Paard raakt in paniek..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RamOnaa_17

Paard raakt in paniek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:59

Mijn 3 paarden staan samen op de wei.
1 daarvan raakt in paniek als ik hem van de wei af haal om te rijden.
Ik kan er niks mee, niet poetsen, opzadelen, wandelen of rijden.
Hij gaat er vandoor om de andere paarden te zien.
Ik wil dit graag oplossen zodat hij ook weer kan genieten van het tutten en rijden.
Herkent iemand dit probleem? Iemand tips?

inge176

Re: Paard raakt in paniek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:42

Wij hebben ook zo'n paard gehad.
Telkens als we hem de wei uithaalden namen we een van de anderen mee en stond die bij hem op stal (in het zicht). Dan bleef hij rustig.
Dit zo een aantal weken gedaan en nu is het klaar.

iLoveThemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:39

idd gewoon een 'vriendje' meenemen. moet met mijn pony ook

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:10

Ik vind dit wel erg makkelijk... als het paard dus in paniek raakt krijgt hij zijn 'zin' door met een vriendje te staan. Zo leert hij het nooit af!

Als ik jou was zou ik het afbouwen... Ga eerst poetsen e.d. op afstand van de rest maar wel zo dat hij ze kan zien. Neem hem dan even een paar pasjes mee ergens anders naar toe (wees hem voor met de paniek) en laat hem dan zijn vriendjes weer zien. Probeer deze stukjes steeds langer te rekken.

Hoe is jullie band? Vertrouwd hij jou? Mijn paard was in het begin ook erg angstig maar nu weer meer een band hebben durft ze mij ook te vertrouwen en heb ik zelden nog problemen...

RamOnaa_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 12:08

Hij vertrouwd mij zeker, ik heb hem nu al 5 jaar dus dat zit wel goed.
Hij doet dit ook pas sinds we zijn verhuist.
We hebben hier maar 4 paarden staan ipv een hele pensionstal vol.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:15

Dat is ook wat ik bedoel.
Bij het paard bij ons op stal is het ook gewoon langzaam afgebouwd en nu is het klaar.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:14

Mijn paard had dit in het begin ook heel erg op haar nieuwe stal. Heeft echt een paar maandjes geduurd. Maar ik zou er niet teveel in meegaan... gewoon rustig afbouwen :) succes!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:17

Wat doet je paard dan net ?
Ik zou er gewoon zo weinig mogelijk aandacht aan schenken, doen alsof je zijn belachelijk gedrag niet eens ziet, snel poetsen opzadelen en aan het werk zetten, als hij zich moet concentreren op jou dan zal het paniekerig gedrag snel over gaan. Hij zal snel leren dat hij na het werk/wandelen/poetsen terug op de wei mag met de anderen en dan zal hij ook geen reden tot paniek meer zien.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:38

Ergens vind ik dit ook niet helemaal handig Kirr, want dan krijgt hij ergens nog zijn zin door snelsnel te doen. Als jij wilt dat hij rustig staat met poetsen en opzadelen dan hoort hij dit ook te doen. Jij bent de baas en jij bepaalt hoe het gaat...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:57

Princesje schreef:
Ergens vind ik dit ook niet helemaal handig Kirr, want dan krijgt hij ergens nog zijn zin door snelsnel te doen. Als jij wilt dat hij rustig staat met poetsen en opzadelen dan hoort hij dit ook te doen. Jij bent de baas en jij bepaalt hoe het gaat...

Ja daar heb je gelijk, maar uit ervaring weet ik dat in het begin het niet gaat lukken om even rustig te poetsen en te staan kletsen en dan rustig op te zadelen, omdat je paard niets staat te doen gaat hij zich nog harder concentreren of het missen van zijn vriendjes en gaat hij vaak nog erger panikeren. Tegenover als je alles op een redelijk vlot tempo doet zonder hem teveel pauzes te gunnen (lees; tijd om naar zijn vriendjes te willen) dan zal hij ook iets minder panikeren.
Maar ik ga inderdaad mee met het motto; jij bent de baas en bepaalt hoe het gaat !

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:15

Een paard dat jou vertrouwd heeft geen reden om te panikeren als hij bij zijn vriendjes weggehaald wordt. Ik zou gaan werken aan jullie relatie.

En je hoeft niet in termen als 'zijn zin geven' te denken. Een paard dat in paniek is, is in paniek en is niet zijn zin aan het doordrijven, dat kunnen ze niet, zo denken ze niet. Ten eerste moet je het 'alleen zijn' opbouwen, begin met een rondje stap over het erf en zet hem dan terug. Leer hem dat hij de zekerheid heeft dat hij áltijd terug zal komen bij zijn vriendjes.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:43

Daarom bedoel ik ook 'zin' tussen aanhalingstekens omdat het inderdaad niet bewust door het paard gedaan wordt.

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:14

Nou ik ben het niet eens met de stelling hij moet doen...enz.

Natuurlijk is het wel waar maar ik lees dat jullie eerst een pensionstal vol hadden en nu maar 4 paarden.

Door geduld en inderdaad elke keer een stukje verder leer je het paard dat het goed is.

Begrijp best dat het een soort verlatingsangst is.

Mijn jongste paard bleef ook roepen als ik met mijn merrie ging rijden, kon hem 5 huizen verderop horen, maar nu weet hij dat we terugkomen en doet hij het maar even.

Wat ik wel moeilijk vind is dat jouw paardje in het land staat en geen een paard vindt het leuk om alleen van het land gehaald te worden dus is het extra moeilijk om weer vertrouwen te geven.

Succes maar met geduld kom je het verste.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:20

Die van mij heeft het ook, verlatingsangst. Zelfs met rijden als ie een paard achter hem ziet, stopt ie om de groep bij elkaar te krijgen. Hij verzet geen stap. In de wei ook mag niemand er uit van zijn clubje dan wil ie mee.
Hij raakt in paniek als zijn vriendje weg is.Andersom ook ik krijg hem 15 meter bij de groep vandaan meer niet. Hij wil hun blijven zien. Hij vertrouwt me niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:44

Het principe werkt net als bij honden. Je begint met hetgene wat ze wel aankunnen, niet wachten tot ze weer paniekerig worden. Loop tot waar hij wel goed rustig blijft en ga dan terug. Hij moet rustige, goede associaties bij je krijgen. Elke keer paniek, blijft elke keer paniek.