Paard stopt continue

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Paard stopt continue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 13:13

Mijn paard heeft weer iets nieuws uit zijn trucendoos getoverd: we gaan steeds stilstaan. Hij begon hier zo'n 2 weken terug mee, en dit pakte ik aan door als hij stil ging staan en stapje terug doen en weer een stapje vooruit en dan belonen. Hij begon het steeds vaker te doen, dus toen klikte ik met mijn vingers achter zijn kont. Daarna liep hij verder en beloonde ik hem.
Nu reageert hij helemaal nergens meer op als hij eenmaal stilstaat. En dit doet hij dan vooral bij dingen waar hij geen zin in heeft: terug de wei in, (ervoor staat hoog gras waar ik hem laat grazen), of de longeerbak in.
Hij is nu 3 jaar, is dit pubergedrag? Ik pak het met geduld aan en doe steeds een stapje terug. Maar gister duurde het een halfuur voor ik hem de wei in had. Ik heb hem ook weleens gewoon laten staan, op een gegeven moment moet hij toch de wei in, maar dan gaat hij staan slapen :+ .
Ik heb dit nog niet eerder gehad, meestal werkt geduld altijd goed bij paarden maar hij blijft doorgaan en ik dus ook..Het wordt er zo nie techt gezelliger op..

Nickas

Re: Paard stopt continue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:59

Is dit met rijden, aan de hand of allebei?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:03

Willem ook, was ik lekker aan het galoperen, midde in de galop stilstaan en dwars gaan staan, of omdraaien en ik lig er bijna af, het was vooral als ik naar buiten ging, ik heb het omgelost om gewoon door te gaan waar ik mee bezig was, met o.a. verzameling in de galop, niks van aantrekken, als het dan niet over gaat weet ik het ook niet, ben geen paardenoplosser ofzo :+ :+ :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:06

Voor het normaal doorlopen bij de wei moet je ten eerste je paard niet belonen. Hetzelfde als hij onder het zadel heel kijkerig ergens langs loopt. Dit is namelijk de normaalste zaak van de wereld, hij moet gewoon overal doorlopen en langs lopen wanneer jij dat vraagt.

Wanneer je je paard gaat belonen dan maak je hem tevens ergens op attent. Tuurlijk beloon je je paard na een fijne les bijvoorbeeld, maar de normale dingen moet ie gewoon doen.

Ga maar eens in de wei of in de bak met hem oefenen, voorwaarts stappen, ho, terugzetten en mat dat alles moet hij jou volgen. Gehoorzaamt hij niet, dan tik je 'm even bij. Het begint gewoon al op de grond. Wanneer jij je afwachtend opstelt dan kun je straks niks meer met 'm. Dus niks belonen voor gedrag waty normaal zou moeten zijn, ook niet vragen om mee te lopen maar het hem zeggen. Niet luisteren? Daar zitten consequenties aan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:07

Inderdaad puber gedrag; mijn jonge hengst heeft het ook een tijdje geprobeerd.
Gewoon duidelijk zijn, doorlopen met die hap, evt. een tikje geven met een zweepje ( dus niet slaan of meppen). Het is uitproberen en als je nu niet doortastend optreedt heb je straks een groot probleem.
Waarschijnlijk als je een paar keer duidelijk genoeg bent geweest is het spelletje over en loopt hij weer door. Tot hij weer iets anders heeft bedacht ;) :D En dan mag je weer net zo duidelijk gaan worden.
Dus, zie boven, niet belonen, niet teveel erbij stil staan wat hij doet. Hij moet gewoon luisteren!

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 20:58

Ik beloon hem ook niet voor als hij normaal loopt, alleen als hij iets fout doet en daarna goed. En dan kort en duidelijk. Maar ik zal er inderdaad rekening mee houden.
Maar dat hij gister op zijn donder heeft gehad heeft zijn vruchten afgeworpen: vandaag liep hij keurig mee in en uit de wei :D. Ik rij nog niet op hem, wil van de winter pas rustig aan gaan opbouwen. Hij is een fries en nog steeds echt een kleuter ;), daarom geduld tot hij het rustig aan leert. Het is alleen af en toe erg lastig als hij weer iets nieuws verzint. Vooral omdat het voor mijn gevoel net lekker gaat, en dan komt er weer een nieuwe truuc :D.

Ilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:03

Het zijn net kinderen he.... Geduld is een schone zaak en je wordt door zo een jonge donder wel heel vindingrijk. Ik ben het verder eens met bovenstaande. Hij kan nog zo lief en schattig zijn en je wilt natuurlijk geen geweld gebruiken, maar een keer goed duidelijk zijn, doet wonderen! Doen paarden onderling ook als er na lief vragen niet geluisterd wordt.

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:01

Inderdaad gewoon pubergedrag waarschijnlijk.
Kort maar krachtig aanpakken zou ik zeggen!
Vooral niet toegeven want dan gaat het van kwaad tot erger!