hulp nodig- wat is meer waard?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mackkwek

hulp nodig- wat is meer waard?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:17

hoi

ik heb even jullie hulp nodig want ik weet het even niet meer haha :+
ik heb een belgisch trekpaardveulen te koop van een jaar oud.
is een zeer lief veulen en al erg aan de maat(nu al 1.53 dus verwachten dat hij rond de 1.70 uit gaat komen)

nu heeft er iemand gereageerd die al een tijd op zoek is naar een belgisch trekpaard en ze wil inplaats van betalen,ruilen voor 2 pony's.

oftewel: ik ruil mijn belg en krijg er twee pony's voor terug.

wat is meer waard denken jullie?(wat geld betreft dus)

zal de twee pony's even beschrijven:

pony a) b-pony van 4 jaar oud
mooi getekend(bruin,zwarte manen/staart,..achter 2 witte benen,voor 2 witte sokken)
hengst
ingereden
lief voor kinderen

pony b) d-pony 7 jaar oud
mooie kleuren (bruin-bont)
hengst
zadelmak,maar niet doorgereden
lief voor kinderen

beide pony's zijn wel gechipt en paspoort,maar verder geen papieren.

mijn belg is ook gechipt/paspoort,maar heeft ook geen papieren.

ik ga er nu even vanuit dat alle dieren gezond zijn(als ik nl besluit om het te doen dan worden ze natuurlijk wel nagekeken door een da)

op zich lijkt het me wel een leuke deal,.. ,alleen enige nadeel vind ik dat ze beiden hengst zijn(staan ook samen)

als ik hun wil verkopen,..wil uberhaupt iemand ze dan wel hebben of maak ik weinig kans tenzij ik ze laat ruinen?

heb dus eigenlijk twee vragen aan jullie:
1),... wat waarde betreft,.zou dit een goede deal zijn?
en 2) is er wel een beetje markt voor pony's die nog hengst zijn?

alvast bedankt

Janou18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:22

als ik het zo op het eerste gezicht lees, lijkt het me wel een leuke deal! Wat betreft de waarde van de pony's heb ik geen verstand van, hiervoor zou je het beste even op marktplaats kunnen kijken ;)
veel succes verder

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:24

Waar het om gaat is: heb je er iets aan? kan je er zelf iets mee?

Nee, dan heb je er niets aan.

Ja, dan is het een leuke ruil.

Jouw grote paard kost meer aan voeding en die twee ponys minder aan voeding, dus dat trekt weer gelijk.

Het is maar net wat je er zelf van vind.

nijntje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:26

Denk er ook aan dat als je de hengsten wil houden en ze eventueel wil castreren dat je die kosten er nog bij krijgt.
Mochten ze goedgekeurd zijn dat lijkt het mij wel een goede deal.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:28

Wil je ze dan houden of gelijk weer doorverkopen?
Als je ze wilt houden zou ik het wel doen en anders niet want dan heb je er 2 in de verkoop.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:29

Ragdollcat schreef:
Waar het om gaat is: heb je er iets aan? kan je er zelf iets mee?

Nee, dan heb je er niets aan.

Ja, dan is het een leuke ruil.

beide pony's zouden dan uiteindelijk ook voor de verkoop zijn.
heb hier nl al drie pony's lopen die sowieso voor vast blijven.
dus gaat mij nu puur even om wat ze waard zijn ongeveer en of er uberhaupt markt voor hengstjes is.

ze zitten niet op de schopstoel,want hebben land etc zat,....... ze hoeven dus ook niet direct weg hier.
dus of ik 1 of twee in de verkoop heb maakt mij niet zoveel uit.
gaat puur om wat is er meer waard ,. mijn belg of die twee pony's samen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:36

Jouw Belg is meer waard.

Maar als je ze hengst wil houden en zelf houdt en ermee fokt omdat het bijv. goede papieren heeft enzo, dan is het leuke ruil omdat je er wat aan hebt en plezier van hebt.

Maar je hebt ze voor de verkoop, dan gaat het gewoon om leuke ponys/hengsten die niet goedgekeurd is voor de fok, en ze zijn niet dressuurmatig gereden en geschikt voor de sport???.

En de ponys die vrij klein zijn en nog hengst, doen het volgens mij slecht met de verkoop.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:37

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe groot die d-pony is. Pony's van rond de 1.45/1.50 en bont liggen goed in de markt. Daar kun je, mits gezond en gecastreerd, ongeveer 2000 euro voor krijgen. Die kleine pony weet ik niet, ik denk max 1000 euro. Als je geluk hebt.

Voor castreren ben je zo 150/200 euro pp kwijt.

