes kan je je paard laten ‘readen’ en in sommige gevallen geven ‘readers’ adviezen over hoe bepaalde kwalen en aandoeningen bij het paard te moeten genezen. Hierbij betreedt een reader eigenlijk het terrein van een dierenarts.

Readings of andere vormen van waarzeggerij berusten voornamelijk op ‘cold readen’. ("koud lezen") is een methode toegepast door waarzeggers, bij politieverhoren of bij verkoopgesprekken om, zonder werkelijk iets over de gesprekspartner te weten, bij die gesprekspartner de indruk te wekken dat men wel iets over hem weet.

Om het effect te bereiken kunnen verschillende aanknopingspunten worden gebruikt, die - in combinatie met elkaar – tot, voor de ‘klant’, verbazingwekkende resultaten leiden:

- Paardenfora: mensen beseffen niet hoeveel informatie ze achterlaten op internet. Diverse paardenfora, eigen websites etc. Bij een experiment op een groot Nederlands paardenforum waarbij gratis readings werden aangeboden, bleek hoe makkelijk het was om mensen te doen geloven dat je helderziend bent. Eenvoudigweg het nalezen van de berichtengeschiedenis en daar bepaalde dingen uitpikken en op een bepaalde manier opschrijven deed mensen reageren als ‘oh wat goed’ ‘het klopt precies’. Terwijl het gewoon hun eigen woorden waren, ze stonden kennelijk niet stil bij het feit dat ze die informatie zelf gegeven hadden. (De personen in kwestie is daarna meteen verteld hoe de vork werkelijk in de steel zat.)

- Google. Een hele bekend voorval waarbij een helderziende door de mand viel is ‘googlen met Robbert van den Broeke’. In een programma van Irene Moors ging Robbert op bezoek bij mensen en huizen en wist tot in onwaarschijnlijke details zaken te vertellen waar hij ogenschijnlijk geen weet van kon hebben. Op 18 december ging het mis, in een uitzending waarbij hij iets vertelt over het beroep van een overleden persoon heeft hij het over een ‘genverbrander’. Op internet was één website te vinden met informatie over deze persoon en op die site stond een type fout, het beroep was namelijk geneverbrander (ook wel gespeld als jeneverbrander), het woord genverbrander, was dus gewoon geneverbrander met een ‘e’ te weinig. (http://www.skepsis.nl/robbertvandenbroeke.html)

- Analyse van het uiterlijk van de gesprekspartner: de gesprekspartner geeft reeds veel informatie over zichzelf prijs onder meer door kleding, lichaamshouding, leeftijd, kapsel, geslacht, accent, sieraden, het al dan niet dragen van een trouwring, het al dan niet hebben van 'werkmanshanden', de auto, het huis, de pensionstalling etc. Eigenlijk gewoon mensen- en paardenkennis.

- Uitspraken doen die op iedereen en op elk paard van toepassing zijn "U vindt het prettig als andere mensen u bewonderen; naar uzelf toe bent u echter vaak nogal kritisch". “Uw paard vindt het niet fijn om alleen te zijn” (nee welk paard wel? Het is een kuddedier) Zie ook Forer-effect.

- Aanbieden van een groot aantal opties. Het medium Char is hier bekend om: "Een P... ik krijg heel duidelijk een P door... Of een B..." - het is nu aan de gesprekspartner om de (voor- of achter, doop- of meisjes)naam van een familielid/paard etc te herkennen en te noemen - maar de naam van een andere persoon, een land, topografische plaats of de naam van een ziekte kan natuurlijk ook. Door observatie van de gesprekspartner, sturing van het verdere gespreksverloop aan de hand van de verkregen antwoorden en door het doen van voor de hand liggende gevolgtrekkingen komt de 'cold reader' heel wat feiten te weten, waarvan de gesprekspartner de indruk heeft dat die niet door hemzelf zijn verstrekt.

"Gedurende een succesvolle cold reading is het de waarzegger, die de meeste woorden levert; het is echter de klant, die de meeste betekenis en al het daaraan gehechte belang levert." Ian Rowland

Het forer-effect en fotoreadings bij paarden

Het Forer-effect, is afkomstig uit de psychologie. Dit effect gaat over de neiging van mensen om vage en algemene uitspraken te accepteren als rake, typerende omschrijving, zonder zich te realiseren dat diezelfde omschrijving voor bijna iedereen opgaat. Je hoeft maar een tijdschrift open te slaan het Forer-effect is te vinden op pagina 32 bij de horoscopen. Dit zijn ook vaak algemene uitspraken die op iedereen van toepassing kunnen zijn en ook voor meerdere uitleggen vatbaar zijn.

