Problemn bij jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Achke

Problemn bij jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 21:30

K ben nu minstens 5-10 min per dag bezig met mijn jaarling (iluna) soms doen we oefeningn aan de touw , als k de touw soms ff langer laat wilt ze me bijten en dan geef k haar wel s een tikje op de neus maar ze blijft maar iedere keer bijten. Vandaag deed ze ff een drafje aan de touw en toen wou ze me na trappen ( in mn rug proberen te trappen)ze heeft me gelukkig wel niet geraakt. Soms borstel ik haar ff 5min i.p.v aan de touw te wandelen mijn mama houd haar dan vast maar Als k ze dan borstel en ik ga naar haar rug toe trapt ze ook na,(ook als je gwn met de hand er aan komt). maar als je in de wei aan haar komt en je gaat naar achteren laat ze da wel gwn toe.
De vearts was vorige week langs gekomen voor een spuit en ship en zij zeiden als k niet veel bezig ben met haar dat er niks meer aan te vangen valt en dat ze haar dan moeten latn inslapen,en dat wilk egt niet!
Nu wou k vragen of iemnd mss wat weet te doen met deze problemen? Ze is best wel sterk

Mijn mama haar jaarling hengst train ik hetzelfde zoals ik met iluna doe en met hem heb k geen problemen mee(hij is wel niet zo sterk als mijn jaarling)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:37

Hem in een land zetten met veel andere paarden.
En er helemaal niets meer mee doen.
Behalve als de hoefsmid moet komen een volwassen ervaren persoon die dan de hoefsmid helpt.
En er voor de rest afblijven.

Ondertussen zelf met oudere paarden heel veel ervaring opdoen.
Als hij dan 3 is bij een professionele stal zadelmak laten maken.
Daar onder begeleiding gaan rijden.
Klikt het houden, anders verkopen.

Hetzelfde doen met de andere jaarling.

Anders heb je inderdaad kans dat als ze 3 zijn ze strontverwend zijn, daardoor levens gevaarlijk en slacht nog 1 van de weinige opties is.

Jonge paarden zijn niet voor beginnende kinderen
Maar alleen voor ervaren personen.

FriesWytske

Re: Problemn bij jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:44

Laat een jong dier aub met rust de eerste jaren. Hem/haar alleen in handen nemen als de hoefsmid komt of de dierenarts. En verder alleen zo nu en dan een aai over de bol geven. Ze moeten na hun derde jaar al genoeg aan het werk. Het opvoeden moet je aan de groep overlaten waar die in staat.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:47

Snap helemaal niks van je verhaal en vraag me af of het serieus is.. Maar okee..
Als het wel waar is wat je zegt: Van die paarden afblijven ;) Lekker op het land laten genieten van hun 'jeugd' ;) Jonge paarden zijn niet voor kinderen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:52

Ik heb zelf een jaarliing(14mnd)en die staat dag en nacht buiten. Ik wandel 2 keer in de week 10 min en daarnaast poets ik 2 keer in de week. De rest vd tijd staat ie in het land in de groep.

Achke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 22:08

bdnkt voor de reacties! & Ze staat bij mn andere paarden van 17j 1,5j en ene van 4j en ze vermaakt zich hier goed met de andere, die van 17 jaar gedraagt zich als een moeder voor iluna :)
Ik ben 18j niet egt een kind meer :p
De DA zei da k er tog wel meer mee moet bezig zijn omdt ze ook al zo sterk is enzo en da k er anders niks mee krij aangevangen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:12

Als ik jou was zou ik haar in een opfokgroep doen. Is veel beter voor haar dan nu al zoveel in handen te komen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:13

Als jij 18 bent kun je vast beter typen dan dit.

Dan is je dierenarts een vent die ik wel eens wil spreken.
Jij hebt duidelijk niet de ervaring hiervoor.
En dan maak je gewoon meer slecht dan goed.
Dat de dierenarts kan bedoelen in handen bij een ervaren persoon, dat kan ik dan wel begrijpen.

Dit paard niet meer in de handen nemen, alleen maar met een zeer ervaren persoon erbij.
Als jij niet weet hoe het moet dan leert hij dadelijk dat hij sterk is en dan kun je er helemaal niets meer mee.

Welke mensen hebben gezegd dat hij naar de slacht moet als je zo door gaat?
Kunnen die mensen je niet helpen?
Of zeggen die net als wij dat je er nu een paar jaar niets meer mee moet doen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:16

Je moet geen tikje geven maar een knal zodat ineens duidelijk is dat zulk gedrag not done is. Het klinkt alsof het al aardig op weg is om een verwend nest te worden waar later geen land mee te bezeilen is. Aanpakken of vanaf blijven maar niet half half wat je nu aan het doen bent.

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:17

Net als de rest zou ik haar tussen de anderen zetten. Laten die haar maar opvoeden, dat is niet jouw taak. Je verwent je jaarling zelf teveel, daar krijg je gewoon vervelende paarden van.

