Bodyprotector of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Bodyprotector of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 21:58

Heb de zoekfunctie al gebruikt, maar ik hoor toch graag meer ervaringen.

Ben al vanaf het moment dat ik mijn haflinger ging beleren aan het twijfelen: zal ik een bodyprotector kopen of niet? Ze zijn groot, lelijk en duur en naar mijn idee ben je veel minder flexibel met zo'n ding aan. Daarnaast ben ik nog nooit van mijn haflinger afgevallen dus zo hard heb ik hem niet nodig. Maar ik ben niet zo'n durfal en ik zou graag wat zekerder op mijn pony zitten. Ik ga nu vaak voorover als ze weg schiet oid, dus ik bedacht dat ik me misschien zekerder voel met een protector aan.

Dus voor de mensen die er al 1 hebben: val je niet veel sneller met een bodyprotector aan? Doet het minder pijn als je valt? Geeft het een veiliger gevoel dan wanneer je zonder protector rijdt? Rij je er altijd mee of alleen als je gaat springen? Kun je je jas erover heen dragen?

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:20

Ik rijd bijna altijd met een BP. Je valt zeker niet sneller met een BP om hoor.
Ik ben een keer over mijn paard in de hindernis gevallen en ik kwam vol op mijn rug maar ik voelde er niks van omdat ik die bodyprotector aan had.

Bij mij geeft het geen veiliger gevoel, ik draag hem omdat het verstsandig is, maar als ik zonder op mijn paard stap ben ik niet banger om te vallen ofzo.
Dus als jij denkt dat het verstandig is zou ik hem gewoon aandoen.

Hiraeth

Re: Bodyprotector of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 02:37

Jas erover heen kan wel hoor. ;) Ik heb er één omdat ik een tijd niet had paardgereden op mijn eigen. Ze bokte iedereen er af en ik voelde me daardoor zelfverzekerder met een bp. Ik ben wel eens gevallen, maar als hij goed aangesloten zit schokt het niet echt door, heb ik namelijk wel eens gehad. :P

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 02:42

Heb er eens eentje 2de hands van een vriendin gekocht, daarna weer verkocht omdat ik 'm overbodig vond (had 'm zelf moeten betalen en was veel geld voor mij :P).
Ik reed toen enkel soms eens m'n shetje los.. Bodyprotector kwam ook iets te laag (waardoor ik op een pannenkoekzadel kon rijden maar wellicht niet op een gewoon zadel) en met een dikke winterjas was ie tegroot..
Je hebt er wel een recht rug in, vond ik ;)
Op onze manege rijden er ook sommige mensen met zo'n BP maar ik vind 'm niet nodig.
Maar 't is tezien hoe vaak je rijdt, als je elke dag rijdt en springt enzo dan zou ik 'm je aanraden.. Maar ga voor een goede!
Als je eens 1x / week een buitenritje maakt ofzo dan zou ik er geen geld aan geven. Maar 't is je eigen keuze

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:15

Ik rijd alleen met BP als ik ga springen. Met het springen is het op stal verplicht en vind ik het zelf ook fijner. Ben niet zo'n held met springen en voel me er prettiger bij. Verder rijd ik zonder. Ik voel me zeker genoeg op een paard om verder zonder te rijden.
Qua beweging valt een BP me alles mee. Ik had altijd gedacht dat ik er minder in zou kunnen bewegen. Maar dat is echt niet zo.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:18

je bent echt niet minder flexibel. de eerst paar keer is hij wat stijf, maar daarna vormt hij goed naar je lichaam :j

Arweyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:58

Ik rijd-reed bijna altijd met bodyprotector: in het bos, wei,weg, springen...
Maar het is laatst echt warm geweest en ik had mijn pony eerst moegemaakt dus heb ik zonder bodyprotector gereden. in draf enzo. Ik heb wel altijd last van de bodyprotector als ik op-of afstijg. Dan kan de rits wel eens opengaan. Maar ik doe hem wel altijd aan; liever een beetje last van stijfheid in het begin, dan pijn aan je rug als je gevallen bent!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 20:55

@snoopfan: op een shetlander is het mss ook niet echt nodig ;)

@reyndir:welk merk heb je?

