Kosten omheining weiland 1 ha?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Kosten omheining weiland 1 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:31

Heeft iemand een idee wat het me gaat kosten een weiland van ongeveer 1 hectare te omheinen?
1 van de ponies is hengst dus ben bang dat normaal schrikdraad niet voldoende is, tis wel maar een kleintje ongeveer 1.40m.
Dus wat voor omheinig raden jullie aan en hoe duur is dit ongeveer?
Zijn er meer mensen die een hengst en ruin samen hebben staan en gaat dit goed?

En diegene die de paarden ook aan huis hebben, hoe doe je dit met vakanties e.d.?

Talithah

Re: Kosten omheining weiland 1 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:24

wij hebben voor draad en palen en oogjes enz,zo'n 1000 euro betaald ,en dat is dus met schrikdraad afgezet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 06:50

je moet uitzoeken: Hoeveel meter je af moet (wil) zetten en om de hoeveel meter een paal, vaak om de 2,5 meter.
* palen tellen,
* bevestigingsmateriaal / poortgrepen etc.
* goed afzetlint, koord of band
* gatenboor aanschaffen (of bedrijf inhuren)
* stroomklok aanschaffen en anders een dmv een zonnepaneel.

Even uitzoeken hoeveel palen en materiaal je nodig hebt en bij een plaatselijke leverancier navragen wat de kosten
Zo kom je natuurlijk een heel eind.

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 07:20

waar wil je het mee omheinen ? Stekpalen of houten palen ...
Breed lint of gewoon draad ? Daar zit nogal wat verschil met prijzen ...

Hoe dan ook het is een dure hobby ...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:16

Wij hebben een tijd terug een wei van 8000 m2 afgezet. In totaal waren we 900,00 euro kwijt. Komt dan het schrikapparaat nog bij, maar die hadden we al voor de kleine wei. Geen idee wat ie toen gekost heeft. We hebben breed schriklint (2 rijen) , 2 ingangen met elastische delen en poortgrepen, op de hoeken en bij de ingangen hele dikke ronde palen, en om de zoveel meter ook nog die hele dikke staan ter versteviging. Om de zoveel meter een spanklem (in ieder geval de hoeken) . De palen zitten in de carboleum, dus nagenoeg onderhoudsvrij. Gewolmaniseerd rot zo weg. Langs 1 korte zijde (open veld) hebben we langere palen staan met nog een extra lint bovenlangs (dus op 1.50 m hoogte). Heeft een tijdje een jaarling hengst bij in gestaan (we hebben zelf 2 paarden), maar deze brak steeds uit (lees liep er dwars doorheen), als wij onze paarden eruit haalden om te rijden etc. Mijn ervaring met hengsten is dat ze niet zoveel ontzag hebben voor omheining en stroom. Onze 1e pony brak in 1e instantie ook uit, was toen net hengst af. Hebben een tijdje een klophengst gehad en die sprong overal over heen. Lastige types dus is mijn ervaring.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:22

Bedankt voor de reacties.
Het is namelijk een huurhuis, ik blijf er maar voor een paar jaar wonen. Dus daarom wil ik er niet teveel geld in stoppen. 1000 euro is te doen. De ruin heeft aan 2 simpele draadjes schrikdraad genoeg, maar de hengst dat is nog maar de vraag.

Geen idee trouwens wat stekpalen zijn?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:28

Wij hebben dikke houten palen (4,50, het is even zoeken!) om de tien meter staan.
Twee rijen dik koord. Slootkanten niet afgezet.
Bovenkant paal houden we op 1m40.

We hebben het in tweeen verdeeld. Aan de ene kant onze hengst (1m76) met onze ruin (1m65) en aan de andere kant loopt onze andere ruin (1m61) en onze merrie (1m60). Dit gaat prima!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:33

aslo schreef:
Mijn ervaring met hengsten is dat ze niet zoveel ontzag hebben voor omheining en stroom.

Dat is dan toch een kwestie van opvoeden.
Tussen onze hengst en merrie -toch geen kinderachtige hengst met zijn 1m76 en zeer massieve bouw- staan gewoon gescheiden door één enkele draad.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:45

Frank schreef:

Tja dat vind jij. M.i. heeft het vooral te maken met het testosterongehalte ;) We hebben ook een hengst gehad die door 1 draadje gescheiden stond van de merrie, geen probleem. Maar mijn ervaring is dat het merendeel toch wel pogingen onderneemt om eruit te komen als er merries in het geding zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:47

ik heb meen ik iets van 1500- betaald
Ik heb om de 4 meter houten paaltjes van ik meen 1.80 hoo. 3 rijen schrikkoord en de wei is in 2en verdeel dmv 2 rijen koort
Buitenom, heb ik schapengaas aangezien de wei aan een drukke weg grenst en ik bang ben dat als de stroom een keer uit is, dat ze me daar uitbreken

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:36

aslo schreef:
Frank schreef:

Tja dat vind jij. M.i. heeft het vooral te maken met het testosterongehalte ;) We hebben ook een hengst gehad die door 1 draadje gescheiden stond van de merrie, geen probleem. Maar mijn ervaring is dat het merendeel toch wel pogingen onderneemt om eruit te komen als er merries in het geding zijn.

