vraagjes mbt verkoop paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

vraagjes mbt verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:28

Hallo!
Bij ons op stal staan er momenteel een aantal paarden te koop en ik begin me nu langzaamaan toch eens dingen af te vragen. Ik ben vaak meegeweest met mensen die een paard wilde kopen, ben vaak als testpersoon meegeweest om paarden te bekijken, rijd al jarenlang, maar een paard verkocht, nee dat heb ik nog nooit :P (laten we dat voorlopig zo maar even houden :) ). Overigens heb ik dan wel weer paarden voorgereden voor de verkoop, maar het hele gedoe eromheen daar bemoeide ik me nooit mee (vond ik wel zo netjes aangezien het niet over mijn geld ging).

Maargoed, nu borrelen er toch een paar vraagjes op. Bijvoorbeeld met testrijden, wat nu als je wilt dat iemand persé een cap draagt op jouw paard? Op mijn pony stapt bijvoorbeeld niemand zonder cap, zou je dat verkopers/kijkers kunnen verplichten? En hoe zit dat met betalen? Als het om een klein bedrag gaat kan ik me voorstellen dat je het 'gewoon' even pint van tevoren, maar wat als het nu om 6000 euro gaat bijvoorbeeld. Nog steeds contant? Ik heb bijvoorbeeld geen mobiel pinapparaat :P.

En dan natuurlijk het keuren. Op je eigen stal? In het midden? Op de 'nieuwe' stal? En wat als je zelf geen trailer ter beschikking hebt? Geef je je pony dan mee aan 'kopers' om het paard te laten keuren? En ben je er zelf bij met keuren?

Het zijn waarschijnlijk zeer domme vragen, maar ik het niet helpen dat ze rond blijven borrelen in mijn hoofd :+

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:32

zap schreef:
Hallo!
Bij ons op stal staan er momenteel een aantal paarden te koop en ik begin me nu langzaamaan toch eens dingen af te vragen. Ik ben vaak meegeweest met mensen die een paard wilde kopen, ben vaak als testpersoon meegeweest om paarden te bekijken, rijd al jarenlang, maar een paard verkocht, nee dat heb ik nog nooit :P (laten we dat voorlopig zo maar even houden :) ). Overigens heb ik dan wel weer paarden voorgereden voor de verkoop, maar het hele gedoe eromheen daar bemoeide ik me nooit mee (vond ik wel zo netjes aangezien het niet over mijn geld ging).

Maargoed, nu borrelen er toch een paar vraagjes op. Bijvoorbeeld met testrijden, wat nu als je wilt dat iemand persé een cap draagt op jouw paard? Op mijn pony stapt bijvoorbeeld niemand zonder cap, zou je dat verkopers/kijkers kunnen verplichten? En hoe zit dat met betalen? Als het om een klein bedrag gaat kan ik me voorstellen dat je het 'gewoon' even pint van tevoren, maar wat als het nu om 6000 euro gaat bijvoorbeeld. Nog steeds contant? Ik heb bijvoorbeeld geen mobiel pinapparaat :P.

En dan natuurlijk het keuren. Op je eigen stal? In het midden? Op de 'nieuwe' stal? En wat als je zelf geen trailer ter beschikking hebt? Geef je je pony dan mee aan 'kopers' om het paard te laten keuren? En ben je er zelf bij met keuren?

Het zijn waarschijnlijk zeer domme vragen, maar ik het niet helpen dat ze rond blijven borrelen in mijn hoofd :+

Ja hoor, ik zou het kopers gewoon verplichten een cap te dragen..het is jouw paard, jouw terrein..
Ik heb mijn paard gewoon contant betaald..
Je kunt als verkoper je paard zelf al laten keuren (was bij mij het geval toen ik dr kocht) en als de kopende partij wil keuren is dat prima, zoeken ze meestal ook zelf een kliniek of iemand die aan huis kan komen keuren. Als ik mijn paard bij jou zou kopen zou ik nooit jouw paard op mijn trailer zetten om te laten keuren :n dan laat ik wel iemand aan huis komen! Ik laat dus keuren voor ik koop en neem het paard niet al vast mee naar huis!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:36

Testrijden: als jij wilt dat ze een cap opdoen dan moeten ze dat doen anders wordt er niet gereden, simpel.
Betalen: liefst contant en eerst naar de bank brengen voor storten en nakijken en dan pas paard mee laten nemen. Of over laten maken en na ontvangst paard laten ophalen. (dan sluit je eventueel vals geld uit)
Keuren: op je eigen stal door een door hun gekozen dierenarts, of je gaat mee naar de nieuwe stal/dierenkliniek en laat daar keuren in jouw bijzijn. Ik zou nooit een paard meegeven en er niet bij willen zijn.
Trailer kunnen hun regelen maar persoonlijk zou ik zelf willen rijden tot de keuring geweest is want je weet nooit hoe iemand rijdt en straks heb je een probleem....

feliciaa

Re: vraagjes mbt verkoop paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:41

Natuurlijk mag je iemand verplichten om met cap te rijden, het is tenslotte op dat moment nog jou paard en dus jou verantwoordelijkheid als er wat gebeurd.
Ik rij voor iemand die in paarden handeld en daar word altijd contant betaald. Dit word eerst getelt voordat het paard mee mag.
Wij hebben 1 keer gehad dat een paard röntgenologisch gekeurd moest worden maar we zelf op dat moment geen trailer tot onze beschikking hadden. De potentiële koper heeft het paard toen meegenomen om het paard te laten keuren en heeft toen van zichzelf wat waardevols achtergelaten als een soort borg en zekerheid dat het paard wel weer terug kwam (het paspoort moest tenslotte ook mee).

