mijn net gekochte pony staat ingeschreven bij het shetlandponystamboek, maar het is geen shetlander, ze is namelijk 1,50 hoog. maar in haar paspoort staan geen gegevens over haar vader of moeder. dat is allemaal onbekend. ik weet dus niet wat voor ras mijn pony is.
waar kan ik haar dan laten overschrijven op mijn naam? is het aan te raden om dat gewoon bij het shetlandponystamboek te doen? of een andere te kiezen? bij nrps las ik dat de pony minstens 12,5% arabisch bloed moet hebben. maar ik heb geen stamboom, dus ik weet dat niet. de exeigenaar weet ook niets over haar afkomst.
iemand tips??
maris1990
Geplaatst: 28-07-09 15:33
volgens mij kan je bij het KNHS vraage of ze hem over kunne schrijven
Nell_
Geplaatst: 29-07-09 11:17
Gewoon even het shetlanderstamboek bellen. Daar staat ze immers ingeschreven, en die moeten de naam van de eigenaar dus veranderen in het stamboek. Het komt wel vaker voor dat ze ingeschreven staan bij het stamboek van een ander ras.
Peterina
Geplaatst: 30-07-09 14:09
Het Shetlander Stamboek is een van die stamboeken die 'andere' rassen/type ponies en paarden hebben geregistreert om zo die paarden/ponies te laten voldoen aan de passport en chip registratie wetgeving. Dit is/was gedaan ongeacht of het nu een ras shetlander pony was of niet, en meestal gaat het over paarden/ponies waarvan de afstamming niet bekend is. Hoogst waarschijnlijk als je de chip nummber van je paard opzoekt krijg je als melding dat het dier geregistreert staat bij de Shetlander Stamboek. Goedkoopste oplossing zou zijn om gewoon bij de Shetlander stamboek een overschrijving te laten doen; daarbij blijft je pony geregistreert bij hun waarbij het in hun databank blijft ivm chip gegevens.
Gewoon over laten schrijven bij de instantie die het paspoort van de pony afgegeven heeft. In jou geval is dat dus het shetlander stamboek. Op hun site zal wel staan hoe je dat aan moet pakken, en anders bel je ze even. Veel plezier met je nieuwe aanwinst trouwens.