Wat betekend dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Wat betekend dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:07

Ik gooi mijn paard geregeld los en doe dit op stemcommando (draf, galop, ho etc.).
Hier luistert ze prima naar en ik kan haar prima met mijn lichaamstaal sturen.
Zo weet ze ook wanneer ze 'klaar' is en als ik zeg 'kom maar hier' dan loopt ze naar me toe.
Echter...
Ze loopt altijd maar tot de helft en blijft dan staan
óf
ze loopt naar me toe maar draait zich een kwart slag om zodat ze haar flank + stukje kont naar mij toe parkeert.
Dit geeft nooit zo'n prettig gevoel omdat ik theoretisch gezien het risico loop om een trap te krijgen.
Waarom doet ze dit? Ze dreigt verder niet o.i.d. maar het fascineert me wel!

8nnemiek

Re: Wat betekend dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:44

Als ze op een afstandje van jouw blijft staan dan is ze waarschijnlijk aan het wachten op een reactie van jouw; je kan haar dan dichterbij vragen.. maar als je rechtop blijft staan en haar blijft aankijken dan duw je haar als het ware van je af, dan zeg je "dit is mijn persoonlijke ruimte en daar mag je nu niet in", en zal ze blijven wachten op een reactie.

Als ze de kont naar je toe draait dan ziet ze je denk ik niet helemaal als leider, meer als kuddegenoot, en dan mag je best even laten weten dat dat niet mag. Even "HEEY!" roepen, of een tikje geven zodat ze de kont weer wegdraait.
Maar het ligt er ook aan op welke manier ze de kont naar je toe draait.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:49

Nouja het is niet helemaal dominant, haar oren blijven wel naar voren maar het 'voelt' voor mij als een soort waarschuwing om het zo maar even te zeggen...

Maar ook als ik me klein maak en geen contact meer zoek komt ze niet dicht naar me toe. Ook niet als ik haar letterlijk vraag te komen. En als ik dan bijv. wel naar haar toe loop draait ze dus vaak een slag...

Edit: Even een 'tekening' gemaakt hoe het er dan ongeveer uit ziet:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sammetje_ op 28-07-09 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:53

Ik heb is zo'n boek van monty roberts gelezen en die deed dit gebaar altijd om het paard in 'zijn' kudde uit te nodigen dus om het paard te laten komen..
misschien wil jou paard je laten weten dat je mag komen..
anders moet je is kijken bij een round up doet ie dat ook..

sindy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:54

Misschien kun je eerst andere grondwerkoefeningen met haar doen. De seven games of zoiets dergelijks.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:55

Ik heb me er eerlijk gezegd niet zo heel ver in verdiept :o wat is precies een round up?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:56

sindy11 schreef:
Misschien kun je eerst andere grondwerkoefeningen met haar doen. De seven games of zoiets dergelijks.

Ja inderdaad! Eerlijk gezegd ben ik hier nooit heel bewust mee bezig geweest. Het is meer dat dit gewoon goed ging om het zo maar te noemen.
Maar over die seven games heb ik hier nog wel een boek liggen, ga dat wel eens proberen! :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:57

Ze bedoelt waarschijnlijk een 'join up' ;)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:58

ik zou zeggen van ze laat jou haar flank zien, haar kwetsbaarste plek. dus ze stelt zich onderdanig op.
verder als ik het verhaal lees twijfel ik weer.
ik zou haar wel ook de laaste paar stappen laten zetten. zo ie zo doe je nu ook niet echt een joint-up. je zou het eignelijk een keer moeten proberen om te kijken hoe ze daar op reacheerd.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:59

Nee, het is inderdaad gewoon losgooien en oefenen met stem en lichaam haha. En is een join-up ook goed te doen voor beginners?

Edit: lees er net wat over... hier is toch wel eens een discussie op bokt over geweest? Of een join-up wel goed is om te doen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:02

Princesje schreef:
Nee, het is inderdaad gewoon losgooien en oefenen met stem en lichaam haha. En is een join-up ook goed te doen voor beginners?