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:45

En wat nou als er wat gebeurd was onderweg Feliciaa..wat dan? Jullie geen geld en misschien geen paard meer...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:53

Dat is dan het risico van de eigenaar denk ik, aangezien zij het paard met toestemming mee heeft gegeven en het paard nog van haar is. Maar ik bemoei me daar verder niet zo mee dus weet niet hoe dat zou zijn gegaan. Meestal gaat de eigenaar gewoon mee om het paard te laten keuren maar op dat moment kon dat even niet.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:00

Jou paard jou regels van rijden. Tot nu toe alle paarden contant betaald op eentje na (was van een kennis, dus we vertrouwde elkaar, hij had immers geld ook al op de rekening toen we het paard gingen halen) pinnen kan je in delen doen uiteraard.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:31

Wat ik niet helemaal snap... waarom zou je iemand willen verplichten om met cap te rijden? Kijk, zweep en sporen kan ik me helemaal voorstellen, dat gebruik/misbruik kan ten nadele
je paard zijn.

Sterker nog, als ik als koper ergens kom waar ze me verplichten met een cap te rijden zou ik argwaan krijgen, denken dat het een verschrikkelijk onbetrouwbaar beest is en je daarom er alleen mensen met een cap op laat.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:33

odetteke schreef:
Wat ik niet helemaal snap... waarom zou je iemand willen verplichten om met cap te rijden? Kijk, zweep en sporen kan ik me helemaal voorstellen, dat gebruik/misbruik kan ten nadele
je paard zijn.

Sterker nog, als ik als koper ergens kom waar ze me verplichten met een cap te rijden zou ik argwaan krijgen, denken dat het een verschrikkelijk onbetrouwbaar beest is en je daarom er alleen mensen met een cap op laat.

En wat als jij van andermans paard af klettert, arbeidsongeschikt raakt..welke verzekering gaat jou betalen dan? Het is namelijk nog steeds mijn paard..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 15:48

odetteke schreef:
je paard zijn.

Daar heb ik zo mijn redenen voor :) en niet omdat mijn pony staatsgevaarlijk zou zijn, elk paard kan immers struikelen ;) Een cap is er niet voor niks, en niemand stapt op mijn paard zonder cap :)

Maar heel erg bedankt voor jullie antwoorden!! Allemaal!

Bespreken jullie bv ook van tevoren hoe je gaat betalen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:03

Allereerst vind ik je vragen zeker niet dom maar juist heel zinnig.

Met cap rijden: het is jouw paard, dus jij bent het bokje als de kijker eraf stuitert. Ookal is je paard nog zo braaf, je weet nooit wat voor hampel erop stapt. Groot gelijk dat je dat eist.

Verder is het verstandig een contract op te stellen waarin je exact de betaling etc. regelt, evenals het exacte moment van overdracht van het paard (plus de verantwoordelijkheid daarvoor). Maak gebruik van de voorbeeldcontracten die volop op internet staan en pas ze in overleg met de kopers exact naar jullie situatie aan.
Denk eraan: het onderhandelingsproces gaat niet alleen over de prijs, maar ook over de exacte bepalingen in dit contract. Dat is erg belangrijk! Wie is bijvoorbeeld de klos als het paard bij het laden van de trailerplank afglijdt? Het exacte moment van overdracht moet in het contract staan.

het paard meegeven voor een keuring is niet echt handig, stel dat er wat gebeurt tijdens het laden of het transport. Dan is het jouw probleem. Je zou dit kunnen voorkomen door van tevoren het koopcontract te laten tekenen met daarin de bepalingen dat het risico van ongevallen tijdens transport naar de DA voor de kopers is. Dit is overigens niet geheel zonder risico want je geeft ook je paspoort mee. Laat de kopers zich in dat geval dus legitimeren en schrijf het ID-nummer op, voor het geval dat ze niet terugkomen.

Je kunt er ook voor kiezen om de feitelijke verkoop plaats te laten vinden vóór de keuring, en dan in het koopcontract het recht van teruggave in het geval van negatief aankoopadvies op te nemen.

Vaak wordt het paard gekeurd op het adres van de verkoper, als daar de faciliteiten voorhanden zijn. Dat is het meest simpele. Het is uiteraard gebruikelijk dat degene die laat keuren (de koper dus) de DA uitkiest.

Betaling: het is idd een boel geld. 3 mogelijkheden:
Contant (laat het bedrag vóórtellen, tel het bedrag vervolgens nog eens zelf na, neem iemand mee die meekijkt en meetelt en teken voor ontvangst).
Op een locatie met internet ter plekke via postbankieren over laten maken. Je kunt dan meekijken op het scherm op het moment dat de betaling is afgerond.
Vooruit laten betalen (maar dat zal niet iedereen willen maar toen ik een paard verkocht heb, is dat wel gebeurd. Via de post hebben we eerst getekende contracten uitgewisseld met daarin wederom de bepaling dat ik het terstond zou terugstorten igg afkeuren).