Hij is niet meer wie hij was...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Hij is niet meer wie hij was...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 19:26

Hoi,

Ik moet even mijn ei kwijt over mijn 12-jarige haflinger..
Deze pony ken ik al 9 jaar, waarvan 5 jaar verzorgd te hebben, een jaar zoek, terug gevonden en gekocht en inmiddels is hij alweer 3 jaar in mijn bezit.
Toen ik hem verzorgde mocht ik niet buitenrijden met hem, maar hij was wel altijd verkeersmak, omdat hij aan een drukke weg stond.
De mensen die hem hadden gekocht na het 5 jaar verzorgen hebben dit opgepakt en zijn dus de weg op gegaan.
Reden van verkoop was dat hij met buitenrijden ervandoor ging zodra je terug naar huis ging.

Toen ik hem kreeg ging het allemaal zo snel, dat ik snel een stalling had gezocht.
Zomers waren te doen, maar in de winter was er veel prut ed.
Ik ben ook buiten gaan rijden, en eigenlijk ging dit hardstikke goed. Totdat hij op een dag constant op dezelfde plek de benen nam.
Dit heb ik afgestraft, want er was geen duidelijke reden en daarna was alles weer perfect.
In de rijbak rijden ging ook hartstikke goed.
Zijn manieren aan de hand waren niet veel anders dan het jaar daarvoor, alleen hij had iets minder respect.
Na een jaar had ik besloten naar een andere stalling te willen, Arie en ik hadden samen namelijk een flinke smakkerd gemaakt
op het terrein en dat was voor mijn ouders de druppel. Die waren de prut zat.
Op deze stalling stond hij de gehele zomer buiten dag en nacht, en in de winter stond hij in een stalling met veel frisse lucht.
Er waren veel paarden, meer dan 10. Jaar gestaan.

Ik verhuisde naar een kleinschalige stalling niet veel verder, waar je een "dichte" stalling had met een groot stuk land waar ze zowel 's zomers als 's winters terecht konden. Dit vond ik ideaal en hij genoot er overduidelijk ook van.
Hier gingen ze in de winter 's nachts op stal en in de zomer stonden zij 24/7 op het land.
Er was geen rijbak aanwezig, dus ik reed veel buiten na mijn revalidatie, omdat veel inspanning zeer ging doen aan mijn voet.
Het buitenrijden was heerlijk, het was een super super brave pony en ik genoot heeel erg van het buitenrijden. Hij ook.
Buitenrijden zonder zadel was zelfs mogelijk en dit deden we dan ook regelmatig. Helaas moesten wij verhuizen, omdat
de stal verkocht was aan iemand anders die het wilde gebruiken voor een hoefsmederij en een stalling voor zijn gezin.
Niet voor een pensionstalling. Arie had veel meer respect voor mij en anderen gekregen, en was een heerlijk paard om voor te zorgen en mee te werken.
Daar stonden 3 paarden, dus in totaal met zijn vieren. Jaar gestaan. Flink dik geworden haha. Hooi bijgevoerd.

Ditmaal verhuisde ik naar een grootschaligere stalling, waar veel paarden stonden.
's Zomers stond hij met een vriendje in een wei en 's winters stond hij in een padock of bij erg slecht weer op stal.
Rijden in de rijbak ging hardstikke goed, in de winter niet veel kunnen rijden vanwege een rijbak die onder water stond, maar het buitenrijden ging vanaf dag 1 al een stuk minder.
Hij was heel gespannen met buitenrijden, was kijkerig en ging regelmatig dribbelen.
Ik heb het eventjes laten rusten, 1 à 2 week op het terrein gebleven, omdat ik dacht dat het misschien aan de nieuwigheid lag.
Daarna wilde ik toch weer een lekker buitenritje maken, zoals ik gewend was. Maar nee..
Sinds hij daar was gekomen is hij niet meer lekker buiten te rijden. Het enige wat hij doet is gespannen om zich heen kijken en schrikken.
Niet zozeer gevaarlijk, want hij was wel te hanteren. We gingen veel naar buiten met de fiets ernaast en dan ging het wel.
Nog steeds kijkerig, maar hij bleef de fietser volgen en luisterde naar de hulpen, "voor op" wilde hij ook nog wel. Met paarden
erbij ging het ook wel aardig, maar zodra hij voorop moest werd hij onzeker of zo? Dan ging hij achteruit lopen, stilstaan of gewoon hard rennen.
In de omgang was hij lief, maar ietwat vervelender geworden. Dat kan zijn omdat er veel kinderen rondliepen en Arie nogal in de smaak viel.
Hij had nooit gespeeld voordat hij hier kwam te staan, en had dit dan ook hier uitgevonden. Hij steigerde, ging regelmatig rennen en stoeien.
Uiteindelijk weer moeten verhuizen van mijn ouders, helaas, maar beter dacht ik.
Daar stonden meer dan 10 paarden. Jaar gestaan. Kuilgras bijgevoerd, afgevallen -> aangekomen.

