Chip kapot.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeskim

Chip kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:48

Ik weet niet goed waar ik het moet plaatsen, dus hier maar..

Gisteren was ik met mijn merrie en haar veulen naar de keuring. In de ring wordt dan altijd de chip afgelezen. Nu was die niet te vinden.
Vorig jaar leverde het ook al wat problemen op, moeilijk te vinden, duurde erg lang, ging dus moeizaam.

Er werd mij gevraagd om aan het eind van de keuring nog even naar het secretariaat te komen om het nog eens rustig te proberen, maar je voelt hem aankomen, geen chip te bekennen..

Ze vermoeden nu dus dat de chip kapot is/aan het gaan is. Moet even papieren van het stamboek afwachten, worden opgestuurd naar me, dan naar de veearts voor een röntgen van de hals, of hij er nog wel zit en niet is gaan zwerven. Heb een nieuwe transponder gekregen en ze zal dus opnieuw gechipt moeten worden.
En dan alles paspoort, papieren van de veearts en nieuwe chipnummer opsturen naar het stamboek. Gelukkig mag ik de rekening ook opsturen naar het stamboek, wat ik echt top vind!!

Ik wist niet eens dat ze kapot konden gaan o.i.d.
Zijn er meer mensen die dit hebben gehad??

criollolover

Re: Chip kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:49

nooit van gehoord..... ben wel nieuwsgierig naar reacties

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:52

Nou je het zegt. Had laatst een controle op een wedstrijd en toen hebben we ons ook rot gezocht om dat ding te vinden . Meerdere keren gescant en ineens pakte die hem. Terwijl we zeker al 5x over die plaats waren gegaan en toen geen reactie. heb nog nooit gehoord dat ze kapot kunnen gaan. Laten we eerlijk zijn in alles geeft het productie fouten dus hier misschien ook. Wat zijn de gevolgen als hij is gaan wandelen door haar lichaam.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:57

Ik ken zeker vier paarden die met een defecte chip. Daarvan heeft er eentje zelfs twee defecte dingen in z'n lijf!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:32

Zyrina_MF schreef:
Wat zijn de gevolgen als hij is gaan wandelen door haar lichaam.

Dat hij op plaatsen terecht zou kunnen komen waar je hem echt niet wilt hebben (zoals gewrichten of organen). Het is niet voorspelbaar waar ze heen wandelen als ze aan de wandel gaan. Dat is dus ook een belangrijke reden voor mij om geen chip in mijn paard te laten zetten. Dat en het feit dat die dingen kapot kunnen gaan en je dan nog steeds een niet identificeerbaar paard hebt. DNA blijft het hele leven bij het paard en verandert niet, veel betrouwbaarder voor identificatie 8-)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:33

ikke schreef:
Ik ken zeker vier paarden die met een defecte chip. Daarvan heeft er eentje zelfs twee defecte dingen in z'n lijf!

Vraag me af kan dat dan kwaad? Je kunt toch niet zomaar van die dingen nieuw blijven inbrengen.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:36

Waratje schreef:
Zyrina_MF schreef:
Wat zijn de gevolgen als hij is gaan wandelen door haar lichaam.

Dat hij op plaatsen terecht zou kunnen komen waar je hem echt niet wilt hebben (zoals gewrichten of organen). Het is niet voorspelbaar waar ze heen wandelen als ze aan de wandel gaan. Dat is dus ook een belangrijke reden voor mij om geen chip in mijn paard te laten zetten. Dat en het feit dat die dingen kapot kunnen gaan en je dan nog steeds een niet identificeerbaar paard hebt. DNA blijft het hele leven bij het paard en verandert niet, veel betrouwbaarder voor identificatie 8-)

dat zal je dan toch maar een ader ofzo verstoppen zodat er een functie van een orgaan uitvalt. Nee dank je.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:57

Zo heb ik eht niet meegemaakt. Wel dat een chip eruit gezworen was en dat het paard opnieuw gechipt moest worden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:01

Mijn paard heeft ook een defecte chip in zijn lichaam...die dingen zijn een crime :( ook hij heeft een nieuwe gekregen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:04

Op slachterijen zijn ze idd ook wel eens de chip kwijt, kan idd flink gaan zwerven.

Vraag me eigenlijk af of daar nog niet een keer een goed onderzoek naar gedaan is.
Misschien een idee voor utrecht ?

Want als ze echt zo vaak gaan zwerven is dat een kwalijke zaak..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:10

Ja ze gaan vaker zwerven, al beweren de voorstanders van het chippen dat ze dat niet doen. Ik ben ook geen voorstander van de chip. Ik ken een paard die er vier heeft. En bij een andere merrie vonden ze hem in de achterhand!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:15

Zyrina_MF schreef:
ikke schreef:

Vraag me af kan dat dan kwaad? Je kunt toch niet zomaar van die dingen nieuw blijven inbrengen.

Dat is nog één ding, het zegt voor mij echter vooral iets over, het gebrek aan, kwaliteit van die dingen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 03:27

Even een update over mijn paard.

Mijn DA zei dat zwerven nagenoeg onmogelijk is! Hij kan een paar cm zakken als het spierweefsel wat losser is.
Naja eerst gecontroleerd met hun chiplezer, die pakte dus niets.
Dus foto's van de hals gemaakt, was even lastig omdat ze moeilijk te zien zijn en dan de belichting aangepast moet worden.
Bleek dat de chip nog op de juiste plaats zat. Hij is dus gewoon defect.
Had op de keuring al een nieuwe transponder mee gekregen, dus die zit er nu in. Nog even de administratie op de bus en dan is het hopelijk geregeld.

