Zwaarder trekken dan toegestaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Zwaarder trekken dan toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:23

Uiteraard geen geladen trailer :+

Bij onze weide hebben we een dubbelasser aanhangwagen staan met een eenkuubs watervat erop als watervoorziening voor de paarden. De stalhouder heeft bedacht er in de warme periodes 2 vaten op te zetten, zodat we minder vaak hoeven vullen. Dan praten we dus over pak 'm beet 2x 1000 liter = 2000 kg en dan nog het gewicht van de aanhanger :=

Mijn auto mag 1350 kg geremd trekken. Ik hoef met de aanhanger niet over de openbare weg, slechts een zandpad af. Dat het niet toegestaan is begrijp ik, maar zou het uberhaupt technisch wel mogelijk zijn en wat zou er misgaan indien de auto dit niet aankan (auto komt niet weg is niet zo'n ramp, maar trekhaak eronderuit of moterproblemen heb ik liever niet natuurlijk)?

wizewo

Re: Zwaarder trekken dan toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:25

Ik denk dat de kans dat je iets verbuigt groot is. Je zit aan bijna twee keer de hoeveelheid die hij mag trekken, dat is niet niks.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:25

Ik denk dat je auto ervan naar de knoppen gaat als je dat doet. Is heel slecht voor de motor.. En als het zo veel zwaarder is denk ik niet dat ie van zn plek komt :+

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:26

En dan ook nog op een (hobbelig of zacht) zandpad... ik zou het niet wagen :n

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:27

Ik denk niet dat de motor je dan nog lief vindt..

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:28

Remy schreef:
En dan ook nog op een (hobbelig of zacht) zandpad... ik zou het niet wagen :n

Ja inderdaad.
Zou het beton zijn rolt het nog wat gemakkelijker, maar weide en zand niet.

Heeft de pensionhouder geen tractor?

En kan je aanhangwagen dat gewicht ook wel af, voordat die kapot is?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:30

Ik moet ook nog een paar scherpe bochten door :=

Pensionhouder heeft wel een tractor, maar is niet zo fanatiek met vullen als wij zelf zijn ;)

Het is me duidelijk, we blijven wel wat op en neer rijden. Komt de waterkwaliteit en -frisheid ook alleen maar ten goede natuurlijk.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:32

volgens mij weegt een dubbelasser aanhangwagen al gauw boven de 750kg, dat zou betekenen dat met 2 volle vaten er op dat het bijna 3000kg gaat wegen, dat is toch echt te veel voor een auto die 1350kg mag trekken.
een auto kan meestal wel meer trekken dan toegestaan maar niet meer dan het dubbelle, en dat zou dus motor problemen opleveren.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:34

kan de pensionhouder je niet leren hoe je met een trekker om moet gaan?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:35

Ik zou het ook niet doen hoor. Je remmen en je motor zullen het inderdaad niet zo fijn vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:53

Trekker is echt niet moeilijk hoor. Kan jij ook :j

Ik zou je auto hier niet aan wagen. Ik heb 1x met een trailer moeten rijden die overbeladen was, en dat reed voor geen meter, en de motor was verre van blij. Ik betwijfel zelfs of je het met 1 vat en aanhanger achter jouw auto zou moeten doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 13:13

Auto met 1 vat gaat al maanden goed, ik rij alleen stapvoets uiteraard.

Wellicht zal ik in de natte maanden de auto niet meer kunnen gebruiken inderdaad, heb op school zelfs les gehad in rijden met een tractor, dus dat komt goed..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:51

Chubby schreef:
Auto met 1 vat gaat al maanden goed, ik rij alleen stapvoets uiteraard.

Wellicht zal ik in de natte maanden de auto niet meer kunnen gebruiken inderdaad, heb op school zelfs les gehad in rijden met een tractor, dus dat komt goed..

Met één vat gaat dat nog wel. Zo'n aanhanger weegt een slordige 400 kg (afgaand op mijn eigen wagen) dus heb je ongeveer 1500kg aan de haak hangen. Kan best, gaat de boel niet gelijk stuk van.
Echter, wanneer je hier een slordige 1100kg aan toe gaat voegen, dan kom je dus op zo'n 2600kg totaal gewicht en dat gaat eerst de koppeling en daarna de versnellingsbak niet leuk vinden! Lekker laten zeuren over de motor, leuk bedacht maar die kan daar wel tegen, mits je koeling in orde is, maar je versnellingsbak niet!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:46

Wilde ik net zeggen! ;)
Ik denk inderdaad in die volgorde; koppeling(splaten), versnellingsbak.
Zijn geen goedkope reparaties! ;)
Verder als je ff lekker gaat lopen trekken en 't wil niet al te best, misschien nog met een koude motor (ik weet niet waar het moet gebeuren enzo) eventueel de turbo en pas veel later de rest.
Lijkt me niet echt handig dus!