Weet nog steeds niet wat ik ga doen :o Vind het veel geld, en ik weet niet hoe vaak ik hem ga gebruiken.

Nog meer ervaringen?

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:56

Zal ik ook nog even reageren aangezien ik ook al wat in t haflinger topic heb verteld.

Ik heb een bp van harry's horse, hij is voor mij net iets te lang.
Met buitenrijden en springen draag ik mijn bp, en het geeft mij toch wel een prettig gevoel dat ik beschermt ben als ik val, evenals het dragen van een cap. Mijn pony is jong en wiebelig en als ik toch een bp heb liggen dan voor de zekerheid maar aan. Hoe duur deze was weet ik niet, hij is eigenlijk van mijn zusje.
Ik heb geen rits maar klittenband en een elastieke band met soort kliksluiting.

Het enige nadeel vind ik het rijden met een t shirt, het schuurt dan wat op je bovenarmen en die worden er rood en branderig van. Ook is het behoorlijk warm.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:26

@Joopiexx: die heb ik ook (gehad).
Als je er eentje zou kopen, zou ik gaan kijken in verscheidene ruitersportwinkels en als je er goedkoper uit wil komen dezelfde zoeken bij (betrouwbare) mensen op bokt of een verkoopsite..

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 09:16

Snoop_fan schreef:
@Joopiexx: die heb ik ook (gehad).
Als je er eentje zou kopen, zou ik gaan kijken in verscheidene ruitersportwinkels en als je er goedkoper uit wil komen dezelfde zoeken bij (betrouwbare) mensen op bokt of een verkoopsite..

Dank je, dat wilde ik idd gaan doen ;)

@joopie: bedankt voor je reactie. Heb je hem al eens nodig gehad?

Als ik er een koop dan wil ik de racesafe (a 200 euro |( ) Iemand ervaring met deze bp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:20

2 dagen geleden oid wou ik nog een BP aandoen maar toch maar niet gedaan, paard deed het immers zo goed. Totdat hij omdraaide en begon te bokken waardoor ik op de grond lag, ik baalde als een stekker dat ik die BP niet aan had gedaan. :D :D

Ik zeg doen, haha. :+ Heb er zelf eentje van Kieffer.
Vind hem wel lastig met op/afstijgen, waardoor ik hem meestal niet aandoe.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 09:25

Kieffer, is dat die hele dunne en zachte bodyprotector? Die heb ik in de winkel zien hangen. Bied die nu echt bescherming?

En mijn haflinger zal niet zo snel heftig gaan bokken ;) maar snap wel wat je bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:53

Ik weet niet of Kieffer meerdere modellen heeft, maar ik heb deze.

Afbeelding
Afbeelding

Niet zo heel duur, rond de 100 euro, en wel beta lvl 3.

Arweyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:42

@ Anthea: Ik heb er eentje van 79 euro. Niet van Kieffer maar wel een super goed merk; in Decathlon gekocht.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:14

Als je voor de mooi gaat kun je wel duurder gaan, maar persoonlijk vind ik de goedkopere even goed, misschien iets lomper.. :')

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:17

ik heb die van HH gekocht bij wodile op bokt!
hij bevalt super! ik voel me vel veiliger met het ding aan. als ik er af val merk je echt wel dat hij veel demping geeft! en je went er snel aan hoor! en een goeide maat scheelt al veel in je bewegings vreiheid

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:44

Dit hoort thuis bij RUI.
Zodoende een verplaatsing van HAR-->RUI

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:03

ik draag er een vaan air-o-wear en ben er heel tevreden van: deze warmt op met je lichaamstemperatuur en wordt dan heel soepel, dus helemaal niet irritant. je moet hem dan wel altijd boven een tshirt ofzo dragen en dan onder je jas, anders kan hij niet soepel worden

