Paard haalt hoofdstel eraf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_nies

Paard haalt hoofdstel eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 10:44

Ik heb een hengst van ruim 3 jaar. Hij is slechts een maandje terug (heeft lang op de opfok gestaan) en sinds enkele weken zijn we voorzichtig begonnen met longeren. Hij pikt alles snel op en is voor een hengst erg braaf. Vorige week gingen we hem voor het eerst met hoofdstel longeren. Het leek goed te gaan, tot we voor de tweede keer gingen longeren. Voor we het in de gaten hadden had hij zijn hoofdstel eraf gehaald. Hij gaat met zijn hoofd naar beneden en haalt met zijn voorbeen zo zijn hoofdstel eraf. Ik ben heel erg geschrokken, omdat hij daarna dus wel in paniek los liep op het terrein.

Gelukkig is het uiteindelijk goed afgelopen, maar we willen dit uiteraard niet weer meemaken. Zeker niet als ik op zijn rug zit over een tijd. Kent iemand dit probleem en is er wat tegen te doen? Het is een heel slimme pony en ik merk dat hij het nog steeds probeert. Zo kunnen we hem overigens ook niet alleen in de bak o.i.d. laten staan, want hij maakt ook veel deuren open :+

_Marianne

Re: Paard haalt hoofdstel eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:46

Als je hoofdstel goed vast zit, lijkt me niet dat dit kan?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:46

ga even volgen, hanneke deed dit vroeger ook altijd dus wil wel even weten waarom ze dat doen :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:47

de keelriem kun je strakker doen, die is volgens mij ook tegen deze praktijken. ook zou je hem een halsriem om kunnen doen en het kopstuk met een touwtje aan eht hoofdstel kunnen vastmaken (of een vlechtje in de manen en daar het hoofdstel aan vastknopen)
3e mogelijke oplossing: keelriem iets strakker en een sporenriempje tussen de keelriem en de neusriem (zoals onder bij een halster) dat schijnt ook te werken

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:48

_Marianne schreef:
Als je hoofdstel goed vast zit, lijkt me niet dat dit kan?

wel hoor, kan wel, keelriem mag niet straker dan er een vuist tussen kan, neusriem moet 1 of 2 vingers tussen kunnen, en sperriem doe ik persoonlijk nooit strak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:48

Misschien kun je een halster over het hoofdstel doen en deze goed strak vastmaken, zodat hij het halster er niet afkrijgt..

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:49

mischien met een knotje vastmaken?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:50

EmptyWords schreef:
3e mogelijke oplossing: keelriem iets strakker en een sporenriempje tussen de keelriem en de neusriem (zoals onder bij een halster) dat schijnt ook te werken

werkt inderdaad heeel goed, dat hebben wij bij hanneke gedaan met het hoofdstel voor de koets, met het mennen dus, dan deed ze het ook.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:51

inderdaad het hoofdstel vastvlechten wil wel eens helpen. Beginnen bij het laatste stukje an de manen en zo het hoofdstel erinvlechten. Klinkt als een "liever bloot" paard. Krijgt een idee en begint dan te frutselen tot hij het heeft?

Halster krijgen ze over het algemeen nog een pak makkelijker af.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:56

Christyj138 schreef:
EmptyWords schreef:

werkt inderdaad heeel goed, dat hebben wij bij hanneke gedaan met het hoofdstel voor de koets, met het mennen dus, dan deed ze het ook.

wij doen het ook met menne, niet omdat meneer zijn hoofdstel af wil doen,maar we hebbe de gevolgen gezien toen een ander paard eht voor elkaar kreeg, dus al bij voorbaat....baat het niet schaad het niet

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 11:18

Bedankt voor de tips! Ik ga het sporenriempje tussen de keelriem en de neusriem eens proberen. Hoop dat het hem dan niet meer lukt! :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:38

Jeetje, geweldig slim beest heb je dus! Belooft erg veel goed voor de toekomst (ook erg veel kattekwaad natuurlijk maar als je een goed genoege ruiter bent hoeft dat niet zo erg te zijn). Heel veel plezier met dit dier!

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 09:45

Bedankt Troi! Hij leert alles inderdaad erg snel, dus dat is wel prettig. Maar de nodige brokken maakt hij helaas ook. Hij is naast slim ook erg onbehouwen :+

Jltshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:06

Ik zou idd het kopstuk vastvlechten met de voorpluk. Mijn pony haalt op precies dezelfde manier zijn halster en hoofdstel van zijn hoofd, met één snelle beweging langs zijn been. Vaak zat voorgekomen dat ik op hem zat en dus niets meer vast had. Gelukkig maakt hij alleen daar misbruik van en doet hij verder geen rare dingen, hij is gewoon een enorme clown. :+ Vastsnoeren werkt bij hem niet en dat vind ik ook niet echt vriendelijk. Goed in de gaten houden en anders het kopstuk vast vlechten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:56

Voor de rest ook goed voorwaarts houden, lijkt me niet dat hij in een goeie draf hetzelfde trucje ook kan flikken?

Veel succes met zo'n slimmerik:P