Toen kim geboren werd.... Nee geintje, dit zal ik jullie niet aan doen.
Als drie jarige is kim naar een andere stal gebracht om te worden ingereden, na een paar dagen werd ze weer naar huis gehaalt, omdat ze niet rechtvaardig behandeld werd. Geslagen tot ze haar stal uit kwam, ze wou haar stal niet uit. (enz. enz.)
Daarna hadden de eigenaresse, een meisje wat op (DEURNE) heeft gezeten, die dacht haar wel even in te rijden. Ze was alleen met haar aan het rijden, en toen Kim de weg niet over wou steken, heeft is mevrouw 'er even met de zweep over heen gegaan, drie dagen later zag je dus nog de striemen.'
Ook is Kim half blind, dus dat kan er ook mee te maken hebben.
Ze is toen door iemand anders ingereden, (wij doen rustige buitenritten) maar naar ongeveer een half jaar is ze gaan staken, en werd ze steeds gevaarlijk.
Ze heeft daarna twee jaar stil gestaan, en toen ben ik met iemand anders met haar aan de slag geweest. Zij heeft het grondwerk gedaan (Helemaal overnieuw begonnen, met super veel geduld) voetje, stil staan (daar had mevrouw moeite mee,ze heeft ongeveer drie halsters gesloopt maar dat maakt niet uit, als ze maar weer een beetje normaal wordt, ook is ze kopschuw geweest, of correctie: dat is ze nog steeds wel een beetje.)
Zo zijn we langzaam aan, voetje voor voetje haar gaan inrijden, samen met mamma die staat hier ook op stal. Ik moet zeggen, petje af! Kim was vijf is nu ondertussen zes, maar was super op de buitenritten, ze stond netjes stil, reageerde netjes op de hulpen, en schrok wel natuurlijk, maarja dat is normaal voor een paard wat ingereden werd.
Na een tijdje krijg ik haar nu dus NIET meer uit de stal, als je bij haar op stal komt, trapt ze gericht naarje, ze weet nu natuurlijk dat ze de baas is. Het rare is dus dat ze zich voorbeeldig gedraagt als ze los loopt, en je mag haar hoofd aanraken en aaien enzo, maar ow wee als je met een halster/hoofdstel aankomt.
Ik hoef geen commentaar wat er vroeger gebeurd is, daar was ik niet bij, ik wil graag advies wat ik met dit dominante/bange paardje kan doen, dat ik we haar weer normaal uit stal kunnen pakken, en als ze bevoorbeeld ziek word, dat we ook gewoon de dierenarts er naar laten kunnen kijken.
Noot: Wij wonen op Bonaire, dus a.u.b wel rekening houden dat wij ook maar beperkte middelen heb. Mocht je nog vragen hebben betreft Kim, stuur even een PBtje
Groetjes, Joyce
kyraenlisa
Geplaatst: 30-07-09 19:55
Kun je het ook niet proberen met iets lekkers , of als je het toch voor elkaar hebt haar de stal uit te krijgen , goed te belonen , en zachtjes tegen haar praten .
Verder zou ik eigenlijk ook niet weten wat je hier mee aan moet . nare situatie .
Nee, ze wordt ook ontzettend hebberig van eten, ik gebruik het soms wel eens in nood situaties, maar lief praten, en eten heb ik al geprobeerd, ook is bij ons het gangpad nogal smal, dus ik wil haar ook niet eerst de stal uitlokken zonder dat ik haar vast heb, want dan kan ze als nog trappen, wat iemand anders een blauwe knie heeft bezorgd.
anluna
Geplaatst: 30-07-09 21:43
Wat vervelend zeg, je zei dat je op bonaire woont, kan ze niet buiten staan, bonaire heeft over het algemeen goed weer. Anders mischien just relaxen, bij staldeur gaan staan en kijken wat paardje doet, halster over staldeur, zodat ze die ruikt. Als ze mept lekker laten staan en negeren, komt ze naar je toe, stembeloning. Of haar met een halster op stal zetten. succes ermee!
Ze staat ook buiten , ze komen alleen binnen als ze moeten eten, en na het eten gaan de paarden op trail dus ze staan maximaal 4 per uur op stal.
Ik zit er ook al aan te denken om halster in de voerbak te leggen als ze aan het eten is
Maar volgens mij is dit niet het angstige gedrag, maar puur het dominante, ik mag namelijk wel in dr stal komen als ik niks in mijn handen heb. Maar bevoorbeeld met mestvork (plastic) of halster/hackamore, geeft ze meteen kont naar de deur toe, ze staan ook in kleine stallen, en naast de deur zit meteen een (betonnen) voerbak, dus als zij met dr kont naar de deur toe staat dan is de deur geblokkeerd.
Waarom zo ze dominant doen naar een mestvork, halster, en whatever, en niet naar jou als je zonder die dingen binnenkomt? Kan je haar niet op stal zetten met het halster om?
Ga met een halster + touw in de opening van de deur staan. Als ze stil en weggedraaid van je staat, kijk je naar haar achterhand en buig je er wat naartoe (zoals een paard met zijn hoofd doet als het een ander praad wegdrijft, je imiteert als het ware een beetje die houding). Reageert ze daar niet op, ga je met het uiteinde van het halstertouw draaien (verticaal), richting haar achterhand. Steeds iets dichterbij als ze er niet op reageert. Reageert ze wel, dan stop je direct met zwaaien en neem je de druk weg door ook je lijf en blik een kwartslag weg te draaien. Reageert ze door er naar te schoppen of iets dergelijks, geef je nog meer druk door er een harde slag mee te maken, of tegen de boxdeur een schop te geven, of iets in die richting: iets wat maakt dat ze schrikt of nog onprettiger is... Als ze weer opnieuw van je wegdraait, begin je het weer opnieuw: draaien, evt. steeds iets dichterbij, tot ze naar je toe draait. Dan stop je weer en neem je de druk weg. Zo leer je haar dat als ze naar je toekomt, er geen druk is, maar dat als ze je negeert of zich aggresief gedraagd, het juist erger wordt. Doel is uiteindelijk dus dat ze naar je toekomt en jij hooguit nog naar haar achterhand hoeft te kijken om dat voor elkaar te krijgen...
Nickas dat is nou advies wat ik nodig had Dankje ik ga het morgen meteen proberen
ilse_orient
Geplaatst: 01-08-09 20:37
Hoi,
heb ook ongeveer zoon zelfde merrie slecht verleden en getraumatiseerd.Toen ik haar net kreeg konden we ook niks.halster om doen niet hoofdstel al helemaal niet ze werd soms zo bang dat we draaiend aan haar nek hingen.Ik heb het vertrouwen gewonnen door haar puur helemaal alleen te doen dat ze eerst jou vertouwd en de rest komt later wel.ga bv met een halster voor haar deur staan een uur ofzo.heb je haar eenmaal met halster om laat het halster dan even om en doe het later weer af enz. totdat ze je vertrouwd en uiteindelijk naar je toe komt als je aan komt.Je heb wel even geduld nodig.ik kon pas na ongeveer drie jaar weer de normale dingen doen met me paard.