Gedragsverandering --> mogelijke oorzaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Gedragsverandering --> mogelijke oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 13:46

Ik wil niet in details treden over het betreffende paard.

Kan een paard een extreme verandering in gedrag vertonen ten opzichte van mens en dier, door bv. een teveel aan voer?
of door vermindering van werk? een combinatie van deze twee factoren? verandering van leefomgeving, ookal is dat al een aantal maanden geleden?

Wat zouden andere oorzaken kunnen zijn?

Sim

Re: Gedragsverandering --> mogelijke oorzaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:50

Dat kan. Wel is het moeilijk erachter te komen waardoor de gedragsverandering plaatsvindt, zeker als er meerdere factoren de oorzaak kunnen zijn.
Paard kan ook een medisch probleem hebben waardoor het gedrag opeens heel ander is.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:52

Kun je iets duidelijker zijn over de gedragsverandering?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:52

Ja, dat kan. Ik heb het levende bewijs op stal staan.
Wat Simmie zegt: het is moeilijk om achter de oorzaak te komen, maar wanneer je dit weg kan nemen zal de verandering ook oplossen.

Medisch probleem zou ik ook zeker uitsluiten :j

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 14:32

medisch probleem is al uitgesloten :)

bedankt voor de reacties zover :)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:28

bij vermindering van het werk moet je altijd flink terug gaan in het voer. anders lopen jij en het paard daar tegen te knokken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:19

Ik ken wel een paard dat door een teveel aan voer extreem fel op andere paarden reageerde. Maar het voer was hierbij niet de enige oorzaak, maar speelde wel mee.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:39

dank jullie voor de reacties zover. ik geef de dingen door en over een tijdje zal ik een update geven. :)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:35

Teveel of net het verkeerde voer kan veel gedragsproblemen geven :j

Haver is een bekende maar iedere keer vind ik het weer opvallend hoe mijn paard verandert na enkele weken haver. Van een rustige goedzak die alles leuk vindt, verandert hij in een snel-geirriteerde, steberige en vooral ongeduldige ruziezoeker. De andere paarden hebben daar dan ook echt last van, hij drijft ze door de hele wei tot ze van ellende naar de stal vluchten :D Ik geef dus alleen maar haver als ik hem train voor de SGW, nu in de vakantieperiode heerst er weer rust op stal :j

Misschien een gedragstherapeut inschakelen, ken een paar dames die de opleiding van Tinley volgen en dit past misschien bij hun behandelingen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:37

komen die door heel Nederland Ibonn?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:39

Ja, volgens mij wel. Nu zit jij natuurlijk wel letterlijk aan het einde van de wereld :D Maar misschien zit er wel zo iemand in de noordelijke provincies ?

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:43

Gedragsveranderingen kunnen altijd en zomaar optreden. Door externe factoren, medische factoren etc.
Verstoring in het voedingspatroon kunnen natuurlijk ook interne schommelingen in de fysiologie van het paard creeren.
Van intensief werken, naar plotselinge rust geven meestal veel problemen. Zeker bij wat bloedpaardjes.

Voeding onder de loep nemen, voeren naar arbeid en bezigheidstherapie voor een paard dat zich verveeld lossen eigenlijk het meeste op. Tenzij er een medisch probleem ten grondslag ligt, of het paard niet de juiste opvoeding/benadering krijgt.

Indien het om een hengst gaat kunnen makkelijker gedragswisselingen optreden dit ivm met hormoonwisselingen door de jaren heen.
Meestal rond de pubertijd en een jaar of 10/11. Bij merries idem bij hoge schomelingen in de hormoonhuishouding. Tijdens en na dracht bijv.

Ook veranderingen in groepssamenstelling (wisselende hiragie) kan problemen geven.
De werking van haver is dubieus. Het is niet zozeer de haver maar het teveel aan energie dat wordt gevoerd. Zorgvuldig opbouwen en doseren dus. Dan geeft ook haver geen problemen.
Succes

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 11:49

ik geef alles weer door... dank jullie :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:57

ben eens op een workshop "natural horsmanship" geweest voor de basis grondwerk in de zin van hoe correct benaderen, leiden, respect voor persoonlijke ruimte en aangeven wat jou "boze" en "lieve houding is.
Voor we aan de praktijk begonnen kwamen er ook enkele voorbeelden naar voren van paarden die zogezegd "plots" ander gedrag gingen vertonen (dreigen met slaan, bijten,...) en bij de cursusgevens op stal aangekomen niets van dit gedrag vertoonden of slechts eenmalig, maar van zodra de eigenaars erbij gehaald werden inderdaad "slecht" gedrag vertoonden.
Vaak lag hier een rangorde probleem aan de basis. De eigenaars/ruiters waren geen "goede leiders" en de "goed opgevoede" paarden zouden al jaren subtiel aangegeven hebben dat ze eigenlijk niet wilden benaderd/aangeraakt worden door hun baasjes (bv niet onmiddelijk geïnteresseerd naar de staldeur komen of opkijken als je in de wei komt, tijdens het leiden altijd op kop gaan ipv op jou te wachten,...) Voor de cursusgever was de "plotse" gedragsverandering helemaal niet zo plots, maar een escalatie van jaren subtiele/beleefde signalen zoals zij dat noemde.

Dus misschien dat een gedragstherapeut soelaas bied.

Verder kan voeding of een nieuw weidemaatje ook een invloed hebben op het gedrag van je paard.
Als een paard geen blijf weet met z'n energie dan kan het ondoordacht of overdreven reageren zonder dat het slecht bedoeld is. En een ander paard an jou paard zo irriteren of onder druk zetten dat je paard stress krijgt en dit op alelrlei manieren gaat uiten (aggressief gedrag naar verzorger toe, een of ander stalgebrek, lusteloosheid,...)
Zo staat mijn paard meestal met 2 andere merries en een ruin op de weide. Als de 2 merries "op vakantie" gaan naar een andere stalling, dan kan ik mijn paard na enkele dagen alleen buiten zetten zonder dat ze in paniek rondloopt en roept, de ruin interesseert haar weinig. Maar van zodra de merries 1 dag terug op stal zijn, lukt dit niet meer.