Plotselinge paniek bij het uit de stal halen.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovessamson

Plotselinge paniek bij het uit de stal halen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 07:12

Totaal uit het niets wilde gisteravond mijn 5 jarig sportpaard niet meer zijn stal uit!
Mijn paard staat thuis samen met een pony. Ze hebben een ruime box (4x3) met een luik zodat ze ook in de stal hun neus lekker buiten kunnen steken. Ze hebben voldoende weidegang, staan normaal de gehele dag buiten en krijgen afwisselend werk. De dagen dat de zon fel schijnt, het erg warm is en de paarden veel last van dazen hebben haal ik ze op de warmste uren van de dag naar binnen. Dan gaan ze rond 17.00 uur weer terug naar buiten tot ongeveer een uur of 23.00 uur.
Gisterenmiddag hebben ze dus met de warmte (ruim 27 graden hier) binnen gestaan, ik heb wat gewerkt en na mijn werk (17.00 uur) de paardjes gevoerd. Hierna de pony buiten gezet en toen begon het feest! In eerste instantie gewoon zoals altijd halster aangedaan en naar buiten willen lopen.......maar meneer zette geen voet meer naar buiten! Echt alles geprobeerd.......rustig........een tikje (misschien aanstellerig???) ...... met iets lekkers........... monty roberts halster, in zijn achteruit........opgezadeld, met hoofdstel,.........de pony voorop laten lopen enz enz enz.... Uiteindelijk de stal opengelaten en zelf maar in de wei gaan zitten en wachten! Na ruim 2 uur hinneken en schrapen durfde mijn vriend de sprong te wagen en kwam zijn stal uit. S'avonds is hij weer rustig naar binnen gegaan. ik sta echt voor een raadsel! Samson Ley is een fijn, werkwillig en lief Deens Warmbloed paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:38

Waarschijnlijk heeft hij zijn heup gestoten de laatste keer dat hij naar buiten in gegaan door de deur. Zet m eens in de pony zijn box. Misschien dat hij die deur als niet eng ervaart. OF leg in het gangpad stro, misschien is hij bij de box uitdraaien uitgegleden. Iets heeft hem bang gemaakt.
Of misschien heeft hij een electrische schok gehad toen hij de deur aanraakte? Statische electriciteit. Zelf eerst voelen en misschien de deur post afdekken met een deken, zodat hij er langs durft.

Arabesk

Re: Plotselinge paniek bij het uit de stal halen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:34

Is het misschien een idee om de deur uit z'n box te halen en een pad te maken naar de weide zodat hij zelf kan kiezen of hij binnen of buiten staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 11:37

wij hebben er ook een, die denkt dat ie 10 meter lang is en 3 meter hoog >.>
als ik bijv nog een paard in me hand heb en die staat in het gangpad voor zn deur komt ie er dus niet uit
moet ik eerst dat paard aan de kant zetten, en dan loopt ie er zo uit

lovessamson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 20:05

Ik denk inderdaad zelf ook dat hij zichzelf bezeerd heeft. Ik kan echter niks vinden. (wat niet altijd wat hoeft te zeggen). Vandaag weer hetzelfde probleem. Na veel geduld toch weer gelukt. Ben er vandaag heel de dag mee bezig geweest en het probleem lijkt minder te zijn. Niet al te voorbarig maar hoop dat hij weer gaat vertrouwen dat het gewoon veilig is om door de deur naar buiten toe te gaan. Denk overigens dat het probleem met de drempel te maken heeft. Na wat zand en een lading extra stro over de drempel te hebben gelegd leek de stap naar buiten te komen iets kleinder. Jammer genoeg kunnen we er geen in- en uitloop stal van maken. Ben hier zelf zeker voorstander van maar dat laat de situatie niet toe. In ieder geval bedankt voor julie tips.

Docto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:23

hoi,

Ik denk dat hij zich pijn gedaan heeft in de stal. Op mijn vorige stal hadden we ook zo'n geval. Deze merrie stootte constant haar heupen tegen de deuropening. Wilde op een gegeven moment ook haar stal niet meer in of uit.

ikduss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:26

hallo,
ik denk ook dat je paard zich idd heeft gestoten ofzo. Ik zou dus volgende keer gewoon weer zand en stro er neerleggen en ondertussen er op gaan staan zodat je paard ziet dat er niets engs aan is. Als ie vrijwillig naar je toekomt, dan probeer je hem mee te nemen over de drempel en als hij voorbij de deur/drempel is, dan heel goed belonen met snoepje, aaien, zachtjes praten oid. En de volgende dag weer. (of later op de middag nog een keer proberen) Zo gaat je paard leren dat het niet vervelend is om naar buiten te gaan, maar juist fijn. Zo te horen is het een eerlijk paard, dus hij zal niet uit het niets zonder reden dit doen. Wat je ook kunt doen, is met stukjes appel (of wat ie lekker vind) een pad maken dat ie van de drempel af eet. Meestal is het dan een stuk minder eng!
Blijf zelf rustig en doe alsof er niets aan de hand is.
Ik hoop voor je dat je hier iets aan hebt!
Veel succes!!