Wintervacht en 'intensief' trainen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Wintervacht en 'intensief' trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:08

Intensief tussen aanhalingstekens, ik heb 't dan over 3 kwartier dressuren op B/L niveau.
Ik ben van plan mijn paard te verhuizen naar 'n stal waar hij de hele dag in kudde de wei op kan en ben 't geklooi met dekens eigenlijk zat.
Uiteraard moet 't niet alleen praktisch zijn voor mij, maar ook voor 't paard. Dat 't paard prima zonder deken kan etc weet ik allemaal, maar hoe zit het conditioneel?
Ik rij ongeveer 5x in de week, dressuur, longeren, buitenritjes, van alles, maar ongetwijfeld zal 't paard flink zweten met zo'n lekker teddyvachtje.
Zijn er mensen die net als ik wel 'trainen' maar toch 'n bolletje wol hebben in de winter? Of is dit niet geheel eerlijk tegenover het paard?

Ik hoop overigens dat dit goed geplaatst is, anders moeten de Mod's 't maar even verplaatsen. :)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:15

Ik train gewoon hoor, maar stap dan wel droog met een zweetdeken en zorg dus eerst dat ze opgedroogt is voordat ze weer naar buiten gaat :).

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:17

Ik rijd ook gewoon lekker zo door in de winter, ik train dan niet echt op een niveau, maar wel gewoon tot ze lekker zweet. Dan moet je wat langer uitstappen, maar dat vind ik niet zo erg. Je hoeft ze ook niet helemaal droog te stappen, als ze maar weer goed op temperatuur zijn. :) Ik denk toch dat de meeste mensen dekens voor eigen gemak gebruiken. (dus misschien niet lang willen uitstappen ed.)

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:29

het kan wel, maar dan dus goed uitstappen met een zweetdeken. wij rijden in de winter met vacht ook gewoon door, heb die van mij 1 keer geschoren maar dat was echt geen gezicht...

je moet alleen dus wel goed opletten dat ze goed op temperatuur zijn en niet (klets)nat de kou weer in moeten.

Wietsje92

Re: Wintervacht en 'intensief' trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:33

Ik rijd in de winter ook gewoon op mn teddybeertjes, maar meestal niet zo actief tot ze in t zweet staan, je moet ze wel wat langer uitstappen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:42

Een zweetdeken is ook onzin voor een paard met wintervacht trouwens. De zweetdeken werkt namelijk precies hetzelfde als de vacht, dus is het eigenlijk totaal overbodig :).

Ik zou mijn paard na het rijden, zweten en uitstappen wel even lekker laten rollen in het zand, vinden ze héérlijk en schijnt ook goed te zijn voor hun teddyvachtje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:21

Ik reed een jonge merrie die niet geschoren kon worden omdat ze verder altijd buiten stond, maar dat was een drama.
Ondanks lang uitstappen, solarium, zweetdekens etc. kon ze na 4 uur nog de trailer niet terug op, nog steeds kletsnat.
Was er zoveel tijd mee kwijt dat ik ermee ben gestopt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:29

Urielle schreef:
Ik reed een jonge merrie die niet geschoren kon worden omdat ze verder altijd buiten stond, maar dat was een drama.
Ondanks lang uitstappen, solarium, zweetdekens etc. kon ze na 4 uur nog de trailer niet terug op, nog steeds kletsnat.

4 uur? :oo Hoe kan dat nou..

Edit: Zelfs DEZE beer is na een half uurtje droog..

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:31

Bedankt voor jullie reacties. :)
Moet erbij vermelden dat ik dan alleen over een buitenbak beschik, wat dus ook minder 'warm' is dan een binnenbak.
Langer uitstappen is geen probleem, ik heb gewoon geen zin om uren te wachten tot-ie helemaal droog is om dan de deken op te doen en 'm buiten te zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:56

Sodeletuut schreef:
Edit: Zelfs DEZE beer is na een half uurtje droog..

Die dame was inderdaad ongeveer net zo'n langharige tekkel :D
Was echt stomvervelend die natte vacht! Maar ja, je kunt ze kletsnat ook niet op de trailer zetten, met de tocht van het rijden worden ze snel ziek dan.

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:43

phoe,ik scheer de paarden altijd,vind zo'n lange vacht niet mooi en blijft hier echt te lang nat na het werk.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:12

Als je je paardje de gelegenheid geeft om achteraf te rollen, dan zal ie ook sneller droog zijn. Bovendien heeft ie dan een soort isolatie op z'n vacht. Je zal wel meer moeten poetsen achteraf.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:22

Bij stal Mansour staan de paarden 24/7 buiten in een HITactiefstal. Voor de manege lessen moeten ze naar binnen in een rijhal, waar het windstil is. Na de les worden ze nat, maar niet meer warm, gewoon teruggezet. Nooit één paard dat ziek wordt.

