schetje draaid de kont naar me toe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loveforever

schetje draaid de kont naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 02:41

heb een schetland hengstje van 1 jaar, heb hem alles wat hij kan geleerd,
super lief, aanhankelijk beesje, heeft me nog nooit gebeten of getrapt,
en vertrouw hem ook redelijk.

hij is in de omgang erg aanhankelig en er op me ingespeeld,geen problemen mee,
heb hem vanaf dat hij bij zijn moeder weg mocht, en even paar maanden niet gehad, en weer terug.
in die maanden dat ik hem niet had, is er weinig tot niks met hem gedaan. Dus ben de enige die hem echt in handen heeft gehad.

Nu is mij de laatste tijd opgevallen dat als ik hem laat grazen, hij dan met zijn kont
naar me toe draaid, schoppen doet hij niet, maar als ik hem dan weg wil duwen van me af, geeft hij
ook erge tegendruk, en als ik dan aan de andere kant van hem ga staan, dan draaid hij ook weer zijn
kont naar me toe. pak ik hem even flink aan (lees: korthouden en kleine korte rukjes aan het halster, zo duidelijk maken dat ik daar niet van ben gediend) daarna is het even normaal rustig grazen, en zodra ik weer een stap een andere kant opzet, begint hij ook weer naar me toe te draaien.

En niet alleen met grazen doet hij dat, maar ook tijdens het poetsen, dan draaid hij naar mij toe, en duwt me gewoon als het ware weg, geef hem dan wel gelijk een oplettende tik, en is het weer even rustig.
en ook met kleine kinderen, die hem willen aaien, draaid hij ook zomaar ineens naar toe, terwijl ik hem zelf
erg kort vast heb. hij zal niet trappen, maar vind het niet echt een veilig idee als hij ineens een kind omverduwd.

heeft iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn,of wat ik er nog meer aan zou kunnen doen.

idylle

Re: schetje draaid de kont naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 07:50

Mijn pony kreeg hier pas ook een handje van, eerder duwde ik haar steeds lief terug, totdat ze me echt tegen de muur aan wilde zetten toen heb ik haar (uit reactie) een flikke tik in dr buik gegeven en nu is het over, als ik nu naar haar achterkant loop gaat zij voor mij aan de kant. Ben absoluut niet van slaan e.d., maar soms moet je wel om gevaarlijke situatie's te kunnen voorkomen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:12

Als paarden elkaar in de weg staan, delen ze ook harde klappen uit! 1x is vaak al genoeg, dus wees daar niet bang voor om te doen, gebruik er desnoods een keer een zweepje bij.
Hou hem ook niet te kort vast, maar geef hem als het even kan zoveel mogelijk ruimte!
Dat is een veel gemaakte fout namelijk: paarden voelen zich erg opgesloten als je ze kort vast houdt en kunnen dan sneller tikken gaan uitdelen als ze in paniek raken.
Succes!

Loveforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:20

bedankt voor de reactie, ga het zeker proberen om hem eens goed een flinke tik te geven, een zweep gaat niet werken, want heeft hij angst voor.

hopen dat het over gaat.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:38

je moet ook zeker niet met een zweep gaan lopen meppen, maar je pony eens een flinke duw de andere kant op geven wil welleens helpen...

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:25

dat is een machtspelletje. hij begint zich bewust te worden van "zijn grote ik".
idd op reageren zoals dat in de kudde gebeurt; direct terug op zijn plaats (figuurlijk) met duidelijk overmacht van jou. gelijk daarop gewoon doorgaan met wat je aan het doen was.
let er wel op dat je hem niet steeds aankijkt, dat is een teken van ondergeschiktheid!
kijk langs hem heen en houd hem desnoods vanuit je ooghoeken in de gaten.

Loveforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:49

@hinta: oke bedankt voor je reactie, zoiets is natuurlijk te verwachten met deze leeftijd, ik ga er mee aan de slag

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:23

Ik zou het inderdaad proberen door het shetje zelf terug te duwen(vaak werkt dat niet,ze duwen dan terug). :P
Wat ik gedaan heb bij mijn ruintje die, toen ik hem net had er ook een handje van had....was uiteindelijk een knietje geven tegen zn achterkant.(lees;zijkant van zn billen of achterkant van zn billen).

Niet knoerthard,maar hard genoeg dat hij even schrok.
In principe zou dat voldoende moeten zijn,als je het rechtlijnig volhoud,elke keer als hij je zijn kontje laat zien.
Ben ook weleens gewoon met een vaartje aankomen lopen,en of hij er stond of niet,ik liep door...
Sindsdien weet hij perfect dat ik niet voor hem opzij ga,en hij maar beter aan de kant kan stappen. ;)
Hij weet het nu perfect en gaat netjes opzij,ookal staat hij te grazen...of druk bezig met kattekwaad uithalen.