Inmiddels sta ik weer op een kleinschalige stal en nu gaat het eigenlijk meer bergafwaarts dan bergopwaarts.
Momenteel staat ie in een padock, een klein afgezet stukje, zonder direct contact met een pony (moet over een draadje).
En heel af en toe, als het weer het toe laat en de wei niet te nat is, staan ze op de weide.
's Nachts staan ze op stal, zo ook bij slecht weer. Rijden in de bak gaat slecht en rijden buiten is helemaal een drama.
Ik ben een maand weggeweest naar het buitenland en toen had mijn bijrijdster hem voor het eerst in de bak gereden.
Hij scheen er vandoor te gaan en slecht te luisteren. Buitenrijden mocht niet.
Omdat ik voordat ik weg ging het idee had dat Arie stijf was en vast zat, is er eerst een masseur geweest en daarna nog een osteopathe.
Waarschijnlijk was dit nog allemaal van de val bij de eerste stalling. Nu loopt hij wel lekkerder over zijn rug en ik heb inmiddels vorige week mijn eerste les weer gehad. Zij vertelde mij dat ze veel rust tussen ons zag en dat ik hem heel zacht en netjes reed. Maaaarrrrr.. met rijden gaat hij er iedere x vandoor, behalve als ik hem eerst moe ga maken door veel te draven.
Echter vind ik dit irritant worden, omdat ik ook vind dat ik gewoon normaal moet kunnen galopperen op hem. Want zodra ik na het vele draven ga galopperen, word hij traag in de galop en valt ie gauw terug. Longeren ging op alle stallingen goed, maar op deze stalling gaat hij er regelmatig vandoor en sleurt je dan gewoon mee. Op mijn stem loopt hij goed. Ik heb hem van de week nog eens gelongeerd met een dubbele longe en heb hem toen op de cirkel gehouden, met als resultaat dat het bit door zijn mond was getrokken.. :oo Ik had echter wel gewonnen, maar dag daarna flikt hij het zo weer en is het weer hetzelfde liedje.

Vandaag was het de druppel voor mij, ik herken mijn pony niet meer terug en heb zelfs zitten huilen.. Nu ik dit typ zit ik weer te huilen, omdat ik echt niet meer weet wat ik moet. Ik had mijn angst weer weggewerkt na de val, maar nu is hij alleen maar sterker aan het worden.
Ik ging vandaag met Arie buitenrijden alleen, normaal is hij 200% verkeersmak en schrikt hij nergens van. Een parade met Harley motoren vond hij voorheen zelfs niet eng. Ik ben nog geen 5 minuten buiten en er komt een tractor aan, een kleintje. Zelf bleef ik gewoon relaxt zitten, ondanks dat hij al heel kijkerig begon. Arie schiet er vandoor en rent de weg op. Ik buig voorover naar zijn hals toe en zeg Arie rustig te blijven, maar het werkte niet.
Ik ben hem de berm op blijven sturen en toen hij eindelijk tot stilstand kwam eraf gestapt. Ik stond helemaal te trillen en later aangekomen bij stal begon ik te huilen. Waar is mijn lieve, stoere en dappere Arie gebleven? ;(

Wie kan mij helpen? Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen..
Met Arie werk ik wel afwisselend, zo doe ik eens in de week lange lijnen, longeer ik hem, wandel ik buiten, rijd ik buiten met de fiets ernaast en rijd ik zelden in de bak. Ik vind het rijden niet meer leuk en het longeren al helemaal niet meer, want dan staan de blaren gewoon op mijn hand.

HELP!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:08

Ik denk dat als ik jouw verhaal zou lees, dat hij een beetje het vertrouwen is kwijtgeraakt door al die verhuizingen. Hij weet niet meer precies waar hij aan toe is. Elke keer andere paarden, andere omgeving waar hij aan moet wennen.Ik weet niet zo goed hoe je dit aan moet pakken. Er zijn hier mensen op bokt die een reading kunnen doen. Die lezen zeg maar de gedachten van je paard en misschien kunnen die je helpen wat het probleem is. Misschien is de oplossing om weer vanaf nul te beginnen. Beschouw hem als een jong paard wat nog alles moet leren. Verder weet ik het ook niet zo goed, sorry. Geef hem een weekje (maandje) vakantie en begin dan weer met een schone lei.