Dat kan ik alleen maar bevestigen, ik ken er voldoende die lang "mak" waren totdat er plotseling niks meer mee te beginnen is. Goede opvoeding of niet, een voorspelling voor goed gedrag in de toekomst is er voor een hengst niet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:17

Hoe hoog zou ik de afrastering moeten maken voor een haflingerhengst?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 01:39

In aanmerking nemende dat het hengstje ca. 1.40 m is, zou ik de afrastering minimaal ook zo hoog maken; met drie draden, op 40, 90 en 140 cm boven de grond. Vuistregel voor paallengte is: 1/3 in de grond, 2/3 boven de grond. Dan heb je dus palen met een lengte van ca. 2 m nodig. Als diameter zou ik minimaal 10 cm. nemen. Voor de duurzaamheid idd. liever gecreosoteerd dan gewolmaniseerd. Op de hoeken komt veel kracht te staan, zelf gebruik ik daar graag bielzen voor. Die kun je bestellen bij oa. Hardeman. Het plaatselijke tuincentrum heeft ze vast ook wel, maar check dan wel ff de prijs. Meer dan € 20,- p/st. moeten ze niet hoeven te kosten.

Voor een weiland met een dergelijk oppervlak zou ik er voor kiezen als geleider glad staaldraad te gebruiken met een diameter van 2 of 2,5 mm. Ff kort door de bocht: een ha. is in het gunstigste geval vierkant, 100x100 m, dus omtrek is dan 400 m, x 3 draden = 1200 meter. Als je dat met koord of lint wilt doen ben je een godsvermogen kwijt. Omdat staaldraad weinig wind pakt, kun je - als je het goed afspant - de palen om de 5 meter zetten. Dat zijn er dus 19 per kant, behalve aan de kant waar het toegangshek komt. Daar heb je 2 extra bielzen, dus 17 palen ipv. 19.

Totaal heb je dan dus nodig (uitgaande van 100 x 100 meter):
6 bielzen (4x hoek, 2x opening) = ca. € 120,- (Hardeman)
74 gecreosoteerde ronde palen 200/10 à € 7,95 = ca. € 590,- (BTN De Haas)
3 emmers ringisolatoren 100 st. à € 17,50 = € 52,50 (Agradi)
15 draadspanners à € 3,95 = ca € 60,- (Agradi)
24 porceleinen hoekrolisolatoren = ca € 18,- (Agradi)
2 rollen staaldraad à € 66,95 = ca € 134,- (BTN De Haas)
1 Grootveehek 3 m met duimen = ca € 138,- (Hardeman)
1 tuimelsluiting = ca. € 20,- (Hardeman)

Dit bij elkaar opgeteld is een totaalbedrag van ca. € 1135,-

De enige post waarop je eventueel zou kunnen besparen is die van de ronde palen, door kortere, dunnere te nemen (bijv. 180/9, die zijn € 5,35 p/st.), maar dan wordt de hoogte van je afrastering dus max. ca. 1,20m, en/of door ze verder uit elkaar te zetten, zodat je met een kleiner aantal toe kunt.

Nog niet meegenomen in deze berekening is de stroomvoorziening. Wat daarvoor de beste optie is, ligt heel erg aan de situatie (heb je netspanning in de buurt, gaat er veel begroeiing tegen je afrastering aan komen (=> lekstroom! => Hoeveel vermogen moet de klok gaan leveren?), wat is de grondsoort van de ondergrond, hoe hoog staat het grondwater (=> aarding, heb je 1 of meerdere aardpennen nodig?), etc.

koene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:03

Gebruik je dan staaldraad ipv schriklint, Eric? Staaldraad lijkt me nl. behoorlijk snijden als het paard er tegen aan rent...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:35

koene schreef:
Gebruik je dan staaldraad ipv schriklint, Eric? Staaldraad lijkt me nl. behoorlijk snijden als het paard er tegen aan rent...

Lint of koord van een klein beetje fatsoenlijke kwaliteit snijdt net zo erg als staaldraad hoor, Koen. Daar komt bij dat bij breuk van lint of koord de kans veel groter is dan bij staaldraad, dat paard in kwestie in één van de losse einden verstrikt raakt.