Ik heb geen flauw idee hoeveel een trekpaard waard is, ik denk zo'n 1500 euro? Ik denk dat je dan met de ruil met de pony's kiet speelt. Misschien een heel klein beetje winst, en als ze iets gaan mankeren een flink verlies.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:38

Ik heb zelf 2 pony hengstjes in de verkoop gehad. Liep voor geen meter. Zeker kleinere maatjes liggen slecht in de markt als kinderpony als ze nog hengst zijn. Dan moet je of een enorme liefhebber treffen of iemand die wil gaan mennen. En mijn hengstjes hadden ook nog papieren. Waarvan 1 met een echt leuk papier zelfs.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:40

Wat vraag je eigenlijk voor de Belg?

Ragdollcat

Re: hulp nodig- wat is meer waard?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:45

Ja maar als het nog hengst is en niet echt een sportpony is, dan ligt dat wel slecht op de markt.

Ja ben ik ook benieuwd naar, wat vraag je eigenlijk voor je belg?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 21:47

Ragdollcat schreef:
Ja maar als het nog hengst is en niet echt een sportpony is, dan ligt dat wel slecht op de markt.

Ja ben ik ook benieuwd naar, wat vraag je eigenlijk voor je belg?

@ zicky: de d-pony is 1.42

ik laat bieden op mijn belg.
hoogste bod is nu 850,mar staat er nog niet zolang op dus verwacht dat het mischien nog ietsjes stijgt.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:51

Ragdollcat schreef:
En de ponys die vrij klein zijn en nog hengst, doen het volgens mij slecht met de verkoop.

Dat denk ik ook.

Ze zijn vrij klein en dus rijden er naar alle waarschijnlijkheid vrij jonge kinderen op.
Het lijkt me geen goed idee om jonge kinderen op een hengst te laten rijden, weet ook niet of ponyclubs er erg blij mee zijn als er een jong ruitertje met een hengst tussen de andere pony's gaat rijden, ook hier zijn misschien regels aan verbonden.
En volgens mij zijn er ook bepaalde regels omtrent het starten met een hengst op wedstrijden, maar dit kan je zo navragen bij de KNHS.
Al deze dingen zal een potentiële koper meenemen in zijn overweging de pony wel of niet te kopen en evt. de kosten voor het ruinen in mindering willen hebben.

Als beide pony's ruin waren (en natuurlijk gezond en zonder gebreken) dan zou ik zeggen ja leuke ruil, maar niet nu ze nog hengst zijn en geen papieren hebben.
Zou even navragen wat het kost om de pony's te ruinen en dan het nog eens bekijken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:52

Voor de D-pony dat nog hengst is en geen sportpony is en 1,42 m is, die is geloof ik 1200 waard, maar bont doet het goed, ligt eraan van hoe het eruitziet, de uitstraling en bouw, en van hoever ie is afgericht.

Jaarling belgen krijg je ook niet erg veel voor volgens mij, ivm nog 3 jaren uit laten groeien en met die formaat, kost ie aardig aan onderhoud.

Het ligt er aan: vraag en aanbod en papieren en de mate van africhting.

Doe maar zelf wat je graag wil en leuk vind ;) , gewoon wat je zelf goed vind.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-07-09 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:53

maar waarom die je de belg nu weer weg dan?
die is toch pas geruild voor de draver :?

ben niet nieuwsgierig hoor :Y)

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 22:01

ikdoemaarwat schreef:
maar waarom die je de belg nu weer weg dan?
die is toch pas geruild voor de draver :?

ben niet nieuwsgierig hoor :Y)

tja ben helemaal gek op hem, en vind het ook waardeloos dat hij weg moet.
maar ja,.manlief is niet zo blij met hem.
romeo denkt nl dat ie een minishet is en breekt steeds de wei uit,... stroomdraad doet hem niks en houten palen duwt ie dwars doormidden.

is natuurlijk wel af te leren op den duur,maar manlief is het nu echt zat en zit elke dag sikkeneurig thuis omdat ie de hele avond heeft moeten hekken/palen.

is verder echt een scheet van een beest,.onze dochter kan er ook alles mee,.maar ja,.dit is dus een nadeel

tja,... |(

maare......heb mijn besluit inmiddels al genomen. de ruil gaat niet door.
kreeg net namelijk nieuwe foto's doorgestuurd van haar pony's.
(de eerste keer dat ze vanavond foto's stuurde bleken oudere foto's te zijn en daar zagen de pony's er goed uit)
de foto die ik nu kreeg was recent en daar zagen de pony's er erg mager uit,..vanaf afstand was de ruggengaat duidelijk te zien,en ook de ribben.
heb haar ernaar gevraagd en haar reden was: ze zijn inderdaad dun,maar komt omdat ze nog niet op de langere wei kunnen.(sorry,maar ze hebben duidelijk meer voeding nodig voor zover ik kan zien op de foto.)
heb er dus meteen geen goed gevoel mee bij en deal gaat dus niet door.Als hun al te weinig voeding krijgen,.dan kunnen ze al helemaal geen belg onderhouden.

(ps. weet niet of t legaal is om hier een foto te zetten van die pony's?!?)

in ieder geval bedankt voor alle reacties.
topicje mag dus wat mij betreft weer op slot :Y)