Poenarie

Re: Hij is niet meer wie hij was...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 20:25

Hij staat nu met een "oud" maatje waar hij voorheen ook mee stond. Alleen gescheiden. Hij heeft bij de vorige stalling al een dikke vakantie gehad, dus het houdt voor mij ook een keertje op. Een van de vage redenen om te verhuizen was ook omdat hij zo vreemd deed over de weg.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:56

Welk voer krijgt hij? Is er veel krachtvoer bij of heeft hij tussen alle verhuizingen door altijd hetzelfde voer gekregen? Vaak ligt het voer aan de basis van gedragsproblemen. Het feit dat hij ook meer op stal staat zorgt al voor minder beweging. Dus als je kan het krachtvoer verminderen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:00

Is de omgeving veel anders dan de vorige stallingen?
Heb je er al eens iemand anders op laten rijden?
Wat nou als je voor nu even een stuk afzet om in te longeren, om zo wel de controle te kunnen houden?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:04

Ik denk dat het inderdaad zou kunnen komen doordat hij veel van stalling verhuisd is. 1 van mijn hafs, kan ook niet meer normaal relaxed op buitenrit. Hij is ook een paar keer van stalling veranderd, nu ga ik het toch weer rustig opbouwen, alleen gaan rijden is sowieso geen optie bij mij want dan staat ie zo weer terug op stal. Dus misschien dat je met iemand anders kan buiten gaan rijden? Bij mij loopt ie wel redelijk rustig als er 1 van zn maatjes bij is..

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:04

hoezo staat ie nu apart?
niet dat het daar helemaal aan ligt maar toch ;)
en ik ben het verder met sheela eens

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:10

Waarom gescheiden van soortgenoten ? Toen hij continu erbij stond was hij toch wat handelbaarder?
Ik zou krachtvoer verminderen, sterk werken aan het vertrouwen, zorgen voor soortgenoten en misschien eens wat nieuws proberen dat hem aan het denken zet. Leer hem bv weggaan voor psychische druk. (driving game parelli) Vandaaruit kan je gaan werken dat je naast zijn buik staat en via daar hem leidt naar allerlei dingen. Zoals de leider in de natuur doet. Daar heeft mijn paard veel baat bij gehad.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 08:42

opisop_shop schreef:
Is de omgeving veel anders dan de vorige stallingen?
Heb je er al eens iemand anders op laten rijden?
Wat nou als je voor nu even een stuk afzet om in te longeren, om zo wel de controle te kunnen houden?

Hoe bedoel je anders? Denk het niet..
Ja, er had iemand anders op gereden en sindsdien is hij zo gek geworden in de bak.
Zodra ik in een afgezet stuk longeer gaat het prima, maar het moet toch ook zonder kunnen vind ik..

megahaf schreef:
Welk voer krijgt hij? Is er veel krachtvoer bij of heeft hij tussen alle verhuizingen door altijd hetzelfde voer gekregen? Vaak ligt het voer aan de basis van gedragsproblemen. Het feit dat hij ook meer op stal staat zorgt al voor minder beweging. Dus als je kan het krachtvoer verminderen.

Hij krijgt nu hetzelfde voer als eerst, maar een klein handje Pavo Kruidenmuesli.
Ik denk ook inderdaad dat ie nu gewoon teveel op stal staat..

R0oszs schreef:
hoezo staat ie nu apart?
niet dat het daar helemaal aan ligt maar toch ;)
en ik ben het verder met sheela eens

Omdat de eigenaresse van de andere pony vond dat haar pony achteruit ging, omdat die heel erg onderdanig is en
Arie ging bazig over hem doen. Niet eens zozeer gemeen, maar goed.

Dorienn schreef:
Waarom gescheiden van soortgenoten ? Toen hij continu erbij stond was hij toch wat handelbaarder?
Ik zou krachtvoer verminderen, sterk werken aan het vertrouwen, zorgen voor soortgenoten en misschien eens wat nieuws proberen dat hem aan het denken zet. Leer hem bv weggaan voor psychische druk. (driving game parelli) Vandaaruit kan je gaan werken dat je naast zijn buik staat en via daar hem leidt naar allerlei dingen. Zoals de leider in de natuur doet. Daar heeft mijn paard veel baat bij gehad.