De Amerikaanse psycholoog Forer heeft als eerste dit effect beschreven. Hij deed een experiment waarbij hij zogenaamd een persoonlijkheidstest afnam bij zijn studenten. Om het echt te laten lijken moesten de studenten net als bij de persoonlijkheidstesten zoals die veel in tijdschriften en op internet te vinden zijn. Forer deed niets met deze getallen, maar gaf alle studenten dezelfde ‘uitkomst’ van de test. De studenten waren heel tevreden met de uitslag en ze moesten een cijfer geven aan de mate waarin de uitslag overeenkwam met hun eigen beeld. Een 0 was ‘helemaal niet’ en een 5 was ‘klopt helemaal’. De studenten gaven gemiddeld een 4,3.

De studenten waren stomverbaasd toen zij hoorden dat de uitslag van de test was samengesteld uit horoscopen uit tijdschriften die Forer had gekocht bij de kiosk.

Sindsdien is het experiment - met dezelfde tekst - vele keren herhaald. De gemiddeld aan de 'uitslag' gegeven waardering bedraagt circa 4,2. De tekst die werd voorgelegd:

"U hebt nodig dat andere mensen u graag mogen en u bewonderen, maar voor uzelf bent u kritisch. Hoewel uw persoonlijkheid enkele zwakheden vertoont, kunt u die doorgaans goed compenseren. U hebt een aanzienlijk ongebruikt talent, dat u nog niet tot uw voordeel hebt ingezet. Hoewel u discipline en beheersing uitstraalt, maakt u zich regelmatig zorgen en voelt u zich onzeker. Soms betwijfelt u ernstig of u de juiste beslissing hebt genomen of het juiste heeft gedaan. U verkiest een bepaalde hoeveelheid afwisseling, en wordt ontevreden wanneer u gehinderd wordt door restricties en beperkingen. U bent er ook trots op een onafhankelijk denker te zijn en u aanvaardt geen beweringen van derden zonder bevredigend bewijs. U hebt ontdekt dat het niet zeer wijs is, uzelf tegenover anderen al te zeer bloot te geven. Soms bent u extravert, vriendelijk en gezellig in de omgang, terwijl u op andere momenten introvert, behoedzaam en gereserveerd bent. Sommige van uw ambities zijn tamelijk onrealistisch."

Een derglijke tekst is ook eenvoudig samen te stellen voor een paard, waarbij elke eigenaar het gevoel heeft dat het op zijn of haar paard van toepassing is, vaak zijn deze (foto)readings ook doorspekt met antropomorfisme.

“Black Beauty vindt het fijn dat hij buiten staat. Hij vindt het ook leuk om met andere paarden te stoeien (soortgenoten, ruimte en sociaal gedrag zijn onderdeel van het gedrag van elk normaal paard) . Hij vindt het fijn om geborsteld te worden, maar hij vindt het moeilijk om lang stil te staan. (de meeste paarden gaan draaien op een gegeven moment) Op de vraag of hij ergens pijn heeft antwoordt Black Beauty dat hij geen pijnpunten heeft, maar soms wat spierpijn heeft na een lange rit. (dit zou zo kunnen zijn, maar niemand kan dit daadwerkelijk controleren) Wortels en appels zijn zijn favoriete kostje, daar is hij echt dol op. (ooit een paard zijn neus op zien trekken voor een van beide?). Black Beauty vindt het fijn als hij eerst mag ruiken aan vreemde dingen en er naar mag kijken, zoals bijvoorbeeld het zadel. De trailer vindt hij nog wel een beetje eng. (de meeste paarden gaan niet voor hun lol op de trailer staan). Hij heeft tijd nodig om nieuwe dingen te leren. (wie niet?). Op de vraag of hij verder nog lichamelijk klachte heeft antwoord Black Beauty dat zijn nieren niet maar 97% werken (gelukkig zijn hier diverse middeltjes voor te koop waarvan de werking nooit is aangetoond)”

Dit betreft een vrij onschuldige reading, zoals die met enig googlen op verschillende paardenfora te vinden zijn. Soms gaat een reader verder en geeft ook medisch advies. Een enkele keer is een reading heel emotioneel voor een eigenaar, terwijl niet te bewijzen is of dit ook werkelijk zo is. Wanneer een reader zegt dat het paard de eigenaar niet meer lief vindt, is dit niet te controleren, maar kan een eigenaar wel emotioneel geraakt zijn.

