Paard vanuit 9 weken boxrust weer oppakken...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Paard vanuit 9 weken boxrust weer oppakken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 13:37

Hoi,

Mijn merrie is enkele weken geleden vast komen zitten in schrikdraad, toen de staleigenaar haar buiten zetten. Gevolg: Een hele diepe jaap van 8 bij 14cm, rakelings langs alle pezen.

Voorlopig staat ze nog dik in het verband & met algehele stalrust op stal. Nadat ze 16 dagen op de dierenkliniek heeft gestaan. Nu vraag ik me langzamerhand toch af, hoe ik haar straks het beste weer op kan gaan pakken... Ze is 3 jaar oud, nog niet zo heel erg lang beleerd (5wkn onder het zadel geweest) en zeer groen. Ik wil haar negatieve ervaringen besparen, en overweeg toch eerst aan de hand met haar te gaan stappen....

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

claudianoa

Re: Paard vanuit 9 weken boxrust weer oppakken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:40

idd eerst aan de hand. dan lekker weer wat longeer werk en het land op. Ik zou weer lekker opnieuw beginnen, alleen sneller tempo natuurlijk. Hierdoor overvraag je haar niet en word het weer rustig bevestigd met alle vertrouwen. Sterkte ermee!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 13:56

Ja zoiets dacht ik zelf inderdaad ook al... Zou het een idee zijn om met lichte sedatie in de weer te gaan? Zo is ze voor ons beter hanteerbaar, en hoeven we niet onnodig aan haar te gaan hangen.

Hoofdstel in of gewoon halster met het oog op lostrekken?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:03

Hoi,

Ik zou niet gaan sederen, ze is nog zo jong.
Probeer eerst aan de hand en aan de longe, als het echt niet gaat, kan je altijd nog sederen.

En idd, lekker weer opnieuw beginnen, alsof er nog nooit iemand op heeft gezeten ;)

Krijg je van je DA geen opbouw plan?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:04

hoofdstel en longeerlijn niet sederen, weten ze zelf niet meer wat ze doen. ik heb er juist nare ervaringen mee.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 20:22

Bij ons op stal staat ook een paard met een peesblessure. Die mocht na 4 weken ook weer rustig gaan stappen, lange rechte stukken op het harde. dat werd dus buiten stappen. Die werd eerst echt wel iets verdoofd, want anders sprong hij buiten alle kanten op en das niet zo goed he, voor die peesjes. Klein beetje dat hij wat rustiger werd, gaf geen enkel probleem. En heel langzaam afbouwen.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:21

sederen is een noodoplossing.
belangrijker is het om te kijken naar zijn voer: heb je dat aangepast sinds de boxrust?
dat wordt nl vaak vergeten met als gevolg dat je straks tegen zijn voer moet vechten als hij uit de box mag.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:32

Wat fijn dat je paard iig aan de betere hand is! Das niet niks, zo'n grote wond. :n
Ik zou even aankijken wat er gebeurt, misschien valt het hartstikke mee! Je kan natuurlijk ook natuurlijke/ homeopathische rustgevers proberen, zoals van de Groene Os. Geeft geen echte sedatie, maar haalt misschien de scherpe randjes eraf. En natuurlijk voer checken, maar neem aan dat ze dat op kliniek ook al drastisch terug hebben gebracht. Verder zou ik een opbouw-plan aan da vragen. Succes :)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:46

sheela schreef:
Bij ons op stal staat ook een paard met een peesblessure. Die mocht na 4 weken ook weer rustig gaan stappen, lange rechte stukken op het harde. dat werd dus buiten stappen. Die werd eerst echt wel iets verdoofd, want anders sprong hij buiten alle kanten op en das niet zo goed he, voor die peesjes. Klein beetje dat hij wat rustiger werd, gaf geen enkel probleem. En heel langzaam afbouwen.

ben zelf ook een voorstander om het paard iets te verdoven, zoals het voorbeeld van hier boven.
je hebt veel verschillende pasta's om het paard wat rustiger te krijgen.
heb zelf goede ervaring met bijvoorbeeld 'be calm'. http://www.google.nl/url?q=http://www.p ... ddJ-1Q4eig

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:57

Oke dan, heel erg bedankt voor jullie reacties.
Het punt is dat ze straks wel mag stappen, maar de kans op losscheuren/wondwoekeringen/wildvlees e.d. heel groot is bij 1 verkeerde beweging. In principe ben ik ook geen voorstander van sederen, maar in dit geval lijkt het me wellicht iets verstandiger. Het is hoe dan ook al een vrij pittige merrie, en momenteel stuitert ze haar stalletje soms al uit.

Biks krijgt ze nagenoeg niet, wil ze nooit eten. ;)

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:47

ik zou eerst aan de hand 2x per dag gaan stappen ong 20 min.. daarna half uurtje enz.. dan zou ik naar een paar weekjes beginnen met erop gaan stappen en dan langzaam aan gaan draven.. vraag of iemand er anders eerst even naast loopt voor dat je er weer op stapt..