Het vertrouwen tussen mij en m'n paard zit goed, want als ik er naast loop is er niets aan de hand, krijg ik hem overal langs.
Naast de buik ook.. Maar als ik erop ga, dan staat hij er alleen voor ofzo.
Zelfs met een maatje vliegt hij overal voor weg..

Ik wilde eigenlijk wéér ( :Z ) van stalling veranderen, omdat ik vind dat hij hier te weinig buiten komt en ik het onzin vind
dat ze nu nog 's nachts binnen staan. Zou dat beteren denken jullie? Hij is in ieder geval veel minder "heet" als hij lekker
buiten staat..

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:05

het vertrouwen zal dan wel niet helemaal goed zitten denk ik, dat ten eerste.
ik denk dat het vele verhuizen toch een van de problemen kan zijn, paarden hebben behoefte aan vastigheid en duidelijkheid.
Dat de eigenaresse van de andere pony vind dat haar pony achteruit gaat door die van jou vind ik een slecht argument in die zin dat paarden onderling gewoon een rangorde hebben en die zelf ook uitvechten, om zomaar te zeggen. dat heet natuurlijk gedrag. en dat is wat je je pony ook moet bieden. ook ik heb ooit m paard een tijd alleen laten staan, en ik kan zeggen dat zijn problemen alleen maar groter en groter waren geworden. dat kwam door andere omstandigheiden, niet dat het een bewuste keuze was maar het land was niet geschikt voor mijn paard(geinjecteerd) toen ik een keuze heb gemaakt om hem zo veel mogelijk ruimte en omgang met andere paarden te bieden op een geschikte plek veranderde hij binnen enkele dagen echt in positiefe zin. verandering van omgeving(naar de juiste dan), omgang met soortgenootjes en veel grondwerk zijn de sleutelwoorden voor ons geweest.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:07

Als ik jou was zou ik eens heel goed gaan kijken naar een stalling.
Schrijf jou wensen op een lijstje, voldoet de stal daar niet aan, niet je paard gaan verhuizen.

Elke dag naar buiten met een maatje. Ook in de winter.
Goede bak, ook in de winter.
Fijne uitrij mogelijkheden.

Ik lees in je bericht dat die dingen erg belangrijk zijn.
Ga nog 1 keer verhuizen en daarna nooit! meer.
Vraag aan stalgenoten na of de bak goed houd met regen.
Of ze echt altijd naar buiten gaan.
Ik zou ook helemaal de kluts kwijt raken als ik zo vaak moest verhuizen en alles achterlaten.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:18

misschien beetje vreemd dat ik het zeg, maar er naast is er dus niks aan de hand, maar onder de man scikt ie, is er niks met zijn ogen?
hij vertrouwd jou schijnbaar wel , maar misschien ziet ie niet goed en word hij daar bang van!
het is maar een tip, misschien moet je dat even na laten kijken.
succes meid!
groetjes van bren!

ps: van veel verhuizen kunnen ze inderdaad ook gestrest raken!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:27

Je zegt dat hij nu alleen staat en alleen contact heeft over een draadje? Voor sommigen is dat gewoon niet genoeg, die hebben gewoon een maatje of kudde nodig om zich prettig te voelen.

Kan ook zijn dat hij het op deze stalling om andere redenen gewoon niet naar zijn zin heeft. Probeer eens een lieve shetlander ergens te lenen om er even bij te zetten, als dat het probleem is, zou dat snel verbetering moeten geven (ik schat binnen een maand).

Als je pony na een half jaar nog steeds in gedrag niet verbetert (en lichamelijke problemen zijn uitgesloten, zadel nagekeken etc), zou ik gewoon een andere stal zoeken, kijken hoe het daar gaat.

Vervelende situatie hoor, ik hoop dat er snel verandering in komt.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:24

Het is ook niet mijn keus geweest om ze apart te zetten, zodra ik op stal aankom haal ik ook direct het draadje weg, omdat ik het grote onzin vind. Ik heb absoluut diezelfde mening als die van jullie, maaaarrrr.. hij is plotseling apart gezet zonder overleg met mij en er is alleen overlegt met de staleigenaresse en die geeft haar gelijk.
Daar schiet ik dus ook niets mee op ;(

Voorderest is hij laatst nog helemaal nagekeken.
Hij is naar de masseur geweest, en daarna heeft de osteopaat zijn rug behandelt die een klein beetje vast zat. Zijn zadel is nagekeken, dus dat kan het allemaal niet zijn helaas.. Dat had een stuk makkelijker geweest. :D

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Dynea ofzoiets, voor een reading. Ik geloof er totaal niet in, maar niet geschoten is altijd mis.
Wil toch erg graag weten wat er in zijn hoofd speelt en wie weet werkt het wel. Vind het een beetje geitenwollensokken bende haha.

