Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

, verzin het maar. Alles was een excuus om zich vliegensvlug om te draaien en terug naar stal te galopperen. Wat blijkt: als ik hem gewoon aan het werk zet is er niks aan het handje, maar dan moet ik 'm wel iedere meter bezighouden. Het is geen paard waarop je eens lekker de omgeving in ogenschouw gaat zitten nemen.
Het zou natuurlijk kunnen dat je meer aan 'm moet rijden. Niet dwingen, gewoon lekker voorwaarts en zijn aandacht erbij houden en geen gemiep. Als je naar het bos wil ga je ook naar het bos, niet opgeven, vooral niet opgeven. Als hij echt bang is mag dat best, help hem dan om dapperder te worden. Als hij écht bang is, en jij hem toestaat om om te keren bevestig je dat het eng is. En als hij je in de maling neemt en hij mag dan van jou terug naar huis steekt hij een dikke hoef (want paarden hebben geen middelvingers) naar jou op. Een paard dat bang is voor bijvoorbeeld fietsen zal alleen stilstaan of raar huppelen wanneer hij een fiets tegenkomt, en verder normaal doen wanneer je ander verkeer tegenkomt. Een paard dat je in de zeik neemt zal álles aangrijpen om zijn zin te krijgen. Het enige waar mijn paard, wanneer hij die behoefte heeft, moeilijk over mag doen is schapen. Verder moet hij niet zeiken.
Hilli schreef:Als het alleen te maken heeft met dat hek: net zo vaak langs het hek gaan (eerst aan de hand, later erop) tot die hond geen indruk meer maakt op Silence.

Silence schreef:Het probleem is dat je ze niet ziet zitten. Ze komen uit het niks uit de achtertuin geschoten.