Voordat ze de 24/7 buitenstal hadden, hadden ze af en toe wél problemen en een hoop gezeur met dekentjes op, luikjes open/dicht etc.

Als die paarden het kunnen, met meerdere lessen in de binnenbak, moet jouw paard het zeker kunnen.

Urielle schreef:

Na een duin/strandrit van een paar uur in de winter zijn onze paarden ook nat, ik zet ze gewoon bloot op de trailer. Het is zó warm in een trailer dat ze écht geen kou vatten hoor. Je stikt de moord zowat met die paardenlijven. Ook als ze voor de rit op de trailer gaan is het met twee paarden best heet binnen. Thuisgekomen rollen ze in het zand, uitschudden, voila, eten en klaar. Ik heb een keer gehad dat na een rit er zoveel damp de trailer uitspoot, dat mensen dachten dat ie in brand stond _O-

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:42

Ik paste de training er wel wat op aan en alleen buiten rijden wou wel aardig. Maar tijdens een indoor dressuur had ik bijna het paard aan de kook. Die kon dus echt zijn warmte niet kwijt. Uiteindelijk maar opgelost met een Race-stripe eruit te scheren, stond niet mooi, was ook niet zo handig maar wel effectief om toch te kunnen rijden binnen. Met de volgende indoor springen weer paard bijna aan de kook dus de scheermachine alnog er helemaal over gehaald en gewoon weer een deken op gegooid. Probleem opgelost. Ik probeer het niet weer met zo'n teddybeer.
Da's voor mijn paarden alleen handig als ze niets of weinig hoeven te doen maar geschoren is veel praktischer. Ja, het is elke dag even wat extra werk met dekens wisselen maar voor fatsoenlijk te kunnen doortrainen in de winter wel nodig. Voor buitenritten gooi ik er wel een uitrijdeken over en met in en uitstappen als het echt koud is ook.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 19:06

Anne_GTI schreef:
Ik paste de training er wel wat op aan en alleen buiten rijden wou wel aardig. Maar tijdens een indoor dressuur had ik bijna het paard aan de kook. Die kon dus echt zijn warmte niet kwijt. Uiteindelijk maar opgelost met een Race-stripe eruit te scheren, stond niet mooi, was ook niet zo handig maar wel effectief om toch te kunnen rijden binnen. Met de volgende indoor springen weer paard bijna aan de kook dus de scheermachine alnog er helemaal over gehaald en gewoon weer een deken op gegooid. Probleem opgelost. Ik probeer het niet weer met zo'n teddybeer.
Da's voor mijn paarden alleen handig als ze niets of weinig hoeven te doen maar geschoren is veel praktischer. Ja, het is elke dag even wat extra werk met dekens wisselen maar voor fatsoenlijk te kunnen doortrainen in de winter wel nodig. Voor buitenritten gooi ik er wel een uitrijdeken over en met in en uitstappen als het echt koud is ook.

Ik beschik alleen over een buitenbak straks, dus dat is sowieso minder warm.
Kan best begrijpen dat met 'n teddybeer op 'n indoor concours niet erg praktisch is. ;)

Arabesk, bedankt voor je reactie!
Ik heb de knoop ook doorgehakt en ga definitief verhuizen, waarmee mijn paard dus ook definitief teddy wordt deze winter. :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:11

Met mijn vorige pony liep ik tegen hetzelfde probleem aan.. ik heb er toen een streep uitgeschoren, en dat hielp heel goed.. hij kon zijn warmte beter kwijt, en was sneller droog..
en hij heeft er nooit last van gehad qua kou buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:13

Ik heb geen binnenbak en rij s'winters dan ook alleen maar buiten. Rij eveneens een uur 'intensief' dressuur les en verder buitenritten of longeren.

Ook mijn paard staat 24/7 buiten in een inloopstal, heb dus wel een plek waar het droog en windstil is. Mijn paard staat wel met deken op, een 200 grams goede waterdichte deken tegen de regen. Het paard gaat zich anders echt lopen verkleumen en zijn rug verkeerd samen spannen. Maar ondanks de deken wordt hij ook een aardig langharig gevalletje. Ik heb hem jaren geschoren maar heb dat dit jaar niet hoeven doen, ook niet als ik eens in een binnenbak reed. En aan de andere kant, een racestreep(je) is zo geschoren. Verdient niet de schoonheidsprijs maar is een kleine moeite, je vaak niet eens veel te scheren, maar kan wel veel helpen als het paard echt overkookt.

Ik stap een klein kwartier uit tot hij op adem is en laat hem op stal uit de wind en regen even eten en opdragen. In totaal kost mij dit een kwartier uitstappen en een kwartier op stal en dan kan hij gewoon weer naar buiten. :)