Ik ben laatst naar zijn stal hiervoor gegaan, en hij vond het daar toch wel prettig met veel soortgenoten. Hij had daar veel vriendjes waar hij lekker mee kon spelen, dus misschien kan ik daar voor tijdelijk staan weer. Totdat ik een goeie stalling heb gevonden..
Wil echt dat hij gelukkig blijft, want ongelukkig kan ik hem nou niet noemen. ;)
Laatst bijgewerkt door Poenarie op 25-07-09 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:27

brennie75 schreef:
misschien beetje vreemd dat ik het zeg, maar er naast is er dus niks aan de hand, maar onder de man scikt ie, is er niks met zijn ogen?
hij vertrouwd jou schijnbaar wel , maar misschien ziet ie niet goed en word hij daar bang van!
succes meid!
groetjes van bren!

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat het is, wel goed dat je meedenkt erover hoor! Dat waardeer ik echt.
Maar hij is super direct en schrikt zeg maar als hij er al een tijdje naar heeft gekeken.
Snap je wat ik bedoel? Dus het is niet zo dat hij dingen te laat ziet.. Ja moeilijk uitleggen vanachter de computer haha.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:08

ohhh oke he wat vervelend is dat voor jullie zeg! ik blijf even mee lezen misschien komt er nog wat bij mij naar boven wat dit eventueel zou kunnen zijn! :o
heel veel succes meid! ;)
Poenarie schreef:
brennie75 schreef:
succes meid!
groetjes van bren!

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat het is, wel goed dat je meedenkt erover hoor! Dat waardeer ik echt.
Maar hij is super direct en schrikt zeg maar als hij er al een tijdje naar heeft gekeken.
Snap je wat ik bedoel? Dus het is niet zo dat hij dingen te laat ziet.. Ja moeilijk uitleggen vanachter de computer haha.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:18

Je haalt hem met die verhuizingen steeds uit een vertrouwde kudde. Hij zoekt duidelijk een leid persoon en die ben jij in zijn ogen niet dus gaat hij maar schikken en wordt hij ook onzekerder. Omdat jij die persoon ook niet bent probeert hij in de kudde ook de baas te zijn en misschien iets aggressiever dan normaal de bedoeling is. Dit zou een verklaring kunnen zijn :D

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:31

Citaat:
Ik ben laatst naar zijn stal hiervoor gegaan, en hij vond het daar toch wel prettig met veel soortgenoten. Hij had daar veel vriendjes waar hij lekker mee kon spelen, dus misschien kan ik daar voor tijdelijk staan weer. Totdat ik een goeie stalling heb gevonden..

Waarom daar niet heen terug en blijven??
Dat hele tijd verhuizen, arm dier.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 22:25

Hele tijd verhuizen? Kom op zeg. Het is echt niet killing voor zo een paard om eens per jaar te verhuizen, dat is onzin.
Veel verhuizen is in mijn ogen ook niet goed, maar doe nou niet alsof ik eens of ander mens ben die niet goed voor haar "arme" dier is. Ik heb juist het beste met dat "arme" dier voor, en dat er nou af en toe genoodzaakt verhuisd moet worden kan ik verder niets aan doen.

Maar waarom ben ik dan niet de leider over hem? Waarom luistert hij aan de hand dan wel? ;) That doesn't make sence to me. Het is juist dat wanneer ik op hem ga, dat hij dan onzeker wordt, omdat hij er dan alleen voor staat

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:35

Poenarie schreef:
Maar waarom ben ik dan niet de leider over hem? Waarom luistert hij aan de hand dan wel? ;) That doesn't make sence to me. Het is juist dat wanneer ik op hem ga, dat hij dan onzeker wordt, omdat hij er dan alleen voor staat

Hoe zit het dan met les?

Er zijn veel mensen die op de grond beter met hun paard overweg kunnen dan erop en vaak komt dat gewoon doordat ze wat minder kundig zijn.

Natuurlijk ging het vroeger wel, maar er is een hoop veranderd ondertussen.