Opvallend was dat ik dit op een fjordenforum had gezet, mijn paard is ook een fjord, en daar bleken meerdere paarden uit datzelfde jaargang dat probleem te hebben, allemaal fjorden met de T.
Slechte levering van chips misschien..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:46

Misschien. Het feit is dat er een tweede chip in je paard moet, en dat jij de kosten mag betalen voor die tweede chip. En als deze defect raakt, de derde, en de vierde. :r

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 05:24

Het Fjordenpaardenstamboek neemt alle kosten voor zijn rekening, het kost me niets.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 06:31

Netjes opgelost toch? Erg schappelijk van ze dat ze de kosten op zich nemen!

Het blijft techniek en techniek kan falen helaas. Veel van ons zijn maar wat blij als er een chip in zit als een beestje gestolen wordt ofzo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 07:53

Kitty84 schreef:

Het blijft techniek en techniek kan falen helaas. Veel van ons zijn maar wat blij als er een chip in zit als een beestje gestolen wordt ofzo.

Probleem is alleen dat de chip geen eigendomsrecht borgt. Onzinnig argument dus.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:05

Kitty84 schreef:

echt een onzin argument
mijn paard heeft 2 werkende chips ..

toch gestolen , meermaals onderhands verkocht in 48 uur
zonder mutatie documenten zonder bon zonder iets
en terug gevonden niet dank zij de chip !
erger nog gevonden 2 uur voor zijn dood
en chip of geen chip maakt dan niet uit en rendac controleerd ook niet

chip is sinds verduistering niet 1 maal gecheckt
(iig zeker niet bij de instanties daar stond die als gestolen vermeld)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:49

Mijn merrieveulen was gechipt en de chip was enkele weken later niet meer te traceren. Gelukkig liep het veulen nog bij de moeder en was het hierdoor geen probleem en kon het veulen opnieuw gechipt worden.
Echter in jou geval ben ik bang dat er een DNA controle plaats zou moeten vinden om na te gaan of jouw merrie wel het betreffende paard is.
Een heleboel rompslomp lijkt mij dat je te wachten staat.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:07

Jeskim schreef:
Ik weet niet goed waar ik het moet plaatsen, dus hier maar..

Gisteren was ik met mijn merrie en haar veulen naar de keuring. In de ring wordt dan altijd de chip afgelezen. Nu was die niet te vinden.
Vorig jaar leverde het ook al wat problemen op, moeilijk te vinden, duurde erg lang, ging dus moeizaam.

Er werd mij gevraagd om aan het eind van de keuring nog even naar het secretariaat te komen om het nog eens rustig te proberen, maar je voelt hem aankomen, geen chip te bekennen..

Ze vermoeden nu dus dat de chip kapot is/aan het gaan is. Moet even papieren van het stamboek afwachten, worden opgestuurd naar me, dan naar de veearts voor een röntgen van de hals, of hij er nog wel zit en niet is gaan zwerven. Heb een nieuwe transponder gekregen en ze zal dus opnieuw gechipt moeten worden.
En dan alles paspoort, papieren van de veearts en nieuwe chipnummer opsturen naar het stamboek. Gelukkig mag ik de rekening ook opsturen naar het stamboek, wat ik echt top vind!!

Ik wist niet eens dat ze kapot konden gaan o.i.d.
Zijn er meer mensen die dit hebben gehad??

Ik had hier op een totaal van 10 paarden die in het verleden gemicrochipt waren (in België en 2 in Nederland) waar de microchip niet meer te vinden was. Waarschijnlijk defect of gaan zwerven. Stel je maar even voor dat hier niets van geweten is en dat men een nieuwe chip steekt. Als zo'n paard naar de slacht zou gaan zal men de laatste chip vinden en als er geen bericht over staat in het paspoort of bij de databank dan gaat die eerste chip mee in de vleesverwerking. Lekker veilig ! ! !

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:20

CM_ schreef:
Op slachterijen zijn ze idd ook wel eens de chip kwijt, kan idd flink gaan zwerven.

Vraag me eigenlijk af of daar nog niet een keer een goed onderzoek naar gedaan is.
Misschien een idee voor utrecht ?

Want als ze echt zo vaak gaan zwerven is dat een kwalijke zaak..

In 2005 is het resultaat gepubliceerd van een onderzoek dat werd gevoerd in opdracht van de Europese Commissie met als titel
"VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT over de mogelijke invoering van elektronische identificatie van runderen" Brussel, 25.01.2005 COM(2005) 9 definitief - het antwoord op uw vragen vind u op pagina 12 en 14 en dat is dan ook de reden waarom het niet bij runders werd ingebracht. Daarna is men met het chippen van de paarden begonnen.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:26

Ik heb zelf nog niet ondervonden of gehoord dat een chip defect zou zijn, maar zou natuurlijk best kunnen.

Wel dat hij bij me vorige hond is gaan zwerven. Die was aan de linkerkant van de nek ingebracht en uiteindelijk vonden we hem op zijn rechterbil, was gelukkig maar een chihuahua dus we hoefde niet lang te zoeken. Maar toch ben ik geen voorstander van zo'n chip in een lichaam te stoppen, vind het maar niks.

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:52

Ik ook niet, maar zolang er geen nieuwer én beter systeem is kunnen wij niet anders

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:39

cappelstud schreef:
Ik ook niet, maar zolang er geen nieuwer én beter systeem is kunnen wij niet anders

Het betere systeem was er wel, maar is nu dus ook (kort door de bocht gesteld) verboden: DNA-registratie.
Gewoon klagen bij de minister dat het systeem dat opgelegd wordt door haar niet deugt!

cappelstud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:56

Er is/was een NOG beter systeem, namelijk de irisscan, maar voor een eerder geheimzinnige reden is de ontwikkelaar in de US plotseling stilgevallen. Persoonlijk denken wij dat hij uitgekocht is.