Jaarling regendeken opdoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Jaarling regendeken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:06

Hey allemaal,

Mijn jaarling staat nu in een kudde in een wei waar louter bescherming is tegen de zon maar niet echt tegen de regen. Nou gaat ze vanaf november pas naar een land met schuilstal.
Vinden jullie dat als het weer koeler wordt en het veel gaat regenen (wat meestal het geval is eind augustus/september)ze een regendeken op moet?
Ik zit namelijk te twijfelen. Aan de ene kant vind ik dat zeker een jaarling zonder deken moet kunnen maar aan de andere kant wil ik niet dat ze op een gegeven moment niet meer droog wordt...

Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden (ik stel trouwens deze vraag nu omdat ik bijna jarig ben dus dan zou een regendeken een mooi cadeau zijn :P)

Cassidy

Re: Jaarling regendeken opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:32

Als je je jaarling niet regelmatig poetst, krijgt hij een dikkere vacht en een vette vacht. Het vet in de vacht zal ervoor zorgen dat zijn huid zelf droog blijft.

Hou hem in de gaten, soms kan er rainrot optreden, dat is vooral als er vaker hagelbuien zijn. Voor de rest: je jaarling is niet van suiker, en kan een beetje water gerust wel aan. Als hij maar een plekje heeft om droog te liggen en niet tot over zijn kogels in de prut staat, is er niets aan de hand.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 01:10

Mijn jaarling staat 24/7 buiten en die staat zonder regendeken hij is idd niet van suiker :) heb m liever zo buiten dan 24/7 met een deken vertrouw ik niet helamaal zou ook eigenlijk niet weten waarom hij die op moet laat moeder natuur zn werk doen en alles komt goed :D

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:11

niks opdoen! een jaarling is echt niet van suiker en paarden hebben als je ze niet te veel poetst gewoon een waterdichte vacht (het water blijft er gewoon opliggen) Mijn paard heeft pas sinds haar vierde toen ze intensiever getraind ging worden en op wedstrijd ging een deken opgekregen..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:16

Geen watjes van die dieren maken !!
Als ze met de groep op de wei staan zoeken ze heus wel warmte bij elkaar indien nodig.
Wel ben ik voorstander van minimaal een afdakje tegen de regen en dazen.

Maar een deken op een jong dier, never nooit niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:35

vanaf november heb je dus een weiland met schuilstal..dus dan zou een deken overbodig zijn.
meestal zie je toch ook nog dat ze er niet eens in gaan staan.
geen deken op doen hoor,is niet nodig.
wij hebben ook een clubje jaarlingen staan en die gaan allemaal zonder deken de winter in..
kan prima,ze krijgen echt een superdikke vacht .
en valt eigenlijk nog best mee hoor,zo vaak regent het niet dat ze echt doorweekt zijn..

ilse0123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:47

Een paard die van het begin van het seizoen buiten staat zonder deken zou ik juist geen deken op doen. Hij krijg er alleen maar last van (warmte drukplekken). Ik heb bij mijn paard de eerste drie jaar van zijn leven geen dek op gehad. En dat is een KWPNer. Als hij nu optijd zijn deken op krijg heeft hij geen dikke vacht als een ander paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:44

Als je de komende 20 jaar een paard wilt wat tobt met zijn gezondheid moet je nu een dek op doen.

Kom op hoor het is een paard, hij zal heus niet smelten.

miss_simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:28

hij gaat echt niet dood aan een beetje regen... daar kan hij wel tegen..goeie weerstand... en als het echt hard regent zet je m toch op stal en dan wrijf je hem droog..

xamberr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:23

ik zou hem gewoon lekker laten staan goed zonder deken

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:30

Ok dankjullie wel voor de reacties. Ik had ook het idee dat een jaarling prima zonder deken kon maar het is fijn dat het even wordt bevestigd

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:34

in vredesnaam, waarom zou je dat doen??? idd gewoon lekker de natuur zijn gang laten gaan: paard niet scheren, en daardoor zelf het regenwater af laten voeren door de langere haren in de vacht. niet teveel poetsen, zodat de vacht niet al het natuurlijke vet verliest.

kijk anders eens op www.paardnatuurlijk.nl voor uitleg over de natuurlijke werking van de vacht :)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:41

Ik weet het niet, ik vind het paardafhankelijk en zou het aankijken.

Mijn ervaring is dat het ene paard er prima tegenkan en het andere gewoon een watje is met regen (ook jaarlingen). En dan kan je zeggen: lekker laten staan, wordt ie hard van. Maar daar kan ik me niet in vinden :)
Anderzijds kan ik me er ook niet in vinden als je je jaarling als enigste in de groep een regendeken om zou doen. Gegarandeerd dat hij "getreiterd" wordt, totdat de deken stuk is. En dan heb je eigenlijk nog meer ellende: een paard wat een natte deken om heeft en misschien wel een tijd ophoudt doordat er niet gehele dag toezicht is??

Dus ik zou in november kijken hoe je paard het doet in de regen, wind en kou en dan kan je altijd nog kijken wat goed is voor je paardje.

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:42

zou het niet doen gewoon lekker zo laten

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 21:46

@Zij: Als je even terugleest zie je dat ik niet verkondig dat ik het ga doen. Ik wou het eigenlijk al niet doen maar wou even advies hebben of dat echt de goede keuze was.
@Nicole85: Dankje voor je uitgebreide reactie. Ik kijk het ook even aan maar ik vind eigenlijk dat ze er tegen moet kunnen. Ze doet wel zielig als ze nat is maar ze komt nooit over alsof ze het koud heeft (is nu ook moeilijk met die tropentemperaturen :P).

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 21:53

Ik heb een echt watje met regen, maar met deze temperaturen kan hij het prima händelen. Dus dit is niet echt ideaal weer om je conclusie uit te trekken voor deze winter. (dit doe je ook niet)...

Mijn paard heeft het wel moeilijk in de herfst, zo oktober-november als het guur begint te worden en dan de combi regen en kou (rond de 5-10 graden) nekken hem echt.
Als ik weet dat het langdurig gaat regenen dan doe ik hem een ongevoerde regendeken op. Als ik vind dat het al lang regent en buienradar niet snel droog aangeeft, dan rijd ik naar stal en haal ik paardlief binnen. Je ziet dan al dat de regen/kou het een en ander van hem heeft gevraagd, ingetrokken flanken, rillen en noem maar op. Gewoon echt niet prettig.

Hij wordt verder niet als watje gehouden, staat zonder gevoerde deken (alleen die regendeken bij regen) en staat zomer en winter overdag op de wei, 12 uur achter elkaar.
Stalgenoten van paard hebben er helemaal geen last van, maar mijn paard zie je bij regen in elkaar zakken, hoofd naar beneden en oren op half 7 :(:)

Succes met je beslissing!

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:28

Lekker zonder deken :j

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:15

ik zou zeker in eerst instantie geen deken op doen, mocht je paard er te veel last van hebben ku je altijd nogbesluiten om een deken te kopen.

Vassilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:12

Nee zeker geen regendeken opdoen!! Zou zonde zijn.. hij past zich ook zelf aan he..