Nee, veelal is het helemaal niet nuttig en schendt het zelfs het vertrouwen wanneer je niet goed bezig bent.
Iedere keer voor het paard 'weggejaagd' worden uit de kudde is een klote-ervaring, en dient alleen maar gedaan te worden als dat echt, echt, maar dan ook echt nodig is...
Iemand heeft hier op Bokt ooit eens een erg goed stuk over getyped... zoek het maar eens op.
Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:03

Een join-up is iets heel anders dan de 7 games
Join-up = slecht
7 games van Parelli = goed
;)

En floorsil, een joint-up.. dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling :+

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 23:05

Nee, dan wil ik er niet aan beginnen. Want ze is in de omgang absoluut niet dominant. Ik ben de baas en dat weet ze dondersgoed. Maar misschien is het wel leuk om de seven games met haar te gaan oefenen :)

Hihi zie Sam al met een jointje door de wei wandelen :Y)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:06

MysticTinker schreef:
Join-up = slecht

Da's ook wel weer erg zwart-wit he? Wie bepaalt dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:28

sflj schreef:
MysticTinker schreef:
Join-up = slecht

Da's ook wel weer erg zwart-wit he? Wie bepaalt dat?

Mensen die de namen nog niet eens kennen moeten nog laaaaaang niet aan een join-up beginnen (sowieso voor veel paarden nooit nodig, kan veel mis gaan).. maar de 7 games kan iedereen doen, ook mensen die net pas beginnen met grondwerk.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 23:38

De seven games ik sowieso maar eens aanpakken :D ze staat nu toch veel stil door een wond op haar been en de meeste opdrachten zijn in stap goed te doen. In ieder geval bedankt voor de reacties en tips! :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:39

hier doet 1 van mijn merries het en mijn ruin, gewoon weg omdat ze daar gekriebeld willen worden.
vinden ze zalig.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 16:39

Haha lief! Dat is bij mij echter niet zo... ze staat dan ook heel alert en trots te kijken. Hoofd hoog, oortjes erop...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:27

Mijn pony komt ook altijd maar voor de helft! Ook als ik gebukt zit, en naar de grond kijk! Heeft dat dan met dominatie te maken ofzo?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 17:42

Ja zoiets vroeg ik mij dus ook al af...

Geartje_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:31

Tja ik zit ook wel een bij mijn frieze merrie in haar stal en zij loopt ook altijd tot de helft en dan gaat ze stil staan!! Of ze staat recht voor mij met haar hoofd op mijn schouder....
Er staat aan allebei de kanten een paard naast haar en als ik dan bij haar zit is het maar goed dat er een schut tussen zit want ze wil ze dan nog wel eens aanvliegen.... }:) :?
Oren in de nek, en met haar tanden over de tralies raspen!!
Is dat bescherming of.............. Wie kan mij daar een antwoord op geven?!!

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:44

Grappig, dat doet mijn pony ook als ik in de stal poets en de achter buurman praatjes heeft. Dan dendert hij daar ook naar toe om even te vertellen dat hij daar niet van gediend is. Ik geef hem dan altijd op zijn kop, omdat ik dat gedrag niet wil als ik met hem bezig ben, hij moet op mij gefocust zijn!

Ben ook wel benieuwd waar dat gedrag vandaan komt!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:48

Kont wegsturen netzolang tot je er kop voor terug krijgt. Dat ze blijft staan halverwege is eiegnlijk niet erg, ze blijft hierbij op haar eigen ruimte, dat ze haar kont naar je toe draait is volgens mij een teken dat ze dominant wil zijn en dat moet je tegen gaan. Tekens opnieuw wegsturen en stil zetten tot dat ze met der hoofd naar je toe blijft staan en dan belonen met wat lekkers. Je kan ook om dit te voorkomen naar haar toe lopen.

Geartje_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:50

Ze draait mij nooit de kont toe... Alleen als ik haar staart heb gewassen met betadine een dag ervoor...
Dan vind ze het heerlijk om in haar staart te worden gekriebeld.... :o
En aangezien ik dat maar 1x in de maand doe.... ;)
Verder draait ze mij nooit de kont toe...!!!!
Het gaat mij er meer om dat ik wil weten waarom ze zich zo gedraagt tegen de buuren als ik bij haar ben...

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:03

Princesje schreef:
Nee, dan wil ik er niet aan beginnen. Want ze is in de omgang absoluut niet dominant. Ik ben de baas en dat weet ze dondersgoed. Maar misschien is het wel leuk om de seven games met haar te gaan oefenen :)

Hihi zie Sam al met een jointje door de wei wandelen :Y)

haha zie het ook al helemaal voor me haha

maar ik zou ook niet aan een join up beginnen.. doet vaak meer kwaad dan goed als men niet weet hoe het werkt..

mijn paard ging ook altijd staan zoals de jouwe, weet ook niet waarom.. maar is niks slechts hoor.. zolang ze niet dreigt of slaat