Ik denk dat jij het verhuizen voor een paard erg onderschat.

Het alleen zetten is iig echt niet goed!
Dat een ander zijn paard niet meer bij die van jou wil hebben is haar goed recht. Echter zul jij een oplossing moeten bedenken voor jouw paard!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:36

Dan denken we er echt anders over.
Ik vind 1 keer per jaar echt heel heel erg veel.
Elke keer weer een nieuwe omgeving.
Noodzaak?
Dat is vaak maar wat het baasje er van denkt.
Gewoon 1 keer goed gaan kiezen.
Er zijn genoeg paarden waar het dus wel killing voor is.
En die van jou is er dus ook niet gelukkig mee.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 22:42

De mainpoints zijn dus
Hij staat "alleen", hij kan zijn energie niet kwijt, hij staat teveel op stal.
De omgeving waar ik in buitenrijd, is niet anders. Daar heb ik op de vorige stalling buiten gereden ook.

Ik heb geen zin om te discussieren over het verhuizen, ik ben ook van mening dat dat niet goed is, maar als iemand interesse heeft om het te proberen te begrijpen. Stuur me gerust een bericht, dat verhaal zet ik niet op bokt. ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:46

Dan ga je op zoek naar een stal waar je main points goed zijn.

Ga kijken als het flink heeft geregend hoe de bak en land zich houden.
Vraag of er gekeken wordt naar altijd een maatje.
Trek rustig een pak hooi open om de kwaliteit te zien.
Vraag ook aan de mensen die er staan hoe het gaat, hoe de bak en weide zich houden.
En hoe het met voeren gaat.
Je mag ze best het hemd van het lijf vragen.
Het gaat om jou paard en hun willen een dienst verlenen, dan mag je alles vragen.
Dan kun je pas beslissen en oef je niet zo vaak te verhuizen.
Sommige dingen zijn overmacht, maar een bak die glad is kun je van te voren weten.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:36

Wil er niet te veel meer over zeggen want dat is al zoveel gedaan, maar 1 ding wil ik je wel meegeven.
Ga niet voor 'nood'terug naar je oude stal tot je een nieuwe hebt gevonden, dat zou dan weer een extra verhuizing betekenen.
Ga nu gelijk opzoek naar de juiste stal en laat hem tot die tijd staan waar hij nu staat.
Verder hoop ik dat je wat wijzer word van die reading.
Succes

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 08:10

Dinopino schreef:
Je haalt hem met die verhuizingen steeds uit een vertrouwde kudde. Hij zoekt duidelijk een leid persoon en die ben jij in zijn ogen niet dus gaat hij maar schikken en wordt hij ook onzekerder. Omdat jij die persoon ook niet bent probeert hij in de kudde ook de baas te zijn en misschien iets aggressiever dan normaal de bedoeling is. Dit zou een verklaring kunnen zijn :D

ik ben er mee eens wat dinopino zegt, het paard probeerd op jou te leunen omdat het door al die verhuizingen zijn vastigheid van de kudde mist, maar omdat jij voor hem niet duidelijk genoeg bent in de rolverdeling, vertoond hij ook dit gedrag. de communicatie tussen mens en paard is soms niet makkelijk te interpreteren maar als je alles bijelkaar opteld moet het toch wel klinkklaar wezen voor je. en ik herken dit gedeeltelijk van mijn eigen paard. gelukkig hebben we dit kunnen oplossen door ook veel grondwerk te doen en aan het vertrouwen te werken.en wat op de grond al niet goed gaat, zal ook niet goed gaan in het zadel. ik zal niet weer van de ene naar de andere stal verhuizen, kijk eerst goed wat je wilt nu en waar je heen wilt, maar kijk niet alleen naar jouw behoeften maar ook naar die van jouw paard, dat hij ook met soortgenoten in de wei kan staan om zijn natuurlijke behoeften na te komen. verder zal het mschn niet verkeerd wezen bvb lessen grondwerk te doen om de relatie tussen jullie in positiefe zin te verbeteren en je paard het gevoel te geven dat hij de vastigheid heeft en op jou kan steunen. paarden hebben behoefte aan vastigheid en duidelijkheid. anders raken ze ook het zelfvertrouwen kwijt en dat kan eindigen in dit soort gedragsproblemen, oa aggressie.aan jou de taak om het te veranderen en eraan te werken. anders weet ik wellicht nog iemand die je zou kunnen helpen, je mag me altijd pb sturen.