Het staat iedereen natuurlijk vrij om zo’n reading te laten doen van zijn of haar paard, maar het is verstandig medische adviezen links te laten liggen en andere uitspraken met een gezond Hollands korreltje zout te nemen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:37

Nou, nou Arabesk, dat is een heel verhaal en een uitgebreid verslag van je onderzoek.
Wat was je uitgangspunt bij dit onderzoek en wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met een reading.
Of heb je er zelf vanaf gezien?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:15

Ik geloof er ook niet in....

Ik heb een reading aangevraagd. Geen naam doorgegeven. En er staat niks op internet of bokt over mijn paard.

En rara, ze kon geen contact krijgen met mijn paard!!

Toch ben ik er nog steeds benieuwd naar..... dus mocht iemand het willen proberen?? Wees welkom. Uiteraard betaal ik als er daadwerkelijk info naar boven is gekomen!

Maar ik geef geen namen, niet van mij en niet van mijn paard. En ik geef geen info... ik stel 2 vragen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:28

Ik weet dat het bestaat.

Maar respecteer dat er mensen zijn die er niet in geloven.

60 euro voor een reading vind ik overigens wel pure oplichterij.
Ik ken genoeg zuivere mediums die het voor minder dan de helft daarvan doen ....

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:41

Tja, uitleggen kan ik het niet..

Maar ik heb een reading aangboden gekregen omdat degene er ervaring mee op wilde doen. Ik heb hem toen 2 foto's gegeven, 1 met mij erbij en 1 zonder.

Er kwamen toen 3 problemen naar voren.
1. Linkerachterbeen is niet in orde
2. Evenwicht problemen, kon komen door punt 1 dat wist hij niet.
3. Druk achter voorhoofd door gebitsproblemen.

Als ikd ie punten toen las besefte ik dat er wel wat inzat, mijn paard was toen net 4, en had vaak last van zijn linkerknie dat op slot sprong, dus dat verklaarde punt 1. Punt 2 kon ik niet zo goed verklaren maar omdat hij nog jong was denk ik dat het daar van was, nu heeft hij nergens last van. Punt 3 kon ik ook niet verklaren want de DA was net geweest voor inenting en gebitscontrole.

Nou wilde die man graag langs komen om het paard in het echt te zien, ik vond het prima. En toen ik vertelde dat ik punt 3 niet kon verklaren zei hij, dat was ook niet voor je paard, dat was voor jou... En echt waar, het klopte, ik had al tijdje last van hoofdpijn doordat mijn verstandskiezen doorkwamen...

Het kan dus wel, maar ik denk dat als je er 60 euro voor moet betalen het niet helemaal eerlijk gaat....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 01:30

Paardentango schreef:
Nou, nou Arabesk, dat is een heel verhaal en een uitgebreid verslag van je onderzoek.
Wat was je uitgangspunt bij dit onderzoek en wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met een reading.
Of heb je er zelf vanaf gezien?

Oja ik heb wel aan een paar verschillende readers een foto van een van onze paarden voorgelegd.

Geen van de readers kon achterhalen wat er destijds recent voor ernstigs met het paard gebeurd was en alle readers hadden het over 'hij' terwijl het een merrie is.

Voor de liefhebber heb ik hier foto's van mijn huis. Voordat ik er woonde is er iets gebeurd, helderzienden/voelenden zouden moeten kunnen merken wat het was, omdat het geen peanut's was, er zou een behoorlijk 'afdruk' moeten zitten van wat er zich heeft afgespeeld.

Als één iemand mij kan vertellen wat het was, vreet ik mijn pet op, deel drop uit en ben meteen overtuigd.

voor de schuifpui
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AR8JXEUE.jpg

het schuurtje heeft er ook mee te maken
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MYXEJOJP.jpg

ín het huis, naar buitenkijkend (let ff niet op de paarden die er staan :P )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6KF4M77P.jpg

deze kamer heeft er ook mee te maken
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T8HITIBH.jpg

Het hele huisje
Afbeelding

Ik heb er twee jaar gewoond, nooit iets gemerkt, ik wist wel vaag van iets af maar niet het belangrijkste 'iets', dat kwam ik later pas te weten :+