Zou je trouwens op je spelling willen letten? Ch ipv g, alle letters typen, punten en komma's etc. Leest een stuk makkelijker en je wordt sneller serieus genomen op bokt ;)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:26

Ik vind er helemaal niks mis mee om al het een en ander met een jong paard te doen..
Het is beter om het aan een jong paard,en dus kleiner dingen te leren,dan dat je het dalijk met een paard van 170 moet gaan doen!weet dan niet hoe groot TS haar paard word,maar als hij nu al zo sterk is,dan word dat vast nog wat als hij nog ouder is...
Wel moet je er de enige kennis voor hebben,en uit je verhaal maak ik op dat dat wel een beetje onbreekt,dus zou wel hulp erbij vragen voordat het echt mis gaat!

Stepkeh,je paardje is jong,en bijten en bokken (ook gericht) komt daarbij kijken..jonge paarden zijn speels bokken vaak ook nog uit enthousiasme,maar kijken ook hoe ver ze kunnen gaan.die van mij wilde het eerste jaar nog weleens naar fietsers trappen die voorbij kwamen.. en heeft mij de eerste dag haar stal uitgetrapt :o bijten heeft ze nooit gedaan maar die van mijn vriendin wel..
Je moet hier consequent mee zijn en duidelijk maken dat je hier niet van gedient bent! het is een jong paardje en moet alles nog leren,dus wees nog niet te hard voor haar,maar wel duidelijk erin zijn dat dat niet mag!

Ik zou afentoe lekker wandelen met haar,aan alles laten wennen,borstelen,hoefjes optillen,maar alles met mate en natuurlijk afwisselen..en voor de rest lekker tussen de andere paarden laten lopen..;)
en vraag les aan iemand die je kan helpen met het opvoeden van jonge paarden,daar zullen jij en je paardje veel profijt van hebben,want zou zonde zijn als je je paard dalijk als hij 3 is moet verkopen of nog erger... |(

En dat je dierenarts zegt dat hij dan naar de slacht moet,wat voor vage DA is dat nou weer ??

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:30

@ Cocochanel
Die van ons komen de eerste drie jaar alleen in handen als de dierenarts of hoefsmid er is. En die zijn niet gemeen of onopgevoed. Wil hiermee zeggen, hoe meer je ze op jonge leeftijd hebt hoe vervelender ze later worden.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 30-07-09 22:33, in het totaal 2 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:30

Maar dat is het probleem nu net.
Ze weer niet hoe ze hem duidelijk aan moet pakken.
En dan gaat het fout.
Als ze wel wist hoe het moest bestond dit topic niet want dan was de jaarling braaf. :)
Aan zo iemand is er maar 1 tip, of elke handeling onder deskundige begeleiding of laten staan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:32

Dat zitten wij haar steeds al duidelijk te maken. Maar ik reageerde op mijn voorganger.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:33

FriesWytske schreef:
Dat zitten wij haar steeds al duidelijk te maken. Maar ik reageerde op mijn voorganger.

Ik reageerde ook op coco

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:33

Oke.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:34

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten vorame :j

Achke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 22:37

vorame schreef:
Als jij 18 bent kun je vast beter typen dan dit.

Dan is je dierenarts een vent die ik wel eens wil spreken.
Jij hebt duidelijk niet de ervaring hiervoor.
En dan maak je gewoon meer slecht dan goed.
Dat de dierenarts kan bedoelen in handen bij een ervaren persoon, dat kan ik dan wel begrijpen.

Dit paard niet meer in de handen nemen, alleen maar met een zeer ervaren persoon erbij.
Als jij niet weet hoe het moet dan leert hij dadelijk dat hij sterk is en dan kun je er helemaal niets meer mee.

Welke mensen hebben gezegd dat hij naar de slacht moet als je zo door gaat?
Kunnen die mensen je niet helpen?
Of zeggen die net als wij dat je er nu een paar jaar niets meer mee moet doen?

euhm k wil alleen antwoord op mn vragen^^
kben op 18.12.1990 geboren en dan ben k dus duidelijk wel 18 eh!!
Achjh met onze jaarlinghengst ben k ook bezig en daar lukt alles mee.
Gij weet egt niet of ik er de ervaring wel of niet voor heb!
& K heb gezegt da de DA zei da als ik er niet veel mee bezig ben dat ze haar binnekort een spuit komn geven. omdat ze nu al zo sterk is en dat ze ook nu al onder handen moet komen, overal lees ik dat een jaarling de basistechnieken enze moet kenne. hier ist niks mee doen... en van opfok dit opfok dat. mijn jaarling blijft lekker hier en hier is ze ook lkker GELUKKIG!

Achke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 22:39

Anne_GTI schreef:
Je moet geen tikje geven maar een knal zodat ineens duidelijk is dat zulk gedrag not done is. Het klinkt alsof het al aardig op weg is om een verwend nest te worden waar later geen land mee te bezeilen is. Aanpakken of vanaf blijven maar niet half half wat je nu aan het doen bent.

Ok dankuu! hier heb k teminste iet aan :) mr als ze bijt knijp ik soms in haar nek

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:43

Knijp je in haar nek? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Denk je dat ze dat voelt?