Ginger11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:50

als je je paard GOED vertrouwd heb je geen BP nodig...
ik rijd zonder zadel met mijn 6-jarige paint ruin over de drukke straat en ik ben nog nooit gevallen dusjha

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:54

Ik heb nog nooit met bp gereden, je ziet het tegenwoordig steeds vaker.
Vroegah toen ik op de manege les kreeg had ik ze nog nooit gezien, tegenwoordig zie je het veel in lessen.
Het lijkt mij niet lekker zitten en heb er nog nooit mee gereden dus vind het ook niet nodig.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:55

Flash_4ever schreef:
ik rijd zonder zadel met mijn 6-jarige paint ruin over de drukke straat en ik ben nog nooit gevallen dusjha

ook jou brave paard kan schrikken, uitglijden, struikelen etc. Vallen heeft niet altijd met de betrouwbaarheid van je paard te maken.
Net zoals een bodyprotector geen 100% bescherming tegen blessures is.
Ik vind het wel wat toevoegen aan de veiligheid, al zijn de meningen daar over verdeeld.
Mijn dochter draagt er altijd eentje op haar (brave..)pony.
En als je je met BP zekerder voelt is dat alleen maar goed toch?

Shakti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:48

Ik heb mijn bp nu al een hele tijd, mijn Haflinger bokte vaak en ik kreeg steeds minder vertrouwen in hem.
Ik heb wel dat als ik met een bp rijd, ik wel een veiliger gevoel heb.
Maar ik doe hem alleen om met paarden waarvan ik weet dat ze moeilijk zijn en met springen, wat zo héel fijn zit die nou ook weer niet haha. En ik val er niet sneller mee, en als je valt doet het idd wel minder pijn omdat het de klap dan grotendeeld opvangt :).

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:59

Brammetje16 schreef:
Ik heb nog nooit met bp gereden, je ziet het tegenwoordig steeds vaker.
Vroegah toen ik op de manege les kreeg had ik ze nog nooit gezien, tegenwoordig zie je het veel in lessen.
Het lijkt mij niet lekker zitten en heb er nog nooit mee gereden dus vind het ook niet nodig.

Dat is waar, vroeger werd veel minder rekening gehouden met veiligheid. Zonder cap rijden was ook nog redelijk normaal, en je had van die hele dunne caps met een elastiekje, ipv die grote waterhoofdcaps van nu :+

Flash_4ever schreef:

Niet iedereen (of eigenlijk bijna niemand) heeft een paard dat onverstoorbaar blijft in alle situaties ;) En sowieso, als je een jong paard rijdt kan je ook niet verwachten dat die nooit een sprong opzij doet.

Shakti_ schreef:
Ik heb mijn bp nu al een hele tijd, mijn Haflinger bokte vaak en ik kreeg steeds minder vertrouwen in hem.
Ik heb wel dat als ik met een bp rijd, ik wel een veiliger gevoel heb.
Maar ik doe hem alleen om met paarden waarvan ik weet dat ze moeilijk zijn en met springen, wat zo héel fijn zit die nou ook weer niet haha. En ik val er niet sneller mee, en als je valt doet het idd wel minder pijn omdat het de klap dan grotendeeld opvangt :).

Als ik er een heb zal ik hem ook niet altijd om doen, maar het is toch wel fijn bij winderig weer of als je gaat springen oid. En als ik op andere paarden dan mn haflinger rijd is het altijd handig.

Wil er dus toch wel graag éen, maar ga hem voor mijn verjaardag vragen, over 2 maanden. Nog ff wachten dus!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:01

Is er trouwens iemand hier die ervaring heeft met de airparka? Die wilde ik eerst altijd hebben, totdat ik dit stukje las:

Citaat:
*Goedkeuring is totaal uitgesloten omdat het ding alleen op het paard zou beschermen en niet ernaast. Bovendien is men huiverig bij het idee dat het ding nog een knal geeft ook wanneer het geactiveerd wordt , dit op een moment dat een paard al verschoten is…. Wie er nog niet afligt gaat dan garantie tegen de grond.

Haha! Ze maken idd een behoorlijke knal.