En mensen die hier in de buurt wonen mogen niet antwoorden :D

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:23

ik ben ook erg sceptisch tov zo'n dingen, maar een tijd terug was er iemand die het gratis deed om te oefenen. toen heb ik wel eens wat foto's aangeboden. meer om te kijken of er wat van aan zou zijn eigenlijk...

arabesk heeft zeker deels gelijk denk ik, veel verklap je zelf al zonder het te beseffen en achteraf denk je van 'he, hoe kan dat nu dat ze dat weet?', maar toch, als ik het pbtje even terug lees met de reading in, staan er een paar details in die niet zomaar op internet te vinden zijn bij mijn weten en die ik ook echt niet vermeld heb. natuurlijk kan dat ook nog altijd kansberekening zijn...ik zou bv ook kunnen voorspellen aan de hand van een foto van een kindje van een jaar of 7 met een jaarlingshet er naast dat die shet zijn kuren nog gaat krijgen en zonder volwassen begeleiding wel eens een monstertje zou kunnen worden...

tegelijk kent men moeder iemand die mensen read en energie kanaliseert (of zoiets). die heeft mijn vriend exact en in detail beschreven zonder dat ze hem ooit gezien heeft (mijn moeder vroeg eigenlijk hoe het met mij ging, maar vrijwel meteen kreeg ze dan beelden van mijn vriend...). en dat is zeker wel verwonderlijk; mijn vriend heeft nl een zeer uitzonderlijke (en ongelukkige) jeugd gehad. dat was ook live trouwens, dus nx opzoeken op internet of wat dan ook. zij focuste op hem en meteen kwamen er details die heel correct waren. dingen die hij heeft meegemaakt (en die ook mijn moeder niet wist, dus dat kon ze niet verraden hebben), maar ook gedachten die heel vaak terugkomen in zijn hoofd

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:45

Ik vind het gewoon zelfbedrog, bedrog en als de 'readers' dat zelf ook weten puur oplichterij. Er mocht best wel eens wat strenger tegen opgetreden worden (tegen de oplichting dan toch, als je absoluut wil betalen voor je eigen geloof in dit soort zaken.. so be it)
Readings zijn kul, en hoe en wat er wel kan staat in Arabesk haar post al uitgelegd. Maar het is des mensen, en ook even oud, als sociologisch fenomeen vind ik het zeer interessant.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:56

Hmm ik geloof er wel degelijk in.. Maar dat komt misschien ook omdat ik zelf al wat ervaringen heb op dit gebied en gewoon dingen die ik niet kon weten, kon vertellen.

Niet alle readers zoeken dingen op via internet om aan informatie te komen. Er zijn genoeg readers die wel echt telepathisch contact krijgen (want dat is wat het daadwerkelijk is) en op die manier communiceren met een dier. Er zijn er genoeg die de boel oplichten en dat is eigenlijk zo jammer voor degenen die het wel echt kunnen.

Maargoed; mensen die er niet in geloven moeten net zo gerespecteerd worden als de mensen die er wel in geloven, ieder zijn eigen mening..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 19:18

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:18

@pharagirlke: dus jij vindt dat wij (mensen) geketend met de rug naar het vuur zitten en enkel duisternis en schaduwen en echo’s kunnen waarnemen? Diegene die zich weet los te maken en naar het licht gaat, zou bij terugkeer naar de duisternis onbegrepen worden en zelfs als gevaarlijk beschouwd worden.
Bedoel je hiermee dan dat, in dit geval, ‘readers’ zich in het ‘licht’ begeven en derhalve beter in contact staan met hun ziel? Kunnen zij hierdoor ook op een ander niveau communiceren? Met dieren en overledenen?
Het is en blijft allemaal wat abstract, er zijn namelijk nooit bewijzen geleverd dat het ‘hiernamaals’ bestaat. Ik geloof wel dat er mensen zijn die meer in contact staan met hun ‘gevoel’ en ook beter emotie aan gevoel kunnen koppelen.
Mijn persoonlijke gedachte is verdeeld, enerzijds hoop ik dat er ‘iets’ is en dat communicatie op een hoger niveau mogelijk is maar anderzijds denk ik ook dat er niets is, misschien om teleurstelling te voorkomen. Het is mens eigen om aan bepaalde uitspraken zelf een bepaalde waarde toe te kennen en ‘gelovers’ zullen altijd wel iets vinden om zichzelf te overtuigen van hun geloof. ‘Niet gelovers’ zullen echter steeds iets vinden wat hen ervan overtuigd dat het allemaal een hoax is.
Ik geloof dat ze dat een ‘self fulfilling prophecy’ noemen.