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:48

die van mij staat 24/7 buiten en dan haal ik dr elke dag ff binnen om te eten.
Nou is ze het liefste dier op aarde en zal nooit iets fouts doen..
Maar ik zou die van jou gewoon lekker naar buiten doen en niet zo veel aankomen.
dan ken ze ook niks fouts doen en hoef je ook niet te straffen, dus lekker laten gaan ;)

En als ze zou bijten zou ik eerder dr neus pakken dan dr nek ..
als ze soms iets doet wat ik niet pik.. zoals ineens met dr benen maaien als ik aan het uitkrabben ben..
dan geef k dr een elleboogje in dr buik, dan stopt ze er ook mee

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:00

Jij vraagt tips.
Dan krijg je tips en dan wil je die niet horen.
Denk je dat het toeval is dat meerdere personen dezelfde tip geven?

Op de dag dat jou paard een spuitje moet krijgen.
Mail me dan even.
Dan haal ik haar op en dan zet ik haar hier nog in de groep.
Dan heb ik daarna al een ander paard.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:03

Echt wel, het belang van de groep kan niet onderschat worden :n

Achke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 23:11

cocochanel schreef:
Ik vind er helemaal niks mis mee om al het een en ander met een jong paard te doen..
Het is beter om het aan een jong paard,en dus kleiner dingen te leren,dan dat je het dalijk met een paard van 170 moet gaan doen!weet dan niet hoe groot TS haar paard word,maar als hij nu al zo sterk is,dan word dat vast nog wat als hij nog ouder is...
Wel moet je er de enige kennis voor hebben,en uit je verhaal maak ik op dat dat wel een beetje onbreekt,dus zou wel hulp erbij vragen voordat het echt mis gaat!

Stepkeh,je paardje is jong,en bijten en bokken (ook gericht) komt daarbij kijken..jonge paarden zijn speels bokken vaak ook nog uit enthousiasme,maar kijken ook hoe ver ze kunnen gaan.die van mij wilde het eerste jaar nog weleens naar fietsers trappen die voorbij kwamen.. en heeft mij de eerste dag haar stal uitgetrapt :o bijten heeft ze nooit gedaan maar die van mijn vriendin wel..
Je moet hier consequent mee zijn en duidelijk maken dat je hier niet van gedient bent! het is een jong paardje en moet alles nog leren,dus wees nog niet te hard voor haar,maar wel duidelijk erin zijn dat dat niet mag!

Ik zou afentoe lekker wandelen met haar,aan alles laten wennen,borstelen,hoefjes optillen,maar alles met mate en natuurlijk afwisselen..en voor de rest lekker tussen de andere paarden laten lopen..;)
en vraag les aan iemand die je kan helpen met het opvoeden van jonge paarden,daar zullen jij en je paardje veel profijt van hebben,want zou zonde zijn als je je paard dalijk als hij 3 is moet verkopen of nog erger... |(

En dat je dierenarts zegt dat hij dan naar de slacht moet,wat voor vage DA is dat nou weer ??

Haar moeder nikki is 1.68m en haar vader warkant 1.70m, dus ze word toch wel redelijk groot.(ze zeggen dat ze al best groot is voor een jaarling te zijn dus) iK doe nu zo 3x in de week oefeningen (over zeiltje lopen etc) en dat gaat goed. Buiten wandelen gaat ook heel goed. het enige probleem is dat ze soms wilt happen meestal zeg ik dan foei en geef ik haar een tik op de neus of knijp ik in de nek, maar ze blijft bijten. En bij borstelen mag ik niet vanachter of op de buik, rug komen dan stampt ze na, ook als de DA of hoefsmid vanachter bij haar komt. Voor de rest lukt alles met haar. Maar toen bij de DA was ze redelijk wild toen ze de chip en spuit kreeg(was haar eerste spuit) en toen zeide die tegen mij ge gaat nu al veel met dat paard moeten bezig zijn anders krijg je er niks van gedaan want ze is al heel sterk. En dat als ik daar niet mee begin dat ze haar binnenkort een spuit moeten geven, ik was toen kwaad toen ze dat zeiden mja ze moet nog 1 spuit hebben ofzoiets en dan nemen we een ander DA! Bedankt voor je reatie!

Achke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 23:13

kinoa schreef:
die van mij staat 24/7 buiten en dan haal ik dr elke dag ff binnen om te eten.
Nou is ze het liefste dier op aarde en zal nooit iets fouts doen..
Maar ik zou die van jou gewoon lekker naar buiten doen en niet zo veel aankomen.
dan ken ze ook niks fouts doen en hoef je ook niet te straffen, dus lekker laten gaan ;)

En als ze zou bijten zou ik eerder dr neus pakken dan dr nek ..
als ze soms iets doet wat ik niet pik.. zoals ineens met dr benen maaien als ik aan het uitkrabben ben..
dan geef k dr een elleboogje in dr buik, dan stopt ze er ook mee

Ze staat dag en nacht buiten bij onze andere paarden :)