L1 proeven.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

L1 proeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 19:06

Hallo!

Ik had even een vraag over de L1 proeven.
Bij het wijken staat er minimaal 5 meter wijken.
Nou vroeg ik mij af of je ook door mag wijken tot de hoefslag en hem daar recht stelt.
Of is het juist de bedoeling dat je hem na ongeveer 5 meter recht stelt? Zodat het rechtstellen beter te zien is.
Ik begin binnenkort met wedstrijden en wijk nu vaak tot de hoefslag en stel hem dan recht.
De 1 zegt dat dit juist niet goed is en in de L2 pas mag, de ander zegt dat het wel okee is mits ik hem goed en duidelijk recht stel op de hoefslag en weer een ander zegt weer wat :P

Dus vandaar mijn vraag, wat zien jullie het liefste?

magic_lover

Re: L1 proeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:51

Je mag in het L1 10m wijken, maar dat is niet verplicht.
Doe je het de ene kant op, is het wel zo netjes om de andere kant ook te doen natuurlijk.

Maar je kan beter 5m goed wijken, en dan rechtstellen, dan dat ie de laatste 5m over de schouder weg loopt.
want het wijken word gewoon als wijken beoordeeld, en of je nou 5 of 10m wijkt zit kwa beoordeling geen verschil in.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:52

Inderdaad, wat magic_lover ook al zegt, je moet minimaal 5 meter wijken laten zien.
Als die 5 meter perfect gaan en je stelt netjes recht, krijg je een goed cijfer. Als die eerste 5 meter perfect gaan, maar richting de hoefslag gaat je paard bijv. over de schouder wegvallen, dan trekt dat je cijfer voor het wijken omlaag.
Andersom, als het begin niet zo sterk was, maar je het laatste stuk weer heel netjes wijkt, kan dat ook je cijfer weer iets opkrikken.
Kortom, minimaal 5 meter is verplicht, meer mag, maar wordt ook wel meegeteld voor het geheel.
Iemand die slecht 5 meter wijkt, krijgt geen lager cijfer dan iemand die net zo slecht de volle 10 meter aflegt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:15

Zelf wijkte ik altijd netjes de 5 meter, soms iets meer, maar niet door tot op de hoefslag.
Pas de laatste proeven in het L1 wijkte ik door om alvast te controleren of ik in het L2 dan wel uit zou komen. Pas aan het eind van de L1 was dan ook het wijken voor de volle 10 meter helemaal netjes bevestigd.
Qua jurering is het zoals hierboven al gezegd is.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:47

Okee, bedankt! :)

Ga dan voor de zekerheid en ongeveer 5 meter wijken en hem dan recht stellen. Liever dat als dat hij daarna over de schouder weg valt.
Misschien dat ik dan naarmate ik langer L1 rij het wel eens ga doen zoals jij ook zegt chrisje_83.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:34

En dan goed voelen, als je merkt dat hij zijn schouder eruit duwt of zijn achterhand minder meeneemt rechtstellen en doorrijden.